yoly כתב:
זיפ כתב:
WOW, חתיכת יצירה בחרת - מוסיקה הארדקור אשכרה חאבאר...
מפלצת ארבע ראשית עתירת יגון שנאבקת בעצמה ועם העולם במקביל. היא מאוד מופשטת בשביל להתחיל בה כהיכרות עם הרביעיות של בטהובן, וכמו שאביעד אמר, הייתי ממליץ למי שרוצה לדגום מוסיקה קאמרית להתחיל עם משהו אחר, למשל שלישיות הפסנתר של שוברט או רביעיות הפסנתר של ברהמס.
או לחילופין, עם הרביעיות המוקדמות ("פשוטות" וקלות יותר, ממשיכות ומפתחות את דרכם של היידן ומוצארט)והאמצעיות (הנפלאות ועדיין מלודיות מאוד, שבהן כבר מגובש סגנונו העצמאי) של בטהובן עצמו.
את
הפוגה אמנם הייתי משאיר דווקא לסוף, ביחד עם הרביעייה האחרונה (אופוס 135),
אבל זה בטח לא "מזיק" שתארב לה בינתיים בספריה, ממתינה בדריכות ליומה הגדול
עת תעלה על פני המקול ותכניע את המאזין לקפוא על מקומו (בכורסת האימס 1956, רגליים על האוטומאן..)
בעוד רוחו ונפשו נצתות כזיקוקי דינור ביום העצמאות! היידה יפו!
מדהים מה שבטהובן מצליח לבנות מפאקינ'
סקונדה קטנטונת...
הי זיפ
אני חושב שמי שרוצה להכיר מוסיקה קאמרית כדאי שיחשף למוסיקה כלית של הרנסנס והברוק
ואז לגלוש לשלישיות והרביעיות היותר מוכרות
מה דעתך?
היי יולי, אני מניח שזה תלוי יותר מהכל בסגנון התקופתי שהמאזין נמשך אליו מלכתחילה,
ומשם הדרך פתוחה לדגום עוד ועוד יצירות במרחב הזמן.
לטעמי במוסיקה קאמרית יש הרבה יותר יצירות עם תוכן משמעותי בתקופות הקלאסית והרומנטית
ביחס לכמות שנכתבה, בעוד שלפני כן, המסגרות הצורניות די נטו להגביל את ההתפתחות.
אם נוציא את י.ס.באך מן המשוואה (שגם אצלו דרך אגב, לא כל היצירות קאמריות באותו הלבל)
רוב החומר הטרום-קלאסי, נוטה להשמע שבלוני בהאזנה ממושכת או חוזרת.
כמובן שיש יוצאי דופן. כמעט כל קטע שנכתב לויולה דה גמבה סולו בתקופת הבארוק (טוביאס היום, סנט-קולומב, מארה, אבל, ואחרים) יענג את הנשמה, אבל אחרי הכל זאת מוסיקה סופר אישית ולא כל כך מוכוונת חברותא
לעומת טריוס או קוורטטים שקיבלו את התנופה בתקופת היידן.
(לאוטה סולו, או כליווי לשירה מתקופת הרנסנס למשל, בדרך כלל גורמת לרגל שלי לתופף בעצבנות,
ולהפטרת "תתקדם!", בליווי הקפצה לטראק הבא..)
הכח של הבארוק והרנסנס טמון יותר ביצירות ווקאליות (מדריגלים ויצירות קודש), לפני שהאופרה השתלטה על הברנז'ה.. ככל שהשירה עברה עם הזמן מהכנסיה והארמונות לנחלת הבמה/בידור, ולטעמי ירד ערכה,
כך עלה כח הביטוי האישי של המלחינים בז'אנר הקאמרי, כי הן נכתבו לביצוע "בין חברים" ופחות לביצוע פומבי.
אני יודע שהדוגמא הבאה היא הקצנה חריפה, אבל בכל זאת:
סונטה כל שהיא מיני רבות של ויואלדי - לעומת חמישיית פסנתר של ברהמס..
ובכיוון ההפוך, מדריגלים של מונטוורדי וג'זואלדו, דרך הפסיונים והמיסות של באך - לעומת אופרטות של אופנבאך ושטראוס..
בסופו של דבר, "צריך" לשמוע מה שעושה לנו כיף, וזהו..