טוב נו - אז אולי רבע .....
מעשה שהיה. נתתי לחתולה הירושלמית את המרנץ הישן שלי עם המישן 702 שהיוו את הגיחה הראשונה שלי לזירה האודיופילית לפני כשנה. יחד עם DVD סיני זה היה מצויין לסרטים של הילד ולקצת מוזיקה מפעם לפעם. אלא שהמרנץ התחיל לזייף. ניקוי וטיפול 10,000 לא עזרו. אין ברירה - הגיע הזמן להחליף.
ניסיתי בלוחות - שיגעו אותי אנשים מעניינים אך לא יצא מזה כלום (עד היום יש שם איזה רוטל 830 מתרוצץ בר שלא הצלחתי לשים עליו את היד).
יום שישי - תל אביב - פעמינו מועדות לחנות הוינטאג' החביבה בקינג ג'ורג'. מה אתה ממליץ ? ניסינו ימאהא שנראה במצב טוב. 600 שקל. מחברים. נאדה. עזבו - לכו על מרנץ מהסדרות הקלאסיות (סדרת 2200 וכו'). 700 או 800 שקל. מחברים - פחחח, קחחח ... אין קול ואין עונה. בשלישי נשברנו ויצאנו לשאוף אוויר אגזוזים מפוייח.
יאללה לפינסקר. למאורת האריות - היכל התהילה של S.G. ציוד מבהיק ומנצנץ לכל מלוא העיין. בכניסה כמה קופסאות דהויות. אני נותן בעיטה קלה ושואל - מה ? כמה ? ימאהא. 900 שקל. חדש מהקופסא - אפילו לא תצוגה. תעמיס. אני באופניים והיא בטקסי. פוגש אותה בדרך עם הקופסא ביד ופרצוף סמוק מכעס - הטקסיונר לא הסכים להכנס לרחוב הצר שלנו והשאיר אותה בשדרה.
עולים. מפרקים. מתקינים. הייתי סקרן לבדוק, להשוות, לראות מה אפשר לקבל היום ב900 שקל חדש (!).
אז מה יש לנו פה ? מכשיר שחור אלגנטי ויפה שלא היה מבייש מכשירים מהחדישים ביותר. הדגם יצא לעולם ב1998 והמכשיר האישי שלנו שכב כנראה 4-5 שנים במחסנים. אין HDMI. אבל יש כניסת פונו ! מיליון פונקציות שמישהו יצטרך ללמוד להפעיל (לא אני). מחברים למערכת ו.... מתחילים.
מתחילים עם אהובתי נטלי (DESSAY כמובן).
הפתעה ! הקול של הזמיר הצרפתי(ה) מתנגן כשהוא טבעי, נקי, חף מאילוצים ופשרות. פרזנטציה ישירה וכנה. לא מאומץ. שום דבר לא מודגש מדי - לא הנמוכים לא הגבוהים. מאד מאוזן ונייטרלי. אני מוקסם. שיחקנו אותה.... אבל צריך לאתגר את הסמוראי הקטן. נראה איך ישלוט ברמקולים הישראלים החסונים (מורל אוקטאב סיגנצ'ר) שדורשים משמעת ברזל מצד המגבר. למבחן - הבסים. דיסק הסול האירי "O" (חבר של O. RICHTER ? ) של דמיין איש האורז.
הקלטה עם בס מודגש במכוון. מאתגר מערכות ידוע. אז הנה - ה NATURAL SOUND המפורסם של ימאהא מתגלה פה כטבעי אבל .... רזה. פה היה צריך מתאבק סומו חסון, לא נזיר זן שדוף. לא - הימאהא לא מצליח להעביר לא את הנמוכים ולא את הרגש שמתלווה אליהם. הכל קצת שטוח. זה לא רק שהצליל בהיר מדי - חלקים שלמים במוזיקה פשוט לא עוברים. לרגע אני חושש : אולי הזיכרון מטעה אותי ? מעבר חזרה לשינדק 6900 ואנחת רווחה. הכל חזר על מקומו בשלום - כולל הבאס העמוק, הצליל המלא, הכל חזר למקומו הטבעי והנכון.
לא אלאה אתכם עוד ידידי - מה גם שהמכשיר כבר עבר אחר כבוד למקומו על המדף אצל החברה בירושלים, והילד שלה נהנה מחדש מסרטים מצויירים. לפני שלקחה אותו למקום משכנו הקבוע ניסיתי עוד כל מיני שילובים וסוגי מוזיקה : קונצ'רטו לפסנתר מס.2 של ברהמס, קצת וויוואלדי, פיאנטה דלה מדונה של קיהר : התוצאה דומה. בקול אנושי, ובעיקר נשי - יש שקיפות, עדינות, בהחלט הרגשה של צליל טבעי. גם מתזמורת מלאה הוא לא מפחד - הפרדת הכלים טובה, הפוזיציה מסודרת (עד כמה שאפשר להבחין אצלי בNEAR FIELD). אבל חסר עומק. לא רק "באס" בהגדרתו הטכנית - אלא כל החוויה המתלווית אליו.
אבל - הי - ב900 שקל - מכשיר חדש דנדש מבריק מהקופסא - מי יכול לדרוש יותר ? בטח לא החתולה .... שמגרגרת באושר.