שלום לכולם,
אז באיחור אופנתי של יום אחד (איתכם הסליחה

), הינה לפניכם הסקירה המלאה של מפגש המוסיקה
האחרון שקיימנו, תחת מטריית Hi Fi Music ובאירוחו הנדיב של אילן סודרי- מחברת Audio Dreams
(שמהיום יהיו "בית המפגשים" שלנו).
לאחר תהפוכות של מפגשים בודדים לפני כן, כאשר התארחנו בבתי המשתתפים באירוחם הנדיב..
החלטנו להוריד את הטרחה\אי וודאות\בעייתיות בכך שיתנדבו אנשים (למרות שזה בא מהלב ואלו שאירחו אותנו
עשו זאת עם כל האהבה לאתר,לחברים ולמוסיקה) ובכך ליצור מערך מפגשים לא רציף שתלוי בלוגסטיקה אישית.
ובסכנה שנפריע את מנוחתם של שכנים\בני משפחה ועוד.
בהמשך אילן הואיל לעזור לנו ושמחנו מאד על נדיבותו להרשות לנו ולהשאיל ממנו ומשותפיו את אולמות
התצוגה וההדגמה ברמת השרון לטובת מפגשי המוסיקה שלנו (ואולי בעתיד גם למפגשים במתכונות אחרות).
אם כך זוהי התחלה של דרך חדשה, תודות לכולם.
יום שלישי, השעה 19:30, ובאיזור התעשיה רמת השרון, לא מעט חברי אתר\חובבי מוסיקה מתחילים להתאסף
באולם התצוגה של אודיו דרימס. קפה, מיני מאפים ושתייה קלה (תודה לאלוני

) היו כדי לפתוח את הערב
ולהשביע כל בטן מקרקרת פן תפריע למהלך המפגש

.
ב- 20:00 נכנסנו לאולם ההדגמות היפיפה שסודר ואורגן לבואנו עם מערכת משובחת ספות נעימות וכריות
לטובת אלו שישבו על הטריבונות (ולאלו שרצו להרדם מדי פעם

)
*לטובת האודיופילים - המערכת שניגנה הייתה:
זוג רמקולים - M&D - APOLLO II
הגברה - זוג מונובלוקים ופרה אמפ SS של - SHANG YA (מפלצתיים בהחלט!)
מקור - JVC - Blue Ray
הכבילה הייתה תערובת של HT+JAS (ואולי עוד משהו שלא שמתי לב)
מוסיקה בבקשה:
לאחר שבמפגש הקודם, התחלנו את סדרת מפגשי "יישור הקו" בסקירה על התקופות באומנות ובמוסיקה בפרט
(תוכלו לקרוא את כל זה בלינק),
המפגש הפעם התמקד 'בסוגי יצירות' בז'אנר הקלאסי.
מילות פתיחה נאמרו והתחלנו בהסברים..
מפאת הזמן "הקצר" שעמד לרשותנו (לא הלחיצו אותנו כמובן, אבל בכל זאת, אנשים מגיעים מרחוק וצריכים לסיים בזמן נורמאלי
{אני הגעתי ב 12:30 בלילה הביתה)) לא יכלתי להכין את כל תתי הז'אנר\סוגי היצירות הקיימות בתחום
המוסיקה הקלאסית, ובגין כך - בחרתי בכאלה עיקריים ושיעניינו כמה שיותר, אם לא את כולם, אז לפחות את רב המשתתפים
(לא בטוח שהצלחתי בכולם

)
להלן סוגי היצירות שדנו עליהם ובנוסף הקטע המוסיקאלי ששמענו לאחר מכן הסבר\שאלות\דיון...
{במפגש זה ובתקווה גם באחרים, השתדלנו ונשתדל בעתיד לשמוע כמה שיותר מהמוסיקה ולהפחית בדיבורים
אני מקווה שהבחירה היא לשמחתם של כולנו

}
פנטזיה - יצירה שנכתבה שבסיסה יש אילתור, וכך מתחמקת למעשה מכל חורי המוסיקה הנוקשים שהיו מהעת העתיקה
במשך הבארוק ולתקופה הקלאסית. היצירה בדרך כלל נכתבה לכלי מקלדת, צ'מבלו פיאנו פורטה פסנתר וכדומה.
פאסאג'ים שחוזרים על עצמם עם מלודיות שזורות באמצע בדרך כלל. ההרגשה ממנה היא בדרך כלל מהורהרת וחולמנית .
שמענו את -
Schubert -Fantasia for piano, 4 hands in F minor, D. 940 (Op. 103 \ Lupu-Perahiaפרלוד - אקדמה, יצירה שבאה בדרך כלל לפני יצירה ארוכה או מסובכת, היא מכילה כמה נושאים בדרך כלל בטמפו
זהה או מוגבל והיא בדרך כלל ללא מהות מדוקדקת ועם הרגשת החמצה בסופה.
הפרלודים הראשונים היו מתקופת הרנסנס שנגני לאוטה היו מאלתרים לפני יצירות גדולות וארוכות בהרבה.
שמענו את -
Preludes (13) for piano, Op. 32: No. 2 in B flat minor
מתוך -
Rachmaninoff - Preludes\Weissenbergאימפרומפטו - יצירה שמבוססת על צורה ללא מסגרת, המילה אמנם מתארת משהו אימפרוביזורי או על בסיס אילתור
אך בעצמם זאת יצירה שנותנת דרור לוירטואוז לנגן אותה כפי שיחפוץ מבחינה רגשית ואינטרפטציה,
כזו שמעודדת בכתיבתה לעשות כן.
האימפרומפטים המפורסמים הם אלו של שוברט, ושופן כמובן.
שמענו את -
4 Impromptus, Op.90, D.899 - No.2 in E flat: Allegro
מתוך -
Schubert: Impromptus D 899 & D 935 / Radu Lupuליד -Lied תרגום מגרמנית – שיר.
בדרך כלל מושר מהתקופה הרומנטית והלאה (רובם היו בתקופה הרומנטית בלבד) והטקסט מדבר על עניני אהבה ויחסים בין אנשים לרב.
השירים מגיעים מהאסכולה הגרמנית בעיקר והיצירה כתובה לסולן או שניים בליווי של פסנתר ולפעמים גם של תזמורת שלמה.
(מצטער בין כל אלה שסבלו מהקטע הנ"ל, הוא לא קל, אבל יפה שאי אפשר לתפוס, אני מניח שצריך לתת לו
קצת זמן כדי גם להתרגל לשירה הזו וגם כדי להבין את הטקסט\הסיפור מאחוריו)
שמענו את:
oft denk ich, sie sind nur ausgegangen
מתוך -
Mahler 2: Complete Recordings on Deutsche Grammophon\Bernsteinרומנסה - בטיבה, דומה לבלדה הספרדית, התחילו לכתוב רומנסות עוד במאה העשירית ועד ה 12
אך הצורה בה אנו שומעים כיום, התפתחה במאה ה 18. רומנסה התחילה בתור שיר,
אך במאות המודרניות יותר עברה להיות בעיבוד אינסטרומנאלי.
מלחינים רבים ראו בצורה הזו משהו קליל ומיוחד ובדרך כלל הרומנסות הן קטעי מוסיקה נוגים עדינים ומלנכולים.
שמענו את -
Clara Schumann - Romancendres\ Christoph Richter, Dénes Várjonסונטה - סונטה = קטע מנוגן, מול קנטטה = קטע מושר.
מלטינית – SONARE - להישמע ואחר כך המירו את זה למנוגן מכיוון שכבר הייתה ההבדלה בין
שירה ובין כלי נגינה. בדרך כלל עם הבדלים קטנים לכאן או לכאן בפיסה, יצירה אשר כתובה לכלי סולו או
בליווי פסנתר עם כלי מלודי, כינור, צ'לו ואחרים.
שמענו את -
Spring - violin Sonatas
מתוך -
Beethoven: Complete Sonatas for Piano and Violin Isabelle Faust ,Alexander Melnikovמוסיקה קאמרית – יצירות המחולקות לפרקים המנוגנות ע"י שלושה או יותר נגנים בודדים.
היצירות עמוסות ברגש וכל נגן וירטואוז. שלו תפקיד לא מבוטל בקונספציה הכללית.
את המוסיקה הקאמרית כתבו וניגנו עוד מתקופת הרנסנס והלאה, כאשר בתקופה הקלאסית הצורה הזו
התפתחה ביותר והמשיכה להתפתח דרך התקופה הרומנטית והפוסט רומנטית.
שלישיות, רביעיות הן צורות הקאמרי השכיחות ביותר.
שמענו -
Piano Trio In A Minor, Op.50 - 1. Pezzo Elegiaco
מתוך -
Tchaikovsky / Rachmaninov: Piano Trios- Lang\Repin\Maiskyסרנדה - יצירות שנכתבו עוד מימי הרנסס, והם למעשה יצירות שקטות ועדינות שבדרך כלל נכתבו למישהו או לכבודו של
מישהו. בימי קדם סרנדות היו מושרות לאהובות מתחת לחלונן שהזמר אחז בלאוטה או בגיטרה, אך משם
הצורה התפתחה עם התקופות והשתנתה גם לפרקים רבים בצורתה וגם לכתיבה לכלים רבים.
האינטנסיביות המהותית, או המוסיקאלית שלה פחותה מסימפוניה, ועל כך היא עדיין נקראת סרנדה.
כאמור, הצלילים יהיו רגועים בדרך כלל ומאד נעימים לאוזן.
שמענו את -
Tchaikovsky - Strings Serenade op48סימפוניה –יצירה שנכתבת לתזמורת מלאה בדרך כלל ובארבע פרקים לרב.
הצורה של הסימפוניה הקלאסית מתחילה בפרק בצורת סונטה שלאחריה, פרק ריקוד.
הסימפוניות התחילו להכתב בחוקיות די מדוקדקת, אך אט אט התפוגגו החוקים והמלחינים עשו בהם מה שרצו,
בטהובן אף שילב שירה אופראית ואף יותר מזה בתשיעית שלו, ושינה את החוקים הקלאסיים למשל.
שמענו את -
Dvorák: Symphonies 8 & 9 / Kubelik, Berlin Philharmonic Orchestra{פרק רביעי, המסיים}
אורטוריה – יצירה ווקאלית אשר מושרת ע"י סולנים מקהלות כאשר מלווים אותם תזמורת מלאה בדרך כלל.
האורטוריה היא יצירה קונצרטנטית גרידא. הזמרים מספרים את הסיפור בשירה בקדמת הבמה
ולא ממחיזים אותה. לעיתים רחוקות, יש גם תפאורה מינימלית מאד מאחוריהם כדי ליצור קצת אווירה בנוסף .
הסיפורים הם לרב תנכיים, מהברית הישנה והחדשה כמובן ומלאי סימבוליזם כאלו ואחרים.
שמענו את -
Bach: St. Matthew Passion - Philippe Herreweghe(הפרק המסיים)
אופרה - יצירה ווקאלית אשר ממחיזה סיפור בשירה.
האופרה היא אומנות שהשתרשה מאד בעולם המערבי, עוד מהתקופה הקלאסית ועד ימינו.
תאטרון שר – כולל תפאורה , תלבושות וכל מה שיש מסביב בתאטרון ובקונצרט מוסיקה.
סיפורי האופרה יכולים להיות בהשראה מארועים מציאותיים, תנכיים או פרי דמיונו "הקודח" של המלחין\כותב
ד"א – זמרי האופרה פעם נהנו ממעמד של חצי אל, סגדו להם, שילמו להם משכורות עתק ועוד.
שמענו את -
La Bohème / Act 1 - "O soave fanciulla"
מתוך -
Anna Netrebko & Rolando Villazon: Duetsהקטע הנ"ל סיים עבורנו את המפגש- כמו שאפי אמר, זה לא נגמר עד שהשמנה אינה שרה, רק שמקרה הזה..
אנחנו מקבלים משהו קצת פחות שמן

)
בנוסף לאלו, דנו ונשאלו שאלות בהקשרים של 'קנטטה', בלדות, אטיודים ועוד כמה מושגים שבמפגשים הבאים
אני מקווה שנכיר קצת יותר לעומק.
ברצוני שוב להודות למארחנו הנדיב ולאירגונו של אלון שטורח בכל מפגש כך שהכל יהיה מושלם

.
ולכם כמובן חברינו שלמענכם אנו עושים את כל זה, שמחתי ואשמח תמיד להעשיר את הידע שלכם בתחום
וללמוד כמובן in process בעצמי וכמובן להפגש פנים אל פנים בניגוד לריחוק הוירטאלי שאנו חווים ביום יום.
אביעד
החברים שהשתתפו במפגש המוסיקה הזה הם :
(שורה עליונה, מימיין לשמאל) עומר/booboo, זיו/zip, אפי/efib, גבי/web, שלמה/kooke, נאווה/nava, יואל/yoly
(שורה תחתונה מימין לשמאל) ליאור/liorms, איציק/geblig, ירון/zy, יובל/sterephile, לוקבסקי/luko24, אייל/eyal2991. עם הגב אליכם, עבדכם הנאמן - אביעד/byrdparis - צילם כמובן - אלון/aloni.