efib כתב:
אפשרות אחרת שאני יכול להציע שאם מישהו רוצה למסור מידע חשוב / מענין / רלבנטי ובאמצע להשחיל איזה מילה אחת גסה / מעליבה / רעה שיפריד את הפוסט לשנים, בראשון (או בשני) יכתוב את המידע ה- חשוב / מענין / רלבנטי ובפוסט אחר את המילים ה- גסות / מעליבות / רעות. כך גם לנו חברי הועדות לצנזורה יהיה קל יותר.
אני מבטיח לפעם הבאה (מקווה מאוד בשבילי שלא תהיה כזו) להשתדל לברור טוב יותר בין המילים. ולצנזר את הפחות טובות.
במשך היום חשבתי על העניין הזה ברקע.
ניסיתי לחשוב רטרואקטיבית אילו דברים כתבתי שמצריכות צנזורה/עריכה/מחיקה.
אני לא זוכר הכל, אבל אני מניח שהעניין התחיל בכך שכתבתי ש"אין צורך לשקר או לעוות את דברי עצמך", והמילה "לשקר" הקפיצה.
לשקר מבחינתי זה לומר דבר שסותר את המציאות, אי-אמירת-אמת ו/או אמירת-אי-אמת, כשלמילה יש קונוטאצייה שלילית. אי ההתאמה למציאות הוכחה חד וחלק על ידי ציטוט. הקונוטאצייה השלילית נבעה מכך שסתירת המציאות במיקרה זה שימשה -- כפי שנראה לי -- כהכחשה ואי לקיחת אחריות של הכותב על דברים שכתב קודם, אבל זה בעצם ייחוס כוונה שקשה יותר להוכיח. אבל אם אותה אמירת-אי-אמת הייתה קורית לכותב בבית משפט, אפילו סתם בתפקיד של עד בלתי מעורב, אני לא מקנא בו.
אותו דובר לקח את הדברים למקום של לקרוא לו שקרן.
שקרן מבחינתי הוא מישהו שמשקר באופן קבוע.
אין הצבעה על שקר ספציפי אחד כהאשמה בשקרנות כהרגל קבוע.
מכל מקום, לדעתי, העניין הוא לא רק בבחירת
המילים שלא יהייו "רעות", אלא גם באם התוכן נכון, ומה שכתבתי היה, לצערו של הכותב, נכון לפחות בעניין העובדות, אם כי הכוונה הוכחשה (ואני לא בטוח שגם זו לא אמירת-אי-אמת, אבל גם אכן ייתכן שהכותב סתם לא עיקבי בדיעותיו וסותר את עצמו).
ותמהני עד לאיזו מידה מה שאמר מישהו אחר שצונזר על מידת האהדה שהכותב האמור צבר לעצמו מייצג את דעתם/הרגשתם של רבים אחרים...
ולא שאני מנסה לצבור אהדה בפוסט הזה -- ברור לי שלא -- אבל אולי יש מקום לשים את הדברים על השולחן, גם אם כל העניין כאן הוא סך-הכל סערה בכוס מיים.
עמיר