חלק ב'.מדידות. הזמנתי איש מקצוע. למרות ידיעותיי בתחום (באופן תיאורטי יותר, בגין השכלתי) .. האמנתי שאיש מקצוע עם ניסיון מוכח בפועל, יהיה עדיף. (גם אם זה אומר להשאיר אצלו כמה מאות שקלים לביקור) כדי למדוד את החדר, לתת את הדעה שלו בשילוב עם הצרכים האישיים שלי וכמובן את ההיבט המקצועי בפתרונות האפשריים.
הגיע האיש, עם כליו והתחיל למדוד.. לא אלאה אתכם בפרטי המדידות, או איך וכמה הוא מדד..רק אגיד שהוא ניסה לצייר תמונה ברורה של היתרונות והחסרונות של החדר כפי שהוא מנגן כרגע.
ז"א, כולל הריהוט, צורת הישיבה שלי על הקיר הקצר וכדומה.. כמובן שכל שינוי במיקום הכורסא, או הרמקולים יתקבלו בברכה אם יחשוב לנכון, בכל שלב שהוא.
עוצמה בתדרים על גבי עקומה, היסט פאזה, זמן REVERB .. כל אלה נמדדו בפינות שונות בחדר ובפרט ב SS..
כאמור, החדר לא היה כזה נורא, או בעייתי לשמחתי. אך ידעתי שבעיות יש(!) והם התגלו.
לשמוע מוסיקה תמיד נהניתי בו ..ובייננו? יכולתי לחיות גם כך. מבלי לשנות דבר, אבל גם הייתי יכול לחיות עם מערכת ב 10K ולא עשיתי זאת

.
אז כפי שהתחלתי בחלק א' לספר...אחרי "נעור האבק" זה היה רק המשך ראלי (או יותר נכון היה צריך להיות ההתחלה הראלית

) לכל הרענון שאני עובר בחודשים האחרונים, מבחינת התחביב.
בשל הריהוט הרב בחדר, השטיח וגודלו - היה לי מאד חשוב לא להעמיס אותו בפלטות מוזרות לרב, או באלמנטים רחבים, או גדולים מידי.. על זאת כדי לא ליצור תחושה "לחוצה", מעומס ויזואלי לחדר, הגם ככה קטן

.
פתרונות.לאחר המדידות והדיון ביננו בבעיות "הקשות" ביותר- (שהתגלו בצורה של גלים עומדים. בכמה וכמה מקומות מתחת ל 400HZ) אותו מקצוען..העלה מה VAN .. כמה וכמה אלמנטים כדי לנסות לראות אם נצליח להוריד את הBUMP'S האלו וליצור מרחב אקוסטי נכון יותר.
ביצענו מדידות חוזרות בנוסף להאזנה למוסיקה לכל אורך הניסויים ובפרט לאחר שהאלמנטים שנבחרו לבסוף, התייצבו בחדר (כמובן שהניסוי וטעייה אורך זמן לא קצר כלל וכלל).
פליאה-
פשוט לא להאמין.. שלושה ספוגים די גדולים (30X30X120) ב 3 פינות החדר ועוד שני אלמנטים בעובי 70מ"מ רוחב 40 אורך 120...שינו אצלי את חווית הסאונד ברמה ששום
(אני חוזר!) שום(!) קופסא, רמקול, או (בטח) כבל - לא היו מצליחים בכל כוחם.
בס מדויק, שיורה הישר למאזין.. תחושת הטימבר השתפרה באופן מדהים. אימג' הולוגרפי שאפשר ממש לגעת בו והפלא ופלא גם הבמה, שלא האמנתי, או חלמתי שתוכל להשתפר אצלי יותר, השתפרה. (ולא בגלל שהיא הייתה כזו טובה, להיפך..פשוט תמיד האמנתי שהחדר קטן מידי בכדי שתהיה לי תחושה רחבה בבמה) בנוסף בהמשך לבמה, תחושה חזקה יותר של אמביאנט, נרשמה בכל הקלטה חיה ואולפנית שאני מאזין לה.
בעצם כל העקומה הצליחה להישתדרג מהתיקון הזה.
אפשר עכשיו להרגיש מיד-בס מחלחל דרך העוד שבכורסא ומצמרר את העור האישי שלי.
את מכות הבס החזקות, מרגישים בעצמות ואת הבס שאמור רק לצאת החוצה עם תחושה אמיתית של "עץ" (כמו בס של קונטרבס למשל) שומעים בדיוק כך.. מוחשי ו LIVE לגמרי. הטקסטורות והפירוט בתדרים הנמוכים בולט מאד עכשיו, בדיוק כפי שהוא בולט בשאר התדרים ששם הרבה יותר קל לו.
דבר מדהים נוסף שקרה, שרמת הווליום יכולה פשוט לטפס באופן שלא העזתי בעבר,
מבלי שתהיה תחושת לחץ בחדר, או מועקה כל שהיא.
פסנתר נשמע היטב כעת, בכל התדרים, בדינאמיקה חזקה ועד ל- PP... כל ניואנס וכל רחש שומעים כעת בחדר בעוצמה המוקלטת .. ושום דבר לא בורח, או מסתתר מאחורי התדרים הללו שהעיבו על השטח שביני ובין הרמקולים עד היום.
לדעתי, הכלל החשוב ביותר שלמדתי מהניסיון הנ"ל- יחד עם איש המקצוע. שגם כאשר אנחנו יושבים בחדר שלמעשה לא נרשמות בו "בעיות" קשות שבאוזן מבחינים מייד, עדיין כמעט תמיד (אלא אם הוא מטופל באופן נכון) יהיו בעיות כאלו ואחרות שפתרונם, יתנו ערך מוסף גבוה. יותר מכל מכשיר כל שהוא.
כמובן שבחדר צריכה להיות הרמוניה מסוימת בין בליעה, לבין החזרים כדי שהחדר יהיה נגיש להאזנה למוסיקה. בניגוד לחדרי הקלטות וכדומה שמשתדלים לייבש את החדרים כמה שיותר כדי שהמיקרופון המקליט את הכלים, יקלוט באחוזים ניכרים אך ורק מה שיוצא מהכלי, או מההגברה של הכלי בלבד ולא את השטח, או האוויר שבינהם.
בשביל ליצור "החזרים" יש אלמנטים שאחראים לכך כפי שיש אלמנטים שאחראים על בליעה
(אלה הם 2 הפעולות העיקריות באקוסטיקה בכל מקרה). אצלי ולשמחתי לא היה צורך ניכר באלמנטים כאלו (לפיזור) בשל הריהוט וכמות המדיות שיש בחדר, שיצרו בדיוק את האפקט הנדרש..מבלי להעמיס בחדר אלמנטים נוספים לפעולה זו.
אז מה קניתי ? הזמנתי שלושה אלמנטים סופגים לתחום הבס – BASS TRAPS (סונקס)
אלה אלמנטים בהזמנה, אשר החברה עצמה מכינה לפי גודל רצוי (עד גבולות מסוימים, לא כולל עובי- שאפשרי שיהיה כמה שרוצים).
ועוד שני אלמנטים מלבניים בעובי של 70מ"מ בגדלים שציינתי קודם.
(קנייתם התבטלה בסופו של דבר, בשל ירושה מחבר יקר. שהיה לו אלמנטים טובים יותר
{ויפים יותר} עבורי). שבעקרון משמשים לבליעה + החזרים במדרגים שונים.
את ה BASS TRAPS שמתי בפינות החדר ( שניים מאחורי הרמקולים ועוד אחד בפינה השמאלית האחורית בחדר)
ואת הזוג האלמנטים הנוספים בצד השמאלי של החדר מעל ובסמוך לדיסקים.
{הפנל המאוזן - בתמונה עדיין לא תלוי כפי שצריך באלכסון בין התקרה לקיר כדי ליצור פינה חדשה}
אני כיום נהנה הרבה יותר מהסאונד המופק מהציוד שלי, בשילוב עם החדר שמטופל אקוסטית כרגע ב אחוזים ניכרים (שוב עד גבולות מסוימים, תמיד אפשר עוד ועוד ועוד ).
המוסיקה נשמעת הרבה יותר צלולה, מפורטת, אמיתית וממוקדת ממקודם, זאת פשוט הנאה צרופה במחיר "מצחיק" של ממש.
תוספת: בתמונה של ה BASS TRAP (למעלה) רואים משולש שחור שגבוה קצת מהרמקול.
הספוגים של סונקס
אינם מגיעים במראה הזה לצערי\נו ..
אלא נראים כך -
ב LOOK הרגיל שלהם, הם לא יפים לטעמי ולא מתאימים לחדר מוסיקה (לטעמי), אלא לאולפן או מרחב תעשייתי כלשהו.
כך שפרויקט DIY שארך כשעתיים עבודה בערך Took place...
כדי ליצור מראה הרבה יותר מעוצב ואסתטי.
בד שחור מיוחד ועוד קונסטרוקציה מעץ שבניתי בנוסף לסופגים.. הביאו את האלמנט ל-
LOOK הרבה יותר טוב ונורמאלי עבורי.
כמה תמונות לפני ואחרי ..
1 - ה Bass trap + הקונסטרוקציה שבניתי
2- רגע לפני כניסה לחדר..
3- חזית