עכשיו 20/04/24 05:49

פרסם תגובה פרסם נושא חדש עמוד 1 מתוך 7   [ 65 הודעות ]
עבור לעמוד 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  הבא
מחבר הודעה
 נושא ההודעה: כמה שליטה?
הודעהפורסם: 15/02/11 04:03 
--- מושעה ---

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
21/12/10 12:56

הודעות: 1205
כמה שליטה?
יחסי הגומלין בין המגבר הספק לרמקול מכתיבים במידה רבה את השליטה בצליל. שליטה, משמעותה שהרמקול יבצע 1:1 את מה שהמקור מוציא והמגבר מגביר. יחסי הגומלין בנקודת החיבור שבין הדקי המגבר והרמקול, מורכבים מעט יותר משנדמה.
זהו תרשים של מגבר מחובר לרמקול בעזרת כבל.


amp.jpg



R out - הנגד הפנימי ביציאת המגבר, ונתון מקדם הריסון או ה-DF נוגע לו.

RL - נגד העומס או הרמקול, והוא בד"כ 8 אוהם.

R w1 + R w2 – נגד שיוצר הכבל המחבר בין המגבר לרמקול.


אילו הרמקול היה מחובר ע"י כבל אידאלי, או ממש קרוב למגבר, והתנדגות הכבל הייתה נעלמת, עדין הנגד הפנימי של המגבר, היה מייצר מחלק מתח בין R out ו- RL. יחס הנגדים קובע בעצם כמה דברים:

א. כמה מההספק של המגבר יפול על הנגד במגבר, וכמה על הרמקול.
ב. את מידת השליטה של המגבר על הרמקול.
ג. את מידת החשיבות של התנגדות הרמקול (בערך המינימאלי) ואת מידת ההשפעה של הכבל לרמקול.

R out או כפי שהוא מכונה Damping Factor או מקדם הריסון, נתון בד"כ ע"י היצרן, ומחושב לרמקול של 8 אוהם. אם המספר = 50, משמעותו שהנגד R out קטן פי 50 מהתנגדותו של הרמקול (RL). תיאורטית, ככל שהמספר יותר גבוהה, כך עדיף. המספר 50, מציב את הערך של R out על 0.16 אוהם.

ברם, רמקול כמו סידרה 6 של B&W יורדים ל-3.7 אוהם בתדר מסויים, ובכך מורידים את ה- DF ל-1/2. התנהגות הרמקול כעומס, תלויית תדר, בעוד התנהגות ה- R outדי קבועה. מגברי הספק, בד"כ מציגים נתון DF משופר, והוא נע מ-150 ועד 1000. מצד שני, במגברים עם שנאי יציאה (מקינטוש ב-SS, ורוב מגברי השפופרות), מקדם הריסון יורד לכדי 20. בהתחשב בדוגמא של ה-3.7 אוהם, הערך בעצם יורד לכ-10 בלבד!

הרמקול או RL אינו רק נגד, כי אם גנרטור. ע"פ חוק לנץ, הסליל של הרמקול, משהחל לנוע בתוך שטף מגנטי, מייצר זרם נגדי, שווה בגודלו לזרם שיצר את התנועה, ומנוגד בכיוונו, במטרה לבלום אותו. לטובת העניין, נוצר מאבק כוחות בין המגבר לרמקול, בו המגבר נסה לאלץ את הרמקול לנוע ע"פ המוצא שלו (שעוקב אחר המקור) ואילו הרמקול מתנגד לו.

ברם, הנגד R out או ה-DF נכנס למשחק כקפיץ משכח. משול הדבר למישהו שאוחז בידו של חבר. החבר מצווה לשמור על ידו יציבה, בעוד אנו מנסים (בכוח) להזיז את היד. הכנסת R out בין ה-2 משולה לקפיץ, שבולע חלק מהכוח ומתכווץ או מתרחב בהתאם.

במילים אחרות, ככל ש- R out יותר גבוהה או ה-DF יותר נמוך, יש פחות שליטה על הרמקול. אותו R out משמש כאלמנט משכך ומונע מהמגבר לכפות את עצמו על הרמקול. כמובן, שגם לעכבת הרמקול יש משמעות, ורמקולים בעלי עכבת של 4 אוהם או פחות, מרעים את המספר (DF) פי 2 או יותר, בהתאם.

הכנסת האלמנט שיכוך (הקפיץ) עשויה לעבוד לטובה בשל עידון המאבק בין המגבר לרמקול, וליפות את הצליל. אך באותה מידה, הדבר מביא להתרחקותו מנאמנות למקור (1:1). היחס בין מקדם הריסון הנמוך, ותכונותיו, יחד עם תכונות העכבת (תלות בתדר) עשויים להשפיע על גוון הצליל (עקום היענות). השילוב בין ה-2 הוא אמפירי, ותוצאותיו עשויות להיות נעימות למאזין. מצד שני, יש קשר בין נעימות (יותר) ובין מידת אי נאמנותן למקור. בהתחשב שגרף העכבת של רמקול על נתון של 8 אוהם נומינאלי, עשוי לרדת לפחות מ-4 אוהם בתדרים מסוימים, ובמקביל לעלות ל-30 אוהם בתדרים אחרים, תיצור שונות בצליל. המתח ע"פ הרמקול (הדקיו) בהינתן שהתנגדות הכבל (R w1 + R w2) = 0, הוא מחלק מתח בין התנגדות היציאה R out והתנגדות העומס RL.

עבור המקרה של DF = 20, ערכו של R out = 0.4 אוהם. במצב ש-RL בעל התנגדות של 8 אוהם, יפול על R out כ-4.76% ממוצא המגבר. עבור המצב ש-RL יורד ל-4 אוהם, יפול על R out כ-9.1% ואילו כאשר העכבת עולה
ל-30 אוהם, יפול על R out רק כ-1.3% בלבד. מדובר בשינויים בטווח של כמעט 8%.
עבור DF = 200 ערכם של המספרים יקטן פי10! ערכו של R out ירד ל-0.04 אוהם, והשינוים יהיו בין 0.91%
ל-0.13% בלבד. כלומר פחות מ-1%.

השימוש בשנאי יציאה משפיע על עקום ההיענות גם בשל העובדה שיחס ההמרה של השנאי אינו לינארי בתדר. גם שנאים טובים (ויקרים) יהיו פחות לינארים מאשר אי שימוש בהם (SS). לשנאי יש תכונה חיובית נוספת בהגיעו לרוויה, וזו מכונה SOFT CLIPPING. ברם, באותה מידה השנאי מפסיק לקיים את יחס ההשנאה בהתקרבו לרוויה, ונכנס ליחס מופחת בשל תכונה מגנטית של הליבה. התנהגות זו מותנית בפרמטר שנקרא עקומת החשל.

התנגדות הכבלים:

כבל נחושת שאורכו 3 מ' ועוביו 5 מ"מר (10#), ישקף התנגדות של 0.04 אוהם. מאחר ומדובר בזוג, ההתנגדות תהיה 0.08 אוהם. המספר הנמוך, מראה שמידת חשיבותו של הכבל במקרה של DF נמוך (נניח 20) אינה משמעותית. אך עבור DF גבוהה כמו ב-200 ומעלה, הכבל הנ"ל יהווה כ-50% מערכו של R out. ולכן, משמעותו תגדל. לטובת שיפור היחס ומזעור השפעת הכבל על הצליל, במגברים עתירי הספק ו-DF גבוהה, כמו ברמקולים בעלי עכבת נמוכה וקשה, עדיף כבל עבה ובעל התנגדות אוהמית מזערית.

רבות דובר על תכונות אחרות של הכבל, כמו מבנה המוליך, בשל ירידת תכונות ההולכה בתדר גבוהה (10KHZ ומעלה), מתופעות זרימה הקפית. ככל שהתדר עולה, צריכת הזרם וכן האפשרויות הקימות לתופעה הזו קטנות, ולכן הבעיה פחות משמעותית. גם העובדה שהמגבר אינו נזקק לספק את הזרם באופן קבוע (DC או RMS) ומדובר בדינאמיות של לפחות 1:20, התופעה בטלה בשישים.

יחידות ביניים ומעגלי תיקון בכבל, (כמו MIT) מכילות מעגל פאסיבי בדרך מהמגבר לרמקול. מאחר והיח' הנ"ל חתומות ואין היצרן מספק מידע על תכולתן, כל ערך שיגדיל את ההתנגדות הטורית, יתנהג כמו הקטנת ה-DF, בעידון הצליל ועשוי להיות אטראקטיבי לחובב, אך התשלום על הפעלול גבוהה. גם בעלותו וגם בחוסר הידיעה מה בעצם נעשה שם.

_________________
תרגיש חופשי לשאול או לפנות בכל שאלה או סוגיה הקשורה לנושאי הפורום.


נערך לאחרונה על ידי מיכאל לנג בתאריך 15/02/11 10:33, נערך פעם אחת בסך הכל.

חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: כמה שליטה?
הודעהפורסם: 15/02/11 05:46 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
21/09/08 04:12

הודעות: 7061
Damping Factor  זה אחד הקשקושים הכי גדולים שיש היום בתעשיה.
בתאוריה הכל נכון אבל במציאות היו הרבה מיקרים של מגברים כמו רוטל עם df של 1000 שנשמעו הרבה פחות טוב ממגברים עם df של 20.

צא מהתאוריה ותקשיב למציאות.

_________________
Speakers: Wilson Alexandria X-2.2 Preamp: Momentum HD Preamplifier Amp: Dan D'Agostino Momentum Stereo Amplifier Source: MSB Analog DAC with Analog Power Base and Premium QUAD USB2 Cables: Transparent Reference XL MM2


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: כמה שליטה?
הודעהפורסם: 15/02/11 07:38 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
01/09/08 16:05

הודעות: 7318
תודה על ההסבר המלמד (Y)


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: כמה שליטה?
הודעהפורסם: 15/02/11 08:24 
עוסק בתחום

עוסק בתחום
סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
26/09/08 21:35

הודעות: 18219
Sonus כתב:
Damping Factor  זה אחד הקשקושים הכי גדולים שיש היום בתעשיה.
בתאוריה הכל נכון אבל במציאות היו הרבה מיקרים של מגברים כמו רוטל עם df של 1000 שנשמעו הרבה פחות טוב ממגברים עם df של 20.

צא מהתאוריה ותקשיב למציאות.


במקרה אני מכיר מגבר עם DF 20 ... שעושה בצפר.. ללא מעט מגברים אחרים ... (F)

_________________
אביעד בריד - Byrdio
V.Y.G.E.R - CH Precision - Aries Cerat - Kharma - Clarisys audio - Boenicke - J.Sikora
VYDA - Pink Faun - SubBase - DS Audio - Aidas - Etsuro - SAEC - SOtM - CSport - Fono Acustica

טל - 052-6161-497
Gמייל - byrdparis@gmail.com


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: כמה שליטה?
הודעהפורסם: 15/02/11 09:40 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
29/05/10 14:39

הודעות: 6721
מיקום: פינתקובה דיזינגובה
היי מיכאל
הדיון הוא דיון מעניין למי שמייצר את המגברים, לא לאלה שמאזינים, מכאן התגובות ...

ועכשיו לעצם העניין - R(Out)0 הוא לאו דווקא דבר רע לאוזן ... וכדי לפשט ניקח מגבר אוזניות טיפוסי.
הנגד של 5 - 20 אוהם משמש אותך כעיקרון להגנה מקצר בעת הכנסה והוצאת אוזניות. אבל להגנה יש גם פתרונות אחרים ...
אז זהו שהנגד גם צובע (קצת) את הצליל. אם תמדוד את THD בקצוות הוא יעלה יותר מהאמצע (וגם שים לב מאיזה סדר ההרמוניות). זה ישפיע גם על היענות התדרים (זה יעלה באותם הקצוות) ובמקרים מסויימים יעשה קצת תיקון (חוץ מזה שצביעת צליל מבוקרת נשמעת לעיתים יותר טוב מהמקור) ...
בשורה תחתונה - אין ספק שזה יעוות, מי אמר שזה לא יישמע טוב ?

_________________
"מותו של אדם אחד - טרגדיה, מותם של מיליונים - סטטיסטיקה"


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: כמה שליטה?
הודעהפורסם: 15/02/11 10:19 
עוסק בתחום

עוסק בתחום

הצטרף:
17/02/09 03:08

הודעות: 2949
נתון זניח וחסר חשיבות, למרות המאמר המעלף.

_________________
AudioClinic


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: כמה שליטה?
הודעהפורסם: 15/02/11 10:23 
--- מושעה ---

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
21/12/10 12:56

הודעות: 1205
Sonus כתב:
Damping Factor  זה אחד הקשקושים הכי גדולים שיש היום בתעשיה.
בתאוריה הכל נכון אבל במציאות היו הרבה מיקרים של מגברים כמו רוטל עם df של 1000 שנשמעו הרבה פחות טוב ממגברים עם df של 20.

צא מהתאוריה ותקשיב למציאות.


שלום
ההסבר לכך נובע מהמימוש העקום ל-DF ע"י משוב. החברה בחרה להוליך שולל את מי שחשבו ש-DF גבוהה עדיף, וכך גרמה
למי שרכש וציפה לטוב - להתאכזב.

_________________
תרגיש חופשי לשאול או לפנות בכל שאלה או סוגיה הקשורה לנושאי הפורום.


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: כמה שליטה?
הודעהפורסם: 15/02/11 10:30 
--- מושעה ---

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
21/12/10 12:56

הודעות: 1205
valer_valer כתב:
היי מיכאל
הדיון הוא דיון מעניין למי שמייצר את המגברים, לא לאלה שמאזינים, מכאן התגובות ...

ועכשיו לעצם העניין - R(Out)0 הוא לאו דווקא דבר רע לאוזן ... וכדי לפשט ניקח מגבר אוזניות טיפוסי.
הנגד של 5 - 20 אוהם משמש אותך כעיקרון להגנה מקצר בעת הכנסה והוצאת אוזניות. אבל להגנה יש גם פתרונות אחרים ...
אז זהו שהנגד גם צובע (קצת) את הצליל. אם תמדוד את THD בקצוות הוא יעלה יותר מהאמצע (וגם שים לב מאיזה סדר ההרמוניות). זה ישפיע גם על היענות התדרים (זה יעלה באותם הקצוות) ובמקרים מסויימים יעשה קצת תיקון (חוץ מזה שצביעת צליל מבוקרת נשמעת לעיתים יותר טוב מהמקור) ...
בשורה תחתונה - אין ספק שזה יעוות, מי אמר שזה לא יישמע טוב ?


שלום
נשמע יותר טוב - כתבתי שגם R out גבוהה (או DF נמוך) יגרום לתופעה הנ"ל (למי שאוהב...). קטונתי מלבחור לאנשים מה טוב להם.
בחלק מהציוד האנלוגי, מי שמאוד בעד ומרותק לצליל, בעצם אוהב גם את ה-THD, ו-IM D וכו'. וכמובן אם ה-DF נמוך אז את הרכות,
ואח"כ אם יש עוד איזה קופסה בכבל אז צבע.

נגד יציאה במגבר אזניות - אני מקווה שאינך מתכוון למימוש של נגד טורי מיציאת הרמקול, אלה לפתרונות של מגברי אזניות יעודים.
לא ממש מכיר מבנה של מגברים אילו.

_________________
תרגיש חופשי לשאול או לפנות בכל שאלה או סוגיה הקשורה לנושאי הפורום.


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: כמה שליטה?
הודעהפורסם: 15/02/11 10:46 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
21/09/08 04:12

הודעות: 7061
מיכאל לנג כתב:
Sonus כתב:
Damping Factor  זה אחד הקשקושים הכי גדולים שיש היום בתעשיה.
בתאוריה הכל נכון אבל במציאות היו הרבה מיקרים של מגברים כמו רוטל עם df של 1000 שנשמעו הרבה פחות טוב ממגברים עם df של 20.

צא מהתאוריה ותקשיב למציאות.


שלום
ההסבר לכך נובע מהמימוש העקום ל-DF ע"י משוב. החברה בחרה להוליך שולל את מי שחשבו ש-DF גבוהה עדיף, וכך גרמה
למי שרכש וציפה לטוב - להתאכזב.



מ.ש.ל

_________________
Speakers: Wilson Alexandria X-2.2 Preamp: Momentum HD Preamplifier Amp: Dan D'Agostino Momentum Stereo Amplifier Source: MSB Analog DAC with Analog Power Base and Premium QUAD USB2 Cables: Transparent Reference XL MM2


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: כמה שליטה?
הודעהפורסם: 15/02/11 10:48 
עוסק בתחום

עוסק בתחום

הצטרף:
17/02/09 03:08

הודעות: 2949
מיכאל לנג כתב:
Sonus כתב:
Damping Factor  זה אחד הקשקושים הכי גדולים שיש היום בתעשיה.
בתאוריה הכל נכון אבל במציאות היו הרבה מיקרים של מגברים כמו רוטל עם df של 1000 שנשמעו הרבה פחות טוב ממגברים עם df של 20.

צא מהתאוריה ותקשיב למציאות.


שלום
ההסבר לכך נובע מהמימוש העקום ל-DF ע"י משוב. החברה בחרה להוליך שולל את מי שחשבו ש-DF גבוהה עדיף, וכך גרמה
למי שרכש וציפה לטוב - להתאכזב.


כמעט כל מגבר בעולם עושה שימוש במשוב, כולל המגברים של רוטל. זו כלל לא הבעייה איתם.

_________________
AudioClinic


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

פרסם תגובה פרסם נושא חדש עמוד 1 מתוך 7   [ 65 הודעות ]
עבור ל:  
עבור לעמוד 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  הבא

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  



חפש:

hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות