עכשיו 28/03/24 12:11

פורסם: 09/09/09 18:11 ע"י aloni


רמקול רצפתי Pioneer S-3EX


Pioneer S-3EX


אז מה יחשוב ידידנו האודיופיל, שאם נודה באמת מיוחס לו לא פעם הביטוי "פלצן" (ולעיתים בצדק) על רמקולים מבית היוצר של חברת ה- A/V פיוניר?
האם ירתע מרכישת רמקולים של חברה המייצרת גם אמצעי תצוגה, רסיברים, נגני DVD ובלוריי, מערכות לרכב ואוזניות? אם התשובה היא כן, ההפסד כולו שלו.

את חברת פיוניר אין בכוונתי להציג, בתחומנו המצומצם (אודיו דו-ערוצי) אני מניח שהיא מוכרת בעיקר בזכות מגבריה ונגניה ולאו דווקא בזכות הרמקולים לתחום ההיי-אנד. בתחום המקביל, אודיו רב-ערוצי ובעיקר לקולנוע ביתי, יש לה הרבה מה להציע בדמות רסיברים ברמות מגוונות (וגם מחירים), נגני DVD ובלוריי וכמובן סטי רמקולים בקונפיגורצית 5.1 – רצפתיים, מעוצבים, סטליטיים וכו'.

אך בכל זאת אי אפשר להזכיר את חברת פיוניר מבלי להזכיר את הקפיצה העצומה שהיא העניקה לשוק המסכים הדקים. אותם מסכי פלאזמה בעלי המותג KURO שמשכו על גבם את שוק המסכים הדקים לרמות שלא היכרנו, ולטעמי עד היום מהווים את חוד החנית ואין לי אלא לבכות על הבשורה שהתבשרנו לפני מספר חודשים שהחברה החליטה לחדול מיצור מסכים אלו לחלוטין.

Pioneer S-3EX



אך מה בתחום האודיו?
בתחום האודיו עסקים כרגיל. אני אפילו לא אתפלא אם כעת כשיש יותר פוקוס על תחום האודיו נראה יותר חידושים בשנים הקרובות (נכון לרגע זה זוהי רק משאת נפש שאינה מגובה בשום הצהרה שראיתי).
אך זה לא שחסר לנו במה לעסוק. נתחיל עם חברת TAD (כיום חברת בת של פיוניר) המתמחה בתחום ה-פרו אך גלשה גם לשוק הביתי והציגה הדגמה משכנעת של הרצפתי והמוניטור המגודלים בתערוכת מינכן האחרונה כפי שסקרתי כאן (לגלול קצת למטה על פי הצורך).
ונמשיך לסדרת ה- EX של פיוניר המונה כיום שני רצפתיים, שני מדפיים ושני סנטרים אשר שאבו מגוון טכנולוגיות מ – TAD ומיועדים לשוק האודיופילי כמו גם לשוק העליון של חובבי הקולנוע הביתי.

אני מודה שכבר נתקלתי בסדרת ה- EX במגוון הזדמנויות. מה שעורר את סקרנותי לגבי הסדרה היתה סקירה במגזין סטראופייל בשנת 2007 על הרצפתי הבכיר בסדרה ה- S-1EX. אך עם זאת, בשום תערוכה בארץ או בעולם, ובשום חדר הדגמה לא הצלחתי להאזין לרמקול מהסדרה המחובר למערכת סטראו "אודיופילית".
שמחתי אם כן כשהוצע לנו להתרשם מה- S-3EX במגרש הביתי.

במבט בוחן


כשהגיעו זוג הרמקולים לביתי הבחנתי מייד שמדובר בשתי חיות די מגודלות, המאמץ שהפגינו זוג המובילים החביבים לימד אותי שהם גם בנויים מאסיבית.
ואכן בשלב ההצבה למדתי על בשרי שמדובר ב- 48 קילוגרם של רמקול סולידי.

העיצוב שמפגינים זוג ה- S-3EX הוא מהסוג המאופק אך נאה. תיבה עמוקה ומעוגלת הבנויה בזוית לאחור כשהצד האחורי ישר והפאה הקדמית מעוקלת. את הפאה הקידמית מכסה גריל לכל אורכה.
בתחתית ארבעה צילינדרים מאסיביים וכסופים המאכלסים את הספייקים הכהים משהו.
איכות החומרים, הבניה וההרכבה מרשימים ונותנים את הרושם של מוצר עמיד מאוד, אם כי האקזמפלרים שהתייצבו לסקירה לא היו במצב אופטימאלי, אני מניח שעברו עליהם תלאות לא קלות.

בוודאי לא תוכלו להבחין בכך בתמונות אך התיבה למעשה בנויה משלושה חלקים, חלק אמצעי ישר המהווה את מרבית התיבה, חלק אחורי היוצר את השפיץ וחלק קידמי היוצר את העיקול.
שני החלקים החיצוניים צבועים בשחור ואילו האמצעי במין וונגה מעט אדמדם שברוב תנאי התאורה יראה שחור כמקשה אחת עם שני החלקים האחרים.
הרמקול מגיע גם בגירסה בעלת חלק אמצעי בצבע אשור בהיר (beech).

Pioneer S-3EXPioneer S-3EX


כשהגריל מותקן על הרמקול הוא מקבל מראה של רמקול קולנוע ביתי מרשים ולכך תורם גם כיתוב ה- Pioneer הקטן בתחתיתו. הוא גם עוזר להעלים את הרמקול בסביבתו, בוודאי לפני הרקע השחור שבחדר ההאזנה שלי.
עם הסרת הגריל מתגלה העיקול ודרייבר המיד הלבן אשר מעניקים מראה מעט שונה.

Pioneer S-3EX


בגזרת הדרייברים אנו מגלים קונפיגורצית 3Way עם דרייברים שכאמור בנויים בטכנולוגיות של חברת TAD.
נתחיל עם דרייבר המיד מגנזיום 5.5 אינצ' המכיל בתוכו את הטוויטר (כ- 1.2 אינצ' גרפיט קרמי) בתצורה קונצנטרית (מה ש- TAD מכנים CST).
נמשיך עם שני וופרי 6.25 אינצ' במרכז התיבה ופורט קידמי למרגלותיה.

Pioneer S-3EXPioneer S-3EX


כל רמקול מצוייד בשני זוגות קונקטורים לחיבור BiWire או BiAmp, הזוג שאצלי היה מגושר בעזרת כבל רמקול לבן ועבה שאיני בטוח שמגיע כמגשר הסטנדרטי.

Pioneer S-3EXPioneer S-3EX


הנתונים היבשים מספרים על טווח תדרים מרשים של 30hz עד 100khz נצילות של 88.5db ועכבה של 6ohm.

משחק מקדים


נתחיל באנקדוטה.
זוג הפיוניר הגיעו לביתי עת נכחו בו כבר האושרים (Mini2), גם ה- WLM נכחו בחדר ההאזנה בעקבות אחת מסקירות האלקטרוניקה אך בגלל שהייתי כה להוט לשמוע את הזוג החדש חיברתי אותם מבלי לפנות את החדר ובכל פינה יכולת להתקל ברמקול תועה.

הצליל הראשוני שבקע מה- S-3EX אפילו לפני הצבה מדוייקת היה מרשים מאוד, לאחר כיומיים כבר הייתי מאוהב. שילוב מושלם של טונאליות נכונה, צלילות ובאס מדוייק ונכון (ועוד מחמאות שלא אפרט כעת מחוסר הרלוונטיות). היה לי ברור שכך לא ניתן לבחון רמקול, ובכל מקרה הייתי צריך לרוקן את החדר על מנת לבחון ציוד אחר אז כעבור מספר ימים השארתי אותם בודדים בחדר.
לצערי הרבה מהקסם אבד. היה שם כנראה שילוב מושלם של אקוסטיקה עם עוד דרייברים שמנגנים בהרמוניה. המקרה גרר אותי למגוון ניסויים באקוסטיקה בהם אני מקווה למדתי דבר או שניים אך אני כבר סוטה מהנושא.

ובכן הצבתם של זוג ה- S-3EX לא היתה קשה במיוחד, אך לחדרי יש תכונה כזאת שגם כאשר מקרבים רמקולים לקירות הם לא נוהגים לייצר לחץ בבאס. עם זאת, גיליתי שהזוג הזה משנה את עורו בתחום הגבוה והבינוני-גבוה על פי צורת הצבתו (בעיקר מרחק מהמאזין וזוית הטייה).

בעת ההצבה הבחנתי שהרמקול מתנדנד קימעה. בחינה של תחתיתו גילתה ספייק אחורי מרכזי בין השניים החיצוניים המעט גבוה מהם. זה אומר שבעצם הרמקול יושב על שלושה ספייקים ולא שניים.
משום שזהו ספייק מתברג ניסיתי להסירו ולהשתמש באחוריים החיצוניים. הרמקול עמד יציב אך הסאונד היה נחות משמעותית. פחות צלול, פחות קוהרנטי. השבתי את הספייק והתוצאה המשופרת שבה.

Pioneer S-3EX


בחרתי במיקום שמעניק תמונת סטריאו טובה, וסאונד שמזכיר מאוד מבחינה טונאלית את אותו ביצוע מושלם עליו סיפרתי בתחילת הפרק אך לצערי לא הצלחתי להגיע לשיחזור מושלם. התוצאה כפי שנלמד מייד, טובה מאוד בפני עצמה.

סאונד


זוג ה- S-3EX שונה מה- WLM האישי שלי כמעט בכל תחום.
זה מתחיל בריבוי הדרייברים, ממשיך בחומרים מהם הם עשויים, משם אפשר לעבור לתיבה המאסיבית והמעוגלת/משופעת (לצורך time alignment אגב) אל מול התיבת הקופסתית דקה ו-"מנגנת" של ה- WLM ומגיע עד לפורט הקידמי ב- S-3EX אל מול הפורט התחתון ב- WLM.

בואו נראה אם המאפיינים הטכנים האלו אכן מעניקים חווית סאונד שונה (רמז: כן).

Corinne Bailey Rae
דיסק הבכורה של היוצרת החביבה הזאת שוחרר ב- 2006 וגרר גל ביקורות נלהבות. אפילו מי שלא שם לב מעולם ליוצרת בוודאי מכיר כמה מהשירים באלבום שהופיעו בפירסומות, סרטים וחלקם אף זכו לקאברים למרות גילם הצעיר.
לגב' ביילי גם יצא להשתתף בכמה פרוייקטים מאז צאת אלבום הבכורה שלה, דוגמא אחת היא חלקה המצויין ב- River – The Joni Letters של הנקוק. אך כמדומני שאלבום סולו נוסף לא שוחרר מאז.

דרך זוג הפיוניר קולה של ביילי מרונדר גדול יותר מהדרך אליה אני רגיל בעזרת ה- WLM. זה דבר טוב ברוב הביצועיים מלבד האינטימיים ביותר. אך זה לא שדרך ה- S-3EX הביצועים האינטימיים נוגנו בגסות, ההיפך, קולה הילדי של ביילי הוקרן ברגישות והשבירות (המכוונות) בקולה היו מרגשות מאוד.
האלבום שמבוסס ברובו על מקצבי פופ ו- R&B נוגן טוב מהרגיל דרך ה- MBL בזכות הפיוניר אך טוב עוד יותר דרך הפליניוס הייטו (אך על כך כבר דנו בסקירה קודמת). הפואנטה היא שבזכות הניטראליות והגודל של הפיוניר גם סט ה- MBL צלח את המשימה בהצלחה.

כנסיית השכל – אוטוביוגרפיה
בדר"כ אני לא מתחבר לאלבום הזה. לא משום שאיני אוהב את תוכנו, אלא שבדר"כ הסטאפים האישיים שלי לא מנגנים אותו בצורה משכנעת שכן הן מכווננים לסוג אחר של מוזיקה.
הסאונד בשילוב ה- S-3EX נשמע שונה כבר בווליום רגיל בו אני שומע את מירב המוזיקה שלי (נמוך יחסית), אך עם הגברת העוצמה לרמה המתאימה לדיסק הזה החלו להופיע רבדים שלא הכרתי.
התיפוף העניק אימפקט אליו אני לא רגיל, ובכלל הקטעים הדינמיים (לא מעטים) נוגנו במידת forcefulness המתאימה לז'אנר.

זה לא שהקימפרוס באלבום נעלם לגמרי, הוא עדיין שם ושמיע, פשוט עכשיו היו תחומים אחרים להנות מהם.
אין לי ספק שסטאפים שנבנו לנגן סוג מוזיקה שכזה יכולים לנגן את האלבום הרבה יותר טוב, אך בזכות הפיוניר יכולתי גם אני להנות ממנו.

אבישי כהן – Devotion
אני מודה שאני מתחבר לאלבומים הקודמים של כהן יותר מאשר לאלו של השנים האחרונות (ולא, אני לא מדבר על האלבומים הווקאלים בכלל). אני פשוט לא מתחבר להשתלטות המזרחית על רוב אומני הג'אז הישראלים. כאן יש לנו אלבום מגוון עם מגוון השפעות. כן, יש טרק שמוקדש לנושא המזרחי אבל יש גם הרבה השפעות אחרות ובסה"כ מעניין.
האלבום שגם מוקלט כהלכה מתנגן מצויין דרך ה- 3EX. הם חושפים אימג'ינג טוב מאוד וסוג של נעימות/קטיפתיות מבלי להקריב פרטים או אויר. הם מעט יותר כהים טונאלית מה- WLM והבמה שלהם נפרסת יותר לרוחב מאשר לגובה ולעומק אך הם מעניקים תמונה ריאליסטית דייה.
תכונה טובה מאוד של הפיוניר היא יכולתם להעביר טקסטורות מפורטות בכל הקשת הטונאלית, החל בחליל והכינורות וכלה בבאס של כהן.

June Christy – The Intimate Miss Christy
החלטתי שגם הפעם לא תתחמקו מה- Oldies שלי, ולשם כך יצאה מהבויידעם הגברת ג'ון קריסטי באלבומה The Intimate Miss Christy. אמנם לא יצא לי לשמוע את האלבום הנהדר הזה לאחרונה, אך אל דאגה, שמעתי אותו מספיק על מנת שיהיה חקוק היטב בזיכרוני.
כפי שהשם מרמז מדובר בביצועים אינטימיים לשירים אלמותיים כשג'ון (ולמעשה גם הכלים) מוקלטים קרוב למקרופון ומספקים את אותה הרגשה אינטימית.
זהו אולי לא האלבום האופטימאלי לבחון במה ואימג'ינג שכן ג'ון והגיטרה מופיעים לרוב ברמקול שמאל ואילו הבאס בימין. עם זאת ניתן להבחין בקלות שקולה של ג'ון גדול משמעותית מקולה דרך ה- WLM. זה אמנם גורם לי פחות להרגיש שג'ון שרה אצלי בחדר, אך מצד שני נותן פרזנטציה קצת יותר מעניינת.
בתחום הטונאלי אני חש שה- S-3EX יותר כהים מה- WLM. זה לא אומר שהם סתומים חלילה, ההיפך, הם מעבירים די והותר אווריריות ואמביאנס, אך קולה של ג'ון יותר נמוך דרכם.
מה יותר נכון? קשה לדעת. אני מעריך שדווקא במקרה הזה ה- WLM נותנים תצוגה יותר נכונה של קולה של ג'ון (אך באלבומים אחרים המצב בהחלט יכול להתהפך) ובכל זאת הפרזנטציה של ה- 3EX מאוד מחמיאה לאלבום.
הפיוניר גם יודעים לשמר את המוזיקליות של סט ה- MBL. למעשה הם מהווים שידוך די מוצלח ומפתיע.

Chet Baker – Live In Bologna
ליצוג כלי הנשיפה הזמנתי את צ'ט בייקר וחבורתו לבמה. האלבום המצויין הזה נשמע טוב כמעט בכל מערכת אך עדיין נוכל להבחין אילו תכונות מיוחדות יספקו לנו ה- 3EX.
החצוצרה של בייקר אף כהה מהרגיל, זה לא מפריע לי כלל. פריטות הגיטרה (דיברנו על גיטרות בג'אז נכון? אז זהו הסוג שאני אוהב!) קוהרנטיות ודינמיות כשצריך. הבאס של Rassinfosse מצליח להזיז מספיק אויר בחדר על מנת להעניק חוויה אותנטית. סה"כ התוצאה טובה מאוד, מוזיקלית מאוד ומחמיאה לאלבום המצויין הזה.

גם הפעם אני נאלץ לקצר ברשימת ההשמעה המובאת כאן למרות שהפיוניר ביקרו כאן ביקור ארוך במיוחד בו הספקתי לשמוע אין סוף אלבומים (אציין שמבחינה מקצועית אני מאוד אוהב את סשני הבחינה הארוכים, הם מאפשרים לייצר התוודעות אמיתית עם הציוד, שנבחנת לאורך זמן ובתנאי חיים אמיתיים ולא תנאי שדה. מבחינה אישית זה כבר סיפור אחר).

והסיבה שאני מקצר הפעם היא שלא הספקנו עוד להתעכב על המאפיינים הסוניים של ה- S-3EX, באופן כללי ומול ה- WLM בפרט.
המאפיין הראשון אותו אזכיר הינו הסאונד הניטראלי שה- S-3EX מספקים. גם אם בהקשר הטונאלי המיד שלהם יושב על הצד היותר כהה של התחום הניטראלי, אני לא יכול להגיד שיש לזוג הרמקולים האלו "אופי" מובחן. כבר אמרתי לא מזמן שרק ציוד איכותי יכול להרשות לעצמו להיות ניטראלי, וכך גם במקרה הזה. זוג הפיוניר לא משתמשים בטריקים על מנת להחניף למוזיקה ולא נותנים לקולורציה להסתנן לטווח הטונאלי. זאת לעומת ה- WLM שלמרות שאינם "מעוותים" טונאלית הם בהחלט רמקולים בעלי אופי, או שאתה אוהב את מה שהם עושים או שלא, הם מעניקים סוג של חוויה יחודית, בין אם בעזרת הטוויטר הקצת "מלוכלך" או בפרזנטציה הסופר תלת מימדית.
האמת היא שבתחילת דרכי האודיופילית לא הצלחתי להתחבר לסוג רמקולים ניטראלי כמו הפיוניר, רק כשהגעתי לסט אלקטרוניקה שלם ואיכותי למדתי להעריך באמת תכונה כזאת.

תכונה נוספת שכדאי לציין היא צלילות הסאונד של הפיוניר, הטוויטר והמיד מסוגלים לשחזר טונים גבוהים בצלילות מרשימה (שוב בניגוד גמור ל- WLM שקצת מלכלך במכוון). אנו נבחין בתכונה זו בקולות הנשיים הגבוהים, בכלי הנשיפה (לא של צ'ט :) ) ובכלי ההקשה המתכתיים. אבל שוב, רק בתנאי שנזרים לרמקולים זרם איכותי שידע להעביר את המאפיינים האלו.

בגיזרת הבאס אני יכול לספר שהפיוניר מספקים באס גדול ומפורט יותר מה- WLM, גם יותר כוחני. אך אני לא יכול לומר שהם יורדים יותר נמוך. למעשה דווקא בתחום הנמוך ביותר שני הרמקולים האלו די דומים ורק כאשר עולים מעט בטווח הטונאלי ניתן להבחין בתכונות העדיפות אצל ה- S-3EX.

Pioneer S-3EX


סיכום


זמן רב חיכיתי למפגש אינטימי עם סדרת ה- EX, וההמתנה כך מסתבר היתה משתלמת מאוד.
ה- S-3EX הוא רמקול ניטראלי מאוד אשר לא נופל למלכודת השיעמום, לפחות לא בסטאפ שלי. טווח טונאלי עשיר מקצה לקצה ונוכחות של רמקול גדול (לא גדול מאוד).

מצאתי את השילוב של תחום גבוה פתוח לחלוטין עם מיד מעט כהה כממכר. שילוב של דרייברים איכותיים, צלילות גמורה ונפח משופר בבאס מוסיפים לעניין.
שמתי לב לשימוש המרובה במילה "מחמיאה" בתיאור סשן ההאזנה. זה לא מקרי, מאפייני ה- S-3EX אכן תרמו רבות לאלבומים מז'אנרים שונים ומגוונים. הם לא עשו זאת בעזרת "טריקים" (לגיטימיים) אלא בעזרת ניגון נכון וניטראלי. זאת עובדה מרשימה לטעמי.

לא הספקתי להתעכב על כך במהלך הסקירה אך במשך תקופת הסקירה, שודכו ה- S-3EX למגברים טרנזיסטוריים רבים, החל מ- 40 וואט ועד 300. הופתעתי לגלות שגם המגבר החלש ביותר הניע אותם ללא קושי (כמובן שהיו הבדלים סוניים בין סוגי המגברים).

זהו הרמקול הראשון שאני בוחן שהייתי יכול/מוכן להשתמש בו כרמקול אישי ראשי. למי שלא מבחין בכך ארמוז שמדובר במחמאה רצינית מאוד מצידי (בעצם המחמאה היחידה שתעלה על זו בעוצמתה תהיה שאכן ארכוש את הרמקול הנסקר).
אני תוהה אם הרמקול הבכיר בסדרה, ה- S-1EX יצליח להגיע לשם.

ולידידנו האודיופיל מתחילת הסקירה, אם אתה אוהב את הסאונד הניטראלי, בעל חדר האזנה בינוני ומעלה ובעל ציוד שמתאים להפעלת רמקול שכזה, עשה לעצמך טובה רד מהעץ ולך שמע את ה- S-3EX.

ציוד בדיקה


מקור: MBL 1531, SB3
קדם מגבר: MBL 5011
מגבר: MBL 8011, Goldenote S-1, ATOLL IN200, Plinius Hiato
כבילה: ELROD, MBL, SILTECH, Anti-Cables

נתונים טכניים:


טווח תדרים: 30hz – 100khz
נצילות: 88.5db
עכבה: 6ohm
משקל: 48 קילוגרם
מידות: גובה 122 ס"מ, רוחב 35 ס"מ, עומק 54 ס"מ

יבואן: ט.ר אלקטרוניקה
הפצה: סבו אודיו
מחיר(בסבו אודיו): 35,000 ש"ח

Pioneer S-3EX




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות