הסקירה כייפית, כרגיל
, אבל הפעם חילוקי הדיעות בקשר לביצועים גדולים בהרבה מהרגיל
מצד אחד, כל הביצועים שהוזכרו, פרט למצוייב שאיני מכיר והורוביץ המוגבל מאוד מבחינת סאונד (לפי העטיפה אני לא מנחש אם מדובר בהקלטה מ-1941 או 1943), הם בבחינת yet another good one, וטובים יש הרבה.
ולא, אני לא רק "מעקם את האף" על חסרון ההקלטות של גיללס, אלא ממש מופתע / מוחה, כמעט נעלב בשם ההשראה האלוהית שאינני מחזיק בכיס ואין לי מנדט לייצג אותה...
הקונצ'רטו הזה הוא "סוס מלחמה" ותיק ומשופשף, שדי להצליח לרכב עליו ולנגן את התווים בצורה סבירה (מבצע לא קל בכלל!!!) כדי להפיק תשואות מהקהל ומהמאזינים, ועשו זאת פעמים רבות לאינספור.
עם זאת, להתעלות לרמה שהופכת את הסוס החבוט הזה לסוס מירוץ אצילי, שכל צעד שלו ראוי להערצה, מעבר למהירות ולשליטה -- זה כבר סיפור למתי מעט.
לגיללס יש לפחות שלוש הקלטות אולפן מערביות בדיסקים, ואני לא יודע כמה הקלטות רוסיות /חיות/DVD וכאלה.
הראשונה, מ-29 באוקטובר 1955 (20 יום אחרי שנולדתי
),
עם ריינר ותזמורת שיקאגו בהקלטה מצויינת ב-RCA Living Stereo, והשנייה מאוקטובר 1972,
עם מאאזל ופילהארמונייה החדשה, ב-EMI, גם הקלטה טובה. בשתיהן יש, מעבר לפירוטכניקה, גם מידה גדושה של מוסיקאליות, הבנה ורגש, ברמה שלא שמעתי אחרים שממש מתקרבים אליה.
מומלץ בחום לוהט!
עמיר
נ.ב.1, יש גם רימאסטרים והוצאות אחרות לדיסקים האלה מאשר בלינקים היפאניים שהבאתי, כנראה יותר בזול, לאו דווקא טובות יותר.
נ.ב.2, הקלטה נוספת עם מהטה פחות מומלצת.
נ.ב. 3, אם יש כאלה שמתעקשים על הקלטות חדשות יותר ו/או קלות יותר להשגה, יש גם את
סטפן האף -- מצויין -- ואת
סודבין, כישרון צעיר ומבטיח