עכשיו 16/12/18 08:05

פורסם: 28/07/10 20:04 ע"י Byrdio


ממיר דיגיטל לאנלוג Atoll DAC 100



Atoll D100


כניסת המחשבים והתחום הדיגיטאלי "הקשה" (ככה אני קורא לו) קורץ מכל עבר.
כבר אי אפשר להתכחש לו, לבטל אותו, או להביט לצד השני בכל מה שקשור לתחביב שלנו, ולמרוץ של החברות השונות וגם לחובבים עצמם להשתבח בכל רגע, ללמוד ולפתח.

המון זמן שלא הייתי מוכן לקבל את כל נושא הניגון מקבצים, מחשבים, סטרימרים ועוד כאלו ואחרים, כשמנגד הייתי מנגן באופן כמעט בלעדי תקליטים על פטיפון ודיסקים כמובן, שנאספו בצורה מאד רצינית וחסרת פשרות.

כיום, אני עדיין עם נגן דיסקים שרכשתי לעצמי לא מזמן בתקציב די מכובד, למרות שהיו לא מעט אנשים שהרימו גבה והביעו את חוסר "אישורם" ל"בזבוז" הכסף.
בטח לנוכח התחום הדיגיטאלי המפותח שצינתי המשתלט על כל חלקה בתחום.
היום כשרוב המוסיקה ניתנת להורדה, ברזולוציות גבוהות וגבוהות מאד, פתרונות רבים של נגינה ממחשבים אישים, ניידים, או סרוורים - רכישה של CDP נראית קצת כמו לקנות חכה שאתה גר בטקסס.

אבל לא על השיפוט "הקלוקל" שלי מדובר כאן, כלל וכלל לא, אלא על מוצר מופלא, זול שעושה עבודה מצוינת בשיפור הסאונד -
מסטרימרים שונים ועד למחשב אישי. שביניהם אפשר גם לציין שדרוג של נגני DVD זולים, או CDP ברמת כניסה, שרוצים לתת להם קצת "חיים", או ניצוץ איכותי קצת יותר ממה שמקבלים מהיציאות האנלוגיות שלהם.

למרות שהיו לא מעט סקירות על DACים באתרנו, החלטתי גם אני לסקור מכשיר נוסף שאפשר להשיגו בארץ.

ה DAC 100 של חברת ATOLL הצרפתית הגיע אלי היישר מהיבואן, מכשיר צנוע מידות ומשקל, ללא כל שכלולים מיוחדים, מיותרים או עיצוב נוצץ ויוקרתי מידי, אך לא מכוער ומנוכר שתרצו להסליק.
ה DAC 100 (מעכשיו D100) הוא עוד מוצר מעולה, תכנונית וסונית בתג מחיר שפוי לגמרי שיוצא מחברת ATOLL.
לפני תקופה לא קצרה קראנו כולנו את סקירתו של אלון על האינטגרייטד של החברה ועד כמה הוא מצא אותו מצוין. על אחת כמה וכמה לנוכח מחירו הצנוע.
ה D100 גרם לי להרגיש בדיוק את אותו הדבר והתחושה שלנו הייתה זהה באופן כללי לגבי תרומתו.

Atoll D100


ברשותכם, נעבור קצת לנתונים היבשים.
פרוססור D\A בעל כניסות משלושה סוגים שונים. SPDIF, אופטי ו USB.
כאשר שני הראשונים זוכים ל"הכפלה", כך שיש לנו סה"כ שבע כניסות במקביל במכשיר זה.
נוכל להבחין בזוג יציאות אנלוגיות סטנדרטיות בתצורת RCA וגם דיגיטאלית (SPDIF ו אופטית ) לשימושים קצת פחות סטנדרטיים.
שקע מתח IEC לכבל "קומקום" משלים לנו את התמונה לפנל האחורי של המכשיר.

מקדימה, העיצוב נקי, עם לוגו החברה מוטבע בצד השמאלי של הפנל.
נמצא שם כפתורים בודדים לניתוב בחירת הכניסה הרצויה והדלקת המכשיר, בנוסף לנוריות LED לחיווי המצבים.

Atoll D100


Atoll D100


הממיר מציג עבודה ברזולוציות מהגבוהות ביותר שקיימות היום: Bit16-24 עד192Khz דרך כניסות ה SPDIF ו ה-TOSLINK (אופטי) וכן עד 48Hz ב 16Bit בחיבור ה USB.
המכשיר התגלה כשקט מאד בעבודתו וברקע שהוא מייצר סביב המוסיקה, כנראה כפועל יוצא מתכנון אלקטרוני בעל 2 שנאים.
מימדי המכשיר הם 310*210*60 mm שמהווים קופסא קומפקטית אך לא קטנה כמו ה V-DAC למשל. בכל זאת, זה מוצר "אודיופילי" שבעליו יכול להתגאות בו על ה RACK.
משקלו כ 2 ק"ג בלבד לאלו שהמשקל משנה במשהו ;) (פרטים טכניים נוספים, בסוף הסקירה).

Atoll D100


השוויתי את הממיר בזמן הסקירה שנערכה על תקופת זמן די ממושכת, מול ה DAC האישי שלי (North Star 192 MKII). מחירו גבוה יותר מה ATOLL המסוקר, אך הוא חסר בכניסת USB (שחשובה ללא מעט משתמשים) אם כי מגיש דברים אחרים במקום (כמו כניסת I2S או AES למשל).
על פניו אלה "לא כוחות" אך לפחות ההשוואה היא מול מכשיר שאני מכיר היטב שמהווה עבורי נקודת רפרנס בכל האספקטים.

ה D100 חובר והופעל אצלי כמה שבועות באופן רצוף, לשם ברייק-אין ולעצמי, ללמידה קצת יותר אינטנסיבית על ביצועיו.
לשם הגילוי, לא הבחנתי בשום שינוי בתוצאות מהיום הראשון ועד ליום האחרון שנותק המכשיר והוסר מהסטנד (קחו מזה מה שתרצו לגבי BI).

החלטתי כמובן לנסות את כל אופציות החיבור אליו ומכל מקור דיגיטאלי שאני מפעיל באופן שוטף בנוסף למחשב בחיבור USB פשוט, שאיני משתמש באופן רגיל להאזנה אצלי אך הוא התווסף לשם הסקירה.
ברשותכם אקצר קצת את יריעת המסקנות מכל חיבור וכל מכשיר שחובר אליו מפאת חשש לאורך סקירה לא ידידותי. אשתדל כמובן בפירוט האלבומים העיקריים שהקרינו את סממניו, לעבור על רוב המידע.

להלן רשימת המקורות שחוברו ל D100 בכל זמן שהותו אצלי בחדר:

SB TOUCH - בחיבור SPDIF ואופטי .
- טרנספורט CD מחברת North Star מדגם 192 בחיבור SPDIF ואופטי.
- מחשב נייד – DELL- STUDIO 1537 בחיבור USB כאשר ניגנתי מ AP ללא ASIO (איתכם הסליחה).

בנוסף-
- ממיר HD של YES בחיבור SPDIF ואופטי (האמת שלא ממש בדקתי אותו באופן קריטי, אך בשל החיבור התמידי שלו אצלי במערכת בעיקר בשביל המוסיקה ב MEZZO הוא השתתף גם כן בחגיגה)

כל המקורות חוברו בו זמנית ל D100 מה שמקל מאד את העבודה איתם ללא ניתוקים.
סה"כ 4 מקורות שונים שהשתמשו למעשה בכל שבע הכניסות שהממיר מציע.
הכבילה הייתה זהה מהטרנספורט וה Touch אל הממיר וכבל ה USB שחובר מהמחשב היה כבל מדפסת פשוט למדי שעולה שקלים בודדים.

Atoll D100


האלבום הראשון לאחר כשבוע האזנה רצופה, שהתחיל את עיבוד המידע - על יתרונותיו וחסרונותיו של ה D100 היה דווקא מז'אנר שלא שמעתי די הרבה זמן.
אלבום כבד מאד מהז'אנר האפל, אחד כזה שאלון היה כנראה מצחקק באי נוחות למשמע הגראולים שמבליחים פה ושם בחלל.

להקת OPETH השוודית היא אחת המעולות שיש ושהיו אי פעם.
פגישה אישית איתם בכמה הזדמנויות העלו אצלי את ההערכה אליהם אף יותר.
האלבום שמצא במפתיע את מקומו על הסרוור ה WEBי של ה SB ממרתפי ה DATA של אותו הארד דיסק היה: Blackwater Park המעולה!.

זהו אלבום מופת של הלהקה, חזק, אנרגטי וקודר מאד, ארקפילד משתמש כמובן בגווני הקול הסכיזופרני שלו שעובר בין שירה "חלקה" להבלחות "גראול" כאמור, שמרעידות כל דרייבר וס"מ טיח שעל הקירות והתקרה.
הסאונד היה כבד, עמוס, ונפוח מאד, ה D100 התמודד עם העומס והאנרגיה המטורפת של ההקלטה הזו בכבוד למרות שחספוס בגבוהים הציק לי מפעם לפעם.
לצערי ה D100 "סובל" מהילה דיגיטאלית וסאונד קצת מסונתז בקצוות הגבוהים, לפחות במוסיקה עמוסה וחזקה כזו.
מעבר בין ה SPDIF לבין האופטי לא הביא תוצאות שונות להפתעתי מכיוון שאת הTouch אבחנתי דווקא כמקור שמציג איכויות שונות ביניהם.
אני לא פוסל את העובדה שבזכות סגנון המוסיקה העמוס והמעוות (לא לרעה) הזה, השינויים המינוריים והעדינים בין הכניסות לא נשמעו באוזניי.
ניסיון השוואה בעזרת ה -NS 192 הביא למסקנות זהות. השליטה בבס ובנפח היתה טובה יותר אמנם, אך עדיין ההילה והחספוס המאפיין בגבוהים, היה נוכח גם מהטרנספורט הראשי שלי דרך ה D100.

משם אנחנו דווקא בפניה מאד חדה לכיוון הצלול והנעים (טוב תלוי את מי שואלים), ואחד הדיסקים שנבדקו באופן קריטי ביותר, אם כבר הייתי מחווט על ה NS 192 היה הסונטות והפרטיטות לכינור סולו של באך, בביצוע איזבלה פאוסט הנהדרת.
Bach: Sonatas & Partitas for solo violin

זהו אלבום שכבר סקרתי בעבר באופן ספציפי, המאופיין בסאונד כינור מדהים וצלול בגישה אותנטית ללא ויבראטו כלל וכלל.
סאונד הכינור שהגיע היה חמים ובעל גוף, משהו שחברת ATOLL יודעת לעשות לא רע בכלל מסתבר. אם כי קצת מהקסם העצי של הסטראד' היקר של פאוסט נעלם מפעם לפעם.
הסאונד היה הדוק ומפוקס אך הטימבר אבד כנראה בהעברה הדיגיטאלית.

החלטתי לאחר זוג האלבומים הקודמים שהרחבתי לגביהם לעבור גם קצת לג'אז, אך מאתגר במיוחד למקורות ולסט אפ עצמו ולהבין האם פה אגלה שיפור כל שהו והאם ה ATOLL יצליח במשימה.
אחד מאלבומי ההופעה היפים והמיוחדים ביותר שישנם (אחד הדיסקים שללא ספק אקח עימי לאי בודד).
ההופעה במונטריאול בו השתתפו, בולאני, אנריקו ראבה, פאולו פרסו וחברים נוספים כדי לנגן את המוסיקה של מיילס דיויס האגדי.
Montreal Diary/A: Plays Miles Davis

ההקלטה דינאמית מאד, סאונד החצוצרה השונה של שני הענקים הנושפים בטראקים המקסימים המרכיבים את ההופעה האדירה הזו והכלים הנוספים שפשוט מבליחים בכל רגע בעוצמות מרגשות במיוחד.
שוב ה D100 התגלה כבסיס איתן לתדרי הבס והמיד בס והצליח להעביר אותם כמו שהם.
האוויר בין הכלים והדינאמיות המצוינת הן בנגינה והן בהקלטה נשמרו במפתיע והדיסק הזה פשוט הביא את ה ATOLL לרשימה אחרת לגמרי ממה שהנחתי אותו לפני רגע.
הסאונד המסונתז קמעה נשאר בתדרים המאוד גבוהים, אך הפעם זה לא נשמע כל כך בצורה ספונטנית, אלא רק בגלל שחיפשתי האם זה עדיין שם.
ה NS 192 הצליח להעביר את המכלול המוסיקלי שהוטבע דיגיטאלית בדיסק דרך ה D100 באופן מעורר הערצה ומחירו הזול במיוחד של הממיר, התחיל להבהב מעל ה RACK (לטובה).
הוא עדיין לא הצליח להגיע לרמתו של הDAC האישי שלי, שהעביר את הסאונד ברקע שחור יותר ומפורט יותר, אך הוא לא איבד מהמוסיקליות ומהגרוב שיש ממנה כל כך הרבה באלבום.

למרות שג'אז ומטאל היו כיפיים לגמרי ולמדתי לא מעט מיתרונותיו של ה D100 לרפרודוקציה של הז'אנרים הללו. העמוסים, הדינאמיים והמוסיקאליים בעלי גרוב לא פשוט.
ברשותכם אשוב "לעולם" שלי. ההחלטה "לתת לו בראש"..היתה צריכה להגיע בשלב מסוים, בעיקר כדי לחתום את רשמי באופן אמיתי ומאוזן עד כמה שיכלתי כמובן במסגרת הבדיקות.
שרשרת של יצירות קלאסיות נבדקו, מסימפוניות של בטהובן ועד פרוקופייב. מבלטים של צ'ייקובסקי ועד אורטוריות של הנדל. כולם עברו את ה D100 ברמה נאותה, כאלה קצת פחות וכאלה שהפתיעו כפי שהפתיעה אותי ההתמודדות מול ההומאג' למיילס קודם.

בחנתי את האופרה טנהוייזר של WAGNER, או יותר נכון את המיטב ממנה בניצוחו של סינופולי דרך המחשב בחיבור USB.
Tannhäuser / Domingo, Studer, Baltsa, Salminen, A. Schmidt; Sinopoli

ההקלטה אינה מופת הסאונד העכשווי, אך יש לה ניחוח מקסים של עבודה מול תזמורת חיה ונושמת.
סינופולי מנצח כאן על התזמורת פילהרמוניה מ 1988.
ה D100 מצליח לשמור על ה"טעם" המקסים מההקלטה החיה הזו ומעביר את קולות הזמרים באופן טוב בהחלט אך אני מרגיש בערפול מסוים בתדרי mid high למעשה בנוסף ל ROLL OFF שלא קשור לממצאים הקודמים.
ניסיתי לנגן אלבומים שונים בעזרת המחשב, בעלי הקלטות מודרניות יותר כדי להבין ולבודד מאין זה נובע, מייד לאחר מכן ובין לבין בדיקות נוספות והמסקנות דרך USB היו די קונסיסטנטיות לצערי.
אני לא שולל שאולי לא הפעלתי באופן "טהור" או רציני כל כך את העבודה מן המחשב, כפי שידידיי "הממוחשבים" יותר יודעים לעשות. אך מאידך ניסיתי ובחנתי את התצורה הזו כמשתמש "פשוט".

אחד האלבומים שהצליח דווקא לשמח אותי למרות ה RO בגבוהים, היה קונצ'רטו לחליל של מוצארט בביצוע שרון בצאלי (BIS).
Mozart: Flute Concertos; Rondo; Andante
מצאתי אותו בדרך כלל (לפני כן) קצת חריף ומעיק בגבוהים שלו, למרות ההקלטה שמתיימרת להיות מעולה.

דרך הUSB ל D100 הוא נשמע נהדר. החריפות נעלמה כנראה בגין היעלמותם של התדרים המאוד גבוהים. למרות הפרדוקס שתצורה מסוימת מסרסת קצת את המקור, מביאה להאזנה קצת יותר נוחה ונחמדה, בשורה התחתונה יוצא שהאלבום הזה נשמע באופן מצוין ומהנה ביותר דווקא כך.

Atoll D100


סיכום


אני לא מאלה שמתעמקים בניגון דרך מחשב, או מקורות דיגיטאליים באופן של בחינת DACים שונים, דרייברים, או תוכנות.
למרות "שנפטרתי" מהמקור האנלוגי שלי ומהתקליטים ועברתי אקסקלוסיבית לכיוון הדיגיטאלי (בעיקר דיסקים עדיין) אני קצת "שמרן" ופחות טכנולוגי בכל הנוגע לעולם הזה.
לאחרונה גם שדרגתי את ה SB3 הקשיש לדור החדש והטוב יותר (Touch) והסטרימר מקבל זמן מוסיקה ארוך יותר ממה שדמיינתי שאתן לו אי פעם.
הבדיקה של ה ATOLL למעשה הייתה אולי אחת הראשונות שעשיתי גם לעצמי וגם לאתר, מכיוון מכשירים מהתחום הזה ודווקא נהניתי מאד.

גם לגלות שמוצר במחיר כזה מסוגל למה שהוא מסוגל וגם כדי לבחון להשכלתי האישית whats out there - בנוסף למה שאני מכיר אישית אצלי במערכת לאו דווקא ברמות שהייתי בודק לרכישה.
ה D100 מצליח לשחזר מוסיקה עמוסה מז'אנרים שונים כמו מטאל נורווגי אפל וחזק במיוחד, ועד מוסיקה גרובית ודינאמית להפליא, כפי ששמעתי אותו עושה להופעה החיה לכבוד מיילס דיויס.
כניסת ה USB שלו פחות טובה מהאחרות לצערי, אך גם אותה הצלחתי לנתב כך שתביא לי הנאה ייחודית, מחלק מהמוסיקה שהאזנתי דרכו.
זה לא שיש שם איזו שהיא בעיה מיוחדת שלא ניתנת לפשרה, אלא רק בהשוואה ליתרונות הסוניים שמקבלים מה SPDIF או מהכניסות האופטיות שהתנסיתי במקביל שהיו טובות יותר ללא ספק.
כאמור, אני לא שולל שהמצב נוצר בשל אי ידיעתי לקינפוג המחשב לרמה נאותה (בסטנדרטים של חלקכם) אך בחנתי זאת באופן מודע ואנושי לחלוטין.

ה D100 של ATOLL הוא DAC מוצלח מאד, במיוחד בגין מחירו הזול יחסית.
לא בחנתי אותו מול המוצרים הזולים שידידי אלון בדק כמו ה V-DAC למשל, כך שלא אוכל לתת את הרפרנס ביניהם לצערי.
בכל זאת, שבע כניסות כולל USB במכשיר מקסים למראה ולא גדול במיוחד ובתג מחיר ידידותי לגמרי יכול לקרוץ לכולנו. אפילו רק בשל הכניסה והלמידה של התחום הדיגיטאלי.
תוסיפו לזה את ממצאי בתחום הסוני וקיבלנו מכשיר לא רע בכלל שייתן ללא מעט חובבים, פתרון מעולה ורחב יריעה בהמון אספקטים.

נתונים טכניים


Audio specs :
- D/A Converters: BURR BROWN PCM 1796
- Output stages with discrete components without feedback.
- MKP condensators for audio links.
- Accepted format for optical and coaxial inputs : 16-24bit (44,1kHz, 48kHz, 96kHz and 192kHz)
- Accepted format for the USB input : 16bits (32kHz, 44,1 kHz, 48kHz)
- 2 independant transformers (with 1 exclusive for analog audio)
- 7 regulated supplies.
Connect :
- 3 optical inputs
- 3 coax. inputs
- 1 USB input (B type)
- 1 stereo analog. Output
- 1 optical output
- 1 coax. output

Data:
Frequency response : 20 Hz - 20 kHz (± 0,1 dB)
THD at 1 Khz, 0 dBF : <0,001% 24 bits
Signal/noise ratio : 123dB
Dynamic : 123dB
Output level : 2.5 Vrms
Interface :
Standby mode.
Sources selections.
Dimensions (L x l x h ) : 310*210*60 mm - Weight : 2 kg



סטאפ בחינה והשוואה


הגברה: Unico 200 - Unison Research
מקורות: North Star 192mkII Transport & Dac, Logitech Touch, Dell Studio 1537
כבילה- חשמל: PS Audio, Furutech
כבילה- סיגנל: Aqua Audio, Signal Audio- Shotgun
סטנד:Finite Element- Pagoda Signature
רמקול: Audio Physic- Scorpio

מחיר: 3,300 ש"ח
יבואן: סבו אודיו




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות