BooBoo כתב:
תודה רבה על הסקירה המאוד יפה אביעד
באמת סימפוניה יפה מאוד.
אני יודע שיש הרבה שמשווים בין הסימפוניות של מאהלר לאלו של ברוקנר, אבל לעניות דעתי הבלתי קובעת יש הבדלים.
כמו שאני רואה את הדברים, הסימפוניות של מאהלר זה כמו פרוגרסיב רוק במובן ההכי טהור שלו.
כל יצירה היא משהו אחר, כל אחת בנויה אחרת, כל אחת מורכבת ממספר שונה של פרקים, חלק מערבות ווקאל וחלק לא, גם בווקאל חלק נכתב למקהלה וחלק לסולו וכו' וכו' וכו'.
אצל ברוקנר לדעתי הפרוגרסיב קיים, בהחלט קיים, אבל ה"שטאנץ" הוא די קבוע, ובאיזשהו מקום קצת חוזר על עצמו מיצירה ליצירה, כך שמי ששמע את הראשונה, השניה והשלישית כבר יודע, בגדול, למה לצפות מהרביעית. לא שיש בזה משהו רע חלילה.
אולי אני טועה, אבל ככה לפחות אני מרגיש.
הי, תודה.
ההשוואה מגיעה מלמעלה ולא מלמטה.
מאהלר וברוקנר כתבו והלחינו לאותה "אסכולה" אבל בעוד שברוקנר היה מושפע יותר מוואגנר בצורה סימפונית וכתב קצת יותר "כבד" חוזר על עצמו ואפל משהו.. מאהלר השתולל עד הסוף.
אני לא כל כך מסכים שאם שמעת את הראשונה והשנייה של ברוקנר אתה יודע למה לצפות מהשאר..
הרביעית למשל, השביעית והתשיעית מדהימות ודי שונות מה חמישית או השמינית ששונות מאד, ולא פחות מדהימות.
בכל מקרה, לברוקנר יש כל כך הרבה מוסיקה בנוסף לסימפוניות שכתב (מה שלמאהלר יש מעט מאד).. מיסות, רקוויאם, מוטטים, מוסיקה קאמרית, מוסיקה לאורגן ועוד ועוד.. אפשר גם מהכיוונים הללו לתהות על קנקנו באופן קצת שונה.
מקווה שנגיע לזה, אם לא "אפול" בדרך.