וואי אביעד, אתה תמיד נופל לי בפוסטים שחבל על הזמן
בדיוק, לפני שבוע אחד מידידנו האודיופילם הזמין אותי לשמוע ולייעץ את הגרוש וחצי שלי לנושא הכבלים והעקרונות שלי.
הכלל אצלי שבסינרגיה צריך להיזהר עם כלי אצבע מוחלטים וחייבים לנסות כי תמיד יש יוצאים מהכלל.
אבל יש לי כמה הנחות יסוד.
1. חשיבות של כבלים- הם לעולם לא יביאו לסט של משהו שאין בציוד שלך מכלתחילה! הם רק יעזרו לך להגיע למה שיש אצלך בסט,
או אך שאני אוהב להגיד-
הכי פחות יפריעו לסט שלך לתת את מה שיש בו.
עם הסעיף הראשון שלך, אני מסכים מאד, אולי אחד הדברים הנכונים ביותר כאשר מדברים על כבלים במערכת אודיו 2. עדיף אותה משפחה באותו אני קו זרימה - אני תמיד יעדיף לעבוד עם אותה משפחה וסוג של כבלים,
הם מטבע הדברים 'מרגישים יותר טוב עם עצמם'. החב' עשתה את הפיתוח והבדיקות על אותם סטים ומגיע לתוצאה הטובה עליהם ביחד. אגב, גם בתערוכות לרוב, רואים מציגים של ציוד בוחרים להדגמה כבלים מאותה משפחה.
קו זרימה זה חשמלים למשל, או אונטרקונקטים ועד לרמקולים.
פה יש כמה דברים. א' אני בדעתך ואולי בגלל זה גם פתחתי את השרשור הנ"ל, מנסיוני כבלים מחברה זהה לכל המערכת נשמעו טוב יותר (באותו הלוול בדרך כלל), לגבי מה שמציגים בתערוכות. צריך לקחת בחשבון שלפעמים חברת הכבלים מציגה גם כן באותו החדר, אי לכך כל הכבלים שלה שם.. אבל זה לא תמיד. מבחינה ויזואלית גם יותר נחמד להציג עם אותה החברה.. יש בדרך כלל עיצוב זהה וזה מרשים ללא ספק3. הגדרת צווארי בקבוק- בחשמל, לא אחדש הרבה אם אומר שהעיקר מגיע מהלוח והחיוט בקיר עד למערכת.
לפעמים אני שומע על מי שלא מטפל בקטע הזה ועסוק יותר בשנאים מבדילים ופילטרים מיוחדים.
לטעמי ה- VFM הגדול מגיע קודם מהטיפול בחשמל הבית. אגדיל ואומר שהתרומה היא משמעותית ובעבודה טובה,
כ- 70 % מהנקיון יגע מכאן. (לא ליקפוץ זה כלל אצבע/תחושה ולא משהו שמדדתי).
4. צוואר בקבוק על הסט- הנקודה הקריטית הראשונה היא בין המקור לפרה. וכי למה?! כי אם נחבר כבל נחות בין הנגן לפרה, לא יעזור כמה טובים יהיו האינטרקונקטים בהמשך, הם לא יצליחו להחזיר את מה שכבל הראשוני דפק והחסיר/עיוות/הדגיש בדרך. הם כן יכולים לרסן את הבעיות שהכבל לפניהם קילקל.
אני יכול להתחבר לצורת החשיבה הזו, רק שיש לי בעייה אחרת והיא לגלות באמת מה זה כבר שדופק, כי אין לך שום יכולת לשמוע את המקור ללא כבלים בכלל.. {בכלל זה נושא שאפשר לפתח כדי להבין אם יש בכלל רפרנס לנכון או לא נכון חוץ מהאזנה}5. קשה למצוא סט כבלים שיעשו הכול טוב מאד ובכול סיגנונות המוזיקה. לצערי מנסיוני, תמיד תמיד היו כבלים שנתנו משהו אחד מצויין וצד אחר פחות- לדוגמא, בס טוב, מדוייק פנאצי, לא מרוח, אבל אז משהו בגבוהים או בפתיחות קצת חסר. ולהיפך טוב מאד בגבוהה, לפעמים מחסיר משהו בנמוך. או משהו בדינאמיות נפגע.
יכול להיות שזה אני שפשוט לא בדק מספיק או אף פעם לא תמיד מרוצה עד הסוף
אני תמיד אעדיף כבל שאני לא שומע אם הוא עושה או לא עושה , אבל בגדול זה די מתחבר למה שבסוגריים מהסעיף הקודם.6. תמחור ההשקעה- באותו ביקור לפני שבוע, נישאלתי האם יש איזה כלל לגבי תמחור ההשקעה בכבלים לפי עלות הסט. גם כאן קשה לתת תשובה חד משמעית, אבל אם יש לך סט שעלה 100K שמחובר לכבל רמקול של כמה מאות שקלים בודדים, ומשהו חסר לך בהאזנה, אז ברור איפה לחפש את צוואר הבקבוק ואיפה לעשות את השינוי...
במחירי הכבלים, יש דרגות מחיר, וחשוב להתאים גם דרגת מחיר לדרגת המחיר של הסט שלך. אני מתקשה לנסות כבלים ברמת אנטרי לבל, שעולים מאית מעלות הסט. לטעמי, צריך להתחיל ולבדוק בדרגה של 10% לערך מסך הסט שלך. כן המחיר הוא גם אמת מידה לנגזרת של איכות/תרומת הכבל לסט.
ועוד משהו על מחירים,
לא בהכרח מה שיקר הוא מה שהכי טוב לסט שלך...יש קושי מאד גדול להכניס את עניין הכסף לנושאים הללו, מכיוון שלכל אחד יש ערך שונה לשקל, לכבלים, כמה הוא רוצה או מוכן לשים על מערכת וכדומה.. רוצה להגיד ש - אחד שיש לו מערכת של 200K יחשוב שכבלים שווים לו 200 שקל ולא יותר וההיפך.. זה עניין מאד אישי של החלטות שלא קשורות לאודיופיליה7. והכלל האחרון האזנה ארוכה- חשוב חשוב לפני שבוחרים כבלים, לבדוק אותם בהאזנה מתמשכת ועל כל סיגנונות המוזיקה שאתה אוהב.
תמיד יש הפתעות, אפשר בהתחלה מאד להתלהב מהשינוי שכבל חדש מביא לסט- פתאום אתה שומע צלילים אחרים יותר פירוט, ואנחנו נילהבים. אבל אז אחרי כמה שעות טובות אתה מגלה, שהגבוהים מעייפים ת'אוזן, נעלם משהו מהשקט שכל כך אהבת הכבלים הקודמים וכו'...
כיף לקרוא אותך חבר.
על כמה דברים היו לי תגובות.. אז בבולד בתוך הטקסט ברשותך..