עכשיו 28/03/24 15:42

פרסם תגובה פרסם נושא חדש עמוד 1 מתוך 3   [ 26 הודעות ]
עבור לעמוד 1, 2, 3  הבא
מחבר הודעה
 נושא ההודעה: סקירה: Beethoven - Gross Fuge Op 133
הודעהפורסם: 08/03/11 08:04 
עוסק בתחום

עוסק בתחום
סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
26/09/08 20:35

הודעות: 18206

Beethoven - Gross Fuge Op 133



ArtemisQuartet2.jpg



מגעיל, אנשים פשוט נגעלו לנוכח הצלילים המוזרים והגועליים שבטהובן כתב ב"פוגה הגדולה" שלו.
זו הייתה יצירה שנכתבה, כאשר המלחין הענק הזה כבר היה חרש לגמרי.. או לפחות כך אומרים.
בפרמיירה של ה"רביעייה" האחרונה שלו למיתרים, הקהל כמעט ולא נשאר עד לסופה.
הם שלחו בו מבטים נוקבים, והעירו הערות על מוגבלותו (חירשותו).. כל זאת כמובן לא עצר מהם ליהנות,
למחוא-כף ולעמוד על רגליהם כאשר הסימפוניה התשיעית שלו נוגנה.

הפוגה הגדולה הולחנה כפרק יחיד לרביעיית מיתרים, ומוספרה כ OP-133. היא הולחנה בשנת 1826
כתחליף "הולם" לפרק המסיים (דבל פוגה) שהיה גרוע הרבה יותר, מסתבר.
בטהובן לבקשתו של המוציא לאור, רשם את הפרק המסיים של הרביעייה ב B במול, OP 130 שוב.
הרביעייה כולה, נחשבת לאחת המדהימות והקשות שבטהובן רשם אי פעם, בלי שום קשר לפרק המסיים
המדובר, שהוא כנראה אחד הדברים המוזרים והמיוחדים ביותר שבטהובן כתב, ובטח בסוף ימיו.

הפוגה הגדולה, או "GROSS FUGE" כפי שנקראה באותם הימים, כתובה ברמה טכנית גבוהה מאד.
הדרישות מהנגנים עצומות ובאותם השנים במאה ה -19 מבקרי מוסיקה רבים ואנשים רמי מעלה שחשיבותם
הייתה בקו אחד עם דעת הקהל, ביטלו אותה וחשבו אותה כזוועתית ביותר.
אך אנו יודעים שגאונותם של אמנים מוערכת, שנים רבות לאחר מותם ואילו סטרווינסקי אמר עלייה עשרות שנים
לאחר מכן.. :
"an absolutely contemporary piece of music that will be contemporary forever"

כיום, כאשר ניתן להבחין בגאונותו של בטהובן ובגאונותה של המוסיקה הזו גם כן, כפי שהעריכו את המוסיקה
המוקדמת יותר שלו, הסימפוניות והסונטות למשל. הרביעייה האחרונה ובפרט הפרק המסיים אותה,
נחשבות לטובות והמדהימות של המלחין ובכלל במוסיקה הקלאסית. ועד היום

הסיבה שבטהובן הפעם לקח בחשבון את בקשתו של המוציא לאור ואת דעת הקהל, למרות שמעולם לא
עשה זאת, או נתן חשיבות למה שאומרים עליו מסביב, היא.. מפני שבקונצרטים השונים ההדרנים שילבו רק
את זוג הפרקים האמצעיים מהיצירה ולאו דווקא את הפוגה הגדולה, שבטהובן ראה בה את העיקר.
בכך הבין למעשה את ביטולה האומנותי ע"י הקהל, הנגנים וכמובן אלו שהרוויחו מיצירותיו.

הפוגה, הפרק האחרון כאמור – פותח בתיבותיו הראשונות בסקירה קצרה, או פתיחה אומנותית חזקה.
משם היא יוצאת אל זוג מוטיבים עיקריים. שמספרים על הנושאים הראשיים והם כמעט זהים לנושאים אשר
נשמעים ברביעייה OP132 שנכתבה שנים לפני כן.
הפתיחה של הפוגה עסוקה בשברי פראזות בסדרים הפוכים ולכן היא נשמעת קצת דיסוננסית "ומגעילה".
ברישומים על חייו של בטהובן, נשאל המלחין פשר הבלגן הכאוטי הנ"ל שכתב בפוגה הגדולה, לפני שנפטר.
הוא השיב שמקור המוסיקה והאומנות היא מהבטן, מהמעיים ומפי הטבעת.. לא מהלב, או מהראש.
מוסיקה מחושבת של דפוסים קבועים, או רגשנית מידי, צפויה וקולה לא נישא עם קול אלוהים.
(מעדויות בטהובן האמין שהוא מלחין בעקבות "צעקותיו" (בשל חרשותו) של אלוהים אליו)

הפוגה ממשיכה כמובן בשכבות נושאים ושל פראזות בשינויי טמפי ותפקידים בין הכינורות לצ'לי.
כפי שרב יצירותיו האחרונות כגון הפרק המסיים של התשיעית נחשבו, ליצירות רבות השפעה ופרק אחד שנושא
נושאים, מוטיבים ושכבות רבות.
בכל אחת מהפעמים המלחין צירף את הפרקים ליצירות שלמות וגדולות, למרות שהיה יכול לפתח כל פרק כזה
לארבעה יצירות שונות.

את הפוגה עיבדו ואף ניגנו ב ,1827 גם לדואט לשני פסנתרים..

בשנה האחרונה, נקלעתי למצב שאני מאזין לא מעט גם למוסיקה קאמרית, למרות שזו קשה ומנימליסטית יותר
משאר תתי הז'אנר שאני נוטה להקשיב להם.
ישנם קוורטטים שונים ומצוינים שהקליטו את הרביעיות של בטהובן, ישנות וחדשות. ההקלטות בדרך כלל טובות מאד
והתפקידים עוברים בבהירות ובצלילות מקסימה, אל חלל חדר האזנה.

artemis.jpg


לאחרונה שמעתי כמה וכמה פעמים ביצוע חדש לגמרי לזוג הרביעיות שבטהובן כתב במפתח B במול.
רביעייה אחת שנחשבת לאחת המוקדמות שלו, מס 6, OP18 .. והאחרונה.. OP130 שכאמור הפרק המסיים
אותה OP133 היא הפוגה הגדולה שלו.
Beethoven: String Quartets Op. 18/6 & Op. 130
רביעיית ארטמיס (Artemis Quartet) היא רביעיית מיתרים שבסיסה בברלין גרמניה.
זה הרכב שהוציא כמעט במרתון של כמה שנים בודדות את הרביעיות הקאמריות כולן של בטהובן
וזו האחרונה שיצאה ב 2010.
ההרכב החליט להקליט ולהדפיס בכותרים זוגות' או יותר של רביעיות אך לאו דווקא בסדר היררכי.
אלא בהגיוניות מוזיקאלית כזו או אחרת לדעתם. כפי שאנו רואים בכותר הרביעי והאחרון שהוציאו לפנינו,
זוג רביעיות שמבטאות מפתח משותף (Bb).
הביצוע שלהם מלא בדרמה, בסאונד מלא ועשיר ועם הבנה נהדרת' של המודרניזם המוחלט שבטהובן
התנסה בו ב"פוגה הגדולה" ובכלל ברביעיות האחרונות שלו.
מלחינים רבים ראו במוסיקה הקאמרית שלהם, קרש התפתחותי מוסיקאלי ונסיונות קומפוזיציה.
בטהובן המשיך ומתח את החבל הרבה יותר ארוך מכל אחד אחר.
אך נוכל תמיד לשמוע מבין התווים ה"גרוטסקטים" (באותם הימים, היום זה נשמע נהדר כי האוזן שלנו פשוט מכווננת)
את העדינות הנפשית שלו, החיבה הבישנתית שלו, הבדידות מהעולם, החרשות ודבר אלוהים שצועק אליו בכל העת.
הרביעיות שלו קשות להאזנה ולעיכול, גם בימינו, אך שהאסימון נופל מתגלות קשתות של יופי טהור
ומוסיקה שמיימית. הרביעיה חדשה לגמרי ולהופעת הבכורה שלהם ב 1999 ציפו חובבי מוסיקה ומורים רבים.
'אלו' תמיד יהיו תחת שמי רביעיית "אלבן ברג", "גוורינרי", "אמרסון" והאחרים.. אך עם צליל חדש ויחודי להם.
הם אינם מכנים וקרירים כפי ש"אמרסון" מנגנים והם אינם דרמטיים כפי ש"גוורינרי" או "אלבן ברג" מנגנים..
אלא הם משהו באמצע. אלו חברים צעירים שלמדו מוסיקה ומנסים לשדך בין העולמות.
הרפקטואר העצמי של כל אחד מהם עצום ובגין כך יכולתם להוציא את הרביעייה האחרונה של בטהובן,
עם אמירה אישית חזקה ומיוחדת במינה, אדירה במיוחד.
ההקלטה כאמור מרשימה, צלולה ויפה מאד. תפקידי הנגנים נשמעים בבירור ועם הפרדה נהדרת, גם בשל הנגינה המקצועית,
הרעננה והספונטנית, אך החדה והמדויקת של הנגנים וגם כמובן בשל ההקלטה עצמה מבית Virgin.
מומלץ מאד.

אביעד (F)

_________________
אביעד בריד - Byrdio
V.Y.G.E.R - CH Precision - Aries Cerat - Kharma - Clarisys audio - Boenicke - J.Sikora
VYDA - Pink Faun - SubBase - DS Audio - Aidas - Etsuro - SAEC - SOtM - CSport - Fono Acustica

טל - 052-6161-497
Gמייל - byrdparis@gmail.com


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: סקירה: Beethoven - Gross Fuge Op 133
הודעהפורסם: 08/03/11 14:37 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
04/01/11 13:54

הודעות: 301
תודה רבה אביעד.

אני כבר מזמין - רק מאמזון בריטניה. על המחיר האמריקאי צריך להוסיף כמדומני 15 דולר משלוח.

מבריטניה יש להוריד את המע"מ ולהוסיף 3.58 לירות משלוח סה"כ מחיבים אותו ב- 12.48 לישט כולל משלוח.
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B003AXNSWQ/ref=oss_product


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: סקירה: Beethoven - Gross Fuge Op 133
הודעהפורסם: 08/03/11 16:42 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
06/10/08 18:46

הודעות: 3499
הא, שמעתי ברדיו לפני כמה ימים (בדרך לעבודה, כמובן). מטריף כמה שזה הקדים את זמנו.
תודה על הסקירה, מצויין.

_________________
תנו לייק, בחייאת:
http://www.youtube.com/watch?v=n5fpamNooIo
האיש הכי חרמן על סקרצואים בעולם!!


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: סקירה: Beethoven - Gross Fuge Op 133
הודעהפורסם: 08/03/11 16:54 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
17/11/10 17:12

הודעות: 944
תודה אביעד
אני מאזין המון למוסיקה קאמרית ,והפוגה הגדולה היא אחת הפסגות


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: סקירה: Beethoven - Gross Fuge Op 133
הודעהפורסם: 08/03/11 20:26 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
07/02/09 22:22

הודעות: 2521
קראתי ראיון מעניין איתם (דיאפזון אוקטובר 2010) בו הם מסבירים את הגישה שלהם לבטהובן - שהם אוהבים אותו "קשוח", לא מהוקצע, להדגיש דווקא את השפיצים והפינות, להמנע ככל האפשר מסנטימנטליות.
הם הוציאו דיסק מעניין של פיאצולה ומתכננים גם דיסק של המלחין הרוסי (והלא ידוע ? לפחות לי) קפוסטין , שקרוב ברוחו לג'אז של תחילת המאה.

_________________
הכל טוב ויפה
אבל ברקץ -
יש רק אחד ....


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: סקירה: Beethoven - Gross Fuge Op 133
הודעהפורסם: 08/03/11 20:27 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
30/06/10 21:18

הודעות: 85
אביעד,
הסקירות שלך פשוט מדהימות. אתה מוכשר עד הגג וזה כיף לקרא ולהסחף עם המילים לעולם שלך. לפי דעתי אתה צריך פינה בעיתון. זה לא שחס וחלילה אתה מבוזבז כאן, אבל..אתה מבין. (Y) (Y) (Y)


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: סקירה: Beethoven - Gross Fuge Op 133
הודעהפורסם: 09/03/11 13:55 
חבר האתר


הצטרף:
26/05/09 14:35

הודעות: 2655
מעניין, תודה על הסקירה!
אני אפגין בורות בכך שאומר ששמעתי את היצירה הזו אולי פעם אחת בחיי (אני חושב שיש לי ביצוע שלה ע"ג דיסק של NAXOS שרכשתי בתור ניסיון להכיר את היצירה שכנראה לא צלח).
אנסה להאזין לה שוב לאחר המלצתך.

מה גורם למוסיקה קאמרית להיות "קשה" יותר להאזנה? אולי זה הבסיס שממנו הגענו למוסיקה הזו... נקודה למחשבה.

_________________
איתמר


חזור למעלה
 מחובר פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: סקירה: Beethoven - Gross Fuge Op 133
הודעהפורסם: 09/03/11 14:09 
עוסק בתחום

עוסק בתחום
סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
26/09/08 20:35

הודעות: 18206
איתמר כתב:
מעניין, תודה על הסקירה!
אני אפגין בורות בכך שאומר ששמעתי את היצירה הזו אולי פעם אחת בחיי (אני חושב שיש לי ביצוע שלה ע"ג דיסק של NAXOS שרכשתי בתור ניסיון להכיר את היצירה שכנראה לא צלח).
אנסה להאזין לה שוב לאחר המלצתך.

מה גורם למוסיקה קאמרית להיות "קשה" יותר להאזנה? אולי זה הבסיס שממנו הגענו למוסיקה הזו... נקודה למחשבה.


(F)

מז"א הבסיס ?

לגבי הקושי..
יכולים להיות כמה דברים.. בחלקם נגעתי בסקירה עצמה.

חלק מהיצירות, או רובן נכתבות בתור נסיונות לקומפוזיציה ולגבולות ההלחנה.. ולפעמים בשל המאפיינים הללו הם לא קלות לעיכול. בטח לא בהשוואה וציפיה מאותו מלחין, שאנו כנראה מכירים דוגמאות אחרות, של מוסיקה יותר לירית, או אינטואיטיבית ממנו.. (נקח לדוגמה את בטהובן למשל)

יכול מאד להיות גם, שבשל התפקידים והערך המוסיקאלי שהמלחינים הכניסו במוסיקה קאמרית יש קושי מסוים מבחינתנו לעקוב. הרגש הרבה יותר מאופק, מאשר מוסיקה סימפונית ויש להתרכז בניואנסים רבים יותר.


ויש כנראה את עניין המודה.. ואת סף הרגש שאנו צריכים כדי להנות.. זה הרבה יותר קל להבין או להנות ממשהו מנימליסטי מאשר ממשהו שהרבה יותר בומבסטי וסוחף (למשל קונצ'רטו או סימפוניה ענקית).

:coffee:

_________________
אביעד בריד - Byrdio
V.Y.G.E.R - CH Precision - Aries Cerat - Kharma - Clarisys audio - Boenicke - J.Sikora
VYDA - Pink Faun - SubBase - DS Audio - Aidas - Etsuro - SAEC - SOtM - CSport - Fono Acustica

טל - 052-6161-497
Gמייל - byrdparis@gmail.com


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: סקירה: Beethoven - Gross Fuge Op 133
הודעהפורסם: 09/03/11 14:20 
חבר האתר


הצטרף:
26/05/09 14:35

הודעות: 2655
byrdparis כתב:
מז"א הבסיס ?

לגבי הקושי..
יכולים להיות כמה דברים.. בחלקם נגעתי בסקירה עצמה.

חלק מהיצירות, או רובן נכתבות בתור נסיונות לקומפוזיציה ולגבולות ההלחנה.. ולפעמים בשל המאפיינים הללו הם לא קלות לעיכול. בטח לא בהשוואה וציפיה מאותו מלחין, שאנו כנראה מכירים דוגמאות אחרות, של מוסיקה יותר לירית, או אינטואיטיבית ממנו.. (נקח לדוגמה את בטהובן למשל)

יכול מאד להיות גם, שבשל התפקידים והערך המוסיקאלי שהמלחינים הכניסו במוסיקה קאמרית יש קושי מסוים מבחינתנו לעקוב. הרגש הרבה יותר מאופק, מאשר מוסיקה סימפונית ויש להתרכז בניואנסים רבים יותר.


ויש כנראה את עניין המודה.. ואת סף הרגש שאנו צריכים כדי להנות.. זה הרבה יותר קל להבין או להנות ממשהו מנימליסטי מאשר ממשהו שהרבה יותר בומבסטי וסוחף (למשל קונצ'רטו או סימפוניה ענקית).

:coffee:

הבסיס, הוא מאיפה התחלנו לשמוע מוסיקה קלאסית. האם זו היתה מזורקה של שופן שמשכה אותנו? סימפונייה של בטהובן? פוגה של באך? אורטוריה של הנדל? או רבייעת מיתרים של שוטקהאוזן?
הבסיס הזה משך אותנו, לפחות בתחילת דרכנו, לחפש יצירות דומות, מוסיקה בסגנון זהה ומשם המשכנו הלאה. אם מוסיקה קאמרית לא היתה ב"תפריט" המוסיקאלי שלנו בשנים הראשונות - אולי יותר קשה לגשת אליה אחר כך.
אייני מתייחס ספציפית לרביעיות האחרונות של בטהובן, שידועות בתור יצירות לא קלות לעיכול, אלא למוסיקה קאמרית בכלל.

_________________
איתמר


חזור למעלה
 מחובר פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: סקירה: Beethoven - Gross Fuge Op 133
הודעהפורסם: 09/03/11 14:43 
עוסק בתחום

עוסק בתחום
סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
26/09/08 20:35

הודעות: 18206
איתמר כתב:
byrdparis כתב:
מז"א הבסיס ?

לגבי הקושי..
יכולים להיות כמה דברים.. בחלקם נגעתי בסקירה עצמה.

חלק מהיצירות, או רובן נכתבות בתור נסיונות לקומפוזיציה ולגבולות ההלחנה.. ולפעמים בשל המאפיינים הללו הם לא קלות לעיכול. בטח לא בהשוואה וציפיה מאותו מלחין, שאנו כנראה מכירים דוגמאות אחרות, של מוסיקה יותר לירית, או אינטואיטיבית ממנו.. (נקח לדוגמה את בטהובן למשל)

יכול מאד להיות גם, שבשל התפקידים והערך המוסיקאלי שהמלחינים הכניסו במוסיקה קאמרית יש קושי מסוים מבחינתנו לעקוב. הרגש הרבה יותר מאופק, מאשר מוסיקה סימפונית ויש להתרכז בניואנסים רבים יותר.


ויש כנראה את עניין המודה.. ואת סף הרגש שאנו צריכים כדי להנות.. זה הרבה יותר קל להבין או להנות ממשהו מנימליסטי מאשר ממשהו שהרבה יותר בומבסטי וסוחף (למשל קונצ'רטו או סימפוניה ענקית).

:coffee:

הבסיס, הוא מאיפה התחלנו לשמוע מוסיקה קלאסית. האם זו היתה מזורקה של שופן שמשכה אותנו? סימפונייה של בטהובן? פוגה של באך? אורטוריה של הנדל? או רבייעת מיתרים של שוטקהאוזן?
הבסיס הזה משך אותנו, לפחות בתחילת דרכנו, לחפש יצירות דומות, מוסיקה בסגנון זהה ומשם המשכנו הלאה. אם מוסיקה קאמרית לא היתה ב"תפריט" המוסיקאלי שלנו בשנים הראשונות - אולי יותר קשה לגשת אליה אחר כך.
אייני מתייחס ספציפית לרביעיות האחרונות של בטהובן, שידועות בתור יצירות לא קלות לעיכול, אלא למוסיקה קאמרית בכלל.


חחח אם כך זה מטורף אצלי.
אני התחלתי עם הפאסיון של באך, המשיח של הנדל, הרקוויאם של מוצארט, הסרדה למיתרים של דבוז'אק
וקונצ'רטים לכינור..
לא מאהלר ולא וואגנר ;).

בכל מקרה, יוצא שבשנה האחרונה אני שומע לא מעט קאמרי, אבל כמו שאמרתי זה כנראה מגיע עם בגרות מסוימת של הקשבה, ריכוז לניאנסים וכדומה.
וכן הרביעיות אחרונות של בטהובן עדיין קשות לי.. (למרות שאני מתמודד איתן לא רע) זה לא הטריו של צ'קיבוסקי או רחמנינוף.

צריך אני מניח להתחיל כמו בקלאסי מהדברים הלירים ויתר, הקלילים יותר כדי לכוונן את האוזן.. ולהמשיך הלאה.
גם מאהלר וברוקנר נשמעו לי בהתחלה די "באוויר". היום זה די קליל לי..

זיפ, איכה?

_________________
אביעד בריד - Byrdio
V.Y.G.E.R - CH Precision - Aries Cerat - Kharma - Clarisys audio - Boenicke - J.Sikora
VYDA - Pink Faun - SubBase - DS Audio - Aidas - Etsuro - SAEC - SOtM - CSport - Fono Acustica

טל - 052-6161-497
Gמייל - byrdparis@gmail.com


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

פרסם תגובה פרסם נושא חדש עמוד 1 מתוך 3   [ 26 הודעות ]
עבור ל:  
עבור לעמוד 1, 2, 3  הבא

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  



חפש:

hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות