עכשיו 19/03/24 08:38

פורסם: 28/03/12 09:26 ע"י Byrdio


נקולאי זניידר מנגן ומנצח - מוצרט, ברהמס ואלגר



אחרי שעברנו לא פעם ולא פעמיים על בינוניותם של התזמורת הפילהרמונית הישראלית, נחמד מידי פעם להגיד גם
דברים טובים ועוד איך טובים!

nik1.jpg



אתחיל מהסיכום; היה מצוין.
מצוין ברמה שביציאה מהאולם עוד "רעדתי" מאושר, החיוך לא נמחק והמשכתי לזמזם את כל היצירות שנוגנו באותו
הערב גם במשך הלילה. הערב היה קצר יחסית, משהו כמו שעה ועשרים לא כולל את ההפסקה באמצע ונוגנו שלוש
יצירות מצוינות. חצי קלילות, מלודיות ונחמדות מאד ללא ספק. בקיצור, תכנית כיפית במיוחד לאמצע השבוע וקונצרט שכולו מרחב,
חיוכים וקסם של כנר\מנצח.

אז מה היה לנו שם..
ניקולאי זניידר,.. מנגן ומ נ צ ח! על הפילהרמונית הישראלית, בערב עם תכנית מקסימה.

* קונצ'רטו מס 4 לכינור מאת מוצרט K218
* הפתיחה הטראגית מאת ברהמס
- הפסקה –
* ואריאציות אניגמה מאת אלגר

ניקולאי זניידר הוא אחד מהכנרים המוכרים כיום בתחום ושמו מתנוסס לא רק ככנר מהשורה הראשונה, אשר מנגן
ברחבי העולם – אם ברסיטלים או בקונצרטים, אלא גם כמנצח לא רע בכלל (בלשון המעטה), כך מסתבר.
זניידר הוזמן השנה ע"י ואלרי גרגייב לנצח על "נישואי פיגרו" יחד עם "תזמורת תיאטרון מרינסקי" בסט פטרסבורג.
כבוד לא קטן בכלל. כמו כן ניקולאי כיום מנצח קבע, בלא מעט תזמורות ברחבי העולם. כגון; מינכן, דרזדן, לונדון, רדיו
צרפת, לוס אנג'לס וכיוצ' ועושה חייל כמנצח כפי שהוא עושה כן בהיותו כנר אם בקונצרטים גדולים ואם בפסטיבלים או
בתחום הקאמרי.

nik3.jpg



אני מתיישב באולם האודיטוריום בחיפה וחלק מהתזמורת כבר ישובה. סקצית מיתרים בקשת מסביב למקום ריק קטן
וצפוף כמעט. ארבעה נשפנים בשורה האחרונה וזהו. כסאות יתומים, כלים שכובים עליהם ומעמדי תווים שפזורים לשאר
התזמורות שעוד תגיח בהמשך הערב, מסביבם. ידעתי כבר שהמוצרט פותח, גם לפי כמות הנגנים בתזמורות.. וגם לפי התוכנייה :D .

השעה שמונה וחצי בדיוק והתזמורות מפסיקה את "חפירות" הנגינה מכיוון הבמה. שקט שורר באולם והאורות
מתעממים כמעה (אני אוהב שהם מעט מנמיכים את האור המעייף הזה באולם, כאשר מתחיל קונצרט. לצערי לא תמיד
הם עושים כך). ניקולאי זניידר מגיח מהדלת האחורית של הבמה ומחיאות כפיים נשמעות מכיסאות המאזינים. הוא עובר
בין שורות הנגנים ונעמד באזור הריק, באמצע רוחב הבמה.
אין פודיום, אין מנצח. תזמורות שמונה 50 נגנים (קצת גדול על מוצרט, אבל בהינתן אולם ולא "סלון" זה בסדר.. ) וכנר
שגם ניצח עליהם. מקסים.
זניידר מסמן בידיו והקונצ'רטו מס 4 לכינור מאת מוצרט נפתח. התיבה הראשונה קצת מפוספסת אך מלבד זה ומאותו
הרגע ועד יציאתי מהאולם הביצועים היו כמעט מושלמים. הסאונד שהתזמורת הצליחה לייצר בליווי כינורו של זניידר
במוצרט היה ענוג, אחיד ומקסים במיוחד. חשבתי בליבי שמוצרט הם מצליחים לנגן כמעט ללא קושי. שזה די סביר מכיוון
שאתגר גדול זה לא, אבל בכל זאת.. זה נשמע פשוט טוב!, לא משהו שאני אומר ביתר קלות על הצ'יקמוקים שלנו באופן
תדיר, אתם כבר יודעים.

כינורו של זניידר נשמע למרחוק וכבר לפי הפרוג'קשיין האדיר שנשמע ממנו, גם ממעלה היציע ניכרת איכותו של הכלי.
ניקולאי מנגן בכינור מיוחד מאד שהולווה לו לטווח ארוך מהתיאטרון הדני ובחסות כמה נדיבים. זניידר מנגן על "גוורינרי דל
ג'וזיו" שהיה שייך לפריץ קרייזלר לא פחות.. אולי אחד הכנרים הטובים בכל הזמנים.

הקונצ'רטו של מוצרט נוגן לעילא. עם המון מרחב, אצילות, אצבוע וכמו כן אינטונאציה מדויקת ומעולה. ניקולאי זניידר לא
נשמע כ טכניקן חסר לב, אלא ככנר מעולה שיודע את העבודה על בורייה. הוא מלא ברגש ויחד עם תפקידו כמנצח,
מצליח לאזן את הכינור יחד עם התזמורות שכאמור ליוותה אותו בסגנון ובחן. זוהי יצירה קלילה, ענוגה ומלודית מאד על
כל פרקיה. תפקיד הכינור יכול להיות מסוכר ומקסים אך הוא נע גם בין העונג הזה לבין פראזות קצת יותר מעניינות
ומסובכות, כפי שזניידר התעלה וניגן אותן בפינות היצירה ובקדנצות כמובן.
הקונצ'רטו הסתיים ומחיאות כפיים רועמות החזירו את הכנר כמה וכמה פעמים לקבל את הערכה הרבה שחשו אליו המאזינים.

הפסקונת של כמה דק' להתארגנות ונגנים רבים התווספו לשורות התזמורת. כמו כן הובא פודיום המנצח אך ללא סטנד
התווים עבורו. זניידר ניצח על "הפתיחה הטרגית" של ברהמס בעל פה וללא פרטיטורה. מחזה מרשים ללא ספק, שגם
גדולי המנצחים כיום לא תמיד מעיזים לגייס לעצמם. גם ביצירתו של ברהמס זניידר התעלה ותפס את התזמורת על
קצותיה. ניואנסים, דינאמיקה וארטיקולציה. כל הסופרלטיבים הסימפוניים היו שם במלוא הדרם. כאמור, זה המשיך גם
עם היצירה הבאה שהחלה מייד אחר ההפסקה הגדולה. קפה וקצת פטפוטים עם חברי בלובי האולם ועולים חזרה.

כאן כבר כל התזמורת התאספה לה, כלי הקשה, נשפנים רבים לרבות קונטרבסון שנקרא במיוחד עבור אחד מחלקי
הואריאציות ועוד ועוד.
"ואריאציות אניגמה" היא יצירה מופלאה, שבנויה מחלקים חלקים.. כל חלק מתאר ונכתב עבור חבר או ידיד אחר של
אלגר. ליצירה יש פירושים רבים וסברות על מה ואיך כתב (ובעיקר מאין שאב את ההשראה ללחנים), למרות שיש כתובים על דברים ממשיים שהגיעו מהמלחין עצמו. היצירה מונה 14 חלקים.. כאשר החלק התשיעי הוא המפורסם
ביותר- "נמרוד". החלק נכתב לחבר טוב של אלגר והוא משמש לא מעט פעמים באירועים המזכירים חללי מלחמה,
באזור בריטניה בעיקר.

התזמורת הענפה שישבה באולם , ניגנה את היצירה של אלגר ביתר שאת!.זו לא יצירה קלה בכלל והדינאמיקה שהיא
טעונה בה אימתנית. כבר שמעתי כמה וכמה פעמים את היצירה הזו בהזדמנויות שונות ולאו דווקא מידי הפילהרמונית..
ואני חושב שזו הפעם הראשונה שכה התלהבתי מביצוע חי שלה. ניקולאי זניידר הפתיע אותי ואת הקהל כולו. כמו כן,
כאמור, התזמורת שלנו שניגנה את הואריאציות כל כך טוב שבגינם פערתי אוזניים לרווחה וישבתי על קצה הכיסא בכל
זמן היצירה.
המנצח הצליח לאגד, לאסוף ולהפיח בחברה שלנו חיים שלא ידעתי על קיומם. הבלחות קרשנדו מטורפות, אדיקות
בסקשנים השונים, כניסות מדויקות של כלי ההקשה ושל הנשפנים שעושים כאן עבודה קשה ומדהימה כאחד ועוד כהנה
וכהנה. פשוט עילוי מוסיקאלי של יצירה מצוינת באמת! זו ללא ספק הייתה גולת הכותרת של אתמול בערב, למרות
שהמוצרט היה זה שאמור היה להוציא את האנשים מהבתים. אז אולי הוא זה שהוציא, אבל ללא ספק האלגר השאיר
אותנו באולם! ובכיף. (לא שלא נהניתי מחלקו הראשון של הערב). ניקולאי זניידר התברר כאחד המנצחים הטובים ביותר
שעברו כאן עם התזמורות שלנו בשנים האחרונות.. ואני מעז להגיד שהוא מנצח טוב יותר מאשר הוא כנר.. עד כדי כך.

היום, אותה התוכנית מועלת שוב בחיפה. אני ממליץ לכל אלו שהתלבטו או לא ידעו, לרכוש (עכשיו!) כרטיסים ולהגיע
לאולם כדי ליהנות מביצוע מרשים שסוף סוף מגיע לנו. אחרי שנים על גבי שנים של ערבים בינוניים עד טובים מינוס. אני
אהיה שם גם היום.

אביעד.
(F)




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות