לא מזמן כתבתי משהו על חשיבות המקור והיה די בלגן..
בקצרה, טענתי (ועדיין טוען) שהמקור הוא החלק החשוב ביותר במערכת ובגדול (מבלי
להכנס ליחסים כמה לשים איפה). זה גם הגיוני. אף מגבר לא יתקן ולא ישפר מקור גרוע
או בינוני . אנחנו גם לא רוצים הגברה שמבצעת מניפולציות על אות המקור. רוצים הגבר
ליניארי מדויק ככל האפשר.
לאחרונה הצטברו אצלי כמה וכמה נגנים דיגיטליים, טרנספורטים וממירים מטרייד-אין
ויצא לי לשחק איתם קצת (מה שאני לא עושה בד"כ).
הראשון, A, נגן בן 10 בערך, נחשב מאוד בזמנו, בעל משקל כבד מאוד.
השני, B, מהשנים האחרונות, נגן מחברה נחשבת מאוד, כבד, עם טרנספורט שידוע כאיכותי מאוד.
השלישי, C, נגן כבן שנה מחברה נחשבת מאוד לא מהיקרים ביותר אבל גם לא זול.
הרביעי, D, ממיר חדש בן ימינו, יקר מאוד, המילה האחרונה בתחום.
החמישי, נקרא לו X, טרנספורט ישן (בן 10 לפחות) של חברה מתמחה בדיגיטל בלבד.
מזה זמן אני בוחן מקורות עם אוזניות. שומעים מיד מאיפה משתין הדג. האמת היא שצורת
הבחינה הזאת היא נושא לדיון בפני עצמו.
ניגש לעניין.
איזה נגן נשמע הכי טוב? נגן A.
A נשמע יותר נקי ומפורט באופן
דרמטי מכל שאר הנגנים.
שומעים את זה אחרי שתי שניות האזנה. שאר הנגנים די דומים, עם יתרון קטן לכאן או לכאן.
הגיוני שנגן ישן בן עשר, מושקע ככל שיהיה, ישמע דרמטית יותר טוב מנגנים חדשים ויקרים?
ההסבר הוא פשוט: הטרנספורט.
אחרי בדיקה של כמה שילובים בין המכשירים מסתבר שמה שעושה את הדרמה זה הטרנספורט
של A. טרנספורט A היה הגורם לפירוט והנקיון המעולים. זה מה שמקבלים כשמחברים אותו ישירות
לממיר של כל אחד מהנגנים האחרים וגם ל D. התוצאה הכי טובה, כצפוי, הוא טרנספורט A מחובר
לממיר D אבל D מחובר לטרנספורט אחר נופל בהרבה מ A לבד. כלומר שוב, הטרנספרט של A...
מעניין שטרנספורט A היה עדיף בגדול על טרנספורט B. לכאורה זה לא היה צריך להיות כך. הגיוני
להניח שאיכות הבניה של המכשיר - קרי איכות השסי והמשקל הגדול - משחקת תפקיד משמעותי
בהשגת שקט ונקיון ברמה גבוהה ביותר. על הנייר B היה צריך להיות עדיף על A. גם זה נושא לדיון
בפני עצמו.
כלומר, שילוב של ממיר חדש ומעולה לא מציל טרנספורט בינוני ולא מגיע לביצועים של טרנספורט
מעולה (ובמקרה גם ישן, לא שזה באמת חשוב) מחובר לממיר ישן וטוב.
רגע... שכחתי מ X. גם כאן הפתעה. ואולי לא. X + D נשמע הכי טוב למעט A+D. כלומר טרנספורט
ישן (ולא מהיקרים) של חברה מתמחה עדיף בצורה ברורה על כל הטרנספורטים האחרים, לא
משנה מאיזה דור (כל השאר לא עצמאיים).
המסקנה ברורה. כמה שתלכו אחורה גם בתוך המקור, החשיבות גדלה.
הטרנספורט יותר חשוב מהממיר. עם טרנספורט בינוני לא תקבלו פירוט ונקיון ברמה גבוהה באמת.
וגם לא הולוגרפיות, למשל.
מכאן גם ברור שהמחשב (המחליף של הטרנספורט) יותר חשוב מהממיר. עם מחשב לא מטופל
לא יעזור לכם שום ממיר משובח ככל שיהיה.
כשמתחילים לבדוק את כל הממירים A עד D עם הטרנספורט של A מגלים שבהחלט יש הבדלים
בין ממירים ולבטח יש הבדלים בין הדור הישן והחדש. כאמור, התוצאה הכי טובה היתה A+D.
ההבדלים הם בטונליות, זרימה, חלקות הצליל ועוד. ברור שיש לזה הסברים טכנולוגיים.