FOXY כתב:
ממה הם עשויים? האם ניתן לאפיין סוגי סאונד למתכות מסויימים?
מה הטכנולוגיות שמשתמשים בהם? יש להם אישוש מדעי כולשהו?
ולסיכום, האם כבלים בבניה עצמית יכולים להישמע נהדר לעומת אלו באלפי שקלים?
שלום
כבלים: יש להפריד באופן ברור בין Interconnect ובין כבלים לרמקולים. יש להם תכונות שונות ודרישות שונות.
כבלים לרמקולים:
המרכיב היחיד בכבל כזה הוא שטח החתך של המוליך (יחסית לאורכו). שינוי החומר מנחושת לכסף יכול לשפר מוליכות ב-10-15%
אך ניתן להשיג את אותה התמורה בכבל נחושת בעובי הנוסף.
עיבוי כבל לרמקול ישפר ביצועים עד לגבול בו העובי המתאים יושג. אחריו, לא צפויים להיות שינויים בצליל. כלומר כבל עבה מאוד,
לא ישמע יותר טוב מכבל עבה (מספיק). ברם, כבל דק, או דק מדי ישפיע על הצליל. עיקר השפעתו בנמוכים, בשל הזרמים שבתדרים
אילו. מאחר והבדיקה היא חוויתית, סביר להניח שידווח על בס מרוח שהתהדק, או תוספת. במקביל "ניקוי" הבס, יכול לשחרר
גם צלילים אחרים שקודם הבס מיסך עליהם.
הדרך הטובה ביותר לטעמי לסיים כבל רמקול היא בבננה קפיצית. נק' המגע חשובה, ומגע חוט או נעל כבל מהודק, נוטה להתרופף
עם הזמן ומחייב תחזוקה.
כבלי Interconnect :
מאחר והכבל הוא רכיב פאסיבי, הוא אינו תורם מאומה. במקרה והוא משפיע, הוא משפיע בגריעה! ברם, איזון מע' ע"י שינוי
כבילה כמסנן לתחומי תדרים שבהם המע' סובלת מעודף, אינה הדרך לבנות מע' טובה. תכונות הכבילה עם יח' סינון מוצהרת
(קופסה, כמו של MIT) היא הקצנה של הסינון המושג בד"כ ע"י המרכיב R (של אימפדננס הכניסה) ו-C (קיבוליות של החוט).
כל הדרכים להשיג את התוצאה (שימוש בחומרים שונים, מבנה הכבל, הכנסת רכיב למחבר) אינם מצדיקים את המחיר!
מראה הכבילה: בד"כ מבטא עיצוב ובניה באופן חזותי, אינו אמור להשפיע חשמלית.
עלות: מחירי הכבילה הם היותר בעייתיים בתחום, משום שאין יחס בין המוצר לעלותו.
המיטוס: השפעת כבל Interconnect היא דבר מיותר. כך שככל שהיא גדולה יותר, כך הכבל פחות איכותי! (לא מדובר בכבל A
שהוחלף ב-B, ושלא ידוע אם אחד מהם קלקל והוחלף ב-"טוב", או להיפך, אך ההשפעה מתקבלת כמשהו חיובי כחוויה!)
זאת במדידת היענות הכבל לרוחב סרט (FR) מול מקור עם התנגדות כניסה תקנית.
יש יצרני ציוד שמשחקים במכוון בפרמטר של התנגדות הכניסה (או היציאה) של הציוד שלהם, כדי להעצים תכונה זו של כבילת
Interconnect, ובכך לספק אפשרות לקבלת שינוי בהיענות הציוד. לדעתי, יש לשאוף לציוד שמושפע כמה שפחות מכך.
כבילת Interconnect בתחום ה-PRO:
שם השימוש ב-XLR, ובכל אולפן או במה, יש מאות אם לא אלפי מטר חיווט. החיווט אינו מהווה פרמטר בצליל. כל הכבלים תחליפיים,
ובכולם ימצא מלאי SPARE של כבלים, שיחליף כבל תקול. מה שטוב ונכון ל-PRO צ"ל טוב ונכון גם לתחום הצרכני.
טכנולוגית: חשוב לציין שאף יצרן לא מספק מידע רלוונטי מה יתרונו של הכבל שלו מבחינת נתונים. אין לאף יצרן הסבר מה הקשר בין
התכונות של הכבל למדידות שלו. רוב המידע הוא שיווקי/פרסומי. האדרת כבלים, נעשית ע"י סקירות וכתבות ועיקרה התנסות.
התיאורים שמגיעים מאותן סקירות, יכולות להיות בין התרשמות כנה ועד עניין כלכלי. אבל אין בהם מדע מדויק או מידע אמין.
בעצם אין מידע טכני על השפעת הכבל (במה הוא פוגע או לא פוגע). לכן תמוהה מדוע המסתורין? והדרך היחידה להסביר
אותו, היא היכולת לגבות מחירים גבוהים על משהו שכביכול נשמר בסוד...
לסיכום:
2 כבלים "טובים" (שאינם גורעים) היו צריכים להישמע אותו הדבר! ומכאן עם קצת הגיון, ניתן להבין מה מוכרים לנו!