> דרך רביעית, צימוד לרצפה...
טוב, הגיע הזמן לדבר על ספייקים, קונוסים וכיו"ב
אני מתנצל מראש.
קראתי לא מעט מקורות, כתבות ופרסומים בנושא, הרשת מלאה בהם. יש תאוריה שמדברת על כך שספייק הוא בעצם "דיודה מכאנית" בכך שהוא מאפשר לויברציות להתנקז לרצפה ומונע מויברציות מהרצפה לעלות לפטיפון. אני מתקשה לקבל את ההסברים מאחורי התאוריה הזו, לא חושב שיש משהו חד כיווני בספייקים, ולא מבין אינטואיטיבית למה הרצפה (שהיא שיא הקשיחות) היא מקום שאפשר "לנקז" אליו ויברציות. אתם מוזמנים כמובן לקרוא בעצמכם ולנסות להחליט עבורכם. בטוח שהקונוסים משפיעים על הסאונד, ואולי לטובה לפעמים, אבל ההסברים הנ"ל פשוט לא הצליחו לשכנע אותי.
מה כן עושים הספייקים?
למיטב הבנתי, הסיפור של ספייקים התחיל לפני כמה עשרות שנים כאפליקציה לרמקולים בלבד. הרעיון היה כזה: כשהוופר זז קדימה (למשל), חוק הפעולה והתגובה גורם לכל הרמקול לרצות לזוז אחורה. אם הדבר אכן יקרה, ברור שהתגובה בתדרים הנמוכים תימרח ותבאס ת'תחת.
כדי לפתור את העניין, הוצמדו לתחתית הרמקול ספייקים כדי "לתפוס" את הרצפה ולמנוע ממנו לזוז כשהוופר רוקד.
במלים אחרות – ישנו כאן מנגנון של הגדלת הקשיחות ע"י צימוד למשטח מאד קשיח (קשה להרעדה). זה לדעתי, מה שספייקים נותנים לפטיפון אם הם בשימוש נכון. אם הם יושבים על "צלוחיות" קטנות שיכולות לזוז בקלות, או אם אלה קונוסים שבכלל לא "תופסים" את הרצפה, האפקט נעלם.
אם אכן נעשה בספייקים שימוש בצורה אפקטיבית, נקבל פטיפון יותר קשיח וקשה להרעדה – אבל, חשוב לשים לב, שהצימוד הנ"ל הוא בדיוק ההיפך מפתרונות הבידוד כדוגמת קפיצים וכיו"ב. הצימוד גורם לכך שויברציות מהרצפה יגיעו לפטיפון בצורה מאד אפקטיבית גם כן. לכן, אם תוכנן פטיפון עם ספייקים שבאלה, יש לתת תשומת לב מיוחדת לקשיחות גבוהה וליכולת שיכוך פנימית מצויינת.
הי אייל, בנוגע לנקודה הזאת.
מה שאני כותב כאן הוא השערה בלבד ויכול להיות שמדובר בשטויות גמורות.
כאשר ספייק מחודד עומד על בלטה אין לו שום אלמנט של צימוד, יש לו בעצם אלמנט הפוך.
אני מציע קונספט שאולי הספייקים לא מיועדים לצמד את הציוד לרצפה אלא ההיפך להפתר מהאנרגיה באותה נקודה של שטח מגע אפסי.