עכשיו 23/01/18 15:48

פורסם: 30/01/12 09:56 ע"י Byrdio


s1.jpg



Mendelssohn & Schumann: Violin Concertos

חקירה ולמידה בנוגע לתחום המוסיקה, תמיד היו עניין של שגרה אצלי. אך לעולם לא משהו שעשיתי באופן משוגע
במיוחד. ז"א שבלימודי הרשמיים זה היה דבר מנדטורי וכמובן ביום יום כדי להבין, לדעת ולגלות עולמות חדשים, אלו
שישנם מאחורי התווים והמוסיקה המתנגנת. אך עדיין, לא משהו שהוא MUST אצלי באופן בלתי תלוי. יש פעמים שזה
מעניין אותי ויש פעמים שאני פשוט נותן למוסיקה לדבר בעד עצמה, מבלי שזה ישנה לי מאיפה היא באה, למה כתבו,
מה יש סביבה, ההסטוריה וכדומה. נכון שזה תמיד יכול "לעזור" ולהעשיר יותר..אבל.. טוב, הבנתם את הנקודה.

ובכל זאת, לפעמים קריאה אינטנסיבית ולמידה עמוקה מביאה עמה ערך מוסף אחר, אחר מאשר רק ידע תיאורטי.
הפעם היא הביאה גם גילוי של יצירה מופלאה שמעטים מאד מכירים או יודעים עליה.
הקונצ'רטו לכינור של רוברט שומאן.

כל הנאמר, כמובן קרא אצלי די מזמן, לפני כמה שנים. אך מאז בכל פעם שכנר מקליט את היצירה המופלאה הזו,
אני נעמד דום כדי להשיג ולשמוע "עוד" ביצוע.
לצערי הרב, יש מעטים מאד שניגשו לנגנה, אם במדיות השונות ואם באולמות הקונצרטים.
אני מניח שזה מאד קשור בהיסטוריה של היצירה ושל כל תהפוכות הגורל שעברה, עד שיצאה לאור..
ואולי גם קצת לאנקדוטה המפולפלת מעברה. את הקונצ'רטו לכינור, שומאן כתב ממש בשנותיו האחרונות לפני שניסה להתאבד.
אותה, יחד עם הפנטזיה לכינור (op 131) שלו, כתב לכבודו של הכנר הדגול- יוסף יואכים במאה ה 19.
יואכים שהיה קצת רגיש לענייני הרוח, פחד שאת הקונצ'רטו - שומאן כתב בהיותו קצת פסיכי, אם לומר את האמת
ובשל כך לא ניגן ולא הופיע עמו מעולם. הקונצ'רטו ניגנז עם מותו של שומאן ולא ראה אור יחד עם כתביו האחרונים של
חייו. קלרה, אישתו של שומאן וביתו, השתכנעו מדבריו של חברו יואכים והן שגנזו את היצירה בסופו של דבר.
ההיסטוריה מלמדת ששומן כתב את הקונצ'רטו בימים ספורים, זאת במקביל להיכרותו עם המלחין הצעיר, ברהמס.
שלאחר מכן השתמש בחלק מהנושאים של הקונצ'רטו לכינור של שומן, ליצירה אחרת, משלו.

כך עברו להם השנים (בערך 80 מאז שנכתבה) ובשנת 1935 לערך, התחילו להתרחש סביב כתבי העת של הקונצ'רטו
דברים רבים. ממשלות ניסו לנכס לעצמם את היצירה, שומרי הירושה של המלחין, נגנים ותזמורות שניסו "להציל אותה"
ולנגנה. יהודי מנוחין יחד עם חפציבה מנוחין היו עסוקים גם כן באותן השנים ביצירה הזו ואף ניסו לנגנה גם כן מול קהל.
הם הצליחו כמה שנים לאחר מכן. מנוחין אף ניגן את הוארסיה לפסנתר של היצירה.
הבכורה לקונצ'רטו עלתה רק ב 1937 ע"י כנר גרמני (Kulenkampff) יחד עם הפילהרמונית של ברלין, הוא גם זה
שהקליט אותה בפעם הראשונה, מייד אחר הופעתו החיה. ב 1988 זהטמייר העלה שוב את היצירה מהאבק, תיקן לא
מעט שגיאות שעשו בהוצאה לאור ולאחר מכן גם ביצע אותה והקליט כמובן. מאז ברפרטואר הענף ליצירות שנכתבו
לכינור, היצירה הזו לא מופיעה באופן תדיר במיוחד, אך מידי פעם אנו יכולים לראות כנרים כאלו ואחרים בלייבלים שונים
מנגנים אותה, בדרך כלל עם קונצ'רטים אחרים בכותר או עם יצירות אחרות של המלחין.

לפני כמה חודשים, יצא בלייבל ONDINE ובביצוע אחד הכנרים הטובים והנהדרים שישנם כיום קריסטיאן טטצלאף
הקונצ'רטו הזה לכינור, יחד עם זה הטחון לעייפה של מנדלסון. בפתיחת הכותר, הלייבל הוסיף גם את הפנטזיה לכינור
ששומן כאמור, כתב ליואכים חברו, באותה התקופה. שלושת היצירות הללו, הן עילוי מוסיקאלי ולפגוש אותן באותו הכותר,
יחד עם עבודת כנרות מופלאה, ליווי ללא דופי בניצוחו של אחד המנצחים הטובים והאנרגטיים שעובדים כיום ובאיכות
סאונד פנומנאלית של ממש.. זה לא דבר של מה בכך. פאבו יארבי לא פחות, יחד עם תזמורת הרדיו של פרנקפורט
מלווים את היצירות הנהדרות הללו ואת הכנר בכותר.

s2.jpg



בכלל, מי שמביט באחורי הדיסק ורואה את רשימת היצירות המלודיות והענוגות הללו, יכול אולי לחשוב שיש כאן עודף
סוכר, בטח בידיו של טטצלאף שמצליח בכל רגע להיות מקסים ומוסיקאלי עד טירוף. הפנטזיה לכינור שפותחת את
התוכנית היא יצירה מדהימה לכינור סולו בליווי תזמורת קלילה, כאשר רב הטקסט הוא של הכינור כמובן שלא כמו בקונצ'רטו שהליווי דומיננטי מאד.
את זאת עוד נשמע בקונצ'רטו לכינור של שומן גם כן ובפרט!
את הפנטזיה ניתן לשמוע עם השנים בוורסיות שונות, למשל בליווי פסנתר במקום התזמורת שמלווה הפעם. בדומה
לסונטה, אך בפרק בודד. הכנר מבצע את הפנטזיה ברוך ובעדינות אופיינית לתווי שומן והבחירה לפתוח עמה את הכותר, מרשימה וענוגה.

טטצלאף מנגן בטון מלא ובאינטונאציה מדויקת ביותר. בקונצ'רטו העייף אך היפה משהו, של מנדלסון- הכנר מצליח
לעלות רגעים פחות בנאליים ומצליח גם כן, לא ליפול בין הכיסאות בקיטצ' מסוכר. את הרעיונות והנושאים הוא מעביר
בנפלאות ידו השמאלית בנוסף לבחירת הפריזינג, שכך הוא מגיע לאמירות ישרות יותר ולא מעורפלות בגלוקוז שאינו
בריא. הקונצ'רטו הזה טחון מכל הצדדים ואם אצטרך לשמוע אותו שוב יהיה רע ומר! פשוט אין דרך לברוח ממנו ובכל
זאת. הוא מתאים כאן ברעיון ובמוסיקאליות ולכן גם השתלב מבחינתי גם בהאזנה רציפה. נו, שיהיה. :roll:

את סוף הכותר חותם הקונצ'רטו המדובר של שומן. זוהי יצירה בשלושה פרקים, כמיטב המסורת.
מהיר - איטי - מהיר והיא כתובה גם, איך לא.. במפתח D minor. (כמו קונצ'רטי רבים אחרים).
הפתיחה מרשימה ועושה רושם שלשומן הייתה סימפוניה בראש ולאו דווקא קונצ'רטו. בהמשך הדרך אנו מגלים שאכן
כך הוא כתב את היצירה הזו והיא נשמעת מאד כפי שאחת הסימפוניות שלו נשמעת. בפרק הראשון אנו מגלים שגם
הקדנצה המנדטורית בתקופה, חסרה. מה שמחזק את תחושת הסימפוניות עוד יותר.

s3.jpg



הליווי אנרגטי וחזק. פאבו יארבי המרשים, מצליח להעביר את ההפרדה ואת הרומנטיות המהולה בדרמטיות, זאת
כנראה משנותיו וממצבו המנטאלי של המלחין כאמור, אל המאזינים. הכינור מצטרך כמובן, ממש כבר התחלה ולמרות
שיש לו טקסט רב, הוא די הרמוני עם שאר הנגנים בתזמורת ואינו יוצא לנושאים שהם רק שלו בפרט. הכנר המיוחד,
נשאר בקו מנחה יחד עם התזמורת ויארבי ושוזר את התווים בדיוק באמצע הבמה. הפרק השני, איטי והוא שייך הרבה
יותר לכינור מאשר לתזמורת, למרות שגם כאן ההרמוניה ביניהן ניכרת ואנו מגלים שוב, את הרומנטיות הבלתי נשלטת
הזו בלחניו של שומן. מקסים. הפרק המסיים הוא מהיר שוב ונכתב בקצב פולנזי. דווקא הפרק האחרון הוא כנראה
המפורסם ביותר, הוא גם זה שמנושאיו לקחו מלחינים אחרים והעלו על הכתב יצירות משלהם בהשראתו.

טטצלאף ממשיך להדהים בכל רגע ובכל פינה ביצירה ויחד עם הליווי המלכותי של תזמורת הרדיו בהנחייתו של הבולדוג -
יארבי.. הלייבל מצליח להוציא כותר מרשים ביכולות, בסאונד ובמוסיקה מרגשת מאין כמותה.
זהו אחד הכותרים הטובים של שנת 2011 ללא ספק וכמובן הגיע בהפתעה רבה, כמו בכל פעם שהקונצ'רטו לכינור של
שומן מופיע, אך לא רק. הפעם הוא הופיע ע"י נבחרת סופר-סטארים ובלייבל מוצלח, שיודע גם לעשות עבודת טכנאות
אולפן כיאה, ליצירות ולאומנים המככבים בו.

(F)

נ.ב – לצערי את הלייבל לא מייבאים לארץ.. (נו מה חדש?), כך שיש לרכוש ברשת.. כפי שרובכם עושה בכל מקרה אני מניח. ;)

אביעד.




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות