מושגים .. ממש אבל ממש על קצה המזלג ..
סוויטה ופרטיטה: הם בעקרון ובגדול מייצגים אותו מושג.
זה התחיל בתקופת הבארוק (באך~)
והמשמעות שלהם היא - יצירה שמורכבת מחלקים קצרים המשלבת גם פרקים לריקוד , מינואטים וכדומה.
הפרטיטות של התקופה ההיא היו בעיקר לתרגול נגנים.
קנטטה: מלשון "קנטה" בלטינית משמע - לשיר
קונטטה\קנטטות - שירה , שירים ..
פרטיטורה : זה חוברת התווים שממנה לומדים\קוראים, הנגנים\מנצחים את היצירות.
זאת מערכת רב שכבתית של תווים אשר כתובה לכל הכלים בתזמורת יחד בזמן אנכי.
משם אנו למדים על הטעמים השונים שהמלחינים סימנו לנו, הטמפי, סוגי הכלים שמומלצים לכל יצירה ועוד ועוד ועוד.
סונטה - יצירות קלאסיות שמנוגנות בדרך כלל ע"י כלי בודד או בליווי פסנתר בדרך כלל.
מורכבות מ 3-4 פרקים (יש יוצאים מן הכלל)
כאשר הפרקים מייצגים, נושא, חזרה, פיתוח קודה וכו .
היחסים הטונאליים בין הפרקם הם מה שמביאים את הסונטות להיות חזקות כל כך מבחינה רגשית ומוסיקאלית.
הסונטות המפורסמות הן אלה של בטהובן לפסנתר(32 במספר) , שוברט(בעיקר המאוחרות) הסונטות לכינור ופסנתר של בטהובן, מוצארט וכו .
סימפוניה - יצירה המורכבת מ 4 חלקים (יש יוצאים מן הכלל) בדרך כלל אשר משתמשת בתזמורות שלמות עתירות משתתפים.
היצירות גרנדיוזיות בעושר צלילים וטכניקה אשר משלבות מלודיות עם רגש בלתי נתפס בכל אספקט.
הפרקים מורכבים מחלק ראשון המייצג סונטה, שני איטי (אדאגיו וכדומה) , שלישי כריקוד (מינואט,סקרצו) רביעי מהיר וממופתח מבחינה נושאית לעבר הפינאלה (אלה כמובן מושגים במבנה קלאסי ויש המון יוצאים מן הכלל )
סימפוניות ידועות ומפורסמות - 5 ו 9 של בטהובן , 9 של שוברט , 5 של צ'יקובסקי , 8 של מאהלר , 40 של מוצארט ועוד ועוד ועוד.
קדנצה - חלק מהיצירה אשר בגדול, נותנת למבצע חופש פעולה "להראות מה הוא יודע, הבין מהלחן כולו והאינטרפטציה שלו ללחן" .. בדרך כלל מבוצעת בסוף פרק, או יצירה ונותנת תחושה עילאית של רגש וסיום האיטרפטציה.
יש קדנצות שנכתבו ע"י מלחיני היצירה עצמה (המבצע לא חייב לנגן את הקדנצה הכתובה ויכול "לעלות" עליה עם אחת משלו..יש גם ליצירות מסוימות מספר קדנצות כתובות ע"י מבצעים מההיסטוריה. שמידי פעם המבצעים האחרים בוחרים לנגן את זאת של עמיתם ולא את של המלחין עצמו למשל.)
רקוויאם - סוג של אורטוריה (יצירה כניסיתית) שהוזמנה בדרך כלל מהכנסיה לטכס השכבה.
מפורסמים - של מוצארט, ורדי, ברליוז וכו .
ממ פה ושם ההסברים שלי לא מדויקים על ה מ"מ מכיוון שעם השנים הדברים קצת "התברברו" והמון מהמשמעויות הקלאסיות של המילה די נעלמו.
יש היום יותר יוצאי מן הכלל מאשר נוסחאות קבועות כפי שהיו במאה ה 17-18..
בכל מקרה, אני מקווה שזה נותן קצת מושג על המושגים עצמם.
אם יש עוד מילים "זרות" אל תהססו.
אני מאמין גם שזיו, עמיר ועוד כמה פה יוכלו לעזור לפרשן את כל הבלאגן הזה