HiFiMusic
http://www.hifimusic.co.il/

עוד ניסיון להגדרת מוזיקליות
./%D7%A2%D7%95%D7%93-%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%9C%D7%94%D7%92%D7%93%D7%A8%D7%AA-%D7%9E%D7%95%D7%96%D7%99%D7%A7%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%AA-t9001.html
עמוד 1 מתוך 22

מחבר:  aloni [ 22/01/12 18:31 ]
נושא ההודעה:  עוד ניסיון להגדרת מוזיקליות

השירשור של שי והדיון בין רוזי ואביעד הזכירו לי משהו שרציתי להעלות לפני כמה ימים אחרי שקראתי איזו כתבה במגזין בה הכותב ניסה לגעת בעניין (יש המון כאלו האמת) ולא הספקתי.

נתחיל בהנחות יסוד:
- המושג מוזיקליות הינו די אמורפי ולא בטוח שניתן להגדיר אותו בכלל.
- מצד אחד המושג הינו סובייקטיבי, מצד שני סביר שגם אנשים בעלי טעם סוני שונה יסכימו לרוב אם תוצאה מסויימת מוזיקלית או לא.

אוסיף כמה הנחות שלי שלא בהכרח יהיו מקובלות על כולם:
- למוזיקליות אין קשר ישיר לטונאליות או פרמטרי סאונד אחרים (למרות שכמובן שהם משפיעים עליה). במילים אחרות שני סטאפים שונים מאוד יכולים להיות שניהם מוזיקליים (נגיד אחד בהיר ואחד באסי במיוחד).
- זה נכון גם ספציפית לסגנון הסאונד. לא נכון להגיד שמוזיקליות מתקבלת רק באופי סאונד "מיושן" היא יכולה להתבטא גם באופי "מודרני".
- בהחלט יתכן (ולמעשה לדעתי זה כמעט תמיד כך) שסטאפ מסויים יהיה מוזיקלי יותר בז'אנרים מסויימים ופחות באחרים (או שלא יהיה מוזיקלי במיוחד באותה מידה).

וההגדרה (שלי לפחות):
מוזיקליות של סטאפ היא עומק החוויה הריגשית שהוא מעביר בהאזנה למוזיקה.

תופעות לוואי:
ככל שהמוזיקליות יותר טובה אתה מוצא את עצמך פחות מתעסק בפרמטרים של סאונד (לא בגלל שאתה לא יכול, אלא בגלל שזה הופך פחות רלוונטי) ופחות מעניין אותך אם משהו לא מושלם בהקשר זה, היא גם שואבת אותך להאזין יותר למוזיקה.

יש לי בעיה במוזיקליות של הסטאפ, איך אני מתקן את זה?
אין לי מושג, ואין לי תשובה. כפי שכתבתי קודם אני לא חושב שמוזיקליות קשורה ישירות לפרמטר זה או אחר.

אני יכול להגיד מה אני עושה, ולמה אני מקשיב כשאני מרגיש שפגעתי במוזיקליות של הסטאפ שלי:
- שלא יהיה לסטאפ אופי מובחן מידי ברמה הטונאלית, וללא תדרים צורמים/מוגזמים בכל התחום אך במיוחד בגבוהים (בהקשר זה אני מעדיף חוסר מעודף)
- תחושה טובה של קצב בהתאם למוזיקה שאני שומע. בסוג המוזיקה שאני שומע לרוב תחושה "איטית" עדיפה על "מהירה".
- צריכה להיות במוזיקה "דרמה", אבל לא כזאת שמגיעה מאופי סאונד מובחן מידי. דיסקים צריכים להשמע שונה האחד מהשני.
אחד הגורמים שתורמים לחוויה כזאת זה "שקט" או "רקע שחור" או איך שתגדירו את זה.

למרות מה שכתבתי למעלה, לא תמיד אני יכול לזהות את הבעיה בלי לנסות הרבה דברים כך שיש פה אספקט של מזל ועבודה שחורה. יכול להיות מצב לדוגמה שהסטאפ ישמע לי בהיר מידי, ואני אתקין איזה שטקר או כבל שדווקא יותר פתוח/רזה ממה שהיה והוא יסדר את העניין. כך שאין לי בשורות אמיתיות למי שתקוע.

מה רציתי להגיד בכל הסיפור הזה? כבר לא זוכר.

מחבר:  kooke [ 22/01/12 18:56 ]
נושא ההודעה:  Re: עוד ניסיון להגדרת מוזיקליות

אלוני

היטבת להגדיר מהי מוזיקליות גם עבורי - זו בדיוק גם ההגדרה שלי.

אני בחצי צחוק נהגתי להגדיר מתי אני אוהב את הצליל לפי מדד שכיניתי "מדד ההתברווזות" - יען כי עד כמה המערכת גורמת לי לעור ברווז (התרגשות עזה) בקטע מוזיקלי כזה או אחר.

בקיצור מוזיקליות זה בעצם ברווז....על פי הלוגיקה ההזויה שלי...חחחח..

מחבר:  Byrdio [ 22/01/12 19:12 ]
נושא ההודעה:  Re: עוד ניסיון להגדרת מוזיקליות

aloni כתב:
ה
וההגדרה (שלי לפחות):
מוזיקליות של סטאפ היא עומק החוויה הריגשית שהוא מעביר בהאזנה למוזיקה.
.


זה בעקרון הבסיס של מה שהשבתי בשרשור של שי.
בסופו של דבר החלק האינטראקטיבי וזה שמצביע בעצם על מוסיקאליות מסוימת זה המוח על כל משתניו.
הבעיה היא; שאנחנו ומצבי הרוח שלנו (שמגדירים אותנו בכל רגע נתון) משתנים ללא הרף, פי מליוני מליונים מכל ברזל אחר. כך שאפילו מערכת נתונה ביום מסוים יכולה להישמע מוסיקאלית יותר מיום אחר. (כמובן שהיא חייבת להיות "מוסיקאלית" מבחינתנו ברמה מסוימת מלכתחילה).

כך אנו מוצאים בעצם, גם נישות ומערכות שונות ומשונות- שנשמעות מוסיקאליות לאחד ולשני פחות, או להפך.
כמו שאמר אלון, אין פה פרמטר מדיד או ראלי שאפשר לכוון אליו כדי להוציא מערכת מוסיקאלית, אלא זה עניין רגשי כמעט נטו
של בן האדם המאזין למערכת. ולא למערכת הנתונה בחדר הנתון. (כנראה שכל מערכת בכל חדר נתון תוכל להשמע מוסיקאלית לאדם אחד לפחות- בתאוריה)

בהמשך לזה (וגם את זה אלון כתב) יש את עניין המוסיקה עצמה, המושמעת וכמה אמוציות היא מוציאה מאיתנו בלי שום קשר, על ידי
טריגרים הרמוניים ביחס לגלי מח.

שוב, זה נושא כבד ואנטי אודיופילי. ולמרות תעודת הביטוח שקיבלתי מאדון מנהל (תודה ד"א), אני מעדיף לא להמשיך יותר.

מחבר:  Joshua_G [ 22/01/12 19:24 ]
נושא ההודעה:  Re: עוד ניסיון להגדרת מוזיקליות

(F)
aloni כתב:
נתחיל בהנחות יסוד:
- המושג מוזיקליות הינו די אמורפי ולא בטוח שניתן להגדיר אותו בכלל.
...

אוסיף כמה הנחות שלי שלא בהכרח יהיו מקובלות על כולם:
- למוזיקליות אין קשר ישיר לטונאליות או פרמטרי סאונד אחרים (למרות שכמובן שהם משפיעים עליה). במילים אחרות שני סטאפים שונים מאוד יכולים להיות שניהם מוזיקליים (נגיד אחד בהיר ואחד באסי במיוחד).
- זה נכון גם ספציפית לסגנון הסאונד. לא נכון להגיד שמוזיקליות מתקבלת רק באופי סאונד "מיושן" היא יכולה להתבטא גם באופי "מודרני".
...

וההגדרה (שלי לפחות):
מוזיקליות של סטאפ היא עומק החוויה הריגשית שהוא מעביר בהאזנה למוזיקה.

תופעות לוואי:
ככל שהמוזיקליות יותר טובה אתה מוצא את עצמך פחות מתעסק בפרמטרים של סאונד (לא בגלל שאתה לא יכול, אלא בגלל שזה הופך פחות רלוונטי) ופחות מעניין אותך אם משהו לא מושלם בהקשר זה, היא גם שואבת אותך להאזין יותר למוזיקה.

(Y)
מסכים עם כל מילה.

aloni כתב:
- מצד אחד המושג (מוסיקאליות) הינו סובייקטיבי, מצד שני סביר שגם אנשים בעלי טעם סוני שונה יסכימו לרוב אם תוצאה מסויימת מוזיקלית או לא.

לעניין זה אין לי דעה, משום שלא התנסיתי בהערכה של אנשים שונים מוסיקאליות של מערכת.

aloni כתב:
- בהחלט יתכן (ולמעשה לדעתי זה כמעט תמיד כך) שסטאפ מסויים יהיה מוזיקלי יותר בז'אנרים מסויימים ופחות באחרים (או שלא יהיה מוזיקלי במיוחד באותה מידה).

אם כי פעמים רבות זה אכן כך, נראה לי שיש מערכות שהן מוסיקאליות בכל סוגי המוסיקה.

aloni כתב:
יש לי בעיה במוזיקליות של הסטאפ, איך אני מתקן את זה?
אין לי מושג, ואין לי תשובה. כפי שכתבתי קודם אני לא חושב שמוזיקליות קשורה ישירות לפרמטר זה או אחר.

נראה לי שלשם כך נדרש מה שנדרש לשם הקמת מערכת, או שדרוג מערכת – התייחסות לכל הנתונים העשויים להשפיע על התוצאה וטיפול בכל מה שעשוי להיות טעון טיפול – בחירת הרכיבים (גם רכיבים עיקריים וגם כבילה), ההתאמה בין רכיבי המערכת, העמדה, אקוסטיקה, טיפול בחשמל ושיכוך רעידות. כמובן נדרש ניסיון וחשוב לנסות ולנסות ושוב לנסות. לא ראיתי מישהו שהצליח להעמיד מערכת איכותית ומוסיקאלית "במכה ראשונה".

על כל פנים, כאשר בוצע שינוי אחד במערכת והמוסיקאליות נפגמה, די ברור מהו החשוד העיקרי בשורש הבעיה. עם זה, לפעמים שינוי בפריט אחד חושף בעיה הנגרמת על ידי פריט אחר. מה שמחזיר אותנו לחשיבות של לנסות ושוב לנסות.

לכן, אגב, רצוי לא לעשות יותר מאשר שינוי אחד במערכת בזמן נתון.

מחבר:  valer_valer [ 22/01/12 19:32 ]
נושא ההודעה:  Re: עוד ניסיון להגדרת מוזיקליות

aloni כתב:
השירשור של שי והדיון בין רוזי ואביעד הזכירו לי משהו ...
...
מה רציתי להגיד בכל הסיפור הזה? כבר לא זוכר.

מזל שהתחלתי מהסוף ;)

מחבר:  רוזי1 [ 22/01/12 19:35 ]
נושא ההודעה:  Re: עוד ניסיון להגדרת מוזיקליות

מבחינתי מערכת מוסיקאלית היא בראש ובראשונה מערכת שלא מציקה ומנגנת הכל.

מערכת מוסיקאלית טובה היא זאת שמתלווים אליה גם כל או מירב הפרמטרים האודיופילים.

מחבר:  yoly [ 22/01/12 19:36 ]
נושא ההודעה:  Re: עוד ניסיון להגדרת מוזיקליות

byrdparis כתב:
aloni כתב:
ה
וההגדרה (שלי לפחות):
מוזיקליות של סטאפ היא עומק החוויה הריגשית שהוא מעביר בהאזנה למוזיקה.
.


זה בעקרון הבסיס של מה שהשבתי בשרשור של שי.
בסופו של דבר החלק האינטראקטיבי וזה שמצביע בעצם על מוסיקאליות מסוימת זה המוח על כל משתניו.
הבעיה היא; שאנחנו ומצבי הרוח שלנו (שמגדירים אותנו בכל רגע נתון) משתנים ללא הרף, פי מליוני מליונים מכל ברזל אחר. כך שאפילו מערכת נתונה ביום מסוים יכולה להישמע מוסיקאלית יותר מיום אחר. (כמובן שהיא חייבת להיות "מוסיקאלית" מבחינתנו ברמה מסוימת מלכתחילה).

כך אנו מוצאים בעצם, גם נישות ומערכות שונות ומשונות- שנשמעות מוסיקאליות לאחד ולשני פחות, או להפך.
כמו שאמר אלון, אין פה פרמטר מדיד או ראלי שאפשר לכוון אליו כדי להוציא מערכת מוסיקאלית, אלא זה עניין רגשי כמעט נטו
של בן האדם המאזין למערכת. ולא למערכת הנתונה בחדר הנתון. (כנראה שכל מערכת בכל חדר נתון תוכל להשמע מוסיקאלית לאדם אחד לפחות- בתאוריה)

בהמשך לזה (וגם את זה אלון כתב) יש את עניין המוסיקה עצמה, המושמעת וכמה אמוציות היא מוציאה מאיתנו בלי שום קשר, על ידי
טריגרים הרמוניים ביחס לגלי מח.

שוב, זה נושא כבד ואנטי אודיופילי. ולמרות תעודת הביטוח שקיבלתי מאדון מנהל (תודה ד"א), אני מעדיף לא להמשיך יותר.

(Y)

מחבר:  רוזי1 [ 22/01/12 19:52 ]
נושא ההודעה:  Re: עוד ניסיון להגדרת מוזיקליות

byrdparis כתב:
aloni כתב:
ה
ו

בהמשך לזה (וגם את זה אלון כתב) יש את עניין המוסיקה עצמה, המושמעת וכמה אמוציות היא מוציאה מאיתנו בלי שום קשר, על ידי
טריגרים הרמוניים ביחס לגלי מח.

.

לא חושב שנושא הריגוש הוא מדד למוסיקאליות של המערכת אלא יותר לטעם ומצב רוח המאזין.

מחבר:  aloni [ 22/01/12 19:58 ]
נושא ההודעה:  Re: עוד ניסיון להגדרת מוזיקליות

רוזי1 כתב:
byrdparis כתב:
aloni כתב:
בהמשך לזה (וגם את זה אלון כתב) יש את עניין המוסיקה עצמה, המושמעת וכמה אמוציות היא מוציאה מאיתנו בלי שום קשר, על ידי
טריגרים הרמוניים ביחס לגלי מח.

.

לא חושב שנושא הריגוש הוא מדד למוסיקאליות של המערכת אלא יותר לטעם ומצב רוח המאזין.

על הכיפק, הנחתי שלא כולם מגדירים מוזיקליות אותו הדבר.

מה שכן, לפחות אצלי, אני לא חושב שמצב הרוח שלי משפיע על תפיסתי האם מערכת היא מוזיקלית או לא.

מחבר:  aloni [ 22/01/12 20:02 ]
נושא ההודעה:  Re: עוד ניסיון להגדרת מוזיקליות

byrdparis כתב:
שוב, זה נושא כבד ואנטי אודיופילי. ולמרות תעודת הביטוח שקיבלתי מאדון מנהל (תודה ד"א), אני מעדיף לא להמשיך יותר.

כפי שיהושע כתב בשירשור השני, אני לא חושב שהנושא עצמו הוא אנטי אודיופילי. למעשה אני חושב שהוא מהות האודיופיליה.
יתכן שהפרשנות או ההסברים שאתה מציע נוגדים תפיסות מקובלות באודיופיליה, וכמובן שאם אתה מעדיף לא להמשיך לא נלחץ. אבל אם יבוא לך, אותי מאוד מאוד מעניין מה יש לך להגיד בנושא.

עמוד 1 מתוך 22 כל הזמנים הם UTC + 2 שעות
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/