עכשיו 19/03/24 05:05

פורסם: 03/03/10 19:30 ע"י aloni


מגבר משולב Electrocompaniet ECI 5



Electrocompaniet ECI-5 Integrated Amplifier


מעניין אותי כמה מתחושות והחוויות שלי עם המוצרים השונים עוברות אליכם הקוראים. אני אנסה לעזור.
מבין כל המוצרים שסקרתי עד היום שניים אהבתי במיוחד. שניים שאם הייתי מעניק פרס/תואר/מגן/כעך/תעודה היו מקבלים אותם ממני ללא ספק. מדובר ב- IN200 של Atoll וב- PerfectWave DAC של PS Audio.
המדד הוא לא מדד סוני נטו, מדובר בשילוב של איכויות סוניות, פיצ'רים, איכות בניה או נוחות שימוש, אלמנט ההפתעה, לא מעט התייחסות למחיר או ל-"יחס עלות תועלת" והרבה תאימות לטעמי האישי.
אבל אמרתי שאנסה לעזור לא? ובכן העזרה מתבטאת בכך שאני משייך את המוצר אותו אני סוקר היום, ה- ECI 5 לקבוצה הזאת.

אבל בואו נתחיל מההתחלה.

Electrocompaniet



חברת Electrocompaniet הנורבגית הינה חברה ותיקה שחצתה את ציון הדרך של 30 שנות פעילות כבר לפני כמה שנים טובות. ההתחלה הרומנטית היתה במימוש מגבר כח המנסה להתגבר על עיוות בשם Transient Intermodulation שהוצג בכנס AES על ידי ד"ר Matti Otala (אני אחסוך מכם את הסיפור המלא עליו אפשר לקרוא כאן. אגב, מזל טוב לאתר החדש שהושק היום ושבר לי את הלינק).

הצעד המשמעותי הבא בחיי החברה (אדמיניסטרטיבי, פרקטי וטכנולוגי כאחד) היה כנראה רכישתה ב- 2004 על ידי תאגיד Westcontrol העוסק בטכנולוגיה אנלוגית ודיגיטלית אך לתעשיה.
סיפור היח"צ גורס שמר Mikal Dreggevik מנכ"ל Westcontrol דאז, והיום מנכ"ל Electrocompaniet ומוביל את מחלקת המו"פ, היה לקוח ותיק ומרוצה של החברה במשך 15 שנה וכאשר שמע שהיא בשוק לרכישה חטף אותה.
אז הסיפור הזה פחות מעניין אותנו, מה שכן מעניין זה שעם מיזוג החברות יצאו לא פחות מ- 14 מוצרים חדשים, מספר אדיר לחברה בסדר גודל כזה.

ECI 5



אז אחרי שהענקנו כבוד בצורת שתי פיסקאות לחברה היצרנית, הרשו לי לעבור לתכלס והוא המגבר המשולב ECI 5. אני מקווה שתסלחו לי אם גם החלק הזה לא יהיה ארוך ומפורט כרגיל, אני משתוקק כבר לשתף אתכם בסשן ההאזנה.

אז מהקופסה נשלף מגבר גדול, כבד ושחור והונח על מדף הסטנד התחתון.
קופסת המתכת השחורה המחורצת רבות בחלקה העליון לאיוורור ובעלת הפלטה הקידמית האקרילית עם רקע שחור וכפתורים וכיתוב מוזהבים (יותר נחושת אבל תרשו לי להגזים לצורך הפואנטה) בוודאי תיראה מצועצעת אולי אפילו שוויצית לרבים. חה! אני אומר. כמי שכבר התרגל לעיצוב ה-MBLים (ומפתיע ככל שיהיה, באמת מתרגלים עם הזמן) לי העיצוב נראה כמעט מאופק :)

Electrocompaniet ECI-5 Integrated Amplifier


אך שוויצי או לא שוויצי, אני סבור שמדובר במוצר נאה מאוד, ואחד שמשרה אווירה יוקרתית משהו.
בצד ימין נמצא ארבעה כפתורי ניווט המאפשרים את בחירת המקור (ימינה שמאלה) וכיוון הווליום (למעלה למטה).
במרכז המכשיר סביב ה- "E" נוכל לראות את מחוון העוצמה המאיר בנקודה כחלחלה הממוקמת בציר מעוגל על פי העוצמה שבחרנו. מתחתיו כפתור הפעלה ראשי שלשם שינוי נמצא בחזית, אני מעדיף אותו שם.
בצד השמאלי של הלוחית הקדמית נזהה את המקור הנבחר מואר באור כחלחל ועדין.

Electrocompaniet ECI-5 Integrated AmplifierElectrocompaniet ECI-5 Integrated Amplifier


באחורי המכשיר נמצא קונקטורים לרוב.
שתי כניסות מאוזנות (שיטה בה תומכת החברה ואיתה היבואן, המכשיר הינו fully balanced כמובן) מסומנות ב- CD ו טיונר.
ארבע כניסות Single Ended כולל אחת יעודית לשילוב בסטאפ ק"ב (מסומנת כ- HT).
יציאה להקלטה (לא נשלטת ווליום).
יציאה מאוזנת בעלת קונקטור XLR ויציאת סינגל אנדד בעלת קונקטור RCA לחיבור מגבר כח חיצוני, רמקול מוגבר עצמית או שילוב סאב/ים.

מעל חיבורים אלו נזהה מפסק קטן המאפשר העלאת הגיין ב- 9db.

בצד ימין נמצא שני זוגות טרמינלים לחיבור הרמקולים, די נוחים אך מעט קרובים מידי לטעמי במכשיר כל כך גדול (עם זאת לא נתקלתי בבעיה בחיבור כבל כלשהו, והם יתאימו גם לעבים שבקונקטורי ה- Spade).

Electrocompaniet ECI-5 Integrated Amplifier


איכות הבניה (חיצונית) וההרכבה טובות והמכשיר מרגיש ומתנהג יציב. נראה שהושקע יותר מאמץ בפלטה הקידמית מאשר בשאר הגוף המתכתי. זאת מלבד הברגים הנחושתיים בפלטה הקידמית שנראים קצת פשוטים.

שני אספקטים טכניים שגם משפיעים במידה זו או אחרת על חווית השימוש הם: ווליום קונטרול ממונע חיצונית בכפתורי on/off, זה אומר שליטה קשה יותר לעיתים, כמו כן בחירת מקור בעזרת ממסרים שגם מספקים רעש ("קליק") לא קטן בעת הפעלתם.

השלט שסופק עם המכשיר מרובה כפתורים אך רובם שייכים למכשירים אחרים מתוצרת החברה. הוא בסה"כ די נוח לשימוש, וגם אם פלסטיקי ובעל מראה פחות יוקרתי מהמגבר עצמו הוא לא מהשלטים המביישים את בעליהם.

Electrocompaniet ECI-5 Integrated Amplifier


סטאפ


לאחר חיבור ראשוני של המגבר לנגן האישי שלי, ה- MBL 1531 ולרמקולי ה- WLM LaScala המחשבה הראשונה שעלתה בראשי היתה "שיחקו אותה הנורבגים האלו".
ככה, בלי להתחמם, בלי לברור כבלים, בלי משחקים, סאונד מהנה ישר מהקופסה. אני לא רגיל לתופעות כאלו.

בסופו של דבר בחרתי בכבלי הרמקול של קריסטל קייבלס Ultra שנוחים לי מאוד לשימוש וגם נשמעים נהדר לטעמי, עם ה- Furutech Reference III בגירסת XLR כאינטרקונקטים.

כבל ה- Furutech הינו בעל צליל גדול ובשרני, הוא התגלה כמאטצ' טוב למגבר למרות שתכונותיו הסוניות של המגבר (כפי שמייד נגלה) לא מחייבות כבל שכזה.
עם ה- SQ 110 (גם בגירסת XLR) הצליל היה פחות בשרני ויותר מעודן, עם חלקות ודיוק משופרים בתחום הגבוה.
יכולתי להשתמש בכל אחד מהם, המגבר "קיבל" את שניהם, אך בחרתי כאמור ב- Furutech גם בגלל מחירו הנמוך יותר.

כאמור המגבר התגלה כממש לא מפונק, זאת תכונה נהדרת, הוא עבד יפה עם כל נגן שניסיתי ועם כל כבל.
כמובן שהיו תוצאות טובות יותר ופחות, אך הוא לא "דחה" אף אחד מהם.

הסינרגיה בסטאפ שנבחר בסופו של דבר היתה מצויינת כפי שנלמד מייד בסשן ההאזנה, אותו אקצר הפעם ואת המשכו אגלול יחד עם סקירת נגן של החברה, בתקווה באחד השבועות הקרובים.
החיסרון היחיד, אם ניתן להגדירו ככזה, היה שבווליום הרגיל בו אני מאזין, בורר הווליום היה ממש בתחילת הסקאלה. לא מצאתי שום בעיה סונית בסיטואציה (לעיתים יש איבוד דינמיות רציני בתחילת הסקאלה) אך קצת היה קשה לשלוט בווליום עקב תנודות חדות מידי עם לחיצה על הכפתור (ניתן לשפר עם שילוב אינטרקונקט RCA), ומצב זה כמובן עם בורר הגיין על 0db.

Electrocompaniet ECI-5 Integrated Amplifier


סשן האזנה


Hank Jones & Joe Lovano – Kids
לא יוצא לי להאזין להרבה דואטים בז'אנר, וכשזה קורה, רק לעיתים רחוקות אתה לא חש שמשהו חסר. רחוק מכך האלבום המקסים הזה שהוקלט חי ב- Dizzy's Club ב- 2006 אך נשמע ברובו כהקלטה אולפנית לכל דבר.

אין לי ספק שלחלקכם האלבום ישמע כ-"מוזיקת מעליות", אך אוהבי הז'אנר בוודאי יוכלו להעריך את הקונטרסטיות שבין ישן לחדש, את הכבוד ששני הנגנים מעניקים האחד לשני אם בתמיכה ואם בשתיקה, וגם את היופי האבסולוטי שבמוזיקליות הקלאסית שמוצגת כאן.
זה לא אלבום לשמוע כל יום, ככזה הוא באמת יכול לשעמם, זה סוג של אלבום להוציא מהמדף מידי פעם ופשוט לעוף איתו (איך אמר חברנו? לשים את הראש [את הראש דווקא?] על השטיח המעופף).

כבר רמזתי לכם שמהאזנה ראשונית למכשיר היה לי ברור שאוהב אותו. ומכשיר שאני אוהב חייב לנגן חומרים כאלו היטב. הסקסופון של לובאנו בשרני, מלא, נכון טונאלית ללא שום בליטה במיד שתעכיר את הביצוע, גם אם התחום הגבוה שלו לא היה מאוד אוורירי.
הפסנתר של ג'ונס לא בדיוק קנה מידה עבורי לבדיקת סטאפ משום שהוא נשמע לרוב יותר מידי "תקופתי" בכל סטאפ בו בחנתי את האלבום, אך המגבר בכל זאת הצליח להפגין דינמיות כשג'ונס מחליט להעניק לנו קונטרסט של שקט מול איזה אקורד חזק כמו גם פעמוניות יפה עם decay שאולי לא נשמע ארוך במיוחד (ולא צריך) אך משאיר את האימפקט שלו בדרך אחרת.

אך אולי מה שהכי חשוב בביצועים כאלו, יותר מהגוון של כלי זה או אחרת היא המוזיקליות. איך אנחנו חווים את הקצב, כיצד אנחנו נמשכים למלודיה וכמה נכנסים לחוויה.
אז אולי ה- ECI 5 לא שקט כמו ההגברה שלי (ראה פירוט לאחר הסיכום) אך הוא יודע להעביר פאסג' מוזיקלי בצורה נהדרת. לא רבים המכשירים שיודעים להיות גם דינמיים ולתת תחושה של כח וגם להעניק מוזיקליות כזאת. יפה מאוד.

Carla Bruni - Quelqu'un M'a Dit
הבאתי אותה אה? תנו לי שניה להתלהב מעצמי על שמילאתי את משבצת ה-"זר" והפופ כאחד תוך שאני מציג פרסונה לא טריביאלית זו (דוגמנית ואישתו של נשיא צרפת כמובן).

ולמרות שזה נשמע כמו בדיחה, האלבום לא גרוע למרבה ההפתעה. אולי לא הקול לזכות בתחרות שירה כלשהי, אבל הלחישות שבורות הקול די נעימות בדר"כ ובשביל אלבום שכזה לא צריך יותר מידי.

ה- ECI5 מגיש את האלבום עם סאונד גדול, שמחמיא לסוג כזה של מוזיקה, אך לא מגדיל אותו עד כדי איבוד של ההפרדה והאימג'ינג.
המוזיקה מתנגנת בנעימות וחושניות, האפקטים נוכחים אבל לא מקבלים יותר מידי דגש, המיד הנמוך עד מיד באס בעל משקל גבוה מהבאס הנמוך, לא ברמה שמפריעה לי, זה די נחמד ולדעתי פחות יורגש ברמקול יותר "קשה".

Zero 7 – Simple Things
נגוון עם משהו טיפה יותר קשה, בהרכב הזה נגענו באחד הדיונים בפורום כששוחחנו על SIA.
אבל כשאני אומר קשה אני לא מתכוון למאוד קיצבי או דינמי, אם כבר האלבום הזה דומה יותר לצ'יל אאוט מאשר לאיזה משהו כסחני.
אך בכל זאת, הצלילים האלקטרוניים מעמיסים על הטווח הטונאלי בשילוב שאר אפקטים (בנוסף לשירה) כן יותר מעמיסים על המגבר מאשר האלבומים עליהם דיברנו עד כה.

אהבתי מאוד את התיפוף הדינמי במיוחד וכן את שאר כלי ההקשה. כאן האפקטים מורגשים במלואם ומוסיפים לאוירה המיוחדת של האלבום.
בווליום גבוה, על הרמקול שלי, הצטבר עומס על המיד באס. בווליום נמוך זה היה נחמד אך בווליום גבוה כבר לא נהנתי מהתופעה.
החלפת הכבל ל- SQ110 פתרה את הבעיה ושיפרה את ה- Clarity אך זאת על חשבון גודל הצליל. אני מניח שמרבית הקוראים יעדיפו את הצליל הגדול, אך לא יחוו את הבעיה עקב רמקולים יותר קשים להנעה.

בסך הכל, האלבום כולו היה נעים מאוד להאזנה בווליום נורמאלי ללא קשר לאיזה כבל מחובר. עם זאת, תמיד מצאתי מוזיקה אלקטרונית יותר מתאימה להגברה סטרילית ואפילו פחות מוזיקלית.
כשכאן יש לנו עסק עם מגבר מאוד מוזיקלי אני מתפלא שהאלבום משוחזר כפי שמשוחזר.

Roberta Gambarini – Easy To Love
למרות התשבוחות ברשת, אני לא משתגע על האלבום הזה. הפרזנטציה של השירים על ידי הגב' גמבריני קצת מלאכותית ומשעממת לטעמי. עם זאת קולה הצלול וההקלטה האיכותית תתאים לנו לצורך בחינת המגבר בשיחזור ווקאל נשי.

ואכן קולה של גמבריני צלול ונעים דרך ה- ECI 5 גם אם לעיתים מעט אובר אוורירי בתחום הגבוה מאוד.
הליווי לעומת זאת, וזה כולל את התיפוף והמצילות שיוצאות החוצה, נהדר עם סאונד נפלא, את הבאס שנשמע מוחשי לכל אורך האלבום גם בקטעים עמוסים והפסנתר, שלמרות שקצת ממוסך בדר"כ בהקלטה תמיד נשמע נכון – נשמעים כולם נהדר ומהווים בסיס נהדר לקולה של הזמרת.

המוזיקליות של המגבר באה גם כאן לידי ביטוי ומלווה את האלבום בחן.
אני אוהב את העובדה שהמגבר הזה מצליח לשמור על עניין בכל אלבום שאני מניח בנגן הדיסקים מבלי להשתמש במיני אפקטים מלאכותיים. הכל נשמע "נכון" ואולי האופי היחיד עליו אני יכול להצביע היא סוג של בשרניות בתחום הנמוך בעיקר.

Geva Alon – Get Closer
ולביטוי סגנון הפולק האמריקאי הזמנתי דווקא אמן ישראלי, ונסלח לו לצורך העניין על המבטא הלא מושלם.
אני מניח שכמוני שמעתם את The Wind Whispers ברדיו לפחות פעם אחת, אז אני מודה, הופתעתי שמדובר באמן ישראלי כי ברדיו זה נשמע לי די אותנטי.

על הסטאפ שלי, בבית, זה כבר נשמע אחרת, במערכת החושפנית אפשר להבחין בניואנסים שמפרידים אותו מאומנים אמריקאיים בסדר הגודל אליהם משווים אותו. ועדיין השירים עצמם לא רעים בכלל לטעמי, קצת לעבוד על המבטא ועל איכות ההקלטה שרחוקה מרמת רפרנס ויהיה בסדר.

דווקא על ה- ECI 5 המצב יותר טוב. קשה לי לשים את האצבע על הסיבה המדוייקת. אולי העובדה שמדובר במגבר קצת יותר סלחני, אולי האופי היותר בשרני ולעיתים כוחני.
בכל מקרה מהאלבום הזה אני בפירוש נהנה יותר על ה- ECI 5.

Electrocompaniet ECI-5 Integrated Amplifier


סיכום


חלף זמן רב מאז בחנתי מגבר טרנזיסטורי ברמה הזו, זה היה שינוי מרענן עבורי.
ללא ספק המאפיין הבולט ביותר של המכשיר הוא שילוב של כוחניות ודינמיות עם זרימה מוזיקלית. זהו אינו מאפיין קל להשגה, רבים המקרים בהם האחד בא על חשבון השני.

כאמור מאפייניו הסוניים מגלים סאונד בשרני ועמוק בטווח הנמוך אך לא על חשבון פירוט ורזולוציה בטווח הגבוה. למעשה, אם העמקתם בסשן ההאזנה תמצאו ביטויים מעט סותרים לגבי התחום הגבוה ממש, אגדיר זאת "בגיזרת האמביאנס".
באלבומים מסויימים כגון זה של הגב' גמבריני נרשמה פרזנטציה אוורירית מאוד בתחום הגבוה, ואילו באלבום המשותף של ג'ונס ולובאנו דווקא היה חסר לי קצת "אויר".
בכל מקרה, הרגשת הכח הזמין היתה ממכרת תמיד.

אני מתקשה לבחור מוצר ספציפי להשוואה אל מול ה- ECI 5 לכן אציג מספר אלטרנטיבות:

אל מול הסטאפ שלי (במחיר גבוה משמעותית), ה- ECI 5 הציג סאונד יותר בשרני עם סממני כוחניות משמעותיים יותר וכן פרזנטציה יותר גדולה. בעידון, ה- finess, השקט וגם הבאס הנמוך באמת הוא לא הגיע לצמד ה- MBLים. בתחום המוזיקליות, הוא היה באותו מגרש גם אם לא ממש הגיע לרמתם.

אל מול ה- Atoll IN200 ה- ECI 5 הצטיין בכל פרמטר. למעשה ישנם כמה קווים דומים באופי המגברים, אך בגדול ה- ECI 5 פשוט יותר איכותי.

מול ה- Emille KI-40L קצת קשה להשוות, אלו חיות כל כך שונות. בזמן שה- Emille מצטיין ומתייחד בתחום הגבוה שלו, ה- ECI 5 עושה זאת יותר בתחום הנמוך.

ובאופן כללי, אני לא חושב שה- ECI 5 ידבר אל חובב השפופרות המצוי למרות המוזיקליות הטמונה בו. עם זאת הוא בהחלט עשוי לדבר אל החובב האנלוגי (פטיפון).

במחיר של כמעט 20 אלף ש"ח זהו ממש לא רכיב שמתאים לכל כיס. אפשר להזכיר גם שהוא מתומחר מעל מחירו בחו"ל (לפחות על פי הנתונים שבידי). עם זאת, אני מוצא אותו שווה את מחירו ובהחלט ממליץ למי שמחפש מגבר בסגנונו ובסדר גודל המחיר הזה להאזין לו לפני שיקבל החלטה.

נתונים טכניים


עכבת כניסה: 330kohm
THD במחצית הכח: קטן מ- 0.007
רגישות כניסה סינגל אנדד: 1.4V
רגישות כניסה מאוזנת: 0.7V
הספק:
120 וואט ב- 8ohm
200 וואט ב- 4ohm
350 וואט ב- 2ohm
מידות: רוחב 48.3 ס"מ עומק 40.5 ס"מ גובה 13.5 ס"מ
משקל: 16 ק"ג

סטאפ בחינה והשוואה


מקור: MBL 1531
הגברה: MBL 8011S, MBL 5011
כבילה - חשמל: ELROD & MBL
כבילה - סיגנל: Siltech SQ110, Furutech Reference III, Crystal Cables Ultra/Dream
סטנד: Finite Elemente Pagode Master Reference
רמקול: WLM La-Scala

מחיר : 19,900 ש"ח
יבואן: ארמה אודיו




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות