עכשיו 19/03/24 13:55

פורסם: 14/10/10 22:25 ע"י aloni


רמקול רצפתי Bright Sun 10401



Bright Sun 10401


לפני שנתחיל את הסקירה הזאת מישהו צריך להתייחס לפיל שבחדר. לטעמי האישי זהו אחד הרמקולים המוזרים/מצחיקים/משונים שראיתי בחיי (לא רוצה לומר מכוערים, יש שמצאו אותו אפילו יפה).
גילגל אותי מצחוק חבר שאמר שזה מרגיש לו כאילו המעצב חשב לעצמו "נראה אם אצליח לייצר רמקול שמכיל כל צורה שקיימת" (מרובעים, משולשים, טרפזים, עיגולים), האמת שגם צבע (אדום, שחור, אפור, בז').

באופן אישי היה לי קשה עד כדי בלתי אפשרי לא להפנות תשומת לב קבועה לשני היצורים המגודלים שבהו בי עת אני מאזין למוזיקה. אני מניח שעבור מי שמוצא את העיצוב הזה אסתטי זה יכול להיות יתרון (עבורם נפתח קבוצת תמיכה בקרוב).

אך נעזוב לרגע את המראה החיצוני, ועוד בטרם נגיע לסשן ההאזנה, אומר שגם בהקשר הסוני עוד לא שמעתי רמקולים כאלו. ברמות מסויימות החוויה עימם היתה מאירת עיניים (יותר נכון מחזקת משהו שכבר ידעתי) ברמות אחרות היה לי קשה לעכל את הבחירות הסוניות שעשו כאן.

Bright Sun 10401


BS 10401



כן, בדקתי טוב טוב והמספר הזה אינו המספר הסיריאלי של הרמקול אלא שם דגם "סקסי" במיוחד.
ה- BS 10401 (יכונה BS בקיצור מעכשיו) הוא רמקול גדול ומאסיבי מאוד.

במידות של כ- 45 ס"מ על 45 ס"מ (טוב נו, 42 על 47) ומתנשא לגובה של כ- 120 ס"מ הוא בעל צורה די קשה לתיאור במילים. התיבה המרכזית טרפזית מלפנים ויותר רבועה מאחור, הצידיים קצת מעוגלים לקראת החיבור עם החלק האחורי.
ואז כאילו לחצו על התיבה המרכזית את החלק העליון המחומש עם הפינה הזויתית כלפי מטה.

הבסיס מורכב לא פחות. בסיס עליון רבוע ובסיס תחתון משולש עם קצוות מעוגלים כשביניהם קיר תמיכה מעוגל אחורי ועמוד קידמי יותר. בתחתית הבסיס לא נמצא ספייקים אלא מן זיזי עץ מעוגלים.

Bright Sun 10401


בראש התיבה המחומשת העליונה נמצא דרייבר מיד בקוטר שנראה לי כ- 4.5" (סילחו לי אך לא מצאתי מידות מדוייקות באתר הסיני), בצורה לא אופיינית הדרייבר מוקף במין שופרון פלסטי קצרצר.
עוד בתיבה העליונה טוויטר דום (1.2" כמדומני) מוצב במבנה שופרי יותר ארוך מדרייבר המיד.
לתיבה זו פורט אחורי קטן מאחורי דרייבר המיד.

Bright Sun 10401


Bright Sun 10401



על התיבה המרכזית מוצג פאנל המזכיר בצורתו את ברבאבא בצבע שנראה לי בז'י משהו (לפחות בתנאי התאורה אצלי, אך אולי זה יותר אפור) כשבראש הפאנל טוויטר נוסף (נראה זהה לראשון) אך הפעם שקוע יותר אל תוך התיבה ובעל שופר ארוך עוד יותר. על פי האזנה בלבד קל להבחין ששני הטוויטרים פועלים למטרות שונות.

Bright Sun 10401


הטוויטר העליון דומיננטי יותר, וללא ספק יורד יותר נמוך (סודרי קורא לו טוויטר מיד, בסדר מבחינתי). הטוויטר התחתון, אולי מן "סופר טוויטר" נשמע הרבה פחות ולדעתי לא עולה בהרבה (אם בכלל) מעבר לתדרים של הראשון. בפועל, עקב מיקומו הנמוך הוא לא באמת מורגש.

עוד מציע לנו ה- 10401 וופר 10" שנראה (ונשמע) קצת יותר מזה, ומתחתיו פורט ריבועי קידמי.

Bright Sun 10401


באחורי התיבה המרכזית נמצא פאנל קטן עם מעט אינפורמציה על נתוני הרמקול, ביניהם טווח תדרים, עכבה נומינלית ונצילות.

Bright Sun 10401


תחת אותו הפאנל שני צמדי טרמינלים לחיבור כבל הרמקול. שני הצמדים מיועדים כמובן לחיבור Bi Wire או Bi Amp אך כמו כל דבר בערך ברמקול הזה, גם הטרמינלים לא קונבנציונליים. אומנם יש פלסטיק שקוף אה לה WBT אך הם מאוד שטוחים ומאוד רחבים (גם העמוד המוליך המרכזי). אפילו ה- Spade של כבל הרמקול שלי שנחשב יחסית עבה לא מצליח להקיף את המוליך במלואו וצריך לעשות קצת קונצים בשביל לחברו.

Bright Sun 10401


במקום לשבור את הראש עם ספייד עוד יותר עבה הייתי מציע ללקוח הפוטנציאלי להשתמש בכבל רמקול עם בננות ננעלות, ומכיוון שיש שני זוגות טרמינלים, אז בכבל BiWire לפחות בקצה הרמקול.

סטאפ


כפי שנלמד בסשן ההאזנה אני סבור שלמרות הנתונים היבשים של 90db ב- 8 אוהם, הרמקול הזה כן אוהב הגברה חזקה. אם תהיה זאת טרנזיסטורית או שפופרתית זה כבר לבחירתכם.
במקרה שלי הרמקול שודך לאלקטרוניקה הפרטית שלי (MBL מסדרת ה- Noble).

רובכם לא יודעים, אך זה כבר תקופה שאני מעמיד את הסטאפ בצורה מעט שונה. החלטתי "להגדיל" קצת את אזור ההאזנה על חשבון הסלון מה שאומר לקחת את כורסאות ההאזנה מעט אחורה ואת הרמקולים לאותו כיוון (כלומר קדימה).
שינוי זה תרם בגדול עוד קצת לעומק הבמה (שהאמת כבר סיפקה אותי קודם, אך כל המרבה...) ואיזן מעט נפילה שיש לי בתדר 60 הרץ (שימו לב, הרמקולים הורחקו מהקיר ועדיין תדר "באסי" התעצם).

הניסיון הראשון עם ה- BS בוצע כמובן באותו המיקום (טוב לא בדיוק אבל קרוב מאוד) של צמד ה- WLM, אך התוצאה היתה רחוקה מלהיות אופטימאלית.
במרחק קרוב יחסית למאזין (כ- 2.3 מטר) ועם toe in דומה לזה של ה- WLM הרגשתי ביטול מוחלט של תדרים מסויימים עד כדי שהלכתי לבדוק שלא הפכתי פאזה בטעות באחד הרמקולים. אך לא, זאת לא הסיבה.
הרמקולים האלו לא אהבו בחדרי toe in ולא אהבו להיות קרובים למאזין. אני חושב שהם גם בנויים לחדרים יותר "חיים" או "ערומים" ביחס לחדר המדופן שלי.

בסופו של דבר בחרתי במיקום הדומה למיקום ה- WLM לפני השינוי האחרון.

מה שלא הקל עלי בכל הסיפור הזה הוא משקלו של הרמקול. על פי סודרי או היצרן מדובר רק בכ- 55 קילו, אך אני הייתי נותן להם 65 ואולי 70 בקלות. הם היו כמעט בלתי אפשריים להרמה על ידי בן אדם אחד (לא עוזר שעם כל הזויות אין ממש מקום נוח לתפוס) ונאלצתי להשתמש לפעמים בשיטת ה- "הטה וסובב".

Bright Sun 10401


סשן ההאזנה


Keith Jarrett & Charlie Haden – Jasmine
שאר חברי הא' הממזרים, תפסו את הדיסק הזה ביום שיצא כשהיינו במינכן דווקא במועד שבחרתי להשאר לנוח במלון, כך שאני הצטרפתי לעגלה מאוחר יחסית.
על האלבום סיפר לנו לראשונה אופירס - כאן, ואני מאוד מזדהה עם ההבחנה של חברנו יאירג'אז לגבי ג'ארת, בעיקר בשני הטרקים הראשונים, אחר"כ זה מגיע עבורי לאיזון עליו דיבר אביעד.

זהו האלבום הראשון ששמעתי על צמד ה- BS, וכבר אז היה לי ברור שזה יהיה האלבום שיפתח את סשן ההאזנה. שום קונפיגורציה בה שמעתי את האלבום קודם לא היתה דומה לזו ששמעתי באותו הרגע. כאילו אני שומע את האלבום לראשונה, לטוב ולרע.

לטוב משתי בחינות.
הראשונה, הבאס. זהו סוג הבאס שאני מחפש עבור הסטאפ שלי ברמקול הבא. באס של רמקול גדול ויחידה גדולה (יחסית, כאמור אני חושב שגם נשמעת קצת גדולה משהיא באמת, סגנון old school).
לא באס מהיר, ההיפך, קצת איטי, באס של יחידה קלה ולא קשיחה במיוחד. אבל מצליח למלא את החדר שלי בדיוק במידה המתאימה לי, וכידוע זה לא דבר קל בכלל.
על פי נתוני היצרן הרמקול יורד ל- 35 הרץ (לעומת 30 ב- WLM!) אך יכולת דחיפת האויר בחדר בלתי ניתנת להשוואה וחמשת ההרץ האלו, בטח בחומרים שאני שומע בדר"כ פחות חשובים לי וכמעט ולא מורגשים.

עוד יתרון, למרות שעל הנייר הרמקול הזה די נציל (90db ב- 8 אוהם) הוא ממש לא מרגיש כך ומניח למגבר שלי (מעל 200 וואט ב- 8 אוהם) למתוח שרירים בניגוד ל- WLM ששומר אותו תמיד (ואולי קצת יותר מידי) על קצות האצבעות.
זה מתבטא בכל מיני תחומים אך הצמד הזה מרגיש יותר טבעי יחד. הרמקול מרגיש שהוא צריך מגבר חזק. כזה מגבר גורם לבאס להחצין את יתרונותיו בלי להיות מנופח או איטי מידי.
וכאילו זה לא מספיק, אופיו הטונאלי (שמייד נגע בו) מאפשר להגביר כל אלבום שניסיתי לרמות ווליום ממש מטורפות. אתם אולי זוכרים שאני בדר"כ לא אוהב להאזין בווליום גבוה (ומשום שאני מתגורר כעת בבנין מגורים גם לא תמיד יכול), אך כאן רבים מהדברים שמפריעים לי פשוט מתפוגגים וזאת יכולה להיות חוויה די מלהיבה מידי פעם.

ומה עם הרע? גם כזה היה לצערי.
בעוד הבאס של היידן נשמע נהדר, הפסנתר של ג'ארת נשמע לי מוזר מאוד. אנו הרבה פעמים מתייחסים לפסנתר כמדד לאיכות טונאלית (בצדק) אך כאן לא מצליח ה- BS לספק את הסחורה.
לא מצאתי אחידות בצלילי הפסנתר של ג'ארת מלבד אולי שהם תמיד די סגורים (או חמים אם תרצו, או בשלים או מרוחקים).
אך מילא היו רק סגורים, הם גם היו שונים מידי על גבי הספקטרום. זה פחות נשמע כמו חפיפה לא טובה בין דרייברים אלא יותר חורים שלמים בכמה תחומי תדרים. בעיות של מיעוט לא של עודף.
אך בואו נמשיך, מן הסתם נתקל בזה גם בהמשך.

Tomasz Stanko – Lontano
לא אעז הפעם לעזוב את סקשן הג'אז בלי איזה כלי נשיפה ותופים, ולמרות שאולי סקסופון היה יותר מתאים להעביר את הנקודה, בחרתי באלבום ECMי נוסף הפעם בכיכוב הקווארטט של סטאנקו אך באוירה ומוזיקה שונות לחלוטין.

הקונטרבאס והפסנתר שמרו על המאפיינים מהאלבום הקודם בדיוק רב. הבאס נהדר, הפסנתר עדיין לא אחיד, פעם אחורי וכהה מידי פעם בסדר גמור (בעיקר בקלידי הצד הימני).

החצוצרה של סטאנקו גם כך לא נוטה לקיצוניות גבוהה, אך דרך ה- BSים היא נשמעת עוד יותר אחורית, עוד יותר כהה, עוד יותר muted.
ולמרות שה- overtones לא נשמעו בשיאם, החצוצרה כן נשמעה בשרנית ובעלת גודל משמעותי.

המצילות בתחומן הנמוך נשמעו בשרניות מאוד גם הן אך הן לא ממש פרחו מעלה כפי שהייתי מצפה מהן.
התיפוף הארעי נשמע היטב עם הפרדה מספקת בין מכה ראשונה לשניה, אך לא הייתי מגדיר את אופי הרמקול כהתקפי או מהיר. ממש לא, ההיפך.

ברמת הפרזנטציה ה- BSים מעניקים במה מאוד רחבה, יותר רחבה מה- WLM בגזרת הבאס. עם זאת הכלים האחרים מצטופפים יותר במרכז הבמה.
גודל הצליל של ה- BSים גדול אך לא ענק (וזה טוב מבחינתי), האימג'ינג ברמה מספקת, לא גרועה אך גם לא טופ אוף דה ליין.
היתה חסרה לי קצת יציאה לקצוות הבמה בטונים הגבוהים, אך זה דבר קשה להשגה עם ציוד בעל אופי כהה יחסית.

במיקום האידאלי של הרמקולים בחדרי, למרות שרחוק יחסית מהקיר האחורי (כמטר וחצי מגב הרמקול עד לקיר), היה בהחלט מימד עומק אך לא טוב כמו של ה- WLM לדוגמה. הסיבה היא שלא יכולתי לתת מספיק toe in על מנת להגיע לחוויה הזאת. כאשר נתתי לרמקול קצת יותר מידי toe in הרגשתי שמיני תדרים מתבטלים עוד יותר.

Nancy Wilson / Cannonball Addreley
הגעתי למסקנה שמזמן לא עייפתי אתכם עם הזמרות העתיקות שלי (אם כי במקרה הזה עדיין חיה ככל שידוע לי, שתהיה בריאה), לכן לבחינת הקול האנושי בחרתי באחד האלבומים שהכי השפיעו עלי בז'אנר, למעשה השפיעו עלי להתפתח גם לכיוון האינסטרומנטלי.

בכל מקרה, ווילסון מהתקופה ההיא הינה בין הזמרות האהובות עלי ביותר (כאן ממש בתחילת הדרך), על אדרליי בטח לא צריך להרחיב, ויחד הפיקו את האלבום המקסים הזה.

לווילסון מנעד טונאלי רחב, אך באלבום הזה הדגש הינו יותר על התחום הגבוה וזה לא רע עבורנו.

לאורך שבעת הטרקים בהם ווילסון משתתפת קולה הפגין שני גוונים שונים ומנוגדים. כאשר שרה ברגיסטרים נמוכים יותר קולה נשמע מאוד מלטף ומאוד מרוחק אך החל מנקודה מסויימת פתאום משנה את עורו והופך מחודד עם אופציה למנסר אפילו.
דווקא כשמגבירים את הווליום זה מעט מתעדן (בדר"כ זה הפוך וכאשר קיימת אופציה לניסור אתה לא מעז להגביר) ויותר נעים להאזנה.

ובדומה מאוד לשני גווני קולה של ווילסון היו האלטו של אדרליי והחצוצרה (טוב, קורנט) של נט. הראשון קצת מרוכך ומלטף, יתר על המידה לטעמי, והשני עלול להתרנדר בחדות מוגזמת.


The Frames - Set List
אומנם יצא לי להזכיר את האלבום הזה בעבר, אך איכשהו הוא התעקש להופיע כאן על מנת להעביר נקודה.
כשהזכרתי את האלבום בסקירת סט ה- Red Wine, הופתעתי מיכולת הסט לשחזר את ההופעה הזאת, אך יש לזכור שזה היה באופן יחסי לשיחזורו עם ה- WLM.

צמד ה- BSים מוציא מההקלטה הזאת משהו אחר לגמרי. בטח אין פה אחד שלא מכיר את אופי הסאונד בהופעה חיה מוגברת (בטח של רוק/פופ). באס עצום מרעיד רצפות (ובדר"כ גם מכסה על מגוון תדרים אחרים) עם אופי עוטף ששוטף את האולם בסאונד.

הרמקולים שלי הכי רחוקים שאפשר משיחזור שכזה. אין להם את יכולת דחיפת אויר כזאת לחדר כמו שלי, ואין להם מספיק אלמנטים בשביל להתמודד כמו שצריך עם הקטעים העמוסים. גם הכיול הטונאלי שלהם מתאים יותר למוזיקה אקוסטית.

ה- BSים לעומתם נתנו לי חוויה שמאוד מזכירה לי הופעה חיה שכזאת. הבאס מרעיד לי את החדר. וכאילו יושב כאן טכנאי שמכוון בדיוק איזה תדרים להוריד ואיזה להרים בשביל לתת אימפקט טוב של הופעה.
הטכנאי הזה עשה עבודה טובה סה"כ עם קול הזמר, עם התופים, הבאס והכינור. עם הגיטרות הוא פיספס בטרק הראשון כשהיו רחוקות מידי ומעורפלות מידי אך תיקן את עצמו מהשני והילך.

אולי אתם שואלים את עצמכם את אותה שאלה שעלתה בראשי בשלב הזה. האם זהו לא אופי צליל של רמקולים "פוּשטים"? (הסרווין של סעיד/שהיד)
יכול להיות, אני לא כל כך בקיא בתחום הזה, אבל מהיכרותי השיטחית אני סבור שבתחום הגבוה הם בדר"כ יותר דומיננטיים מה- BSים והבאס גם אם גדול לא כל כך ארטיקולטי.

אם זה לא ברור, את האלבום הזה אני מעדיף על ה- BSים.

Munch & Boston Symphony Orchestra - Saint-Saens Symphony No 3
מתוך האלבום שמכיל שלוש יצירות נתרכז הפעם בסימפוניה השלישית של Saint Saens (האורגן) לנסות להבין איך ה- BSים מתמודדים עם מוזיקה אקוסטית מרובת כלים.

אני בדר"כ טוען שמוזיקה קלאסית משוחזרת במיטבה על סטאפ מאוזן טונאלית (למעט אולי מספר תת ז'אנרים בהם ניתן גם אחרת).
בהנתן ארבעת האלבומים הקודמים אתם בוודאי מבינים שלא כך אגדיר את צמד ה- BSים, אך זה לא שלא מצאתי יתרונות מסויימים בניגון דרכם.

היתרון הבולט ביותר היה היכולת של זוג הרמקולים המגודלים להחזיק את העומס המוזיקלי, סקציות תזמורת שלמות בשילוב אקורדים של האורגן או התופים הכבדים. זאת לא עבודה לדרייבר וחצי.

במקרה של ההקלטה הזאת אהבתי דווקא את צורת הפרזנטציה שהיתה דווקא מאוד שיכבתית לעומק וטבעית בהגשתה.

אך לא הכל מושלם, רחוק מזה, רבים מכלי הקשת, ולעיתים גם כלי הנשיפה נשמעו סגורים/מעורפלים/כהים כשמידי פעם, בדר"כ בסוג של סולו עולו איזה כלי על סוויט ספוט של תדרים ודווקא נשמע נכון.

הכהות הכללית, ואופיו של הרמקול שכבר הזכרתי קודם, נתן לי את האפשרות להגביר ולהגביר כשכל דציבל נותן יותר אימפקט ריגשי אבל לא מציק במאומה. אפילו למי שרגיש לווליום כמוני.
הכהות הזאת גם די העלימה את ההיס שיש בהקלטה, לטוב ולרע.

לסיכום אני די אמביוולנטי. מחד כאשר אני שומע את היצירה דרך ה- BSים אני מקבל יותר אימפקט ריגשי ויש שיטענו (ואולי אני ביניהם) שזה הדבר החשוב ביותר בהאזנה למוזיקה.
מצד שני אני לא יכול להגיד שלא הפריע לי שרבים מהכלים נשמעו לי פשוט לא נכון וזה גרם לי להתרכז יותר באיך שהם נשמעים מאשר במה שמנגנים.

Bright Sun 10401


סיכום


במסגרת סטיגמטית הייתי אומר שיש ליצרנים הסיניים נטייה להחצין את התחום הגבוה. הרמקול הזה דווקא הולך לכיוון אחר מאוד.
בשיחתי עם סודרי על הנושא הוא טוען שהוא מרגיש שהיצרן (פרופ' לאקוסטיקה) מממש קונספטים שונים בבנית רמקולים שלא בהכרח מסתדרים עם תהליך "שיווקי" נורמאלי. בהנתן הליין הבלתי קונבנציונאלי זה נשמע נכון.

אם לנסות לפרוט את המאפיינים בהם נתקלתי בזמן שהות ה- BSים בביתי נגיע ל:
תחום נמוך עשיר ששוטף את החדר אך עושה זאת ברכות ונועם ומתאים בעיקר לבאס אקוסטי אם כי לא מזייף יותר מידי גם באלקטרוני.
למרות נצילות על הנייר, הרמקולים אוהבים מגבר חזק שיצליח להחזיק טוב את הבאס ואת שאר האלמנטים. אך עם כזה ניתן להגיע לרמות SPL גבוהות במיוחד ללא עייפות או עיוותים.
האופי הטונאלי נוטה לכהות מסויימת, ויש הרגשה של כמה מקטעים טונאליים שונים על טווח התדרים.
הבמה שהרמקול מייצר רחבה במיוחד, האימג'ינג טוב כל עוד הכלים נופלים על טווח תדרים הומוגני, אם לא הוא עלול לקרוס.

בדר"כ במסגרת הסיכום אני מבצע השוואות עם מוצרים אחרים שנסקרו ומחפש פרופיל משתמש שיכול להרוויח ממוצר שכזה.

קשה לי לעשות השוואות מול רמקולים אחרים, ה- BSים הם מן "חיה אחרת". בכל זאת לאורך סשן ההאזנה בוודאי מצאתם לא מעט נקודות הבדל מול ה- WLM.

גם למצוא את פרופיל המשתמש המתאים לא קל לי.
סה"כ מדובר ברמקול לא זול בכלל, גם אם מקבלים תמורה לא רעה של קילו לשקל, במחיר הזה יש לא מעט מתמודדים רציניים (אך נכון שלא לכולם תהיה תיבה גדולה ודרייבר גדול).
הבעיה שלי היא שלא הצלחתי להוציא מה- BSים סאונד אחיד לאורך טווח התדרים.

אם בכל זאת אנסה לחשוב איזה פרופיל צריך בשביל לרכוש רמקול כזה אגיע ל:
- חדר גדול ודי "חי" או "ערום" כלומר לא מדופן מידי.
- מרחק ישיבה משמעותי מהרמקול
- הגברה משמעותית ואלקטרוניקה לא "כהה" באופיה
- יצר הרפתקני, ולא רק בגלל המראה הלא קונבנציונאלי.

Bright Sun 10401


נתונים טכניים


טווח תדרים: 35hz - 35khz
עכבה נומינלית: 8 אוהם
נצילות: 90db
מידות: 42 ס"מ על 47 ס"מ בגובה של כ- 120 ס"מ

סטאפ בחינה והשוואה


מקור: MBL 1531, PC based Music Server
הגברה: MBL 8011S, MBL 5011
כבילה - חשמל: Siltech Ruby Hill II, MBL, Elrod
כבילה - סיגנל: Siltech Compass Lake, Siltech Prince, Siltech Princess
סטנד: Finite Elemente Pagode Master Reference
רמקול: WLM La-Scala

מחיר: 35,000 ש"ח
יבואן: אודיו דרימס




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות