טוב, מזמן לא העליתי סקריה מקיפה כאן בפורום, אבל הפעם זה רצון לשתף באמת וזה גם הולך להיות ארוך...
(ותסלחו לי שצילמתי מהאיפון כי אין לי ת'ציוד של המאסטרים אלוני& אביעד...)
רקעשדרוג הפטיפון בסט אפ הפרטי שלי לפני כמעט שנה, ביחד עם הזרוע
Origin Live’s Sovereign והראש שאני מאד אוהב- ZYX R1000 Airy3-X SB, הביאו אותי למסע חיפושים קדחתני אחר פונו חדש שיהלום את רמת המקור האנלוגי החדש.
במסגרת סבבי האזנות אצל יבואנים וחברים, ושיטוט מתמיד שלי באתרים ופורומים בתחום שלנו בעיקר בחו”ל, נתקלתי בסט פונו/ראש של חברת DS Audio היפנית.
מי שמצוי בעולם האנלוגי, השם הזה לא זר לו, רובינו שמענו/קראנו על הבכורה שלהם לפני כארבע שנים עם הראש האופטי שזכה לאהדה רבה בקרב סוקרים ומשתמשים כאחד. יש בין חברי גם מי שיצא לו לשמוע אותם בתערוכות (כאלה שאני "מכיר" ומחובר לאוזן שלהם והם לרפרנס שלי).
ככול שהזמן חלף, התנדנדתי בין פונו מצוין ששמעתי במספר סטים וההחלטה גמלה שזה הוא שיעשה עלייה לביתי, לבין משהו שמשך אותי להעז ולהרים את הכפפה בכיוון של
DS Audio.
זאת על אף שלא יצא לי לשמוע את הסטים שלהם בלייב, כי אני הרי ממטיפי ה "לא קונים אם לא שמעת אצלך בסט”...
לצערי בזמן חיפושי, לא הייתה נציגות וייצוג בארץ, ויבואנים שאני מכיר ודיברנו בכיוון של להביא את החברה לארץ, לא נמשכו לכיוון.
למזלי - שיחה עם חבר יקר מאד על הדילמה, הובילה להרפתקאה מיוחדת.
החבר- שהכיר את החברה, ואף שמע את מרכולתה בתערוכות בחו”ל, לקח על עצמו במסגרת הביקור בתערוכת מינכן האחרונה לדאוג שיהיה לי את הראש עם הפונו התואם שלהם (ואף יותר מזה).
אז לפני שאצלול לסקירה-
תודה לך אח יקר שעשית אותי מאושר עם הראש/פונו הנהדרים האלה.
על החברהחברת DS Audio היא חברת אודיו יפאנית שהיא חלק מהקונצרן - Digital Stream Corporation (DSC).
הקבוצה פעילה מזה למעלה מ - 26 שנים בתעשיית אופטיקת הלייזר. מפתחת ומייצרת מכשור רפואי אופטי מבוסס לייזר בעיקר כאמור.
DSC היא לא אחרת מהחברה שפיתחה במשותף עם מיקרוסופט את העכבר האופטי.
בשנת 2013 חברת הבת - DS Audio, מפתיעה את עולם האודיו כשהכריזה על ראש אופטי בפיתוחה ה- DS-W1.
הסקרנות עוררה גלים רחבים, במיוחד על הדרך בה הצליחו לפתור בעיות שפיתוח דומה מלפני כארבע עשורים ויותר ניכשל יחסית.
התגובות בעולם האודיופילי גם מחוץ ליפן, לא איחרו להגיע והראש האופטי מושך ביקורות נלהבות הן מהעיתונות audiophile בעולם והן ממשתמשים בקצב גבוה.
בתחילה, החברה יעדה את הראש לשוק המקומי בלבד והתמחור עמד על כמעט 9,000$ מחיר יפן, והגיע יחד עם פונו תואם.
התגובה הנלהבת, במונחים של ביקורות שבאו לביטוי גם במכירות, דרבנה את DS AUDIO לאמץ פיתוח נוסף, ובמקביל בניית מערך הפצה ברחבי העולם (התרבות היפנית מיוחדת ומי שמכיר יודע שהיפנים עובדים בדרך כלל בערוצי תיווך, עניין סבוך אך זני לחלוטין).
שנתיים נוספות של מחקר ופיתוח אינטנסיבי עוברות והחברה מרחיבה את הטווח הראשים שלה ומכריזה על ראש הדגל החדש “Master1” שמציע התקדמות משמעותית על המודל המקורי. כאן כבר מחירו של ראש הדגל ביחד עם הפונו התואם, עומדים כבר על כמעט- $20,000… ועדין הביקורות מהללות! והמבקרים\משתמשים הציגיו את הכדאיות האנלוגית.
בפברואר 2017, החברה משיקה ראש חדש המוגדר כרמת כניסה: ה- DS 002 אשר ממוצב סביב מחיר של 5500 דולר לערך. עם זאת ראוי לציין שהחברה הדגישה שה- DS 002 הוא לא מוצר שפותח תחת תקציב נמוך, אלא נבנה בסטנדרט גבוה מאוד, הנשען על הפיתוח של ה- Master1 ולא על מוצר הבכורה של החברה.
(אגב, בין לבין היה גם מוצר נוסף ה- 001, אך הוא היה דגם לפיתוח בלבד ולא יורד לייצור).
ה- DS 002 שומר על תאימות רחבה למאסטר 1, עם מערכת אופטית/מכנית משופרת בנתוני השלדה, גוף אלומיניום, סספנשיין חדש, קנטליוור אלומיניום ויהלום בליטוש שיבטה! אך מציע דרך זולה ויעלה יותר להגיע כמעט לאותן תוצאות כמו אחיו הגדול והיקר פי 4 ממנו (ד”א השוני הגדול בין מוצר הדגל לבין ה 002 הם בחומר הקנטליוור שעשוי מבורון.
הפונו סטיג’\ספק המסופק בתאימות עם המאסטר 1 שמושקע פי כמה עם יכולת קיבול מטורפת, 3 יציאות סינגל ובאלאנס ועוד תופינים כאלו ואחרים למשתמשי אנלוג כבדים במיוחד, בדרך כלל גם מהמזרח הרחוק).
אז איך היא עושה את זה?!"בניגוד לראשי MM ו- MC, הפועלים על עיקרון אינדוקציה אלקטרומגנטית, הראש האופטי משתמש בקרן אור כדי לקרוא את התנועות שהמחט שולחת (כן, הראש הזה למרות המילה “אופטי” עובד אנלוגי ככל ראש מוכר אחר בתעשייה).
הראש הוא אנלוגי לחלוטין, יש שם קנטליוור ויהלום בדיוק כמו בכל ראש "סטנדרטי" אחר, אבל את הוויברציות המיניאטוריות שהקנטליוור מעביר, מתרגם חיישן שקולט אור וצל המעביר פולס אלקטרואופטי במקום סליל או מגנט. מה שפשוט מאד מבטל את כל השדות האלקטרומגנטים והחשמליים שיפריעו לפעולתו וסאונד הראש הכל כך שביר מלכתחילה.
היתרון של מערכת כזו הוא פעמיים: מצד אחד זה הופך את קריאת האותות של המחט הרבה יותר קלה וזריזה, ומצד שני, לביטול מוחלט של הפרעות חשמליות הנגרמות על ידי מגנטים וסלילים הנמצאים בראשים בגישות האחרות כאמור.
יתרון מרכזי נוסף טמון בפלט של הראש, בתצורות מקובלות MM ו- MC, אות הפלט תלוי במהירות שבה מגנט או סליל זעירים נעים בשדה אלקטרומגנטי. ככל שהתדר נמוך, המגנט או הסליל נעים לאט כך שפלט האות קטן, בעוד בתדרים גבוהים יותר הוא נע במהירות רבה יותר ולכן אות הפלט גדל באופן לא פרופורציונלי - ומכאן הצורך באיזון או בפשרות!.
לעומת זאת, הפלט החשמלי ב- DS 002 אינו תלוי בתדר. לכן אין פערים בין תדרים גבוהים ונמוכים, ואין צורך בתיקון האות (למעט תיקון עקומת RIAA שזאת מחוייבת המציאות בגין ההדפסה עצמה). התגובה הליניארית בתדירות נמוכות וקריאת האות, משופרת בהרבה ממה שראשי mm ו mc מסוגלים בדרך כלל להוציא. באופן תיאורטי מחסנית אופטית יכולה לזהות אותות נמוכים עד 1Hz. כך שהתוצאה המתקבלת ב 002, היא העברה כמעט מושלמת של מידע ללא איבוד זמן (מהירות האור), ללא שום הפרעה של שדות חשמליים, וללא בעיות באיזון בין ימין ושמאל ועם איזון תדרים לינארי ומושלם מלמטה למעלה.
אם נחזור רגע להגדרות האודיופיליות של שקיפות/ניקיון/צלילות/ישירות/ריאליזם, הרי שהראשים של - DS, מציעים ביצועים ברמת שיא שאף ראש MC או MM גם ברמות מחיר של 10,000$ ומעלה (רק לראש ומה עם פונו?!), לא מסוגלים להגיע אליהם.
אגב, הסרת סלילים ומגנטים, יחד עם גוף האלומניום, עושים את הראש עצמו לידידותי מאד להתאמה (רק 8.1 גרם), דבר המאפשר חיבור למגוון רחב מאד של זרועות.
נתמקד עוד רגע גם בפונו, שגם לו תרומה כחלק מהשלם. הפונו סטיג’ מספק ביצועי יחס אות לרעש מצטיינים במיוחד. חלק מהביצועים מגיעים בזכות בנייה ברמה גבוהה מאד, עם מיגון אלומיניום מיוחד שמבודד גם את הרעש הפנימי מהספק, וגם חוסם אותות RF חיצונים והתערבות סביבתית אחרת.
הפונו מרגיש ונשמע מצויין, עם גימור מושלם, אך בעיקר נשמע שקט כמו קבר עם יכולת אקוליזציה אדירה, והסינרגיה של הראש והפונו, - יוצרים ערך של השלם על סך חלקיו מגיע לגבול המושלם.
בזמן הקצר מאז שיצא ה DS002 הוא גרוף אין סוף תשבחות בכל סקירה שנעשתה לו. יש הטוענים (כולל בעלי החברה עצמה, אבל זה ביננו כן?!) שהוא יצא טוב יותר מהדרגה שמעליו (W1), כך ש-DS - צריכים עכשיו לשקול לשפר את מוצר הבכורה שלהם שיצא לפני כ 4 שנים כדי שיצדיק את עלותו (9000 דולר~)
ביחס ל 002 החדש. אגב, שמועות של מאחורי הקלעים, טוענים שב- 2019 אמור לצאת דגם זול יותר משמעותית שיעלה סביב ה 3000 דולר…אך עוד חזון למועד.
חשוב לי להדגיש שכל הראשים של DS AUDIO מגיעים עם פונו סטיג'\ספק כח המגיעים
כחלק מחבילת המחיר. כלומר ראש מגיע עם יוניט הגברה ואקוליזציה RIAA במחיר הראש ואין שום צורך בפונו סטיג’ אחר. מחברים את היוניט ישירות להגברה והוא דואג להכל. בכך למעשה אנו “חוסכים” את הצורך בפונו סטיג’ סטנדרטי
יקר או פחות, ואת משחק “הניחושים” הבלתי פוסק של גיין, אימפדנס, קיבוליות…
אז אך הוא נשמע?!אז אחרי כל ההקדמה הזאת שלקחה את מירב הסקירה גם ככה; אתם בטח שואלים, "נו כבר אז איך נשמע ה- DS002, ?!"
אז הוא
לא נישמע כמו שום דבר אחר ששמעתי עד היום! (למי שתוהה, אני מאזין "ומשחק" בפטיפונים כבר מעל ל- 45 שנה, ויצא לי לשמוע לא מעט).
בחודש האחרון שמעתי רק אנלוג. כבר נוגנו עשרות רבות של תקליטים, וההנאה לא נגמרת, רק עושה חשק לעוד ועוד, אפילו נכנסתי להתקף של ניקוי כדי למקסם את התוצאה פי כמה.
לא אפרט את רשימת האלבומים שהאזנתי כמו אלוני ואביעד בסקירות המעמיקות שלהם כמו גם שלא אצליח לפרט בטקסט ובהבעה כפי שהם מצטיינים לעשות, אך היו שם גם תקליטים אודיופילים, ז”א מלייבלים המתמחים בהדפסות טובות במיוחד, תקליטים “רגילים” תוצרת חוץ ותוצרת הארץ, ג'אז, קלאסי, ישראלי, פופ/רוק, כמעט הכל. ה 002 של DS אוכל הכל ויורק בקלילות את כל המוסיקה החוצה.
היכולות הדינאמיות של הראש\פונו האלה הם פנאמנאלים, כמו גם הפירוט אך ללא ההילה בטראבל. היכולת האופטית במנוע התרגום של ויברציות הראש מחסלת לכאורה את תופעות הלוואי שבדרך כלל מצויות בראשי MC כאלו ואחרים, כמו חוסר איזון, גם אם מיקרוני בין שמאל לימין או הילה שמתורגמת בדיסטורשיין גם אם מניטורי בטראקינג של חומרים עמוסים במיוחד.
ה 002 מצליח להוציא הפרדת תדרים מנמוך לגבוה ובין שמאל לימין כמו שום ראש אחר שאני מכיר, גם לא באלפי שקלים וגם לא בעשרות אלפי שקלים. כמובן שחייבים לכוון את הראש כמו כל ראש אחר כדי להגיע למיקסום היכולות שלו. DS Audio אם להגיד זאת במילים פשוטות “שינתה את כללי המשחק” לחלוטין.
עוד משהו תפס את אוזני בראש הזה- הוא מוציא רק מה שיש באמת בגרוב! בלי להוציא רחשי אבק/ליכלוך, ממש "מנקה רעשים" ומתמקד רק במוזיקה נטו!
כאמור, הראש מגיע עם פונו סטיג’ המותאם לו במדויק ומעביר את הסיגנל בצורה מושלמת אל ההגברה בסט אפ שלנו, מה שמאפשר להאזין לתקליטים במלוא הפוטנציאל המוקלט והמודפס. זה לא דבר של מה בכך להצמיד פונו סטיג’ של חברה מסוימת עם ראש של חברה אחרת, מה שמרביתנו עושים ב 99 אחוז מהזמן בתחום, פה מקבלים מערך של רצף אנלוגי מושלם מהיסוד ועד קצה השיער, יש בכך כח סוני אדיר שנשמע כבר מהרגע שמנחיתים את המחט על התקליט. מושלם כבר אמרתי?!
למען הסר ספק ובשביל לענות על השאלות שיצוצו בהמשך, כי זה מה ששאלתי גם אני בהתחלה:
לא, אי אפשר לחבר שום ראש אחר לפונו סטיג’ המגיע עם הראש של DS, הוא שלו ואמור לעבוד איתו בלבד, ולא, אי אפשר לחבר את הראש הזה לשום פונו סטיג’ סטנדרטי אחר.
אז לשורות התחתונות, הראש הזה נישמע פשוט נפלא. זה היה מהרגע הראשון, ורק הולך ומשתבח.
הוא לא מפסיק להפתיע אותי ולרגש- כן ממש לרגש, לחשוף פרטים שלא הכרתי עם הראשים והקדמים הקודמים שהוא החליף, להיות דינאמי יותר, חלק יותר ומפורט יותר. תמונת הסטריאו נשמעת מאוזנת, מלאה יותר, נקיה ומדויקת, אך לא סטרילית!.
יש כאן עדינות וחלקות, כן עדינות הרבה עדינות יפנית. המוזיקה מתעוררת לחיים עם פירוט מדהים ועם חום טבעי, עושר עמוק ודינמיות מרשימה. והכול כאמור בשקט, שקיפות וניקיון שלא פגשתי עד היום.
תוסיפו לכל זה את הלד הכחול בקצה הראש- והחוויה האנלוגית הופכת למושלמת וסקסית במיוחד.
אין ספק ש- DS "דפקו יציאה מיוחדת" עם הראש הפנטסטי הזה. הם יצרו כאן קפיצת מדרגה חדשה בתחום האנלוגי וכשמשקללים את התמורה והתוצאה המתקבלת, למול המחיר של הראש ביחד עם פונו סטיג'\ספק כח\אקולייזר, אזי המחיר בהחלט ניתפס אצלי כשפוי ואפילו כמעט מציאה! (תחשבו שאתם כבר לא צריכים את הפונו סטיג’ שלכם שבכמה קניתם?).
לא סתם מיטב הסוקרים בעולם בתחום האנלוגי לא מפסיקים להתרגש ממנו ומגדירים אותו כאחד הראשים הטובים שיש בכל רמת מחיר.
ובעודי שוקד על כתיבת הסקירה, מגיעה לאוזני הידיעה המשמחת ש- DS- AUDIO
מצאה בית חם בארץ.
אני מאמין שבקרוב תצא הודעה מסודרת.
הנתונים הטכניים למעוניינים..