עכשיו 19/03/24 12:58

פורסם: 21/09/09 10:04 ע"י Byrdio


Alkan – Concerto For Solo Piano – Mark Andre Hamelin


למרות שז'אנר המוסיקה הקלאסית מלא ועצום. במלחינים, ביצירות, תזמורות, ביצועים ועוד.
בסופו של דבר שמדברים על התחום ועל סגנון המוסיקה , הרב "מכירים" את המלחינים הגדולים ביותר.
הם הפופולאריים באמת, שעדיין ממשיכים להקליט ביצועי אולפן וקונצרטים חיים פרי עטם.
גם בספריות האישיות של אנשים החובבים מוסיקה, נמצא בדרך כלל את אותם היצירות מאותם המלחינים ..במידות כאלו ואחרות כמובן.

המילה "למצוא" מלחין היא קצת בעייתית.. אבל די נכונה. מכיוון שהם שם, מחכים לנו "שנגיע" גם אליהם. אחרי שכבר עברנו כברת דרך ארוכה , בנבכי בטהובן , מוצארט בראהמס או באך ..ויש הרגשה של מיצוי כלשהו אחרי כמות מוסיקה אימתנית שרכשת בתקופת שנים לא מעטה.
יש כאלו שמנסים ולפעמים ללא הצלחה גדולה לצערנו, למצוא את המלחינים שקיבלו פחות פרסום, שפחות מקליטים ומבצעים את יצירותיהם באולמות הקונצרטים ברחבי העולם, אך הלחינו יצירות מדהימות ביופיין.

בשנים האחרונות לייבלים שונים, הביאו לתודעת המאזינים וחובבי המוסיקה הקלאסית לא מעט הקלטות וביצועים של רפרטוארים עצומים, ממלחינים שנשכחו שנים רבות. בשם הפופולאריות של חבריהם לתקופות דאז .

אחד המלחינים "שמצאנו" הוא ALKAN הצרפתי .

תמונה


Charles Valentin Alkan הוא מלחין צרפתי (יהודי) שנולד בשנת 1813 ונפטר בגיל 76 בצרפת.

הוא היה ילד פלא שלמד לנגן על כינור וכן גם על פסנתר ואורגן.
אביו היה מורה למוסיקה וכמה מאחיו היו מנגנים גם כן. בגיל 6 כבר התקבל לאחד מבתי הספר הנחשבים למוסיקה בצרפת ושם למד, ניגן וזכה בפרסים רבים על נגינתו בפסנתר.
את בכורתו על הבמה עשה כבר בגיל שש וחצי על כינור ועל יד פסנתר הופיע לראשונה שהיה בן 12.

לאלקן רשימת יצירות מדהימה.
אני מניח שהעלמותו של המלחין באה אחרי המירמור הגדול שבעקבות אי מינויו לראש המחלקה לפסנתר, בבית הספר שלמד בו.
מייד לאחר שקיבל את ההודעה, חשב שעולמו חרב עליו והחליט שעיסוקו בתחום אם לכתוב או להופיע,
הגיע לקיצו. למעשה, הוא הופיע בשני קונצרטים אחרונים בלבד, לאחר ההחלטה ויום העצב הנורא הזה מבחינתו.
שנים רבות עד שלחניו של אלקן ראו אור פעם נוספת והפעם הראשונה שהוא "צף" חזרה לתודעת הקהל, היה ב 1960 כשתקליט הופיע עם כמה מיצירותיו.

דעה נוספת שגיבשתי בעקבות חקירת חייו ויצירותיו של אלקן, על כך שהוא קצת פחות מפורסם מחבריו הטובים כגון ליסט, או שופן (שכנו בפריז) למשל.
והיא: הקושי הרב שיש ביצירותיו למבצע הבא לנגנן.
בתקופתו, אלקן נחשב למלחין אשר יצירותיו בלתי ניתנות לביצוע כמעט.
אך נחשב גם לאחד הפסנתרנים הטובים והמוכשרים בתקופתו. מלחין בחסד עליון.
הזרמים וההשפעות שהוא הביא עימו, יחד עם הקושי הטכני הרב לפסנתרנים במיוחד, היה נגיש הרבה פחות, מיצירותיו המלודיות של חברו הטוב שופן, או מהתחכום המיוחד והיפיפה של ליסט גם כן. ליסט שהיה חבר קרוב והכיר את לחניו של אלקן מצוין אמר; שרמתו של אלקן מדהימה מאין כמוה. אפילו יחסית אליו.

בכל זאת , אנו מוצאים כיום הקלטות וביצועים של יצירות המלחין ושל מלחינים נוספים שלא התפרסמו מעולם. הלייבלים שמתמחים בדרך כלל להוציא את הפנינים הללו הם:
Hyperion ,Harmonia Mundi , Bis, Alpha ואחרות.
בדרך כלל, חברות בוטיק שמתמחות בעיקר, במוסיקה עתיקה,מיוחדת, או בביצועים נוספים גם למלחינים מפורסמים יותר. אך בביצועים אותנטיים ואחרים.


OP34 ברשימת היצירות הארוכה של אלקן הוא כנראה ה OP היפה או המיוחד ביותר וכנראה גם זה שמצא את מקומו ולנכון להגיע למאזינים של 50 השנה האחרונות.
האופוס הזה מורכב מ 12 אטיודים -
Douze études dans tous les tons mineurs יצירות למפתחות\טון המינורים
והחלק שהפעם אני סוקר כאן הם ה אטיודים מ 8 ועד 10.
שנקראים גם -
"CONCERTO FOR SOLO PIANO" .

תמונה


אלקן הלחין כאן יצירה שאורכה קצת פחות משעה, לפסנתר בלבד. בתצורה מושלמת של קונצ'רטו.
אך בשונה מחבריו המלחינים האחרים של תקופתו ותקופות אחרות מהמוסיקה הקלאסית,
הוא וויתר על תזמורת שתלווה את האומן שמנגן כאן סולו.
התווים שנכתבו עבור הפסנתרן אמורים להשלים את הליווי התזמורתי בנוסף לתפקיד הפסנתר עצמו.

היצירה קשה לנגינה בצורה אימתנית ביותר. לפסנתרן מומחה ומשכמו ומעלה, יש לעמול על חזרות ארוכות ונשנות למשך זמן רב. בכדי להתמקצע בצורה טובה ומשכנעת, כדי להקליט וכמובן לבצע את היצירה באופן חי מול קהל באולם.

ליצירה שלוש "תנועות" -

ALLEGRO ASSAI – חלק מהיר ורחב יריעה, שלוקח את מרבית דפי התווים של היצירה.
הוא הארוך ביותר מבין השלושה והקושי הטכני פה מרקיע שחקים.
אלקן הצליח להביא עם התווים היפים של היצירה, גם שלל טכניקות שחוזרות לכל אורכה.
חזרות על פראזות ארוכות במנעדים שונים, טרילים שווים באוקטאבות לא צמודות, קפיצות בין תווים, סיקולי ידיים, הרחבות, ארפג'יו ועוד ועוד אלמנטים טכניים ומוסיקאליים נוספים.

ADAGIO – החלק השני והוא ה"קל" ביותר, העדין והשקט ביצירה. הטמפי פה הרבה יותר איטי והנגינה באה ממקום רך יותר עם לגטו מתמשך בין התווים ו רובאטו לפי תאוות הסולן.
למרות שאלקן רשם לא מעט סימנים לסולן, יש אפשרות לאינטרפרטציה די רחבה מצידו.

החלק השלישי שמסיים את היצירה הוא :
ALLEGRETTO – החלק השלישי דומה ברמה הטכנית שלו לראשון אך עם הרחבת יריעה גדולה אף יותר. הפינאלה בעל תבנית רומנטית, קלאסית. ההרגשה גם בדיסק, בו היצירה הוקלטה באולפן, שבעוד שנייה גל של רעם גדול ממחיאות הכפיים ימלא את חדר האזנה.

אלקן הגדיל לעשות כאן עבודת פסנתר מטריפה, שמדמה תזמורת סימפונית שלמה בנוסף כאמור לתפקידי הסולו פסנתר, שאמורים להיות כאן בכל מקרה, הרי זוהי יצירה ייעודית לפסנתר.
שינוי הקצב, עבודת הידיים ומספר התווים פה הוא פנומנאלי.
מעטים הפסנתרנים היום שיוכלו לתקוף יצירה כה ארוכה ומסובכת. לעשות אותה נכון עם מלוא הדרייב, האנרגיה וההשפעות של אלקן כמובן.
אלקן הושפע רבות ממוסיקה יהודית, בגין מגוריו בצרפת ברובע היהודי ובשל היותו יהודי כמובן.
(הוא למד את התנ"ך ואפילו תלמוד בחייו).
ואפשר עם אוזן חדה גם להבחין בהמון השפעות מזרם זה.
כמובן שאלה אלמנטים יהודיים שהיו שגורים בכלי התקופה ובאוכלוסיה הצרפתית יהודית דאז.
(אין לחפש בשום אופן את "הבה נגילה" או סולמות כליזמרים כמובן).

אחד המבצעים הטובים ביותר כיום של המוסיקה שהלחין אלקן הוא Marc Andre Hamelin
הביצוע הזה הוא כמובן שלו.
המלין הוא פסנתרן מחונן במיוחד. שנולד בקוויבק קנדה. אביו שהיה רוקח במקצועו ניגן על פסנתר גם כן והכיר לילד מארק, את אלקן עוד שהוא היה ילד יחד עם מלחינים שונים לפסנתר.

תמונה


המלין נחשב כיום לפסנתרן התוקף ומבצע את היצירות הקשות ביותר שישנן ברפרטואר הפסנתר מכל התקופות. על שלל המלחינים שכתבו לכלי. ליסט, אלקן, מדטנר, גוודאווסקי ועוד .
זהו לא פלא שיצירותיו של אלקן לפסנתר מבוצעות על ידו, תחת הלייבל HYPERION .

רפרנס רחב אין לי לצערי ליצירות אלקן לפסנתר, למרות שבספריית המוסיקה שלי נמצאים יצירות נוספות של המלחין ..עם מבצעים שונים.
אך לא כפי שיש לי ממלחינים מפורסמים אחרים, מצאי המבצעים ליצירותיו די מאותגר. בלשון המעטה.
גם כך וגם כך, המלין מפתיע פה ביכולות הטכניות וגם בסופרלטיבים אחרים.
רמת ההתמסרות שלו ליצירה ולתווים בפרטיטורה, מעוררת פליאה והערצה ואפשר לשמוע את ידיו "טוחנות" את שנהב הקלידים עד כמעט שלא רואים אותן.
אחד המבצעים שיכול "להתחרות" בביצועו המדהים של המלין הוא לא אחר מאשר האמריקאי
Jack Gibbons שמיטיב לנגן את הקונצ'רטו הנ"ל וכן גם מיצירות השונות של המלחין.

לכל אלה שקראו עד כאן וחושבים שיש צד טכני בלבד ביצירותיו של אלקן משום ההתעמקות שלי בפן הזה כמעט לחלוטין. אני יכול רק להוסיף ולהרגיע (אם צריך) שהמוסיקה מדהימה ביופייה. נגישה לאוזן המערבית והחיבור אליה למרות קושייה הטכני למבצע, קל ביותר לחובב המוסיקה הקלאסית הממוצע.

האלבום מכיל כאמור את הקונצ'רטו לפסנתר סולו ללא ליווי כמובן, שלוקח שעה מהדיסק.
היפריון הגדילו והוסיפו לאלבום בנוסף את היצירה Troisième recueil de chants
בשישה חלקים- OP65 .

מומלץ לרכוש גם את החלקים הקודמים באותו ה OP של הקונצ'רטו כגון; הסימפוניה לפסנתר סולו מבוצע על ידי המלין גם כן , את ה GRAND SONATA .. ועוד- שמציגים את גדולתו המוסיקאלית והטכנית של אחד המלחינים הטובים בתקופה שנשכחו עד כה .

א.




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות