השוואה בין תחום השמע לתחום המוטורי.Bugattiמקבילה שנתקלתי בה כמה פעמים, ואף שימשה מוכרנים להסבר נושא ללקוח, עלתה לאחרונה בעקבות תוכנית מעניינת ב-National Geographic על ה-Bugatti Veyron. הסיפור מתחיל סביב מנוע בן 1001 כ"ס. המנוע הורכב משתי מנועי V8 שיצרו מנוע W16 ומוציא את ההספק הנדרש. ברם בנוסף ל-1001 כ"ס המנוע מייצר גם 2000 כ"ס חום (מזכיר CLASS A או שפופרות?). לשם כך צוייד הרכב ב-10 מאידים!
המנוע מסוגל להאיץ את ה- Veyronמ-0 ל-100 ק"מש ב-2.5 שניות! כדי לבלום, הרכב מצויד במעצורי דיסק כמו של מטוסים, ומסוגל להביא את הרכב מ-100 קמ"ש לעצירה ב-2.2 שניות. כמובן שניתן לתאר את החוויה של העצה ל-100 קמ"ש ועצירה, בפחות מ-5 שניות, כחוויה מרשימה. אין ספק שיש פה קשר בלתי מעורער בין מדידה לחוויה, המתואר במספרים מובנים לכל. הם גם ברי השוואה.
התוכנית של National Geographic, עוברת מכלול מכלול, החל מהמנוע דרך הגיר (כפול) ועד לצמיגים (המיוחדים שהוזמנו ממישלין ומחירם מגיע ל-17,000$ לסט, ומחזיקות רק 10,000 ק"מ). בכל אחד מהמכלולים (שמיוצרים במקומות שונים באירופה) יחודיות ופיתוח של שנים להשגת המטרה: מכונית שתהיה מעל כולם. בתאוצה, במהירות מירבית (407 קמ"ש!), בלימה ואחיזת כביש. תג המחיר 2.6 מליון $. אגב מי שעומד מאחורי כל זה היא Volkswagen Group .
תוהה אני, מה המקבילה שלו בתחום התחביב? בהתאם לקו המחשבה בפיתוח ה- Veyronלראות בבירור קו הגיוני ומובנה של פיתוח ציוד על בתחום השמע. הגדרת יעדים (מדידים, כמו הכ"ס, המהירות, התאוצה או הבלימה), פיתוחים יחודיים ומימוש שלהם. בעצם בעוד שברכב יש מקבילות בין הביצועים לחוויה המתקבלת, ויש פרמטרים מדידים שיכולים לבטא את יתרונם היחסי לרכבים אחרים וכמובן לעוצמת החוויה, עושה רושם שכל אילו הלכו לאיבוד ברגע שתחום השמע, במיוחד ה-HI END זנח את הנתונים התמקד בחוויה ואיבד את יכולת ההשוואה.
ה- Veyron יוצרה בכמויות צנועות של 300 יח' בלבד. כך שהפלח שוק בהחלט מזכיר את תחום ה-HI END. גם מחירו אינו צנוע, ולא נועד לכל אחד. כדי להתגבר על מכשולים טכנולוגיים שתחום הרכב לא הצליח לתת להם פתרון, נדדו אנשי הפיתוח לתחום המוטס. שימוש בטכנולוגיות וחומרים מיוחדים. בהתאם המחיר. בתחום השמע, עושה רושם שהנטיה לא ללכת לכיוון הטכנולוגי של תעשיות המטוסים או החלל, כי אם להפליג לכיוונים ביזאריים שאינם קשורים לטכנולוגיה. אולי אפילו בכיוון המנוגד!
ע"פ מי שהיה ממונה על הפרויקט ב-Volkswagen Group נדרשו כלים מיוחדים ואנשים מיוחדים להביא רעיון לידי סיום מוצלח. מישהו הניח על השולחן קונספט, הקונספט קבע מטרה וגם שורת מכשולים שעליהם היה צריך להתגבר. החתירה לאותה מטרה התאפשרה במציאת פתרונות ושילובם למכלול אחד שלם. ניתן לראות את הקשר ההגיוני בין בעיות לפתרונם (גיר מהיר ובו זמנית חזק, צמיג שיחזיק מעמד במהירות הזו וכו').
בהקבלה הזו, ניתן לראות בבירור שע"מ שתחום השמע ובמיוחד ה-HI END יוכל לפרוץ קדימה ולהניח את הרגל על ה-"שלב הבא" (The next level) בתחום השמע, לא ניתן לנטוש את המדידות, או את הקשר ההדוק בין הטכנולוגיה והיכולת לרתום אותה לקבלת ההישג. כאמירה: שמה שלא ניתן למדידה לא ניתן לניהול", מה שלא רוצים למדוד, לא יכול להתפתח!
הדבר עולה בקנה אחד עם תלונות על כך שהתחביב בעצם לא הציג בשנים האחרונות מוצרים פורצי דרך, או בעלי יכולות על (כמו ה- Veyron). האם בכך שהתחום נטש את החלק הטכנוקראטי, בטענה שאין בו ממש, בעצם חרץ את גורלו בקיבעון?