עכשיו 19/03/24 09:49

פורסם: 22/06/10 12:54 ע"י Byrdio


Berlioz: Symphonie Fantastique - Anima Eterna



anima eterna.jpg



מי שמכיר אותי יודע שמוסיקה עתיקה, או לחילופין הקלטות בגישה אותנטית של יצירות כאלו ואחרות
בעיקר מהמאות האחרונות (19-20) פחות מעסיקות אותי ובגדול, אני לא משתגע עליהם.
לאחרונה חבר שמתלווה אלי כבר שנים ברכישות כותרים ובאהבה למוסיקה\ביצועים בז'אנר הקלאסי בעיקר, התחיל "להתאהב" בגישה האותנטית קצת יותר והתחיל לאסוף ביצועים מפה ומשם.
בשיחות בינינו הוא כמובן מדגיש את אלו שהתחבבו עליו ואת מה שאהב שם במיוחד.
אחד האספקטים שעולים בדרך כלל בשיחות הללו הוא שמהגישה הזו הניואנסים וחלקים מוסיקאלים מתגלים ביתר בהירות (כנראה בהעדר מאסת הכלים הסטנדרטים שמוצגת בדרך כלל, בגישות המודרניות יותר).

בהקלטות אותנטיות, מורגשת החתירה אל העבר, הכתוב ומה שנלמד שכך היה במקור.
יצירות סימפוניות מהמאות בעבר אינן מנוגנות ע"י 100 נגני תזמורת, המניפים כלים מודרניים חזקי עוצמה, אלא נכתבו לאנסמבלים קטנים הרבה יותר, שגם כליהם של המבצעים היו שונים עד שונים מאד. בכל הקשור לדינאמיקה, עוצמת ההקרנה לקהל ועוד.

בכל זאת, למרות שידוע לי מניסיון עבר, שאני לא מאלה שיוותרו על מאסת הכלים, על הדינאמיקה המתפרצת ועל הסאונד המודרני יותר. הערכתי לאוזן החבר תמיד הייתה גדולה והחלטתי להצטייד בכמה כותרים בסגנון מעת לעת.. בעיקר בגין סקרנותי ובשביל לבדוק האם ההקלטות החדשות הצליחו להעביר קצת יותר ממה ששמעתי בעבר ולא "קניתי".

anima2.jpg



הרכישות בכיוון כללו בדרך כלל יצירות מוכרות מאד ממלחינים מהמאה ה 19 ועד היום.
מוסיקה עתיקה (ימי הביניים וחלק מהבארוק) לא חביבה עלי בכלל על אחת כמה.

"I do not want my music to be interpreted. It is enough to play it” (Maurice Ravel)

לאחרונה, רכשתי את אחד הכותרים החדשים שיצאו מהאנסמבל הבלגי -
ANIMA ETERNA.. כאשר הם מבצעים את הסימפוניה הפנטסטית של הקטור ברליוז.

התזמורת הבלגית בניצוחו ובהנהלתו של Jos van Immerseel שייחודו בנגינת קלידים ברמה וירטואוזית היא אחת המפורסמות והטובות בעולם בגישה האותנטית.
האנסמבל הוקם ב 1987 ובו מנגנים לפי הצורך בין 8 ל 80 נגנים.
מטרתה של התזמורת להיות הקרובה ביותר ככל האפשר למקור הכתוב ע"י המלחין עצמו, ולנגן את היצירות ללא עיבוד או אינטרפרטציה מצידם ובדרך לחתירה ולמידה ממוקדת על כל גווני המוסיקה הספציפית, מציאת התווים המקוריים בחתימת המלחין (דבר שלא טריוויאלי מפני שיש לא מעט הוצאות פומביות, של יצירות לרב-אשר לא הודפסו עם רישומיו המדויקים של המלחין ועוד), ואימוץ כלי הנגינה המקוריים שנוגנו באותה התקופה.
האנסמבל משקיע ממון, זמן ולמידה רב בתחום כלי הנגינה ויישור הקו לפי המקור עד כדי רכישת כלים נוספים, השאלה או אפילו בנייה\שיפוץ של כלים שלא הצליחו למצוא, או לרכוש.
התזמורת מנסה גם בהקלטותיה להיכנס למרחב אמביאנט אקוסטי הזהה עד דומה לזה שהיצירה נוגנה לראשונה בבכורתה, או לחילופין בזו שהמלחין בחר.

amina3.jpg



AE, הוציאו כותרים רבים של מוסיקה המשתרעת על מאות שנים, ממונטוורדי ועד גרשווין.
תחת הלייבל ZIG ZAG, הם הוציאו את הסימפוניות של בטהובן, הבולרו של ראוול, הסימפוניה הרביעית של צ'ייקובסקי, קונצ'רטים לפסנתר של מוצארט ועוד ועוד ועוד.

הכותר החדש ביותר בביצועם של AE תחת ZIG ZAG כאמור הוא ליצירה הסימפוניה הפנטסטית של ברליוז.
כאשר לה הם נערכו במשך שנים על אותם סטנדרטים שאותם מניתי קודם.
ההפקה נהדרת, מדויקת להפליא עם אימוץ הניואנסים המקוריים שאותם כתב ברליוז בפרטיטורה.
הנגינה מגיעה באנסמבל "קטן" יחסית לסטנדרט אשר אנו מכירים מאלה שהקליטו את הפנטסטית לפני כן, ובכך נשמרת עדינות שברירית של ממש לכל תיבה ותיבה בכל אחד מחלקי היצירה.
לצערי, השעמום שאליו נקלעתי בכל האזנה ליצירה הזו הביאה אותי לחשוב שאולי למרות הגישה הפיוריסטית, המקורית, "הנכונה" והאומנותית\מושכלת של ביצוע היצירה – המוסיקה נשארה במקום מסוים "בחוץ".

אני לא שולל הנאה מביצוע כזה כלל וכלל, יש פה יופי ואספקט מאד נדיר של זרימת תווים וסאונד טהור שמכניס את המאזין למצב דרוך אפילו.. אך בשמי לחלוטין אוכל להצהיר שאני נהנה מאלה שמנגנים את ברליוז ועל אחת את הפנטסטית שלו עם כוח דינאמי מלא, מתזמורת בעלת ווליום ודינאמיקה מודרנית.

הפרק השני של היצירה הוא היפה והמלודי ביותר, כאן דווקא AE היו צריכים לנצוץ מעל כל פרק אחר.
מכיוון שהמלודיות הקסומה שאותה כתב ברליוז נשענת על טמפי רך, ללא שום אתגר דינאמי, גם כאן, למרות (שוב) היופי הטהור של כלי נגינה אוטנטי וביצוע עדין משהו.., העדפתי דווקא את סקשיין הקשתנים בתזמורת בוסטון בניצוחו של מונש למשל..
ולאו דווקא את הגישה ה"טהורה" שאמורה להוכיח את עליונותה בקטעים מוזיקאלים אלו.
אז נכון, לא תמצאו שום ביצוע הקרוב לזה שברליוז (כנראה) התכוון לה, או כתב כך ברישומיו.
אך אני עדיין נמצא במקום שאת היצירות הגדולות והגרנדיוזיות שהתרגלתי לשמוע אצל טובי עולם
עם התזמורות הטובות ביותר בצורה חזקה, דינאמית ומודרנית -אעדיף להמשיך ולשמוע אצלם שוב.

את הביצועים האותנטיים אמשיך לחקור אני מניח, הרבה בשל איסוף הביצועים ליצירות אהובות עלי. למידה על גישות וכיוונים אחרים מבחינת סאונד כלי הנגינה והכיוון הפיורייסטי וכן ניסיון ביצירות אחרות שאולי שם הגישה הזו דווקא תביא מבחינתי משהו רענן שאני אישית אוכל להתחבר אליו מאד.

א.




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות