תוהה אני זמן רב אם קיימת מגמת "התרופפות" בתחום הניצוח.
את תפקיד ההנחייה המוזיקלית, כפי שהוא מוכר היום, ה-ניצוח, הביאו לעולם מוזיקאים, לרבות מלחינים מראשית המאה ה-19 (סליירי, מנדלסון, וובר ועוד).
ניתן לומר, באופן מובהק למדי, שצבירת התאוצה בהקשר של תפקיד המנצח היא תוצאה שהתקבלה ע"י שילוב של מספר גורמים עליהם נמנים מורכבות היצירות, אורכן, מספר הכלים המשתתפים, אופי וסוג היצירה וכו'. התהליך המוזכר התגבש בסוף המאה ה-19 והגיע לשיאו במאה ה-20. בתקופה זו, קמו מנצחים דגולים, אין-ספור שמות שאני חף מלהזכיר שמא אשכח ענק כלשהו. המנצחים הללו זכורים וייזכרו, לא רק משום שהיוו אבן דרך בתחום, כל אחד בדרכו, אלא גם כיוון שיצרו מגוון רחב של אפשרויות הנחיה, שאותן ניתן למצוא בהקלטות רבות. המשיכה של קהל חובבי המוזיקה הקלאסית למנצח הייתה מיידית ועד מהרה נוצר מצב של עיסוק שלם סביב סוגיית המנצח - ביקורות, ביצועים, השוואות.
כיום, אני מרגיש מעט שלימזל, שכן כל אותם ענקים אינם כבר איתנו וכל שנותר לנו הוא להתענג על ההקלטות הרבות שלהם.
כן, יש המון הקלטות, אך יחד עם זאת, אני מעוניין לגלות אם יש ענקים אחרים שעדיין מסתובבים בקרבנו. לדעתי, למי שמבין מעט בביצועים, ואני מדבר על תזמורות בהרכב מלא ובעיקר על סימפוניות, קשה שלא לחשוב מיד על המנצח קלאודיו אבאדו. המאסטרו (
The Guardian). המנצח בן ה-80 (!) נותן הופעה פנומנלית, ביצועים מדהימים למגוון יצירות; נחשב בעיני רבים למנצח מן השורה הראשונה, יחד עם אותם גדולים מן העבר. ניתן לומר עליו המון דברים ובפרט להרעיף עליו סופרלטיבים רבים, אלא שהשרשור הזה לא עוסק בדמות אחת. השרשור הזה אינו בא לקבוע מי טוב ממי ולערוך השוואה בין המנצחים. כאמור, יש המון גדולים, בייחוד מהעבר; על כל אחד מהם ניתן לומר המון. השרשור הזה, בתקווה, ינסה לשלוף, מכל המעוניין, את הרשימה (שאורכה אינו ידוע, אך אני מקווה שהיא לא ריקה), של המנצחים המשפיעים ביותר בזמננו, הטובים ביותר. כל אחד וטעמו, כל אחד והשמיעה שלו, כל אחד והפרשנות שלו. אין כאן אמת או שקר. אין כאן וויכוח. יש פה ניסיון לקבל מכלול שלם של רצף דעות ומחשבות ממגוון מאזינים.
מעוניין להבהיר, פעם נוספת, שההתרשמות היא אישית, ואני מקווה שהיא מסתמכת כמה שפחות על ביקורות, הערכות, דירוגים ושלל דעות "ציבוריות"/"נחשבות".
את הרשימה הפרטית שלי, אוסיף בהמשך.
בהצלחה לנו.