AK1 כתב:
...
למשל, במחשבה על חוג מתמכרים, הייתי מתחיל בענייני "צורה" במוסיקה, מה זה נושא, מה היא צורת השיר, הסימון באותיות (ABA), התעמקות בשיר "דג השמך", כולל הטקסט ואיך המוסיקה מתארת אותו, ואח"כ להסביר על נושא-וואריאציות, תוך שימוש בדוגמה של הפרק הרביעי מחמישיית הפסנתר של שוברט, המתבסס על אותו נושא. זה יכול להיות "שיעור" אחד, שהוא גם כיף מוסיקאלי וגם מתחילים להכיר מושגים וכלים להאזנה. אם נשאר זמן, אפשר להסביר ולהדגים את צורת ה"רונדו" (למשל ABACADA או ABCABA וכד')
"שיעור" אחר יכול להיות על צורת הסונאטה, כשהדוגמה היא הפרק הראשון מה-40 של מוצארט, איך שהנושא עצמו בנוי על המוטיב (להסביר מה זה) של שני קצרים ואחד ארוך, שחוזר בהמשך בליווי ובחטיבת הפיתוח (להסביר מה זה), איך הנושא השני מהווה ניגוד לראשון, וכיו"ב. אח"כ כסונאטה שלמה אפשר לקחת את ה"קלה" של מוצארט, K545, בביצוע "קלאסיציסטי" מופלא של ואלטר קלין וגם להראות איך אפשר לחפש בה את מה שאין בה -- קונטראפונקט -- גלן גולד -- מבוא להשוואות ביצועים. אם נשאר זמן אפשר להדגים גם פרק סונאטה עם מבוא איטי.
וכך הלאה. כל שיעור מקדם בצורה שהיא גם כייפית וגם מתודית, ואפשר לעבור לענייני תקופות במוסיקה, וכך הלאה, בלי סוף, כל פעם נושא אחר שבנוי ממוסיקה יפה ממש ומהסברים ברורים.
עלה בדעתי שייתכן שייש אנשים העלולים לחשוש שתוכנית כזו היא מסובכת מדי, ברמה אקאדמית או קרוב לזה, עם כל מיני תיאוריות וצרות -- שירים בלתי-מובנים בגרמנית, ומה זה "צורה" ומה כל השטויות והסיבוך, תביאו משהו פשוט, למתחילים, לא לחצי מתחילים, דברים שייהייה כיף לשמוע, לא "הרצאות" משעממות וכיו"ב.
ואחרי תגובה כמו
michael123 כתב:
האמת, לא ציפיתי לרמה כזאת של מומחיות, אחרת הייתי מתבייש לבוא
...
כמה יצירות אני מן הסתם מכיר, אבל.. מי ניגן, מי מנצח, מתי הוקלט?
למדתי משהו, עוד 10 שנים של פגישות כאלה אולי גם אוכל לענות
מי יודע באילו עננים אני מרחף מעל העולם...
אז מה שרציתי לומר זה:
#1. אני לא מוסיקולוג, לא מבצע, לא חוקר מוסיקה ולא איש מקצוע. אני חובב מוסיקה כמו כולם כאן.
#2. זה שהשקעתי הרבה זמן, כסף ואהבה דווקא בתחום הספציפי הזה לא שם אותי מעל אף אחד אחר שהשקיע את זמנו, כספו ואהבתו בתחומים אחרים, החל בתחומים אחרים במוסיקה, תחביבים שאינם מוסיקה, ילדים (שאין לי), ועוד.
#3. אני עדיין זוכר יפה מאוד כמה השתעממתי מיצירות בלתי מוכרות עד שלמדתי להכיר אותן, אני זוכר מצבים שהתפלאו שאני לא מכיר את זה ואת ההוא והייתי נבוך וכו'
#4. אני זוכר גם חלק מהדרך שלי להכרת כל מיני דברים ולהבנתם, מה עזר לי ומה קידם אותי
#5. הרעיון שלי ב"מפגש מתמכרים" אינו לעשות רושם של מומחה ו/או להציף אתכם ב"חומר" תיאורטי ולהרצות עד שכולם יירדמו.
#6. הרעיון הוא בכיוון של "אם תתן לאדם דג, הוא יהייה שבע לשעה ויהייה תלוי בך להשבעתו. אם תלמד אותו לדוג, הוא יוכל להיות שבע כל חייו באופן עצמאי".
#7. אני רוצה לחלוק אתכם את מה שעזר לי להתמצא, לא רק להשמיע עוד איזה קטע יפה ועוד אחד, אלא להשתמש בקטעים יפים, קצרים ונגישים כדי
לתת לכם כלים להבין אחר כך קטעים מסובכים יותר וארוכים יותר
#8. למי שחושש מהשירים המסובכים בגרמנית ומהטקסטים שהמוסיקה מתארת אותם, מדובר בשיר
דג השמך -- פורל בגרמנית (Die Forelle) -- המיילים מופיעות שם בגרמנית ובתרגום לאנגלית
#9. ומי שחושש מהסיבוך מ"ואריאציות על זה, מדובר בפרק הרביעי מ
חמישיית הפסנתר של שוברט#10. אם למישהו סימפונייה נשמע מסובך ולמתקדמים, מדובר ב-
סימפונייה ה-40 של מוצארט, פרק ראשוןואם מישהו חושש/מודאג מדברים אלו או אחרים, או רוצה לומר משהו בנושא, אנא הרגישו חופשי לפנות אלי, כאן או בפרטי.
עמיר