עכשיו 21/10/17 02:35

פורסם: 24/05/10 08:52 ע"י Byrdio


Brahms - Piano Concerto No 3



עיבודים שונים לשירים, או יצירות כאלו ואחרות הם לא המצאת המאה ה 20 כלל וכלל.
כבר בתקופות הקלאסיות, מלחינים שונים השתמשו במוטיבים,
או אפילו ביצירות שלמות של עמיתיהן כדי ליצור מהם דברים חדשים,
יצירות משלהם ואריאציות רבות ועוד.עיבודים עיקריים היו עוברים לפסנתר, או לקלידים.
אפילו יצירות גדולות כמו סימפוניות וכדומה.
לאחרונה רכשתי לא מעט דברים כאלו בכותרים חדשים.
הסימפוניה השישית והשביעית של מאהלר בעיבוד לפסנתר ב 4 ידיים,
הקונצ'רטו לכינור של בטהובן מבוצע ע"י פסנתר (ברנבוים)
והקונצ'רטו לפסנתר מס 5 של רחמנינוף אחרי הסימפוניה השנייה ועוד.

האחרון שרכשתי, יצא תחת הלייבל Channel Audio ועיבד אותו לא אחר מאשר הפסנתרן
עצמו שמבצע בכותר.
הפנסתרן Dejan Lazic נולד בזגרב שבקרואטיה ומקליט מאז ומעולם ב Channel Audio.
הוא ידוע בעיקר בגין הדואטים שלו עם הצ'לן פיטר ווסיפלווי,
אך כישרונו העצום הביא אותו להקליט גם בבודד - יצירות שבו הוא הסולן היחיד כגון,
הקונצ'רטו השני של רחמנינוף או סונטות של שוברט לפסנתר כמובן.

dejan2.jpg



השנה, דז'אן עיבד את הקונצ'רטו לכינור של ברהמס, שנחשב אחד היפים בז'אנר.
לפסנתר ותזמורת לא פחות...
או כמו שהוא רשם אותו, Brahms piano Concerto No 3.
זהו ללא ספק התיימרות רצינית מאד מצידו,
לרשום את היצירה בעיבודו כ הקונצ'רטו השלישי של המלחין
(שלא נכתב מעולם לפסנתר ע"י המלחין עצמו).
אך בהשראת מלחינים אחרים כאמור - בטהובן למשל,
וחיבתו הגדולה של בראהמס לעבד ולשנות את יצירותיו שלו עצמו באופן שיטתי,
עשה זאת הפסנתרן גם כן והפעם במאה ה 21.
כמה מאות שנים לאחר שהיצירה המקורית יצאה בפועל.


dejan1.jpg



התזמורת הסימפונית של אטלנטה בניצוחו של רוברט ספאנו מלווה את דז'אן, וההקלטה היא כמובן בכורה עולמית של היצירה.
כאשר דז'אן כמובן חולש על כל התפקידים ומאגד את היצירה, כך שתצא לפועל באופן הטוב ביותר מבחינתו.
כמובן יחד עם רוברט ספאנו שתומך בו מעמדת המנצח.
ההקלטה נעשתה באופן חי בזמן אחת מהופעות הבכורה של עיבוד זה.
דז'אן ניסה אמנם להשאיר את הקווים המוסיקאליים העיקריים שביצירה המקורית,
אך את הקדנצה למשל כתב מחדש, שיתאים לרוח החדשה בתפקיד הפסנתר במקום הכינור במקור.
הוא שינה גם קצת את הפיסוק העיקרי של תפקידי הסולו, בעת הטרנספורמציה שביצע בין כלי הסולו.
כך שלפסנתרנים בכלל ולו אישית, תהיה היכולת להתבטא באופן נכון ומיוחד יותר.
הסאונד המתקבל מצוין והפסנתר משולב בתזמורת באופן מופלא ולא במפתיע.
סאונד הפסנתר עשיר לעין ערוך מזה של הכינור והיכולת להתבטא וליצור דינאמיקה מלאה ורחבה, גבוהה יותר.
אני כמובן רגיל לשמוע את הכינור נכנס כבר בהתחלה, אך שהפסנתר "פורץ", יש מן הרגשה
של "חידוש" מרענן.

אמנם אני עדיין מעדיף את היצירה במקור, כאשר היא מנוגנת ע"י כינור ולא פסנתר כפי שהיא מוצגת כאן.
אך זהו ללא ספק ניסיון אמיץ ויפה מאד של דז'אן, יחד עם תמורת אטלנטה.
להביא משהו חדש מהז'אנר, המציג בדרך כלל בכותרים ובקונצרטים חיים, יצירות שנכתבו עשרות ומאות שנים אחורה.

זהו עוד ביצוע אם תרצו, לקונצ'רטו לכינור. אך בדרך ובאינטרפרטציה אחרת לחלוטין.
לא רק של גישה, או של טכניקה שונה, אלא גם של שינוי כלי הסולו באופן מובהק.
עד שהיצירה כבר הפכה למשהו כמעט אחר, קונצ'רטו לפסנתר.

א. (F)




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות