עכשיו 14/12/17 12:11

פורסם: 31/01/11 11:45 ע"י Byrdio


Camile Saint Saens - Cello Concerto No 1



תמונה


סקירות מוסיקה ארוכות וכבדות הם דבר די שכיח אצלי, כבר הצלחתם להבין ולהכיר.
סה"כ יש כל כך הרבה מה לכתוב על יצירה, על מלחין ועל המוטיבים והאספקטים השונים מכל זווית
שגם בסקירות הארוכות ביותר שלי, החמצתי בכוונה ואף לא בכוונה' כיוונים רבים, דוגמאות, אסכולות
ניתוח שונות וכמובן ביצועים שיש למכביר לכמעט כל יצירה כזו, או אחרת.

הפעם, משהו קצת יותר מינימליסטי. גם בכתב וגם מכיוון היצירה.
היא לא מנימליסטית בעצמה, אלא דרמטית ודורשת רמה וירטואוזית גבוהה מאד.
הן מהתזמורת והן מהסולן, אך היא קצרה ונכתבה כמקשה אחת.

הקונצ'רטו לצ'לו מס 1 של קאמיל סאן סאנס.
את המלחין כבר הצגתי בסקירה על יצירה מפורסמת אחרת שלו, הסימפוניה השלישית.
אך הנה בכמה מילים שוב. מלחין צרפתי שהיה גם אורגניסט, פסנתרן, מנצח ומלחין כמובן, שחי בתקופה
הרומנטית המאוחרת ולחניו נעימים ומלודיים מצד אחד ומצד שני יש אצלו פלפל והתחכמות מדליקה.
יצירותיו יכולות להיות אפיות ורחבות יריעה, כמו הסימפוניה השלישית, או "שמשון ודלילה" הווקאלי..
ויכולות להיות קצרות יותר עם אמירה מדויקת ונושאים מרתקים גם כן.
הוא כתב סונטות, קונצ'רטים לכינור, פסנתר ושניים לצ'לו. סימפוניות פואמיות, יצירות ווקאליות, סימפוניות ועוד.
קאמיל סאן סאנס הושפע רבות משטראוס, ליסט, וואגנר והיה אחד המוסיקאים הטובים והמוערכים באותם
השנים. למרות שאת יצירותיו הטובות ביותר כתב בשנותיו המאוחרות לחייו.

את הקונצ'רטו מס אחד לצ'לו- כתב שהיה בן 37 בשנת 1872.
הוא כתב והקדיש את היצירה לנגן הויולה דה גמבה - Auguste Tolbeque, שהיה קשור למשפחה מיוחסת
של מוסיקאים אשר היוו את הארגון העליון לקונצ'רטים בצרפת. את היצירה טולברק ניגן כסולן בבכורתה שנה
לאחר מכן ב 1873.

זוהי אחת מיצירותיו של סאן סאנס שהביעה את גדולתו כמלחין ולא רק כפסנתרן, או כמנצח והיוותה קרש קפיצה
או אבן פינה באופן מסוים, לעדות התפתחותו כמוסיקאי בין מוסיקאים.
באותם זמנים העם הצרפתי היה ביקורתי מאד ותרבותי באופן יוצא מן הכלל ועל כך למוסיקאים לא היה פשוט
לתפקד באותה התקופה. בזמנים שמוצארט היה נורמאלי ושופן ורחמנינוב היו באזור, קאמיל סאן סאנס היה
צריך להתמודד עם ענקים שכאלו. בשנים מאוחרות יותר הוא היה קרוב לג'וסף ליסט ולרכארד וואגנר ואף הקדיש
להם יצירות, זמן וניצח ולמד אותם.

אך נחזור לקונצ'רטו..
היצירה קצרה מאד ואורכה בתלות בביצועים השונים כ 18 דק' לערך.
היא כתובה בפורמט שונה מאד מהנורמה עד אותם שנים, של שלושה חלקים שונים בטמפו ובסולם לקונצ'רטו.
סאן סאנס כתב אותה לחילופין כמקשה אחת זורמת, אך עם חלוקה מתודית בתוכה של שלושה חלקים שונים
(בכל אופן שמר על צביון החוקיות הקלאסית, בדרכו). בעצם מפאת אורכה, החליט כנראה המלחין שלא להפריד
את הפרקים ומכיוון שכולה הולחנה תחת מפתח הסולם A מינור (בדומה לקונצ'רטו לצ'לו של שומאן)
חיבר את המוטיבים והנושאים לרצועה אחת. גם אם היא מחולקת בתוכה באופן גלוי משהו,
אך שזורה בעדינות אופינית
.
הפתיחה של הקונצ'רטו מהדהדת באקורד אחד מצד התזמורת וכניסה עם הנושא הראשון מצד הצ'לו
כבר בהתחלה. זוהי פתיחה שונה גם כן מהסטנדרט. על פי הצגת הרעיון הכללי תחת ידי הכלים בתזמורת.
המלחין הכניס את הצ'לו כבר בהתחלה ונתן לו במה פרונטאלית, כפי שמגיע לו, במקום.
למרות אורכה הקצר של היצירה, היא כאמור דורשת מאמץ וירטואוזי והבנה מוסיקאלית עמוקה..
סאן סאנס התחבר לפרנץ ליסט בהמשך כתיבתה, כדי להבין לעומק את הפורמט של "צורה מעגלית".
המלחין כתב את היצירה כך שהוא מציג את הנושאים לסירוגין בהתחלה ולקראת הסוף, עם שינויי
טמפו כמובן בין לבין.
המלודיה המנוגדת, מנוגנת דרך הצ'לו לכיוון התזמורת ולהפך בחזרה. המלחין כמובן שירבב גם
צורה של 'שאלה תשובה' בין הצ'לו הסולן ובין התזמורת שמאוחדת בדעתה בתשובתה פנימה.
בסוף היצירה סאן סאנס חזר על תצוגת המוטיב הראשון, אך משנה מתוכו נושא חדש שמוצג לפתע
לקראת סופה של היצירה, מעין פתיחה ליצירה נוספת אולי?!..
היצירה עדינה ויפה מאד עם גוונים צהובים וכתומים בעלי מומנטום גבוה מאד, שמגיע מטונאליות הצ'לו שדוחף
כמעט לכל אורכה וללא הרף. התזמורת כאן מכניסה אווירה בדרך כלל, למרות שתפקידה רציני ומדוקדק גם כן,
כלפי הדינאמיקה של הקונצ'רטו ללא ספק.
זוהי אחת המיצירות שנחלו הצלחה מסחררת לאחר מותו של המלחין והיום שגורה בפיו של כל צ'לן.
היא ללא ספק נכנסה לפנתאון הקונצ'רטים הוירטואוזים, המנוגנים והמוקלטים כיום.

ביצועים:
הביצועים לקונצ'רטו זה, בדרך כלל מצטרפים בכותרים השונים לקונצ'רטים, או ליצירות אחרות.
כך שאתם תמיד מרוויחים יצירה נוספת בכל אחד שתבחרו. הן בדרך כלל תהינה קונצ'רטים לצ'לו מן הסתם,
של מלחינים אחרים. אך יש גם כותרים שאיגדו יצירות רק של המלחין ובדרך כלל הם באותו הנושא – צ'לו.

מספר הביצועים שאציג כיום, לא מתחיל אפילו לדגדג את מספר הכותרים שישנם ומספר המבצעים שלקחו
על עצמם לנגן את 18 הדקות הללו. אך כולי תקווה שהם יתנו לכם פתח ליצירה.

הראשונה שתעלה ותבוא היא לא אחרת מאשרת הגברת ג'קלין דו פרה.
Saint-Saëns: Cello Concerto No. 1, Op. 33\Du Pre\Barenboim
דו פרה יחד עם ברנבויים ותזמורת פילדפליה מבצעים את הקונצ'רטו מס' אחד לצ'לו של קאמיל סאן
סאנס, בצורה מעוררת השראה. כישרונה של דו פרה עשיר ביותר והיא סומכת עליו כדי שיעביר אותה
את הפאסאג'ים המהירים והזוויות הקשות. כך הוא עושה ללא ספק.
הביצוע שלה רהוט אך עם טון מלא, עשיר וחמים מאד למרות שהטמפו שהיא בחרה בו, מהיר.
ברנבויים ופילדלפיה מלווים אותה בצורה מצויינת ומרשים לה לנגן כפי שהיא יודעת ובגאון רב.
ביצוע מעולה לטעמי וקצוב מאד שמצטרף לאחד הקונצ'רטים היפים ברפרטואר, זה של דבוז'אק.
הכותר תחת הלייבל טלדק וההקלטה טובה.

לביצוע השני בחרתי את הצ'לן יו יו מה, שהצליח להתברג עם השמות הגדולים במאה ולהיות אחד
מהצ'לנים המוכרים מאז ועד היום
Yo Yo Ma\Maazel\Lalo, Saint-Saëns: Cello Concertos
בכותר זה יחד עם הקונצ'רטו של לאלו (LALO) יו יו מה, בליווי לורין מאזל ותזמורת נשיונאל צרפת,
מבצעים את הקונצ'רטים ואת זה של סאן סאנס בפרט- בדייקנות וברהיטות.
היכולת הטכנית של יו יו מה, לא מוטלת בספק והוא צ'לן שמנגן את הרפרטואר השלם לצ'לו מכל התקופות
בכישרון וברמה גבוהה מאד. הקונצ'רטו חד, עם טון נקי אשר מעביר את הניואנסים הקטנים מהכלי.
הליווי של מאאזל עם התזמורת הצרפתית שגדלה על יצירותיו של המלחין כמובן, מעבירים את הדואליות
מול הצ'לו ואת הטון הנקי שמגיע מאחורי הצ'לו בכל עת. ביצוע נחמד מאד ונקי.
מלא בטכניקה מעולה ובסאונד רהוט.

ממשיכים הלאה.

זהו לדעתי אולי מהביצועים הגדולים בכל הזמנים לסאן סאנס, כאשר מקבלים במתנה את ה-ביצוע לדבוז'אק.
Dvorak & Saint-Saens: Cello Concertos\ Mstislav Rostropovich\ Giulini
רוסטרופוביץ הקליט כמה פעמים את הדבוז'אק וכנראה גם את הסאן סאנס..
הפעם יחד עם ג'וליני. שלדעתי יחד מהווים את גולת הכותרת ואת הביצוע הטוב ביותר שלו גם לזה וגם לזה.
(הדבוז'אק המפורסם יותר הוא זה עם קאראיאן)..
אך באנו לדבר על הסאן סאנס.. רוסטרופוביץ הוא צ'לן מדור הזהב, הארטיקולאציה והטון שלו מדהימים
מאין כמוהם והיצירה זורמת כפי שנכתבה.
רוסטרופוביץ מביע דרך הצ'לו את השפעותיו של המלחין וניתן לשמוע את המוטיבים, את שינויי הטמפו
והנושאים ביתר בירור. אך עם השזירה העדינה הזו ברצועה הבודדת שהמלחין הכניס ואיגד את כל מסת
המוסיקה הזו. הסאונד של הצ'לו גדול ועמוק. המהירות שבה בחר לנגן סלאבה בכל קטע וקטע, מעביר אל
המאזין את הסחף האדיר והמוסיקאליות החמימה, אך המתוחכמת מצידו של המלחין.
ביצוע מופת ללא ספק בהקלטה טובה מאד..(אלו עם סט אפ אנאלוגי מצויין(!!!) תשיגו את התקליט!)

אנו ממשיכים לביצועים נוספים : :coffee:
Tchaikovsky, Saint-Saëns, Bruch: Cello Works [Hybrid SACD]\Wispelwey
פיטר וויספלוואי מקליט כמה וכמה יצירות לצ'לו ואת הסאן סאנס גם כן.
הקלטה מעולה עם סאונד חמים משהו מכיוון הצ'לו, אך לא חמים, או ארטיקולארי כמו הרוסטרופוביץ.
הסתייגות נוספת היא מכיוון הליווי שהוא מקבל כאן מתזמורת 'ברמן גרמניה..' שהוא קצת דלוח בהשוואה
לג'וליני עם רוסטרופוביץ, או לברנבויים עם דו פרה.
אך למרות כל זאת, הביצוע שלו נפלא, מתקתק ורהוט מאד. וויספלוואי שמגיע דווקא מיצירות ברוק לא מעט
מבצע את הסאן סאנס עם קצת חשיבה, או הרהור, אך בקטעים הקשים והמהירים הוא מבריק ללא ספק.
ההקלטה מעולה ומרוויחים פה לא מעט יצירות נוספות. ואריאציות על רוקוקו של צ'יקובסקי, ואת "קול נדריי" של ברוך.

אי אפשר להזכיר את רוסטרופוביץ ולא להביא את הביצוע של יאנוש סטארקר נכון?!..
אז הנה:
[Janos Starker: Cello Concertos of Schumann, Lalo, Saint-Saëns [Hybrid SACD
גם פה הרווח ענק, מעבר מלקבל את הסאן סאנס במלוא הדרו עם אחד הצ'לנים הגדולים בהיסטוריה ללא ספק.
והפעם ברי-מאסטר מרשים מאד ועוד ב SACD. (למי שיש ציוד אנאלוגי משובח, תשיגו את התקליט!!) סטארקר
יחד עם אנטאל דורטי והתזמורת הלונדונית, מבצעים כאן את הקונצ'רטו מס 1 של סאן סאנס באופן אדיר ומרשים.
עבודת קשת קצת שונה מאלו האחרים שהצגתי קודם והוא קצת יותר עמוק וחותך פנימה.
הסאונד עדיין חמים, עם גוף צ'לו גדול.. אך התחושה "חומה" יותר מצד אחד ומצד שני יכולה להיות בהירה.
לא רק מבחינה טונאלית, אלא גם מבחינה מוסיקאלית לשמחתנו.
המוסיקה מצליחה לזרום תחת אצבעותיו של סטארקר והלונדונים המבצעים את הליווי באופן מבריק, מול שרביטו
של דוראטי הענק. הקלטה מדהימה וביצוע מופת! (F)

לביצוע האחרון היום, החלטתי להביא את ביצוע נקי ועדין של מישה מאיסקי. שבכותר אנו מקבלים יצירות
נוספות לצ'לו, עם ליווי תזמורת ופסנתר מעת המלחין עצמו גם כן.
Mischa Maisky \Saint-Saëns: Cello Concerto No. 1; Cello Sonata No. 1
זוהי הקלטה מסוף שנות ה 90 תחת 'דוייטשה גרמופון' ומנגן כאן מישה מאייסקי שהתברג כמו יו יו מה,
ברשימה אחת יחד עם השמות הגדולים של המאה.
נוכל לפגוש אותו רבות בשיתוף עם מרת'ה ארגריך ועם שמות נוספים בתחום ובביצוע יצירות רבות מאד,
קאמריות, סולו ועוד..
הסאן סאנס מס 1 שלו, מאוזן ומנוגן היטב. עם סאונד חמים אמנם, אך על הצד העדין יותר מאלו האחרים
שהצגתי לפני כן. את הליווי לקונצ'רטו מגישים כאן 'התזמורת הקאמרית אורפאוס' והיא עם עבודת קשתנים
עדינה ומינימליסטית. הצ'לו נשמע בפרונט היצירה, כפי שהמלחין התכוון ומיאסקי לא נכנס לפינות שלא יוכל
לצאת מהם. כאמור – ההקלטה והביצוע מאוזנים מאד, עם סאונד בעל המון אוויר ורך מאד.
אנו מרוויחים כאן גם להאזין לסונטות השונות בליווי פסנתר ואפילו אחת שעובדה עם ליווי תזמורת במקום הפסנתר.
אלבום מרגש, יפיפה ורך מאד לשעות הערב המאוחרות.
אלו הן יצירותיו השקטות והקטנות יותר של המלחין והכותר הזה מתאר ומעביר בדיוק את הצד הזה,
של קאמיל סאן סאנס.

אביעד.




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות