עכשיו 16/12/18 07:54

פורסם: 16/03/11 21:49 ע"י aloni


רמקול רצפתי HECO Celan XT 701 חלק א'



HECO Celan XT 701


הפעם הסקירה המוקדשת לרמקול מבית היוצר של HECO הגרמנית (מותג חדש בליין של Live Sound) תהיה קצת שונה.
נתחיל כרגיל עם תיאור המוצר, נדבר קצת על השילוב בסטאפ (המוכר), נבצע סשן האזנה קצר ונסכם את החלק הראשון.
בחלק הבא נבצע שילוב עם מוצרים אחרים שלטעמי יהוו שידוך יותר מתאים ל- Celan עבור רוב המשתמשים.

אז בואו נתחיל.

HECO Celan XT 701



סדרת ה- Celan XT מונה שישה מוצרים, החל מסאב ועד ל- 901 - הרמקול הרצפתי המגודל בסדרה.
סדרת ה- Celan XT עצמה מחליפה את ה- Celan וכיום עומדת מדרגה אחת מתחת ל- Statement המהווה את ה- top of the line.

הרמקול שנסקור היום, ה- 701, הינו רמקול לא קטן בעצמו המתנשא לגובה של מעל ל- 115 ס"מ (כולל ספייקים) אך עדיין נמוך מאחיו הגדול, ה- 901 בכמעט 9 ס"מ תמימים (והבדל של כמעט 5 ס"מ ברוחב ובעומק).

ה- Heco Celan XT 701 (מעכשיו גם 701 או Heco לקיצור) בנוי בקונפיגורצית Three Way עם שתי יחידות באס 6.5" יחידת מיד 6.5" וטוויטר דום 1".

HECO Celan XT 701


זוג יחידות הבאס המבוססות עיסת נייר כוללות סראונד המאפשר תנועה ארוכה, סליל של 32 מ"מ המספק את הכח להניע אותן ו dust cap מגודל במרכז.

HECO Celan XT 701


יחידת המיד עשויה גם היא מעיסת נייר אך מוקפת בסראונד משונן מכוסה באריג כלשהו ובעלת dust cap קטן יותר.

HECO Celan XT 701


יחידת הטוויטר בקונפיגורצית הכיפה מצופה בננו-חלקיקים (מה שזה לא אומר) ומותקנת בתושבת אלומיניום קעורה היוצרת אפקט שופרי עדין.

HECO Celan XT 701


באחורי הרמקול צמד הפורטים המיוחדים. אנא סלחו לי על איכות התמונה, לא היה לי כח לנתק ולהפוך את הרמקול על מנת לצלמם.

HECO Celan XT 701


Heco טוענת לקרוס אובר מורכב בו משולבים רכיבים איכותיים. וואטאבר.
על פאנל הטרמינלים נמצא שני טרמינלים שחורים ושלושה אדומים וזה אולי דורש הסבר כלשהו.

ראשית נציין שהרמקול תומך בבי-אמפינג (הגברה נפרדת לגבוהים והנמוכים), או בבי-וויירינג (כבלים נפרדים אך מאותו מגבר) או חיווט סטנדרטי עם המגשר המסופק וכך אני בחנתי את הרמקול.

אך בכל זאת, מדוע ישנם שלושה טרמינלים אדומים.
כאן מנסה Heco לעזור לרוכש לבצע התאמה אופטימאלית לסביבה האקוסטית שלו ולטעמו האישי.
שימוש בטרמינל המסומן Linear אמור לספר עקומת תדרים ישרה יחסית ואילו הטרמינל הקיצוני מספק תוספת של כ- 2db לגבוהים.
הטרמינלים עצמם עושים רושם של איכותיים ונוחים מאוד לשימוש. המגשר עשה עלי פחות רושם.

התיבה המגודלת של ה- 701 מרשימה בפני עצמה. אתה מרגיש שאתה מקבל מספיק סמ"ר בשביל השקל. אך הגודל זה לא הכל, ותיבת ה- MDF המאסיבית יחסית בנויה בצורה טרפזית כאשר הדופן הקידמית בנויה בפאזה מה שיוצר בעצם שש פאות.

HECO Celan XT 701


אלמנט משמעותי נוסף בעיצוב הוא מעגלי הניקל סביב הדרייברים וכמובן תושבת הטוויטר.
זה די מרשים במבט ראשון ומי שאוהב את הלוק הזה יהנה לאורך זמן, אבל האמת שאחרי זמן מה זה התחיל למשוך יותר מידי את תשומת ליבי.

HECO Celan XT 701


למי שמעדיף את מראה הגריל קיים גם כזה המכסה את כל הדרייברים, אני העדפתי להאזין בלעדיו.

בתחתית הרמקול בסיס שחור שקצת מזכיר את הרמקול שלי, אליו מחוברים ארבעת הספייקים העבים משהו, בעלי תחתיות עם שגם התופס את הספייק במדויק. אני העדפתי את התוצאה עם התחתיות למרות השטיח אצלי.

רעיון נהדר של Heco הוא לספק גם ארבע רגליות עם תחתיות גומי (במקום הספייקים) למי שלא רוצה להסתכן בחרור הפרקט או שריטת הבלטות. לא יודע אם זה רעיון טוב להאזין כך (לא ניסיתי) אך זה היה נוח מאוד לתקופת ההרצה.

HECO Celan XT 701


HECO Celan XT 701


סטאפ


אוקי, סטאפ לא פשוט היה לנו הפעם.
המוצרים המשתתפים בחלק זה של הסקירה הם המוכרים משאר הסקירות ומפורטים בסוף.

אך מכיוון שקיבלתי את הרמקולים חדשים לגמרי הייתי צריך לבצע להם הרצה מאסיבית קודם לכן.
לקחתי אותם לחדר העבודה שם הם זכו לכמה שבועות של עבודה כמעט רצופה עם מוזיקה, רדיו, טיובים ו- chimes של ווינדוס.

משום שהם כה גדולים ולשים אותם על שולחן העבודה שלי לא ממש אפשרי הם עמדו לצידי, ממש 30 ס"מ מהראש שלי קרובים מאוד האחד לשני, כמעט קונפיגורצית מונו...
כבר מחיבור ראשון הם מילאו את החדר נהדר אבל היה איזה יובש בבאס ובטוויטר שהשתפרו מיום ליום בשבוע הראשון, בשני כבר פחות שמתי לב לשינויים (אך גם לא חיפשתי אותם).

כל פעם שאני מתקין מוצר רציני בסט הזה (ויחד איתם רץ עוד מוצר שיסוקר כנראה בשבוע הבא) אני חושב לעצמי שאולי כדאי שאתקין לעצמי סט רציני גם בחדר העבודה. מצד שני גם ככה אני מבזבז יותר מידי שעות פה.

אוקי, אחרי כמה שבועות (כשלושה) בחדר העבודה הם עוברים לסלון.
אז פתאום קלטתי שלא הרצתי אותם כמו שצריך. משום שהיו כל כך קרובים אלי הווליום שנתתי להם לא היה דומה לווליום ריאלי בחדר המוזיקה. עוד שבוע של עבודה והפעם גם עם עזרת דיסקי הרצה לזירוז התהליך.

ומגיעים להצבה לקראת סשן הבחינה.
אני תמיד מתחיל עם אזור המיקום של ה- WLM (אחרי שאני דואג שהסימונים במקום, אך העוזרת תמיד מזיזה לי אותם). תוצאה נחמדה, אך חסר לי קצת גודל. אני מקרב אותם מעט האחד לשני ומוריד טיפה מה- toe in.

הגודל השתפר אבל פתאום הגבוהים מוזרים מאוד. ממש תלושים מהמיד.
אחרי הרבה משחקים גיליתי שאצלי הם לפחות עובדים טוב רק כאשר הטוויטר פונה ישירות אלי.
אני אומנם עובד כך גם עם ה- WLM באופן רגיל, אך איתם גם אין בעיה לשחק עם ה- toe in לקבל פרזנטציה שונה. עם ה- Heco זה היה בלתי אפשרי, הם כאילו מקרינים אלומת טרבל צרה שמחוץ לה קיים איזה חור או פיק שממש מפריעים לי באוזן. אך גם אם צרה לא מדובר על משהו שתנועת ראש משנה את התוצאה, אך מעבר לכיסא סמוך כן.

לא נורא, התגברתי על המכשול ואני מוכן לסשן האזנה.
[אני מקווה שאתם מבינים שזה סתם סיפור, את הסשנים אני מבצע בלי קשר למה שתקראו עכשיו]


סשן האזנה


Shelby Lynne - Suit Yourself
זה אומנם רחוק מלהיות האלבום האהוב עלי של לין, אבל יש בו משהו מקסים באינטימיות והפשטות, ואפילו התקשורת המוקלטת מול הקונטרול, מצד שני יש כמה טרקים כל כך דביליים לירית ומוזיקלית שהם פשוט הורסים לי את ההנאה מהדברים שאני כן אוהב.

הסיבה שבחרתי באלבום הזה היתה להעביר תכונה שבלטה לי מהיום הראשון שחיברתי את צמד ה- Heco והיא שיחזור הגיטרה האקוסטית (גם חשמלית, קצת פחות קלאסית).
הטוויטר של ה- Heco יודע לשחזר את פריטת מיתרי המתכת עם סאונד הרבה יותר אותנטי מהטוויטר שלי. זה בולט במיוחד בקטעי סולו אך גם בתוך המיקס הגיטרה, במיוחד במיתריה הגבוהים יוצאת יותר החוצה.

אולי זה לא האלבום הטוב ביותר לתיאור התכונה הבאה, ומצד שני אם היא קיימת בו ברור שהיא רלוונטית כמעט לכל אלבום אחר. הנושא הוא יכולת ההתמודדות עם SPL גבוה.
הרמקולים שלי אומנם מסוגלים להגיע ל- SPL גבוה עם מעט עיוותי מגבר בזכות נצילותם, אך די ברור ש- SPL גבוה באמת (אני לא מדבר על מעט מעל ווליום האזנה של אדם מהישוב, אלא הרבה יותר) אינו מגרש המשחקים המועדף עליהם. יהיה זה הדרייבר הבודד (חוץ מהטוויטר כמובן), סוג האלמנטים או התיבה, זה לא ממש משנה.

ה- Heco לעומת זאת לא מתחיל להתרגש בווליום בו ה- WLM מתחילים להתעייף. אך זאת לא רק היכולת "להזיז אויר", זאת היכולת לעשות את זה עם שמירה על צלילות ודיוק כבווליום נמוך יותר.
ה- WLM מצליחים להחצין יותר ניואנסים ואווירה כבר מווליום נמוך יותר, הם בכלל מרגישים הרבה יותר נצילים.

ובכלל ה- WLM וה- Heco הן שתי חיות שונות מאוד. החל בפרזנטציה ואופי פיזור הצליל בו כבר נגעתי בסעיף הסטאפ ודרך האיזון הטונאלי שנראה שב- WLM נוטה יותר לכיוון המיד והמיד באס כולל באס בעל יותר נפח לעומת הטוויטר של ה- Heco שמגיע לגבהים עליהם ה- WLM לא חולם אפילו אך באס ומיד באס יותר מצומצם ומדויק, ופחות "רפה".

ב- Specs יורד ה- WLM ל- 30 הרץ, בפועל בחדרי הוא בהחלט שמיע גם ב- 25. בספסיפיקציות שלו יורד ה- Heco ל- 22 הרץ מרשימים ביותר לרמקול ברמת מחירו, אולם גם אם הוא באמת מגיע לשם בחדר שלי (לא מדדתי) התחושה בסה"כ היא של פחות באס מה- WLM מה שיכול להגיע מהאופי המדוייק יותר שלו או בכלל בגלל ההבדל בגיזרת המיד באס.


Rebecca Martin - When I Was Long Ago
הבדידות של זמרת מלווה רק בסקסופון ובאס מזכירה קצת את ההרכב Tok Tok Tok, אך הטיפול (עיבוד והגשה) של השלישיה הזאת בסטנדרטים המוכרים שונה מאוד, יותר פשוטה ומנומסת, פחות גרובית. אני לא משתגע על האלבום הזה, אבל יש כאן כמה יציאות מוצלחות.

האלבום מוקלט בצורה מאוד מסויימת, כלי נשיפה בצד ימין, באס באמצע, ווקאל בצד שמאל. פעם היו מקליטים ככה הרבה, אלבום שלם בימינו זה קצת מוזר, אבל לפחות מיוחד.
זה אומנם לא האלבום האופטימאלי לבדוק את מימדי הבמה, אבל בהחלט יש אספקטים של הפרזנטציה שאנחנו יכולים ללמוד כאן.
בעוד ברמקול שלי הדמויות של הגב' מרטין והסקסופון אומנם קרובות תמיד לרמקול השמאלי והימני בהתאמה, דרך ה- Heco הן היו ממש דבוקות לרמקול. האמת היא שקצת קשה לי להחליט מה יותר נכון, לכל תצוגה יש את היתרונות שלה, אבל אני משייך את התכונה הזאת למשהו שזיהיתי הרבה אצל ה- Heco's והיא הנטייה שלו לפיזור סאונד אחיד בזוית די חדה ביחס לרמקול קונבנציונאלי.

למרות גובהו המשמעותי של ה- Heco הוא לא משחק כל כך במגרש של גובה הבמה, באלבום הזה (בעיקר בגלל הצמידות לימין ושמאל) הדמויות משוחזרות בדר"כ בחצי התחתון של גובה החדר, אני מניח שזה קשור לסידור הטוויטר בין המיד לבאס וגם לשיטת הפיזור.
מי שאוהב את הסגנון של הצלילים המעופפים בחלל החדר כשהכלים בנויים בשכבות לגובה פחות ימצא את זה כאן, אולם אני מכיר גם אנשים שפרזנטציה כזאת מפריעה להם והם רוצים את המוזיקה תמיד בדיוק מולם.

יש לנו כאן רק שלושה "כלים" לעקוב אחריהם. הקונטרבס בעל מספיק משקל ועומק, והוא הולך לכיוון הארטיקולטי/מדוייק ולא לכיוון המנופח. אני תוהה האם בכל זאת חסר קצת נפח של כלי אקוסטי שכזה, קשה לי להחליט ואני מסתפק בלקבוע שלא הייתי מתנגד ליותר גם אם זה היה בא על חשבון קצת דיוק.

הסקסופונים (אחד כל פעם) היו אלו שהרוויחו הכי הרבה מה- Heco, היתה בהם אחידות טונאלית, טקסטורה וגוונים, וסוג של חמימות טבעית של הכלי.

הגברת מרטין היתה רגע בפסגה רגע בשפל. העניין הוא של- Heco יש יכולת מצויינת לשחזר קולות אנושיים, וסה"כ מרטין מוקלטת קרוב למקרופון ובאיכות טובה מה שמאפשר ל- Heco להראות את יכולותיו. ואכן במרבית האלבום ניתן לרחף על גבי קולה של מרטין, אך כאשר היא קרובה מאוד למיקרופון ומגבירה טיפה את קולה ניתן לחוש סיבילנס לא טבעי אך גם יותר רעשי שפתיים ולשון. עם הרמקול שלי אני לא חש בבעיה הזאת, יתכן שזה משום שהטוויטר שלי פחות רזולוציוני, יתכן שחיבור הטוויטר למיד ב- Heco קצת פחות מאופטימאלי, ויתכן שזה עניין של ההקלטה והמיקרופון שהיה בשימוש. או מה שאני מניח, שזה בעצם שילוב של השלושה.

Yael Kraus - Boutique
נטען על ידי אחד מחברינו שאני לא מציג מספיק אלבומים ישראלים. אז בבקשה, אלבום ישראלי. באנגלית כמובן.
חברי הפורום הותיקים בודאי כבר מכירים את קראוס מההרכבים בוסה ופאניק אנסמבל, ואפילו הדיון רב המשמעות שהנהיג חברנו ריכטר בנושא שלה.
את הקול של קראוס תמיד אהבתי, ל- Album Cover הזה פחות התחברתי. האלבום האלטרנטיבי משלב מוטיבים תאטרליים/קברטיים/דרמטיים עם מוטיבים מזרחיים (מוזר אבל לא נורא) ואפילו רוק כבד - יותר פאניק אנסמבל מבוסה, בהחלט שווה האזנה למי ששומר על ראש פתוח.

הטוויטר החושפני של ה- Heco בשילוב מיד נטול ניפוח או יפייוף חופרים עמוק לתוך ההקלטות, לכן הפתיעה אותי העובדה שהתוצרת המקומית נשמעת כל כך טוב על הצמד. כנראה שמשהו חיובי בכל זאת קורה בתחום הזה.
יש כאן כמה כלים לא פשוטים כמו כלי הקשת והאקורדיון, גם כלי נשיפה, ועדיין ב- 99% מהזמן זה נשמע נהדר, נקי מארטיפקטים וחלק, מלבד כמה קטעים עמוסים כנראה בהם קצת הגזימו בקומפרסיה.

לפני שנעבור על תחומי התדרים השונים שמוצגים באלבום הזה, ישנה תכונה כללית שקיבלתי מה- Heco שכדאי להזכיר אותה.
כבר הזכרתי את צורת הפיזור השונה, ובעקבותיה את גודל דמויות הסטראו הרזות יחסית נקרא לזה, אך מה שעוד בא לידי ביטוי בהקשר הזה הוא מין ניקיון על גבי הבמה. כאשר מדובר באלקטרוניקה אנחנו קוראים לזה "שקט" או "רקע שחור", ברמקול אולי "הפרדה" תהיה מושג יותר מתאים, אך בכל מקרה, ההפרדה הזאת והשקט שבין הכלים או הצלילים יוצרים סוג של דרמטיות משולבת בצלילות.
אני מחשיב את הרמקול שלי כמצויין בנושא ההפרדה והמרווח שבין הכלים, וה- Heco הזה עושה זאת יותר טוב, יותר דרמטי ויותר צלול על חשבון גודל צליל וגובה הבמה.

באלבום הקודם ציינתי את הסיבילנס בקולה של מרטין וסוג של חלוקה של קולה לטוויטר ומיד. כאן כשקראוס משוחזרת במרכז הבמה לעומת צד שמאל באלבומה של מרטין התופעה נעלמת לחלוטין ללא שום זכר. ולא שניתן לטעון שקולה של קראוס אינו עושה שימוש בטוויטר...
אך זה לא רק הביטול של הסיבילנס המוגזם, דרך ה- Heco הרגשתי שאני מקבל חלון יותר נקי לתוך עבודת האולפן של האלבום הזה, קצת כמו להאזין באוזניות. הרמקול שלי אומנם קצת מרכך אך נותן יותר תחושה של החיים האמיתיים.

עוד באלבום של מרטין דיברתי על הקונטרבס שמשתחזר על הצד המדויק על חשבון הנפח, אך כשאנו עוברים מבאס אקוסטי לחשמלי מתהפכות היוצרות. כאן צריך (או לפחות אני מעדיף) את הדיוק, את הדינמיות המהירה יותר, כאן בדר"כ נמצא את היתרון של רמקול מרובה דרייברים על הרמקול שלי ואכן גם פה המצב לא שונה.

אהבתי את המצילות הבשרניות בתחילת הטרק הראשון, את הפיציקטו של כלי המיתר בחיזוק הקונטרבס, את המעבר אחר"כ לעבודת קשת והבאס קלרינט, הכל כמובן ברקע השירה הסיפורית של קראוס. מזכיר לי את פטר והזאב.

סיכום חלק א'


לסיכום החלק הראשון אומר שה- 701 התגלה כרמקול שונה לחלוטין, אפילו הפוך בתכונותיו מה- WLM La Scala.
בעוד ה- La Scala נוטה להבליט קצת את המיד ולספק באס גדול, רך ועמוק יחסית למידותיו עם גבוהים בעלי טאצ' ליכלוך וסלחנות, ה- 701 הולך לכיוון של טוויטר עם צליל סולידי (solid) ללא גבול עליון, מיד ונמוכים מדוייקים וללא פיק או חורים ניתנים לזיהוי.

ולמרות שהביצועים של ה- 701 על הסט שלי היו מרשימים מהרבה בחינות, לא מפתיע שלא הכי התחברתי באופן אישי לתוצאה הכוללת, הרי כיווננתי את הסט לרמקול בעל תכונות הפוכות.
היה חסר לי קצת גודל (אותו אני תמיד מנסה לזקק), היה לי דגש רב מידי על הגבוהים (שאצלי אני תמיד משתדל להאריך ולשפר צלילות).

הרגשתי שזו לא בחינה הוגנת, גם אם לא מצאתי שום "בעיה" אמיתית במוצר על הסטאפ שלי, הרגשתי שלא נתתי לו הזדמנות אמיתית לרגש אותי. לכן הפיצול לשני חלקים ובחלק הבא נראה איך הוא כן יכול לעשות זאת.
[זה גם יספק לי הזדמנות לתת עוד אלבומים והפעם לא בכיכוב נשים]

הייתי יכול לדבר עכשיו על יחס התמורה לכסף הנדיר, ועל עוד כל מיני תכונות והשוואות, אך אני מעדיף לשמור את הסיכום האמיתי לחלק הבא.

HECO Celan XT 701



נתונים טכניים


טווח הענות: 22 הרץ עד 22 - 25 קילו הרץ
עכבה: 4 עד 8 אוהם
נצילות: 92db
נקודות חיתוך קרוס: 250 הרץ ו 3.4 קילו הרץ
מידות: רוחב 24 ס"מ עומק 37 ס"מ גובה 113.5 ס"מ
משקל: כ- 29 ק"ג


סטאפ בחינה והשוואה


מקור: MBL 1531, PC based Music Server,M2Tech hiFace Evo, Lenco L70, Denon 103R
הגברה: MBL 8011S, MBL 5011
כבילה - חשמל: Siltech Ruby Hill II, MBL, Elrod
כבילה - סיגנל: Siltech Compass Lake, Siltech Prince, Siltech Princess, Siltech i770, Furutech Formula2 USB
טיפול חשמל: Isotek Orion
סטנד: Finite Elemente Pagode Master Reference
רמקול: WLM La-Scala


מחיר היכרות : 12,000 ש"ח
יבואן: Live Sound
דף המותג באתר היבואן




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות