זו תופעה דיי נפוצה שאודיופילים מעבירים כבל ישיר מלוח החשמל למערכת האודיו (ונראה לי שבזמן האחרון היא מטפסת ליותר פרופילים של אודיופילים).
עד כה ההשקעה "החשמלית" שלי היתה בדופלקסים של אויידה (שקעים), כבלי חשמל למערכת, פיוז של היי-פיי טיונינג בלוח והפרדה של פאזה לטובת המערכת (+ המזגן - תלת פאזי אין כל כך ברירה).
עד כה הכבל בין ארון החשמל לשקע המערכת היה המקורי של הדירה ומשותף לעוד כמה שקעים בסלון (שבעצם משמשים רק למערכת ה-ק"ב).
לפני שאספר מה בדיוק עשיתי והתוצאות אספר קצת על האינסנטיב והמטרה.
ראשית אני רוצה להגיד לכל הספקנים, שבדיוק כמוכם לא ממש ציפיתי לשינוי מוחשי.
זה לא שחשבתי שאחליף כבל ופתאום התוצאה תשתפר פלאים, הרעיה תצא מהמטבח עם הקערה של המיקסר ותשאל מה עשיתי (ואני בכלל לא נשוי). למעשה לא חשבתי שאשמע שינוי כלשהו בהאזנה נורמאלית (בטח אחרי שלא שמעתי את המערכת במשך יומיים).
אז למה אם כן החלטתי לעשות את הצעד הזה?
1. להיות על הצד הבטוח. מי שמכיר אותי יודע שאני טיפוס דיי טוטאלי, ואם יש סיכוי שמשהו יעזור קשה לי להתעלם ממנו.
2. אני לא יודע אם כולכם מכירים את זה, אבל יש מן תופעה של עליות וירידות בטיב הסאונד בימים מסויימים. רבים "מאשימים" את החשמל בתופעה הזו, יש שטוענים שזו תופעה מנטלית או קשורה לרמת הרעש הסביבתית.
אני מעולם לא הגעתי למסקנה מה בדיוק גורם לזה, אבל זו תופעה בהחלט מוחשית ואיני מאמין שזו תופעה מנטלית בלבד.
חשבתי שאם משהו יכול לתרום לצימצום התופעה שווה להשקיע.
3. אני מאמין גדול בהבדלים בין כבלי חשמל למערכת.
גם שקעים משפיעים לטעמי.
בסטטוס אמונה זה קשה שלא להתייחס גם לכבל ההזנה הראשי.
אז מה כלל השינוי:
השחלת שני כבלים מזינים מארון החשמל ישירות לשקעי המערכת.
כבל אחד של וירטואל דיינמיקס הקנדית (לו הייתי צריך להמתין זמן אינסופי), מדובר ב- Armoured BX Cable בתוספת טיפול cryogenic.
http://www.virtualdynamics.ca/armoured-bx-cable-per-foot/?id=127מדובר בכבל בעל ציפוי מגן מאלומיניום מלופף שעקב צורתו קיבל את הכינוי "צינור אמבטיה". הכבל מכיל שלושה מוליכים חד גידיים בעובי 10 AWG ועוד מוליך לא מבודד. הכבל קשיח מאוד בגלל המוליכים העבים בשילוב הציפוי.
כבל שני סטנדרטי חד גידי בעובי 4 מ"מ, כזה שבשימוש בדר"כ למזגנים ועבודות חוץ, עטוף בציפוי הירוק.
הסיבה שבחרתי להשחיל שני כבלים היא קצת פרנואידית. חששתי שאחד מהם לא יהיה טוב ובכך טרחתי לחינם. חשבתי שהשחלת שניים פשוט תכפיל את הסיכוי בערך באותו מאמץ.
ומי יודע, אולי הפרדה בין הרכיבים תתן איזה בונוס.
העבודה עצמה לא היתה פשוטה, הכבלים עוברים בדרכם למערכת בערך כל סוג מכשול: בטון, בלוקים, קיר גבס ומעבר חיצוני.
זה לקח לי כמעט יומיים תמימים (כולל עזרה של חבר למשך כשעתיים) ועדיין לא סיימתי להחזיר את הבית לקדמותו (אציין שבאותה הזדמנות עשיתי גם מספר שינויים פיזיים במערכת ה- ק"ב).
לעת עתה השתמשתי בכבל היקר לחיבור המקור והפרה והכבל הסטנדרטי עבור המגבר.
האם היה שווה?
כפי שאמרתי בהתחלה, לא ציפיתי בכלל לשמוע הבדל מוחשי. כל העסק היה שווה לי רק בשביל השקט הנפשי.
אך למרבה ההפתעה דווקא כן הובחן שינוי.
ראשית, למשך מספר דקות ראשונות התקבלו צלילים גבוהים מוזרים עד מטרידים ביותר. נשמע קצת כמו טוויטר גמור, מן חספוס ממש מציק אך הוא נעלם דיי מהר.
אחר"כ יכולתי להבחין שהמערכת לא חזרה למאפיינים הטונאליים הרגילים שלה, היא התחילה דיי רחוק ולאט לאט מתקרבת למקור (וזה מבחינתי דבר טוב).
אך ההפתעה המשמחת באמת היא קיומו של שקט מסוג חדש. תמיד התייחסתי לסטאפ שלי כסטאפ שקט אך יצא לי לשמוע שקטים ממנו (יש לזה מספר כינויים, כמו רקע שחור או רצפת רעש נמוכה).
לטעמי אותו "שקט" הוא אחד מהמאפיינים מהם אנשים נוטים להתעלם משום שאוזנם נמשכת יותר להבדלים טונאליים, יותר באס, פחות באס, יותר אוויר פחות אוויר אך לטעמי הוא לא פחות חשוב אבל יותר קשה להשגה...
למעשה הייתי מגדיר אותו גבוה מאוד בסולם העדיפויות משום שהוא מספק דרמה וכנראה אחד מהמרכיבים החשובים ב- "מוזיקליות".
אני חייב לציין שבשביל השינוי שקיבלתי הייתי מוכן להשקיע לפחות פי שלוש מאמץ פיזי וכספי. אפילו יותר, כך שאני סופר מרוצה מכל המהלך הזה.
אני עוד רחוק מסיום.
כעת עם שני כבלים ושלושה דופלקסים שונים אני עומד בפני מגוון אפשרויות חיבור על מנת לבחור את האופטימאלי מביניהם, אולם החלטתי לבצע את הבחינות רק אחרי שהכבלים ירוצו כמה עשרות אם לא מאות שעות שכן כאמור הם משנים את אופיים באותן שעות ראשונות.
בינתיים יש עוד הרבה מה לסדר כאן

אין לי כל כך לשם מה לשים תמונות, כולה כבלים בקיר... אבל למי שחייב צילמתי חתיכת כבל: