עכשיו 28 יולי 2014, 23:29

פורסם: 11 דצמבר 2010, 00:55 ע"י זיפ


דוד גריילסאמר - David Greilsammer


NaiveV5224.jpg


בהאזנה לנגינתו של הפסנתרן דוד גריילסאמר, עולה סתירה מלאת קסם.
מצד אחד, כריזמה סוחפת מעוגנת בוירטואוזיות נונשלאנטית משהו,
ומצד שני יכולת הקשבה נהדרת וזיקה ליחסי גומלין עם הצד שמנגד.
אינו מתבלט יתר על המידה מעל התזמורת המלווה, וגם אי אפשר להתעלם מנוכחותו הכובשת.

בהאזנה להקלטות פסנתרן (ומנצח) ישראלי צעיר ומחונן זה הפעיל בעיקר בחו"ל,
שתי התכונות שהוזכרו מוצאות ביטוי נוסף גם בקשר עם המאזין,
ע"י תשומת לב בבחירת רפרטואר שאינו מובן מאליו במבט ראשון.
הוא לוקח סיכון בבחירותיו וזה מצליח לו בגדול.
פרספקטיבה רעננה בבניית תכנית אמנותית היא שם המשחק, כפי שניתן להתרשם מהדיסקים שיצאו עד כה תחת שמו בלייבל הצרפתי NAIVE.

הדיסק הנסקר שהוקלט ב2009 ויצא לאור השנה, משלב שלוש יצירות וירטואוזיות לפסנתר ותזמורת מאת שלושה מלחינים אשר מחוברים זה לזה (ולזאת..) מבחינת זמן ומקום.
גרשווין, מתכון כמעט בטוח ליצירת התעניינות מצד הקהל,
מצטרף בדיסק לאלכסנדר טאנסמן ולנדיה בולאנז'ה, אשר לרובינו אין מן הסתם כלל ייצוג בספריה.

*

אלכסנדר טאנסמן (1986-1897), היה פסנתרן ומלחין ממוצא יהודי-פולני, אשר חי ופעל בפריס לאחר מלה"ע הראשונה, שהייתה מוקד האמנות באותה תקופה. במהלך שהותו הראשונה, משך את תשומת ליבו של רוול אשר פתח בפניו את הדלת אל המילייה המוסיקלי שכלל בין השאר גם את בולאנז'ה וגרשווין.

טאנסמן, אשר בנוסף על שימנובנוסקי, מהווה את עיקר התוצרת המוסיקאלית של פולין שלאחר שופן,
כתב יצירות רבות במגוון ז'אנרים, ברובן אינן מוכרות. סגנונו הוא ניאו-קלאסי בעיקרו עם השפעות
פולניות טבעיות. הקונצ'רטו השני לפסנתר ותזמורת שכתב, ואשר השפעות חברי החוג הפריסאי ניכרות בו כפי שיפורט בהמשך זכה להצלחה בארה"ב דווקא, אליה הגיע עם מוריס ראוול בשנת 1927.
(הביצוע שבדיסק מהווה את הקלטת הבכורה ליצירה)
בזמן מלה"ע השניה ברח לארה"ב שם כתב בין השאר גם מוסיקה לסרטים. לאחר מכן שב לצרפת בה פעל עד מותו.

הערת ביניים:
כפי שיתואר בהמשך, השפעות סגנוניות של מלחינים אחרים שולטות בתחושה הכללית המתקבלת ביצירה במידה כזאת,
שבהאזנה ראשונית זה נשמע כמעט כמו עבודת copy & paste מצד המלחין, ולכן קצת קשה תחילה לאפיין את המהות העצמית שלו בכל הסיפור.
אבל, מה שבסופו של דבר אולי מייחד אותו בכל זאת בתוך הגוורדיה האימתנית שבסביבתה יצר,
הוא תזמור שקוף ואוורירי במיוחד שבזכותו היצירה נעדרת תחושת כבדות כלשהי.
יותר מזה, מתקבלת בונבוניירת סגנונות מתחלפים, המותירה תחושת קלילות נעימה בהאזנה.
בנוסף הוא מצליח לעיתים לשלב מאפיינים מוסיקליים של מלחינים שונים באותו משפט מוסיקלי,
מה שיוצר תחושת OUT מרתקת, די דומה להאזנה לשני "טיובים" המתנגנים במקביל..

הפרק הראשון -Allegro risoluto , נפתח בסערה בארבע תיבות פראיות וסינקופיות,
כעין זעקת קרב בין הפסנתר חלילים וקלרניטות מצד אחד והטימפני מנגד.
התחושה מזכירה במשהו call and response שבטי מעולם הבלוז.
מוטיבים ג'אזיים יופיעו גם כן בהמשך הקונצ'רטו.
סגנונית, כבר מן ההתחלה סטרווינסקי ופרוקופייב מרחפים ובוטשים חליפות, כשפלאז'ולט מכיוון הכינורות והחלילים מבצבץ בנקודות אסטרטגיות שהקשרן יידון בהמשך.
חולמניות צרפתית מבית מדרשם של פורה סאטי דביסי ורוול נכנסת לפעולה למספר דקות, וחולפת כמו שבאה לטובת חזרת ההשפעה הרוסית. לאחריהן קומבינציה רוסו-צרפתית של שני הנושאים
משתלטת על העניינים במבנה רפסודי קצר מועד (שאינו מתנגש!) המזכיר את גרשווין..
באמצע הפרק, תחושות חזקות של רחמנינוב קופצות להכרה.
הפרק השני - Scherzo נפתח בתנועה מתגלגלת בפסנתר perpetuum mobile
על רקע נקישות שליש ולאחריהן מתחיל ליווי בכלי הנשיפה. הקשתנים מצטרפים ללווי בפיציקטו קופצני, שמזכיר בתחושה את הבלטים של צ'ייקובסקי, ואחר מפנים מקומם לנושא שני בקריאות רועים מצד כלי הנשיפה מעץ קלרינט-בסון-אבוב. אלמנט צליל צרפתי מהורהר עולה, והאבוב ממשיך את הקו הרעיוני על רקע כלי הנשיפה, מוסר אותו לפסנתר וכלי המיתר נכנסים. הפרק משתרג לאיטו ומבלי משים בדקה השלישית אנו מוצאים עצמנו שנית בתוך עולם הקונצ'רטי של רחמנינוב.
חזרת מוטיב רכבת/בלט הראשון, מביאה אותנו לסיום הסקרצו.

הפרק השלישי – Lento
קומבינציית פורה/מאהלר, טבולה ברוטב צ'ייקובסקי/רחמנינוב. נשמע מוזר? בהחלט, אבל זה עובד.
נעימת 'אחינו יעקב' ש"עוותה" בעבר ע"י מאהלר בסמפוניה הראשונה שלו (פרק 3) במקצב מארש איטי,
מקבלת טוויסט נוסף וצרפתי, בתצורת ה'פאוון' מאת פורה. במרקחת המוזרה הזאת מורגש דמיון חזק, לפחות באווירה, לפרק השני בקונצ'רטו לפסנתר של רוול.
בתיבה התשיעית מתחיל לרחף ברקע פלאז'ולט בכינורות כפי שהוזכר מקודם
ובאופן מיידי, פתיחת אותה סימפונייה ראשונה של מאהלר משליטה את אופייה על הנעימה.
(בתיבה 13 אפשר להישבע שהקלרינט מתחנן - "סע לאט"... וד"א, אין לי מושג אם הנעימה אכן שמשה כאן כהשראה עבור טאנסמן, אך זאת בהחלט התחושה שמתקבלת).
כמו שכבר התרגלנו, רחמנינוב בא לבקר והפעם גם מביא אתו את צ'ייקובסקי.
סערת הרגשות כמצופה עולה על גדותיה לכמה רגעים, ואנו חוזרים למוטיב הצרפתי המאופק/קדורני
מתחילת הפרק. בזמן דעיכת כלי הנשיפה, צף הפלאז'ולט בפעם השלישית ומוביל ללא הפסקה אל הפרק הרביעי – Finale, כשתצורת המארש האיטי מכפילה את קצבה לצעדה נמרצת.
חצוצרות ב"אופק" מלוות בשאר כלי הנשיפה, מובילות אל כניסת הפסנתר באווירת ג'ז א-לה-גרשווין.
שמתחלפת באווירת פרוקופייב מספר פעמים עד לסיום.

הקלטת בכורה זאת, (עסק מסוכן בכל מצב ולא כל שכן כשמדובר במלחין עלום יחסית),
היא מהנה מאוד בפני עצמה ומהווה תוספת מבורכת לז'אנר הקונצ'רטו לפסנתר,
גם אם אינה עומדת בקו אחד עם "החשודים המיידיים" של התקופה
(ראחמנינוב, סטרווינסקי, רוול ואחרים)

*

דמותה הייחודית של נדיה בולאנז'ה (1979-1887), פסנתרנית, מלחינה, מנצחת(!), מתזמרת ופדגוגית,
מוכרת בעיקר בהשפעתה על דור שלם של מלחינים ומבצעים במהלך המאה ה-20.
כאן היא מיוצגת ב"פנטסיה לפסנתר ותזמורת" שביצעה לראשונה בשנת 1913.
הפנטסיה מבוססת על נעימה רוסית המתפתחת כרפסודיה רחבת יריעה, סוערת ונרגעת חליפות.
מחד,היא מתאפיינת בכובד ראש נושאי שעומד בניגוד לקלילות של הקונצ'רטו מאת טאנסמן.
מאידך, גם היא מציגה רובדי מיזוג השפעות רוסית-צרפתית.

לקינוח, גרשווין – "רפסודיה בכחול", סוגרת בטבעיות את התכנית המוסיקלית.
הביצוע מלהיב ומרגש: התזמורת יושבת מדויק מאוד מבחינה ריתמית שבמסגרתה מעלה גריילסאמר
את השטף ה"גרשוויני" בסמכותיות וללא עוררין.
אהבתי מאוד את הביצוע והייתי שמח לשמוע אותו מנגן קצת ג'ז פרופר ביום מן הימים..

*

התזמורת הפילהרמונית של רדיו צרפת תחת שרביטו של המנצח האמריקני סטיבן סלואון
היא יצור חי ופועם בגמישות בהתאם להרכב הנדרש בכל אחת מהיצירות.
גריילסאמר מפגין את הוירטואוזיות הנדרשת לביצוע היצירות,
פוגע בכל תו ועדיין שומר על פרשנות מקורית.
יש לו מה להגיד, והוא אומר זאת יפה.

הקלטות מאוזנות ועשירות בניואנסים, משלימות את חווית ההאזנה.
מומלץ בחום רב, למתחילים ולמתקדמים כאחד.
ENJOY
זיפ




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות