עכשיו 19/08/17 19:42

פורסם: 19/07/17 16:23 ע"י byrdparis


CROSSZONE CZ1 Headphones



CROSSZONE CZ1


שנים שעברו מאז שהתעסקתי באוזניות בצורה מקצועית או אובססיבית, מי שזוכר אותי עוד מימי תפוז ולאחר מכן שהקמנו את HT והלאה, בבלוג האישי שלי ועוד ועוד… התעניינתי וסקרתי לא מעט אוזניות, מגברי אוזניות וכמעט כל מה שקשור לעולם המטורף הזה שקיים כבר עשרות שנים אך נראה שבתקופה של השנים האחרונות מקבל משנה תוקף אדיר מימדים בצורה מטורפת. הרבה יותר רחב ממה שהיה שאני התעסקתי בזה.
אפשר להבין זאת מביקור באחד המחוזות החזקים ביותר לעניין - בפורום HEAD FI למשל, או פשוט לטייל בתערוכה ענקית כמו במינכן ולגלות עולם ענק וגדוש של חברות מכל העולם המייצרות דגמי אוזניות ממחירים של צעצוע, ועד למחירי HIGH END של אלפי ואף הרבה יותר בכיוון עשרות אלפי במט”ח. חברות ותיקות כמו זינהייזר, ביירדינאמיקס, AKG, אולטרזון ועוד ועוד עדיין במשחק ונראה שהן לא עוצרות בשביל אף אחד וממשיכות לפתח ולהתפתח לכל כיוון אפשרי בתחום, אך בשנים האחרונות אנו רואים עוד המון חברות שהתברגו בתחום וכמעט כל אודיופיל מכיר ומשרבב את שמם, שמציינים את תחום האוזניות כמו FINAL היפנים למשל או HIFI MAN הסינים, AUDEZE האמריקאים כמובן ועוד רבים וטובים שמפתחים ומוציאים לקהל- אוזניות מבוססות דרייברים פרי פיתוחם, טכנולוגיות שונות ומשונות, פינישים מבוססי עצים אקזוטיים, עור, בד, קטיפה, מתכות יקרות ומה לא!
פעם, הכרנו זינהייזר, גראדו למשל ו AKG מצד אחד ומהצד השני של האוקינוס היו STAX האלקטרוסטטים. כיום זה בליל מטורף של שמות ונראה גם שללא מעט חברות HIGH END בתחום הסטיראו יש בנוסף מוצרים משלימים לתחום האוזניות, אם זה CHORD עם דאקים ומגברי אוזניות קטנים וגדולים, אם זה VIVA האיטלקיים עם מגברי אוזניות אדירי מימדים מבוססים שפופרות כמו 845 למשל או חברת הי טק של ממש עם שלל אדיר של מוצרים כמו IFI שנותנת פתרון לכמעט כל דבר שצריך כדי להאזין לאוזניות ברמה הגבוהה ביותר. כל אלו כמובן דוגמאות על קצה המזלג לתחום ענף במיוחד.

אך הפעם, משהו חדש לגמרי שמעטים הצליחו ליצור, למרות שאני זוכר לא מעט חידושים בעניין משנים עברו אך מנסיון לא ממש בהצלחה להביא את ההבטחה שלהם יחלו.
הפעם, אוזניות אשר מפיקות מוסיקה עם במה קידמית ולא תוך גולגלתית כפי שהתרגלנו (או לא למעשה) לשמוע כל השנים.

CROSSZONE CZ1


אך אני מקדים את המאוחר טיפה, בוא נלך מעט אחורה ונבין על מה אני מדבר קודם כל…

לפני שבועות מספר ראיתי פרסום של עופר שחורי, הלו הוא MAESTRO AUDIO המוכר שלנו, שהוא מייבא אוזניה מיוחדת אשר מגיעה מיפן. הכל טוב ויפה ועופר שחורי מי שלא יודע מייבא לא מעט מוצרים מתחום האוזניות ושניים מהחברות הפלנריות הגדולות בעולם כיום HIFI MAN ו AUDEZE באמתחנו גם כן, אז מה החדשה המסעירה ב”עוד” חברת אוזניות? או! טוב ששאלתם, האוזניה הזו מציגה את המוסיקה (פרזנטציה) עם במה קדמית ולא כפי שהורגלנו במשך השנים מאמצע הראש.
הכוונה היא שאתם מקשיבים למוסיקה דרך האוזנייה המיוחדת הזו, אתם “רואים” בעיני רוחכם פריסה קדמית של הנגנים\המוסיקה ולא מרגישים אותה כאילו היא מתנגנת מאמצע הגולגולת- כפי שכל אוזניה אחרת בעולם מנגנת!.
הפרסום הזה היה מבחינתי די מסעיר, מכיוון שחלק מ”עיפות” ההאזנה באוזניות מבחינתי (ומבחינת כל אדם על הגלובוס כנראה) תלויה באופן ישיר בפרזנטציה הנוראית הזו של אמצע הגולגולת. ולמרות שאני די “רגיל” לה והתרגלתי במשך עשרות שנים שאני מאזין באוזניות, הייתי חייב(!) לשמוע את הCROSSZONE הללו.

טלפון לעופר בעניין הבולדר שסיימתי לסקור מייד אחרי שחזרנו מהתערוכה במינכן, שבעיצומו התעניינתי באוזניות הללו שהוא פרסם. עופר מצידו “נדלק” והתחיל לשפוך את רשמיו בעניין עד כדי כך שהבנתי ממנו שהוא פשוט פתח זוג כאלו ומשתמש בהם באופן פרטי בבית בחיבור ל DAC משובח וכך הוא מקשיב למוסיקה בשעות הלילה בכל יום.
הבעתי התעניינות רצינית בעניין ועופר מייד אמר שאקבל לשמוע ברגע שארצה. קבענו באותו היום שהוא אוסף את הבולדר, שיביא לי את הזוג הפתוח שאוכל להתרשם וכך היה. עופר הגיע אלי הביתה ואחרי יום שלם כמעט שבילינו יחד- בעיקר בשיחות אינסופיות על מוסיקה קלאסית וירידה על מנת חומוס אימתנית בעיר התחתית חיפה, זוג האוזניות המיוחדות הללו בקופסה המקורית שלהן הושארו לאחר כבוד אצלי בבית, יחד עם לא פחות DAC של חברת PLAYBACK DESIGN מדגם “מרלו” שאיתן עופר מאזין לאוזנייה בבית ודיווח על התאמה וסאונד מצוין.

CROSSZONE CZ1


CROSSZONE CZ1


אך לפני שאני מספר לכם על הסאונד, הנה כמה נקודות מעניינות שהחברה היפנית הזו מביאה אל השולחן והופכת את היוצרות למול התחרות. ה CZ1 של CROSSZONE מיוצרים ביפן כאשר כל החלקים והרכיבים הם יפנים במקור. כל חלק וחלק, מהדרייברים המיוחדים העשויים בריליום, נחושת ועוד ועד הרפידות המלטפות, קשת המגנזיום, דיפוני העור וכן הלאה נבחרים בקפידה ולמראה האוזניה והאריזה! נראה שהם פשוט מושלמים בצורה שרק היפנים מסוגלים ליצור. האוזניה הזו נוחה בצורה בלתי רגילה! היא מתכווננת כמובן לכל ראש וראש, אך לא יוצרת לחיצה סביב קשת הראש, או באזור האוזניים. היא פשוט מרחפת בצורה מדהימה בהיקף הראש ועל האפרכסות. הדוגמה הכי טוב שאני יכול לתת הן ה HD800 הפרטיות שלי שמבחינתי עד ששמעתי את ה CROSSZONE לא חשבתי שיש אוזניה נוחה ממנה. YMMV.
יחד עם האוזניה מקבלים שני כבלים, אחד קצר באורך 1.5 מטר עם פלאג קטן עבור מכשירים ניידים וכיוצ’ וכבל ארוך 3.5 מטר עם פלאג סטנדרטי למגברי אוזניות יעודיים. לאוזניה הזו אין שום אינדיקציה ל ימין או שמאל בחיבור הכבל אל האוזניה עצמה, בעיקר בגלל הטכנולוגיה אשר משולבת בה, כאשר בכל צד מקבלים סיגנל משני הצדדים.

CROSSZONE CZ1


קצת טכני:
חברת CROSSZONE כאמור פיתחה ושילבה טכנולוגיה יחודית בהאזנה למוסיקה באוזניות כאשר היא מביאה פרזנטצית סטיראו בבמה קדמית ולא כמו שאנו מכירים מתחום האוזניות מאמצע הגולגולת.
Natural External Sound Localization (Front Side Localization) supported by ART (Acoustic Resonance Technology) כל זאת החברה למעשה משיגה בעזרת 2 דרייברים בכל צד הממוקמים בזוויות מיוחדות בכל אחת מהאפרכסות האוזניה. יש כמובן לחבוש את האוזניה בצורה כזו כאשר הדרייברים הקיצוניים נמצאים מקדימה (וכך למעשה יודעים איך לשים אותה על הראש מבחינת צדדים, למרות שאין שום אינדיקציה ל L ו R כפי שאנו מכירים מאוזניות אחרות בשוק).
כאמור בכל צד באפרכסת גדולה יחסית אך עדיין מספיק עדינה ומעוצבת, נמצאים שתי יחידות דרייבר, כאשר אחת ראשית מנגנת פול רינג’ והשניה המשנית מנגנת בעיקרון את הרזוננס\את הסיגנל של הצד המקביל. כך למעשה נוצרת תחושה נינוחה ומאווררת ובעיקר טבעית פי כמה מכל אוזניה אחר. בנוסף לכך גם פרזטציה הרבה יותר “נכונה” כפי שהורגלנו ממערכות סטיראו ולאו דווקא מאוזניות.
האוזניה של קרוסזון מביאה בעצם במה קדמית מעט ובכך פורסת את כלי הנגינה, הקולות והמוסיקה ככללותה באופן פיסי כמעט סביב העיניים והמצח ונותנת פחות תחושה שהמוסיקה נמצאית בתוך המח שלנו. לפחות כך הרגשתי בשבועות שהאוזנייה הזו ניגנה אצלי.

סט אפ:
כאמור היבואן הושיב אצלי זוג CZ1, ודאק ששימש אותי כמגבר אוזניות מסוג “מרלו” של חברת פלייבק-דיזיין, מה שגם גרם לי להעביר את האורנדר N10 לעבוד מולו במקום המטרונום שמחובר אצלי באופן שוטף. ההשוואה נעשתה מול סט האוזניות הפרטי שלי, סינהייזר HD800 ומגבר שפופרתי מבית botlehead מדגם CRACK שמשורשרים דרך הקדם מגבר מיציאות המוניטור. אך ההשוואה היא אישית ולמעשה רק לקבל פרופורציה למשהו שאני מכיר היטב, ולא כ”תחרות”, כי בעצם הבדיקה פה היא קונספטואלית בעיקר ולא עבור שדרוג אישי (לפחות לפי שעה).
את הסקירה כולה עשיתי כאמור כאשר ה CZ1 מחובר לפלייבק דיזיין שמוזן מחיבור USB ו SPDIF (למרות שממנו לא ניתן לקבל DSD) מ אורנדר N10. ובמקביל, למגבר האוזניות הפרטי שלי עם ה HD800 שבעצם הם בסיס הרפרנס האישי שלי כבר כמה וכמה שנים. אני אמנם שומע הרבה פחות מאוזניות כיום מפעם, אך עד היום לא מצאתי אוזנייה שניצחה את ה HD800 מבחינתי בתחום הנוחות, הרזולוציה, המהירות והטבעיות שאני אישית מקבל מהן.
עד עכשיו אם להקדים את המאוחר.

CROSSZONE CZ1


חיבור המרלו של פלייבק דיזיין היה מהיר וקל, הוצאתי כבל USB מהארון ופשוט חיברתי במקביל ל SPDIF שמזין את המטרונום שלי מהאורנדר. המרלו זיהה את האורנדר חיש מהר וביכולות שלו ובתוכנה משוכללת מאד הוא יודע לרנדר כל פורמט ורזולוציה עד DSD מרובע. אך לפני שהאזנתי לאוזניות, לקחתי כמה וכמה ימים ללמוד גם את ה DAC הנל ואת הסאונד שהוא מביא אל המערכת. המרלו ובכלל המוצרים של פלייבק דיזיין משוכללים ומבוססי תוכנה מקורית של בעלי החברה. הסאונד נקי וצלול מאד, עם יכולות מוסיקאליות חלקות מאד, אך עם פרזנטציה מאד ניטראלית ומאוזנת עד כדי קו ישר כמעט ואולי קצת “קטנה או רכה יחסית”. אין פה הדגש בשום תדר! ונשמע כאילו ה DAC הזה מעביר דרכו מידע בצורה מהירה ושקופה ללא שום מניפולציה. לי היה קשה להתרגל אליו בהתחלה, בטח למול ה C8 של מטרונום שהוא עם גוף גדול ומלא מאד עם המון דרייב עצמי מבוסס שפופרות בסיגנל, אך לאחר כמה ימים, התכווננתי לתצורה הנוכחית והייתי יכול להתחיל לסקור את האוזניה שכאמור מוזנת מיציאת אוזניות מהמרלו עצמו!

מוסיקה:
ה DAC משמש מבחינתי את מגבר האוזניות כפי שעופר מקשיב בבית ובהמלצתו.
אך נשמע שהאוזנייה הזו לא דורשת וולטאג’ מסובך או נדיר, אם כי המרלו פשוט מושקע מאד גם בגזרה הזו בנוסף ליכולות הרינדור הדיגיטאליות שלו.

עיקר המוסיקה שניגנתי דרך האוזניות הייתה קלאסי ופה ושם גם ז’אנרים אחרים, אך מוסיקה קלאסית הייתה זו שהכי התרגשתי לשמוע דרך האוזנייה המופלאה והמיוחדת הזו. בעיקר אך לא רק בגלל הפרזטציה הקדמית שהאוזניה הזו מצליחה לייצר בזכות הטכנולוגיה המקורית והמיוחדת שלהן.

יצירות מרובות משתתפים יחסית, למשל כמו השישית הפסטרולית של בטהובן או השלישית של שוסטקוביץ נפרסו מהקצה השמאלי ועד הקצה הימיני של המצח כאשר הבמה יושבת במרחק של 1-3 ס”מ וירטואלית מהראש. זה לא בדיוק מקרין הולוגרמה וירטאולית קדימה מהגוף (כפי ששומעים ממערכת שיושבת לפנינו), אך זה מספיק “קדמי” כדי לא להרגיש כאילו 70 נגנים יושבים לך בתוך הגולגולת בין האוזנים. הפרדת הסטריאו הייתה אמיתית ותלת מימדית יותר מכל אוזניה אחרת ששמעתי בחיי. כך גם עומק ורוחב הפרזנטציה. זה היה לא רגיל, מרשים ומופלא לשמוע כך באוזניות כאשר הפירוט והטקסטורות המיקרוניות נשמרות בעיקר בשל האזנה קרובה כל כך להקלטה. ידוע שמי שרוצה רפרנס אמיתי וקרוב מאד להדפסה, האזנה במערכת אוזניות משובחת תביא אותו להאזנה מדוקדקת לכל ציקצוקי שפתיים או העברת דף בפרטיטורה שלא לדבר על פתיחה וסגירת שסתומים בכלי נשיפה למשל או אפילו תזוזה על כסא הפסנתרן.

CROSSZONE CZ1


מי שמכיר יודע, שאיכות אוזניה טובה יחד עם מקור משובח והגברה נאותה יוצר, אם עוברים את “הבעיות” שיש לרב האנשים עם אוזניות כמו “משהו לוחץ על האוזניים” או “עייפות” כזו ואחרת מפרזנטציה לא טבעית, האזנה מיוחדת וקרובה מאד למוסיקה ולסאונד. זה לא פלא שברב המקרים באולפן מאזינים להקלטות עם אוזניות. היכולת לשמוע ניואנסים וטקסטורה הם פי כמה וכמה מכל מערכת מוזנת מוניטורים\רמקולים סטנדרטים. כמובן בהתאם ליחסיות של הסטים.
אך ב CZ1, מעבר למוסיקאליות, הפירוט הפנומנאלי (אשר ממש ממש לא מובלט בהן להפתעתי המשמחת, אך ישנה בצורה טבעית וחלקה מאד) והטקסטורה הטבעית והמיוחדת, יש גם את הפרזנטציה הזו שלא מפריעה או מעייפת לאורך זמן. כבר כתבתי לפני כמה מאות מילים, שזו אחת האוזניות הנוחות ביותר שנתקלתי בחיי ובנוסף זו שמעייפת הכי פחות עד כמעט אפס תחושה בהאזנה ארוכה מאד - ניסיתי אותה אף לימים שלמים מבלי להאזין למערכת שלי כלל אלא רק להן, ללא שום תחושה של עייפות או רצון לחזור לאחור.

מוסיקה כמו רוק, ג’אז וז’אנרים אחרים מופקי אולפן קצת יותר אינטנסיביים זוכים קצת פחות לייחוד הפרזנטציה והבמה הקדמית, אך זה בעיקר בשל אופי ההקלטה והמאסטרינג, אך גם פה היו אקזמפלרים מיוחדים שנהניתי מאד להאזין דרך הקרוסזון. למשל באלבומי משותפים של חצוצה וסקסופון כאשר חלוקת הערוצים היא גם של ימין ושמאל למשל בהקלטות בלו נוט ישנות, באוזניה הזו היחוד הטכנלוגי עוזר גם ביצירת תלת מימדיות ונפח הכלים יחסית לאוזניה אחרת ואף למערכות סטנדרטיות כאלו ואחרות. מלבד נשימת הנגנים או הפעלת השסתומים למשל שפירוט האוזניה מביא אל האוזניים, יש גם טימבר, נפח, ותחושת בראס מרעננת וחיה מאד כאשר ההקלטה מביאה את הנ”ל. הקרוסזון יחד עם הצלילות והדיוק של הפלייבק דיזיין עשו לי “ביתספר” במבואות הטקסטורה ותחושת חיות של כלי נשיפה וכלי מיתר.
בהקלטות כינור שונות, ואלוהים יודע שאני מקשיב לכינור באופן שוטף ובקשב רב, היה אפשר להבחין בדגמי הקשת ווזלין השיערות ממש ולא רק ע”י פירוט ארטילאי אלא בהקשר של ניואנסים בטימבר וטקסטורות שעוברות דרך הדרייברים היפנים.
חפץ נשמע צועני יותר ופרלמן יהודי יותר ששומעים אותם דרך ה CZ1… זה היה מרשים ומעורר התרגשות מעבר למה שהכרתי קודם בהאזנה לאוזניות. פסנתר סולו נשמע מדהים, עם קלידי שנהב כבדים ויפים, והחשוב ביותר צלולים ללא שום הרגשת עיוות אפילו ברגסטרים הגבוהים שבדרך כלל מעבירים מן רפרוף בזווית העין שהם פוגעים בתדר “קשה” לכאורה. אך לא עם ה CZ1. הקלידים כולם מתחתית האוקטבה הראשונה ועד האחרונים אחרי השביעית בפסנתר הכנף נשמעו צלולים ונקיים בלינאריות מקסימה. המוסיקאליות של האוזניה הזו מלבד הסופרלטיבים האודיופילים מאוזנים ביותר, ואם למרלו היה מעט צבע, זה היה יכול להיות אף מושלם! (מאד יכול להיות שאוזניים אחרות משלי יעדיפו כך והשלמות כבר תתגלה בצמד הנל לאותו מאזין ללא ספק).
מוסיקה כמו רוק או מטאל מקבלים משנה פאנצ’יות כאן, והסופרלטיבים שמניתי קודם נשארים כל עוד ההקלטה וההוצאה מתירים זאת. הופעה חיה משנות ה 90 של להקת whitsnake שורקת ומטיסה את הלב קדימה בדיוק כפי שהחמישית של מאהלר עושה וכל זאת ללא שום עגלי זיעה או מאמץ ואף הקטן ביותר. האוזניות הללו יחד עם המרלו של PB נשמעו בכל עת חלקות, מפורטות, מוסיקאליות והחשוב ביותר מבחינתי בשעות לילה נוחות ומאוזנות גם בווליום מאד מאד נמוך! הפירוט הטקסטורה ויצירת הבס בהן נשמר בלינאריות לכל ספקטרום הפוטנציומטר ובכל הקלטה כמעט. אין שום תחושת לאודנס מלאכותית ואין שום צורך בכזו עם איכות בנייה ויצירת פרזנטציה מופלאה שהקרוסזון מייצרת.

CROSSZONE CZ1


השבועות שהסט הזה ישב אצלי וניגן לתדהמתי היו נעימים והחזירו לי קצת ממהתרגשות שסט אוזניות משובח באמת יודע לעשות ולנגן. האינטימיות הזו שדרייברים קרובים לאוזן ומוסיקה שמנגנת כל כך קרוב (והפעם גם עם במה מקסימה קידמית ומיוחדת) לא משתווה לשום דבר אחר ולשום מערכת סטריאו אי שם. המחיר אינו זול והיבואן מתמחר את האוזניה הזו סביב 13,000 שח (לא כולל מקור, הגברה וכן הלאה כמובן), אבל מי שמשקיע את ממונו בתחביב שלנו ורוצה מערכת אוזניות מדהימה באיכותה, ומוכן לסכומי הכסף הללו, זו ללא ספק אחת האוזניות הטובות ששמעתי בחיי אם לא הכי טובה, מה שכן היא אולי הנוחה ביותר שחבשתי מעולם ועל זאת אך לא רק, המחיר שווה אם שעות ההאזנה חשובות לכם.

אביעד.

יבואן: מאסטרו אודיו
מחיר: 12,000 ש"ח כולל מעמ.

סטאפ בחינה והשוואה:
הגברה: זוג מונו-בלוקים (KT120) קדם: LUXMAN C700U
רמקול: Avalon Eidolon Vision SE
מקורות דיגיטאל:
Metronome Technologie C8+ELEKTRA
PLAYBACK - MERLO
Aurender N10 streamer

מקורות אנלוג:
Brinkmann Balance,Tube power supply RöNt II
Clearaudio Master Innovation With TT2 & Universal
Pass Labs XP-25 Phono Stage

כבילה:
חשמל: Nordost Odin1, Furutech flux, Argento Flow master reference
סיגנל: Siltech Empress D.C - XLR & RCA
רמקולים: Siltech Empress D.C
אנלוג: Siltech Empress D.C, Siltech Classic 770 i, Tara Labs

טיפול בחשמל: Ps Audio - P10 power regenerator
סטנד: Solid-Tech - Rack Of Silence - Reference
TAOC' based platforms'

CROSSZONE CZ1


Specifications
Type Closed System
Frequency Range 20Hz – 40kHz
Impedance: 75Ω
Weight: 485g




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות