עכשיו 19/03/24 09:58

פורסם: 17/02/16 14:32 ע"י Byrdio


Acoustical Systems - Aquilar Tonearm



תמונה


את חברת Acoustical Systems כבר הזכרתי כמה וכמה פעמים בשבועות האחרונים... כאשר כתבתי על סט כלי הכיוון לאנלוג ה SMARTactor וה-SMARTstylus המדהימים שבעזרתם אפשר להגיע לתוצאות מופלאות שלא חשבתי שניתן עם הסט האנלוגי, ועד הראש- "The Archon" החדש שהחליף אצלי את ה ZYX היקר והאהוב שלי. הפעם, אני מתכבד לכתוב סקירה על אולי אחד המוצרים המדוברים ביותר כיום של החברה ועטור הפרסים; הזרוע הראשונה בליין מבין שתיים: ה-Aquilar.

להזכירכם חברת אקוסטיקל סיסמטמס (מעכשיו A.S) מתמחה במוצרי קצה לתחום האנלוגי בלבד.
דיטריך (D. Daniel Brakemeier ) הקים את החברה לפני מספר שנים בודדות, כאשר הוא פרץ עם מוצרי כיוון לפטיפונים כמו ה- סמטארטראקטור למשל, זרוע 12 אינץ' בשם AXIOM שמציגה אז ועד היום סטייטמנט אמיתי, אך יקר מאד בתעשייה. וחישוב גאומטרי חדש ומודרני לכיוון ראשים ביחס לזרוע ופטיפון- בשם UNI DIN שמהווה את אחד החידושים האמתיים והחשובים ביותר מאז שנות ה 60 בתחום האנלוגי של ימינו.

התעשייה התחילה להכיר בגאון מבוואריה ברגע שהמוצרים נחתו על שולחנות המגזינים והאודיופילים שהשקיעו את כל מרצם בתחום האנלוגי ותהו על קנקנו של דיטריך באופן אמיתי, ולא רק וירטואלי דרך אתרים כמו אודיוגון, WBF, ויניל אסיילום ואפילו איביי (ששם שנים רבות כיכב דיטריך, בתור מוכר למוצרי קצה בתחום. בעיקר זרועות של FR, דה וינצ'י ועוד).

את החברה "הכרתי" דווקא דרך חבר יקר שמשקיע כבר המון שנים במערכת שלו ובאנלוג בפרט, שאת דיטריך ואת מוצריו פגש לראשונה מעבר לדפי האינטרנט, ובאחת התערוכות במינכן התרשם מאיכות המוצרים, הדיוק וההקפדה היוצאים מן הכלל.
את התרשמותו דאז וביחוד מה SMARTtractor שרכש באופן ישיר מהחברה, לא אשכח וכך התחילה הרומנטיקה גם ביני ובין חברת A.S ועם דיטריך (דרך מיליים בעיקר) בפרט.
לשמחתי הרבה, חובב מושבע נוסף "הצטרף לתגלית" והחליט שהוא חייב(!) לייבא אותם לארץ וכך עשה. יגאל לסרי IL AUDIO הוא היבואן של A.S בישראל למי שעדיין לא יודע. ובעזרתו גם הצלחנו לרכוש את מוצרי החברה בתקופה האחרונה באופן קליל, נגיש ומהיר. והיד עוד נטויה כמו שאומרים :D .

כאמור, דיטריך הכריז על "זרוע על" בעלת אורך אפקטיבי של 12 אינצ' בסמוך להקמת החברה כמה שנים אחורה... אך הפיתוח הארוך, הבנייה, החומרים היקרים להחריד שהשתמש וההקפדה הגרמנית לפרטים, הביאה את תג המחיר של ה AXIOM לרמה שבודדים מסוגלים לרכוש והיא הפכה לא רק לאחד המוצרים הנחשקים ביותר אלא גם למוצר קצה ויוקרתי, שרובנו נוכל רק לפנטז עליו. מחירה של הזרוע, עובר את ה 20,000 יורו (ריטייל).

אך שנתיים שלוש לאחר שהציגה חברת A.S את ה AXIOM, דיטריך הוציא את אחותה ה"זולה" יותר ה- Aquilar שלמעשה גרפה תשבחות אף יותר מזו היקרה. למעשה דיטריך במשך שנתיים שלמות שקד על זרוע שתהיה "נגישה" יותר יחסית לקהל הרחב ושתוכל להביא ל"שולחן" (תרתי משמע) את מירב היכולות של זו הארוכה והיקרה יותר. כמובן שהיה חייב לזנוח כמה מאפליקציות או דברים קטנים שיש בזרוע היקרה, לטובת מחיר "שפוי" יותר. אך את הדברים החשובים באמת, השאיר לדבריו עבור "תוצאה ללא פשרות".
חומרי הגלם שממנה פותחה ונבנית ה Aquilar דומים כמעט לחלוטין לאלה שבנויה האחות הגדולה. טיטניום, קרבון פייבר, טאנגסטן HD18, חוטי כסף טהור ועוד ועוד הם רק חלק מרשימה ארוכה של רכיבים יקרים להחריד ש A.S משתמשת בבניית הזרועותו, כמו גם ההקפדה לפרטים, איכות העבודה והדיוק שהם גם, אלו שמביאים למחיר בהתאם.

ה- Aquilar נקראת כך מהמילה AQUILA בלטינית - "הנשר", והיא בעלת אורך אפקטיבי של 10" בלבד. דיטריך ידע שלא כל פטיפון בעולם יהיה מסוגל לאכלס זרוע בעלת אורך אפקטיבי של 12" (AXIOM), כך שהוא פנה אל האורך הנכון השני לדבריו, כדי לקבל את מירב נקודות הדיוק על התקליט. ושיתאים כמעט לכל פטיפון שיוצר או ייוצר אי פעם. כמו כן, דיטריך בנה את הזרועות שלו באופן כזה שניתן יהיה לחברן לכל בסיס זרוע קיים, בעזרת מתאם שיסופק על ידו (או על ידי יצרן הפטיפונים הספציפי שלכם). כמובן שלמי שיש את הזרוע ורוכש\מחליף לפטיפון חדש, יהיה מוטב לבקש מהחברה לייצר את בסיס הזרוע כך שיתאים בדיוק למידות ולספסיפיקציות ההרכבה של ה-Aquilar.

תמונה


הזרוע עצמה מגיעה מגרמניה שהיא נחה במזוודת אלומיניום עם ספוג קשיח שנתחתך למידותיה כמו לכל הרכיבים הנוספים שמגיעים עמה. כמו כן, חברת A.S מספקת יחד עם הזרועות שלה, גם פרוטרקטור מיוחד שנבנה במיוחד עבורן, שבא לעזור בהרכבתה לרמה והדיוק הגבוהים ביותר שתוכלו לדמיין (למי שאין את ה SMARTractor זו הדרך הבטוחה ביותר להרכבת הזרוע בצורה מקצועית והנכונה ביותר). כמו גם, מפתחות ועזרים שונים שתוכלו לבצע את כל המלאכה, כמעט ללא שום כלים נוספים. ובעזרת המנואל שניתן להוריד מהאתר בקלות, גם כמעט* ללא שום ידע מקדים.
*אני כן ממליץ בחום לכל מי שירכוש את הזרוע, או כל זרוע ברמה הזו למעשה, לקרוא את המנואל הרבה לפני שהוא פותח את הקופסה! למרות חוברת העזר המאד מפורטת, מאוירת ומצולמת, יש להבין מושגי בסיס בתחום ובהמלצה חמה ממני, השתמשו גם בזוג ידיים יציבות ומעט ידע טכני או ניסיון קודם בהרכבה של זרוע לפטיפון. אם אין לכם, למזלכם, יש יבואן שהתנסה כבר בעבר ויוכל לעזור לכם ברצון רב.


כאשר היבואן הזמין את הזרוע הזו לארץ, התבקש דיטריך על ידו, לספק גם מתאם מיוחד לבסיס הזרוע הפרטית שלי (ברינקמן 10.5) כך שלמרות שכמה זרועות יצאו בדיוק מפרודקשין למלאי, המשלוח לארץ התעכב בכמה ימים לערך, עד שיוצר עבורנו מתאם מדויק שנשלח יחד עם הזרוע עצמה.
הרכבתה ארכה כשעתיים לערך, כולל העברת הראש מהזרוע שלי אל זו שנבחנת, פירוק הזרוע הקיימת, והרכבת ה- Aquilar על הפטיפון שלי - Brinkmann Bardo. סה"כ זמן די זריז, אך יש לציין שזו לא הפעם הראשונה שלי ואת המנואל של הAquilar קראתי כמה וכמה פעמים עוד לפני שהגיעה הזרוע לפתח ביתי.

תמונה


כיוון הפרמטרים של הזרוע והראש ארכו כחצי שעה נוספים סה"כ, תודות ל SMARTractor ולכלים הנוספים שברשותי וכן גם ליכולות הפנומנאליות והמדויקות שה Aquilar מציעה למשתמש.
למשל; השלה של הזרוע הזו היא חידוש מדהים ומרענן-כאשר את מירב הפרמטרים שמצריכים כיוון ניתן לעשות עלייה בלבד ללא שום תזוזה של כל מרכב הזרוע שנשאר מאוזן בכל הצירים לאחר הרכבה נכונה ואיזון. כגון; VTA, SRA, אזימוט, וכן כמובן את הגאומטריה של הראש ביחס לזרוע (Over Hang & Off set).
בהמשך לכל אלו, ניתן לשנות VTA ואנטי סקיטינג תוך כדי האזנה לדיוק מרבי, ממגדלי בסיס הזרוע עצמה בעזרת כפתורי מתכת מהודרים, עם לוגו החברה מוטבע עליהם. בקיצור, כיף חיים בלונה פארק שכולה איכות ודיוק סופר מרשימים.

תמונה


תמונה


כבר בהוצאת הזרוע ממזוודת האלומיניום והרכבתה על הפטיפון, מרגישים יראת כבוד. משקלה והרגשת הזרוע כמו גם הרכיבים הנלווים עצמם, מעבירים צמרמורת אודיופילית וחיוך מפגר מרוח על הפנים עם ארשת רצינית כמובן, מריכוז כבד שלא לדפוק את העסק :| .

אז אחרי כמה שעות של הרכבת כל העסק, איך זה נשמע?

אך קודם, ויידוי ברשותכם: זו הזרוע היקרה ביותר ששמעתי אצלי במערכת אי פעם. מעולם לא התנסיתי או סקרתי ציוד אנלוגי בסכומים כאלו ורק בחודשים האחרונים אני מתנסה, שומע, מבין וקולט על מה שקראתי וחלמתי שנים על גבי שנים באופן פיזי, אמיתי ואישי.
אני בספק גם אם אחרים, מושקעים יותר או פחות עשו זאת בארץ. בדרך כלל קונים X, או מקסימום משדרגים לאחר מכן ל Y, אבל המציאות בישראל (ולא רק מסתבר) לא בדיוק מאפשרת לקחת זרועות של אלפי יורו או דולר, להאזין או להשוות, כמו כן גם ראשים וכן הלאה. זה לא אומר שאין לאנשים, או שלא שמעתי\נו. יש פה בארץ לא מעט זרועות מדהימות בין האודיופילים השונים. אם וינטאג'ים יפנים שמאחריהן אגדות, SME חדשות, גרהם יקרות, טרינגל ארטס באדיבות יגאל גם כן, קלייר אודיו, קוזמה, TW ועוד. אך מעטים אלו שהחליפו מספיק, או התנסו גם בלי לקנות, על המערכת האישית שלהם (שזו הנקודה שאני מדבר עלייה).

את החובבים המושבעים לשחור המסתובב ניתן לפגוש למכביר, אך את אלו ששפכו סכומים של 5 ו 6 ספרות (בדולרים\ביורו) בסט אפים אנלוגיים אפשר לספור אני מניח, על כמה ידיים בודדות.
אם זו תוצאה של ביצה ותרנגולת (יבואנים לא מביאים או אנחנו לא "דורשים") אני לא יודע, מה שכן, התחום הזה די "בחיתולים" בארץ ביחס לשאר העולם המערבי (או במזרח הרחוק ששם האודיו התפתח מעבר לכל פרופורציה). אני בטח לא מתיימר להיות זה עם האמת או עם ניסיון מיוחד (כי אין לי בסכומים סטרטספריים, כמו שציינתי כרגע), אני "רק" אחד שבאמת "בפנים" כבר המון שנים ומנסה ללמוד ולהתנסות כמה שאני יכול ובתקופה האחרונה גם לרכוש קצת מהחלומות שתמיד היו לי ולקבל רפרנס אמיתי לידע האישי שלי.

אז למה בעצם אני מבלבל במח? מפני שחשוב לי להעביר איזה רפרנס עצמי ונכון לאיך אני מעריך את היתרונות של המוצר הזה ולא סתם יורה שטויות באוויר. סה"כ כרגע אני יכול להצמיד את המציאות שנשמעת אצלי למציאות קודמת שהייתה לי, למשל עם הברינקמן 10.5 שפינתה את מקומה לסקירה זו, והיא לא זרוע זולה בכלל, למעשה הברינקמן היא זרוע שעולה 5,300 יורו בארץ היצור שלה. או למציאות שהייתה קודם לפני הסט של ברינקמן-, הג'ירודק של מישל עם הטכנו ארם. סט לא זול במיוחד (בסטנדרטים ישראלים), אבל הרבה פחות מחצי ממה שאני שומע היום אצלי בבית וכן הלאה.
אני כמובן יכול לקשקש על יחס או השוואות לפטיפונים אחרים או זרועות אחרות ששמעתי אצל חברים או בתערוכות, אבל אנחנו כולנו יודעים שזה בולשיט אחד גדול ואפילו מייקל פרמר לא מצליח לבודד זרוע או ראש ממערכת שלמה שהוא לא מכיר. אז אני בטח לא אעשה זאת. (F)

מספיק? סבבה. ממשיכים.

ה Aquilar (וה AXIOM) הן הזרועות היחידות בעולם כרגע, שנבנו עם מחשבה על הגאומטריה המודרנית UNI DIN בהנדסתן. כך שיחד עם הראש של אותה חברה, השילוב מושלם, לא רק של הכיוונים והגאומטריה אלא גם הרכיבים (הראש בנוי מטיטניום כמו גם הטיובה של הזרוע) מתאימים לתנודות הרזוננס וכן הלאה. היתרון פה הוא כמעט אין סופי ביחס לשילובים אקלקטיים אחרים. אני לא אומר טוב יותר או טוב פחות בתוצאה, אלא שיש פה התאמה על גבול המושלמת - שנשמעת בנקל, ברגע שמנחיתים את המחט אל הגרוב.
הזרוע יחד עם הראש מביאים אנרגיה ודרייב שאני טרם שמעתי מהסט אפ הפרטי שלי ולמעשה משום סט אפ אחר שאני מכיר מקרוב (אולי אצל ערן - Audiofreak - עם הברדו יחד עם הסט: זרוע וראש של איקדה יש משהו דומה בתחושת הדרייב ותחושת ההתאמה הזו).

תמונה


התקליטים נשמעים דרך האלמנטים ברמקול כאילו הם ללא שום תיווך! יש מידיות מרשימה של תנודות, עוד הרבה לפני שאני מדבר על המוסיקה!. מרגישים את מעבר האנרגיה מהגרוב אל האוזן בצורה שלא ניתנת לתיאור והדרך היחידה שאני יכול ללכת בה כדי להעצים את הרעיון הזה, היא "לרדת" על ההילה הדיגיטאלית שמקבלים מסט-אפים מבוססי טרנספורט או מחשב, ששם מרגישים\שומעים שיש אלמנט "שמעבד מידע". בניגוד למכניקה ששומעים פה מיהלום, ויניל וטיטניום שמנגנים את התקליט באופן טבעי הרבה יותר.
אני תמיד נתקע בטקסטים שאני מנסה לרשום כדי להעביר תחושות אבסטרקטיות כאלו, אני מניח שחייבים לשמוע כדי להבין זאת עד הסוף. אך ניסיתי בכל אופן.

מאז שהזרוע של A.S הורכבה על הBardo, תקליטים רבים (מאד) נוגנו אצלי במערכת, בעצם כמעט 90 אחוז מזמן המוסיקה שלי עבר אל האנלוג, והDAC שרכשתי לא מזמן נשאר מכובה ברב הזמן (אך אני נהנה ממנו מאד, ברגע שמגיע זמנו. אל חשש :דיסק: ).

אם מישהו עקב אחר מסעותיי בשנים האחרונות בנבחי האנלוגי, לבטח זוכר את התקופה בה מכרתי את כל התקליטים שלי, את הפטיפון וכל מה שהיה קשור לכך. בעיקר בגלל שהסקתי שבתנאים שהיו לי אז, כלכליים ופיזיים (סט אפ\השגת תקליטים) תקליטים קלאסיים אינם שמיעים לטעמי בפטיפון. ז'אנרים אחרים כבר אז אמרתי שבהינתן התקליטים הנכונים, אין להם תחרות. אבל זו לא סקירה שמשווה אנלוג לדיגיטאל או על הקשיים בהשגת נירוונה מאנלוג. מה שאני רוצה להגיד זה; שהפעם המצב אחר לגמרי.

אם ניקח ונמתח חוט ארוך להשגת סאונד אודיופילי, או מהנה (לאלו שסולדים מהמילה "אודיופילי") מסט אפ באיכות גבוהה, כדי להאזין למוסיקה דינאמית ומפורטת כמו מוסיקה קלאסית למשל, כאשר בראשית הדרך נמצא הסט אפ עצמו: פטיפון מאוזן ויציב (סיבוב 33.3 ללא תנודות, שיכוך), ראש מפורט, שקט ומאוזן, הגאומטריה הגאונית של דיטריך ה UNI DIN כדי להשיג יכולת נגינה נטולת עיוותים שמיעים לתקליט 12 אינצ' בחיתוך והדפסה מודרנית, אז בסוף החוט (או בתחילתו- תלוי איך מסתכלים על זה) ישנה זרוע שמסוגלת לעמוד בפרמטרים הללו, להחזיק את המחט במקום בתוך הגרוב ולהעביר את האנרגיה בלי לגרוע ולעוות כפי שמרביתם עושות לצערנו.
כך למעשה, מצליחים לשזור חוט כזה של הנדסה ברמה עולמית, הקפדה מטורפת על חומרים, ושילוב פרמטרים וכיוונים שיעזרו להביא את המקסימום ממה שהודפס מהתקליט אל הרמקול בצורה הנקייה והנכונה ביותר. רק כך לדעתי האישית יהיה ניתן להאזין להקלטה של פסנתר למשל, מתחילתו ועד סופו מבלי "שיקרוס", מבלי הבלחות מקרוניות של דיסטורשיין ועם מוסיקאליות, מידייות ותחושה אמיתית של כלי נגינה וטימבר. זאת כמובן לסטנדרטים שלי ולטעמי האישי.

תמונה


התקליט הראשון שעלה מיד אחר הרכבת הזרוע היה: –
Liszt Piano Concertos Nos. 1 & 2 - Byron Janis. זו הקלטה מדהימה בתקליט חדש לגמרי (ריאישיו של ספיקר קורנר) שמוציא את המיץ מהסט אפ האנלוגי. החל מספקטרום תדרים רחב מאד, דינאמיקה ורפרודוקציה של פסנתר כנף ועד לתזמורת מלאה כמובן. אולי אחד האתגרים הבעייתיים ביותר שסט אפ אנלוגי, ראש, זרוע וכן הלאה יתקלו בו.
המחט נחתה אל אמצע הגרוב ורחש "סחיבת" היהלום בויניל הגיח מהבמה שבין הרמקולים. כלי הקשת מתחילים בפראזה מרגשת ונשפני המתכת "עונים להם בתשובה". כבר בתחילת היצירה העומס על צמד הראש והזרוע קשים אפילו בסט אפים טובים מאד ואפשר לשמוע ממש בקצוות את "הקריסה", בעיקר שהנשפנים "עונים" או שהפסנתר נכנס עם אקורדים גדולים וחזקים. לא פה!

בתקליט הזה (שהיווה פלטפורמת מדייה טובה) עם הסט הזה, לא היו שום עיוותים. החצוצרות ענו באופן מוחשי חי וקוהרנטי. ואז הפסנתר נכנס. את הדקות הבאות הוא ממלא מסאונד מלא ורומנטי במיוחד עם תזמורת שמלווה אותו בחרישיות יחסית עם קלרינט או כינור בודד שמחליף רעיון עם סולו הפסנתר. ועד קטעים גדושים של פסנתר גדול ופראזות ענקיות של אקורדים עמוקים וחזקים מתחתית התדרים ועד לטרילים בסקטורים הגבוהים. כל זאת יחד עם ליווי בומבסטי של תזמורת מלאה. ה Aquilar מובילה דרך חזקה ומדויקת מאד לראש שחופר בגרוב כאילו הוא נוסע בניחותא על אוטוסטרדה שמונה מסלולים בחצות. חוסר המאמץ ניכר במיוחד בקטעים הקשים וזה ללא ספק מקרב את המאזין אל קצה הכיסא. שום דבר לא מפריע לשחזר כל ניואנס, כל קרשנדו, כל כלי וכלי והם עושים זאת בעדינות ובחום רומנטי במיוחד.
הAquilar כמו הראש של החברה, ניחנת בסאונד מאוזן מאד עם חתירה למוסיקאליות. אין פה שום "מלאכותיות אודיופילית" או חומרים חמים מידי בבנית הזרוע, כמו עץ (ע"ע שרודר או דה וינצ'י למשל) כדי "לעדן" את הסאונד ומסתבר שאין בכך צורך. היא לא נוטה לבהירות או מצב שני לחמימות קיצונית כדי להעביר טקסטורה או חתימת צליל מסוימת. הזרוע הזו של A.S, מביאה איתה בעיקר דיוק ואיזון שמתבטאים בכך שהתקליט ידבר מגרונה ולא להיפך. כל תקליט ששמעתי, כל סגנון מוסיקה שהוחלף, קיבל את הפלטפורמה לו הוא צריך, כדי לצאת בצורה הנכונה והאמיתית ביותר.

בתשיעית של בטהובן - Solti - Chicago Symhpny - SPEAKERS CORNER DECCA, התזמורת גדולה, חדה וסוחפת. בפרק האחרון מקהלה ענקית מצטרפת לתזמורת אימתנית. הזרוע שוב לא מראה שום התרגשות מצידה ובזווית העין ניתן לראות איך כל הסט אפ מנגן ביציבות מרשימה ותנודות הקנטליוור הן היחידות שמבצעות את העבודה הקשה לעקוב אחר אין ספור שינויי הזווית שהוחדרו בעת ההדפסה הפיסית אל הויניל. הסאונד גדול, מפוקס ועשיר מאד. המוסיקה חלקה והעדר הגרעיניות מקבל משנה תוקף בדיוק כפי שהוא בא לידי ביטוי בכלי נשיפה בעת האזנה לתקליטי ג'אז למשל.



Quintet in chicago לא נשמע אצלי חי וחלק יותר מעולם. קנונבול אדרלי וג'ון קולטריין יחד עם ווינטון קלי, צ'ימברס וקוב מנגנים את אחד מהנאמברים הכיפיים בכל הזמנים לדעתי. זהו אלבום גדוש מוסיקאליות, שמוקלט בצדדים קיצוניים בתמונת הסטיראו כאשר הפסנתר, וזוג הסקסופוניסטיים נמצאים בפרונט ואף אחד אינו מפריע לאחר, כולל המלמולים של קלי שמזמזם את הפראזות המאולתרות שלו במקביל לנגינת סולו פסנתר לקראת סוף הרצועה ב stars fell on alabama.

לאחר כמה וכמה תקליטים, הרגשתי שהפרזנטציה מעט כבדה לי מדי ביחס לסאונד שהתקבל מהברינקמן 10.5שהייתה דינאמית מאד במקביל לפרזנטציה הרבה יותר "קופצנית" וקלילה. החלטתי לנסות לאזן טיפה את המצב.
ולמרות שמצא חן בעיני מאד המשקל במיד בס והטקסטורה בתחתית הספקטרום שהביאה עמה ה Aquilar, רציתי להקל מעט מ "הכבדות" והנפיחות ששמעתי בסמוך להרכבת הזרוע בסשנים הראשונים ממש. סיבוב קל של כפתור ה VTA במגדל הבסיס כדי להרים קצת את "זנב" הזרוע והנפיחות נעלמה. הטקסטורות והמשקל המלהיב במיד בס נשארו לשמחתי יחד הם הדיקות והורדת שמיכה דקיקה מהגבוהים.

תמונה


כך המשכתי להאזין לכל אורך הסקירה כאשר אני מתמוגג הפרמטרים הללו שבאו לידי ביטוי באופן הרבה יותר מוחשי עכשיו. הסאונד נהיה ממש "לעיס" ובר מגע, ולא רק "אפקטים" של תדרים כזה או אחר באוויר. המוזיקה חיה הרבה יותר ותחושתית פי כמה וכמה.

מקלאסי וג'אז עברתי לרוק ו"זרקתי" קצת תופים וגיטרות חשמליות על השולחן. ביננו? זה לא ממש מה שיאתגר את הסט אפ האנלוגי הזה, או בעצם כמעט כל סט אפ סביר ומעלה (אנו מדברים על סטאפים מושקעים ומכוונים ולא מחרשות או וינטאג'ים ללא יד אוהבת). התקליטים וסגנון המוסיקה הזה נשמעים לא רע בכלל בכל מצב מאוזן- אין פה שקט קריטי ברקע שעוקבים אחריו עם זכוכית מגדלת של שען חרש, אין דינאמיקה של נגינה חרישית ועד התפרצויות קרשנדו חזקות שהזרוע אמורה לרנדר ולעקוב אחריהם ואין פה כלים אקוסטיים בדרך כלל, "שחשוב" להבחין בטימבר או בטבעיות הבלתי ניתנת לפשרה. מה שכן יש פה, זו תחושה חיה של מוסיקה, המון הנאה, ודגש על אנרגיה ודרייב, אם נפשית ואם פיסית.

הבארדו שנחשב לפטיפון עם המון דרייב (בעיקר בשל טופולוגית ההנעה שלו DD), מדויק וחזק מאד. אך יחד עם ה Aquilar נהיה אף חזק ויציב פי כמה. סגנונות כמו רוק, בלוז, מטאל ועוד, נשמעים עכשיו פרונטליים יותר עם תחושת מעורבות חזקה מול המאזין. אני לא פעם ולא פעמיים מתופף לעצמי בהנאה, לא רק בהאזנה מול המערכת הגדולה שהסאונד עוטף ויוצא אלי, אלא גם כשאני עם אוזניות בשעות לילה מאוחרות בווליום די חלש, ומסובב תקליטים בכוחותי האחרונים של היום. הכוחניות המודפסת עוברת דרך הזרוע בצורה מרגשת ויציבה מאד, מה שמקנה לז'אנרים הללו יתרון עצום על ז'אנרים אחרים לטעמי... אבל זה תמיד היה, גם עם סט אפים הרבה פחות יקרים "ונחשבים" ועם זרועות בשישית מחיר שהיו לי. בסופו של דבר, ככל שהסט אפ טוב ויציב יותר, כך תחושת החיות מהתקליט יוצאת והאימפקט של הכלים חזק ואמיתי לאין ערוך. בלוז, רוק וחומרים הרבה יותר כבדים הם בדיאטה הקבועה שלי.
הסט אפ יחד עם ה Aquilar מביא עמו תחושות וויברציות מטריפות ותהיות עד לחודו של הפאקט תחת רגלו של הגיטריסט למשל. הפירוט כה רב, שניתן לשמוע באילו פרהאמפים השתמשו באולפן להקלטת כלי כזה או אחר.
מרשים.

אך אם נגענו בז'אנר ש"קל" יחסית להוציא באופן מעורר הערצה מאנלוג, אני חייב לגעת בזה הבעייתי יותר בדרך כלל:
אחת החזקות האדירות של ה Aquilar היא היכולת לשחזר סאונד של פסנתר. אני לא הראשון שעלה על זה, בערך כל סקירה או אדם פרטי שמספר ברשת על הזרוע הזו, מתארים את הייחודיות שלה בשחזור פסנתר באופן פנומנאלי. אך לפני שאני מתאר זאת גם כן, צריך להבין שפסנתר הוא הכלי המסובך מכולם לשחזור במערכת אודיו, ועל פטיפון על אחת כמה וכמה.
דיברנו קודם על היכולת לשזור חוט בדרך ארוכה שהכול בה צריך להיות פיקס כדי ליהנות (לטעמי) מסאונד אמיתי, שקט, נקי ללא עיוותים אך מוסיקאלי וטבעי. כך שאם הזרוע הזו ידועה ברינדור מושלם (או קרוב לזה לפחות, כי אין מושלם באודיופיליה) של הכלי הבעייתי ביותר, זה אומר לכאורה שהיא מסוגלת לעשות כמעט כל דבר אחר הרבה יותר טוב. מה שמביא אותנו "לציון" הכולל שלה למעשה - בעקיפין או בישיר.

Lyric Pieces -Eduard Grieg בביצוע של אמיל גיללס (דויטשה גרמופון 1974 הדפסה חדשה, חלק מקופסה "The Originals")
הן יצירות מניטוריות לפסנתר סולו עם מלודיה מקסימה ויכולת להעברת רגש מפסנתרן.
נכתב בצד האחורי של עטיפת התקליט שרק מורים וילדים הכירו את המניטורות הללו, עד שגיללס ששמע שיר פולק שוודי גילה\נזכר בהם מחדש והקליט, למרות שהיה ידוע בעבודות קונצ'רטים גדולים ורציניים. הפסנתר נשמע עדין ומקסים, ומגע הקסם של הפסנתרן הרוסי ריחף מעל הקלידים עד שמראות שנהב בוהק הסתדרו בבמה וירטואלית בין תילי הרמקולים.

בדרך כלל תקליטי סולו פסנתר כמעט ונפסלים על הסף אצלי, מכיוון שקשה עד בלתי אפשרי להאזין לכל אורכם עם סטים סבירים או אפילו טובים (כמובן שיש פה יחסיות די בעייתית, אבל כל אחד לעצמו). ברצועות האחרונות מתחיל דיסטורשיין עדין שמתגבר ככל שמתקדמים לסוף ההדפסה (זה כמובן קורא בכל תקליט בתלות הגאומטריה, אך בפסנתר סולו העיוות ניכר במיוחד) וכמובן הבעיתיות בדינאמיקה שמקפיצה כל אודיופיל עם אוזן רגישה.
התקליטים עצמם (המדיה) הם בדרך כלל צוואר הבקבוק האמיתי פה, אך מנסיון; סט אפים שאינם מכוונים לעילא (ואני מדבר בצורה מקצועית ואנאלית במיוחד) עם ראשים מפורטים וזרועות יקרות יחסית אינם צולחים תקליטי פסנתר סולו לרמה שאני מתכוון אלייה. כמובן, ניתן לשמוע ואף להנות מהם מאד. אך בגין OCD די קשה שיש לי לעיוותים עדינים בקצוות התווים, לי אישית קשה לשמוע לאורך צד שלם (כל אחד ורמת הציפיות שלו) ואני אישית, עושה פנייה אל עבר הדיגיטאלי בסקצייה הזו.

תמונה


המצב יחד עם ה Aquilar (ואם לציין את הברינקמן 10.5 לפני כן) הרבה הרבה יותר טוב עד כמעט מצויין במקרים בהם התקליטים באמת מודפסים כמו שצריך ונקיים למשעי.
הזרוע הביאה כאמור דיוק ויציבות שטרם שמעתי בפסנתר והסינרגיה יחד עם הראש של החברה מאזנת את סאונד הכלים לפיקוס מושלם. עם הברינקמן הקלילה יותר בפרזטציה היה אפשר עוד לשמוע במקרים נדירים את העיוות העדין במכות קלידים חזקים מהסטנדרט, ובקרשנדו כמובן היכן שמגבלות המכניקה נכנסות לגבולות גזרה קשים במיוחד.
אך עם הזרוע של A.S המצב כבר הגיע לאחוזי עיוות אפסיים, כך שהתחלתי להוציא כמו אחוז דיבוק את כל תקליטי הפסנתר שלי רק בשביל לבדוק עד כמה היא מצליחה לעמוד בכל אלה.
אך לא רק על היכולת לעבור את המכשולים הטכנים האלמותיים הללו באנלוג באתי לספר, הזרוע מצליחה להעביר את סאונד הפסנתר בגודל ובטבעיות בו הוא מוקלט. הקסם במיד, האוברטונים שמהדהדים תחת הנחושת ולאורך מיתרי הפסנתר. את הפדאל שנלחץ ומכניס את מצב ההדהוד לאקורדים גדולים או שטיחים של סאונד שעליהם מנגנים פסאז'ים מקסימים. הAquilar מצליחה לגרום לסאונד הפסנתר לעטוף את המאזין ולהכניס את הפסנתר עוד יותר אל החדר. או בעגה האודיופילית: ליצור הולגרפיה מוחשית של כלי הנגינה.

Sokolov The Salzburg Recital (דוייטשה) מביא ביצוע מרשים במיוחד לאורך שני תקליטים. סאונד הפסנתר באולם המרשים נשמע מצד לצד ואיך שנתפס בהקלטה. ה- Aquilar מצליחה להוציא לא רק את משקל האצבעות על קלידי פסנתר הכנף הענק שעומד באמצע במה גדולה, אלא גם את האמביאנט סביבו. את זמני הריוורב שהמיקרופונים שהקליטו את ההפקה הזו תפסו או כל ניונאס אחר שהשתלב בהקלטה ובהדפסה המודרנית הזו. הפסנתר גדול, חזק עם פסנתרן שיודע מה הוא עושה ועושה זאת היטב. הסט אפ מנגן את הרסיטל כאילו יוצר עבורו, כאילו דיטריך מ A.S כיוון את הוויסינג של הזרוע , הראש, או יחדיו- עבור שיחזור פסנתר ברמה הזו וכל שאר האספקטים פשוט "נופלים" במקום לאחר מכן, כמו קוביות דומינו שסודרו בסדר מופתי ומשתטחים זה אחר זה בדיוק רב ובטיימינג מושלם.

סיכומון:
חברת A.S רק בתחילת הדרך בסדרי גודל של תחום האודיו מאז ועד היום וכבר גרפה פרסים בשנים האחרונות וסקירות מהללות מפה לפה על כמה וכמה מהמוצרים מהליין, אם מכלי הכיוון המיוחדים והמדויקים שלה, כלה בראשים וכמובן בזרועות שנראה לפי שעה שתופסות מקום מיוחד בכותרות, בעיקר בקהילות אנלוגיות "כבדות" (במזרח הרחוק ועוד) ואף פרסים ממגזינים נחשבים (די מרשים למעשה).

ה Aquilar היא אחת הזרועות הטובות בעולם כיום למחירה וגם לכפול ממנה ויותר כפי שזה נראה מהשואות שנעשות מולה. למרות שמחירה לא בדיוק "נגיש" לכולם וב 8,300 יורו (ריטייל בארץ הייצור כולל כבל כסף מחובר) יש כמובן עוד המון זרועות חשובות, נחשבות וטובות כנראה לא פחות, אך תלוי את מי שואלים.
למי שרוצה להשקיע הרבה יותר (קצת יותר מכפול), יש כמובן אלטרנטיבה בדמות הסטייטמנט של החברה, ה AXIOM בעלת אורך של 12 אינצ'ים ועם תוספות כמו כיוון VTF בעת האזנה, ליפטר מיוחד ויציב יותר ועוד כמה תופינים מגניבים פרט למובן מאליו שישנו כבר ב Aquilar ה"זולה" הסאונד המעולה של חברת A.S.
דיטריך ללא ספק תפס חלקה רצינית מאד והוא מתמזג לחדרים המרשימים בתחום כאשר הזרועות שלו משודכות לפטיפונים היקרים ביותר כיום בעולם. ניתן לראות את ה Aquilar וה AXIOM יושבות על סט אפי רפרנס, ופטיפונים בעשרות אלפי דולר, ומחליפות "במפתיע" זרועות שעשו היסטוריה לא פחות. וכיום אחרי שאני כבר אחרי לא מעט שעות האזנה בוחן אחת כזו, אני מבין בדיוק למה :!: .

תמונה


את הזרוע חברת A.S מציעה בכמה אופציות לבחירה:
ניתן להזמין בשלושה צבעים למשל, כסף מט (מן בז' כזה), שחור (כמו בתמונות), וזהב שניתן לקבל בהזמנה מיוחדת בלבד*

אופציות נוספות הם:
* הזרוע יחד עם כבל כסף שנמשך מהשלה ועד לפונו סטיג' (RCA) באורך 1.2 מטר, ללא יכולת ניתוק או החלפתו.
* עם יציאת DIN סטנדרית מבסיס הזרוע מאחור לחיבור נוח של כל כבל פונו לבחירתכם.

סטאפ בחינה והשוואה


הגברה: זוג מונו-בלוקים + קדם מגבר שפופרתיים (MBS).
רמקול: Magico S1
מקורות דיגיטאל:
Metronome Technologie C8+ELEKTRA, PC based HFMC Music Server
מקורות אנלוג:
Brinkmann Bardo, Balance PSU, A.S "The Archon", ZYX - R1000 AIRY3S
Luxman EQ500 Valve phono amplifier
Luxman E200 Phono amplifier
כבילה- חשמל: PS Audio, Furutech, Isotek,Heavens Gate Audio,DH LAB
כבילה- סיגנל: Ctrl audio - XLR & RCA, Acoustic Zen wow
כבילה – רמקולים: Ctrl Audio - Silver\Gold
כבליה - אנלוג: Jelco, Kubala Sosna


יבואן IL AUDIO
מחיר -8,300 יורו יחד עם כבל כסף מחובר
מחיר -7,800 יורו יחד עם יציאת DIN מאחורי מרכב הזרוע

אביעד (F)

תמונה

תמונה

תמונה




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות