עכשיו 29/03/24 00:05

פרסם תגובה פרסם נושא חדש עמוד 1 מתוך 1   [ 8 הודעות ]
מחבר הודעה
 נושא ההודעה: בסיס איתן – ממשקים
הודעהפורסם: 24/07/11 17:48 
--- מושעה ---

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
21/12/10 11:56

הודעות: 1205
בסיס איתן – ממשקים

(שלום, מוקדש בחום לטכנאי קרמר)

לכל מוצר שמע מלבד מערכת מוכללת, יש צורך בבסיס להתממשק עם מוצרים אחרים. הממשק חיוני בדיוק כמו כל פונקציה אחרת שאותו מוצר מבצע (מקור, קדם, ממיר או מגבר הספק).
עבור ממשקים אנלוגיים, מספיקה הרמה הפיסית והחשמלית. עבור ממשקים דיגיטאליים, נחוצים רבדים נוספים.
הרובד הראשוני הוא הרובד הפיסי של המחבר. RCA, XLR, TOSELINK, BNC או BINDING POST, תקע אוזניה 1/4" או מיני פלג. כבר ברמה הזו יש חברות שבחרו להיות שונים מהכלל ולהשתמש במחברים ייחודיים כמו DIN בתבריג (naim).
הרובד השני הוא הרובד החשמלי. הכניסות (והיציאות) נבדלים בעוצמת האות ובעכבת כניסה ויציאה שלהם. הממשק הנפוץ הוא LINE. קו LINE מסוג SINGLE ENDED או UNBALANCED עושה בד"כ שימוש בממשק פיזי של מחבר RCA, עוצמתו נקבעה (0.7V RMS), עכבת היציאה של היח' הדוחפת נמוך (ברמת הרכיב זה חלקי אוהם, אך מקובל להוסיף נגד טורי להגנה של 100 אוהם), והתנגדות כניסה של 47K אוהם. במסלול הזרם שבין היחידה הדוחפת ליחידה המקבלת נוצר מחלק מתח. בהתחשב שמדובר בד"כ בכבל קצר, התנגדותו זניחה, וכך 470 מתוך 471 חלקים מהאות נופלים על נגד הכניסה ברכיב המקבל, ו-1 מתוך 471 חלקים על הנגד הגנה ברכיב הדוחף.
לשם הבהרה, בחלק התיאורטי באלקטרוניקה, נהוג לבטל ערכים הקטנים בערכם כדי 1/10. יחס של 1/100 או 1% נחשבים כדיוק די גבוהה. רוב הנגדים מגיעים באפיצויות של 5% או 10%. קבלים מגיעים ב-20% אפיצות ומעלה. יחס של 1/470 מהווה כ-0.5%!
בממשקים של PHONO STAGE, מדובר באות קטן בהרבה מ-LINE, ועליו מולבש גם עקום תיקון RIAA שהופך אותו ייחודי. מאחר והראש (מלקט) בנוי כסליל צף (2 פינים לערוץ, לא מחובר לגוף!), מקובל שבממשק שבין ה-LP האות מלווה בקו אדמה עם נעל כבל, כדי לייצר את הרצף אדמה הנחוץ לסיכוך.
על אף שהממשק הפיזי של קו PHONO ו-LINE הם בד"כ RCA, הממשק החשמלי שלהם שונה. וכך גם המעגל כניסה של PHONO STAGE ממעגל כניסה של LINE. גם ב- PHONO STAGEיש הבדל בין MM ל-MC. שימוש באחד עבור השני, יניב תוצאות לא רצויות.
בממשק ספרתי, כמו SPDIF יש שוני בממשק הפיזי בין אופטי ל-COAX, יש הבדל בממשקי ה-COAX, שלפעמים מכילים מחבר מסוג BNC ולפעמים RCA, ולפעמים אף XLR (תקן EBU). האות החשמלי מגיע במבנה מיוחד של DATA מולבש על CLOCK, בשיטה המכונה BI PHASE. ראה: http://www.tapuz.co.il/Forums2008/Artic ... 4&aId=3540
הממשק תקשורת ממומש ע"י רצף מידע שנקרא SPDIF ומכיל מידע בשיטת PCM (לא דחוס) דו ערוצי בגודל מילה וקצב דגימה שונים.
בכל ממשק, חובה על יצרן הציוד לדאוג לתאימות הן בכניסות והן ביציאות של המוצר שלו, כדי שיוכל לתפקד במיטבו. לשם כך הוא גובה את המחיר שהוא גובה, ואילו הצרכן מצפה שהמוצרים השונים יהיו תואמים. התאימות חייבת להיות בכל הרבדים, החל מהפיזי וכלה ברובד הפרוטוקול אם מדובר בתקשורת. למשל, יש חברות שיצרו ממשקי תקשורת ייחודיים (כמו DENON LINK לתמיכה בתקשורת טורית להעברת 5.1 ערוצי SACD), שעושה שימוש בקו פיזי של LAN (RJ-45).
בממשק SPDIF (אופטי כ-COAX), במעגל הכניסה של הרכיב הקולט, יש הפרדה בין המידע לשעון, והשעון עובר ייצוב מיוחד להקטנת תופעת ה-Jitter. מעגל זה מכונה PLL או Phase Lock Loop. מימוש מעגל ה-PLL חיוני עבור הממיר, כמו מעגלי האדמה והסיכוך ב-PHONO. הכנסת Jitter ברמה נשמעת לתהליך ההמרה, מהווה בעיה שמשמעותה עיוות (רעש).
קצב האות או התדר בתחום השמע, נחשב כתדר נמוך. כך גם קצב המידע בממשק ה-SPDIF. גם אם במקום 16/44.1 מדובר ב-24/96 או קצב גבוהה יותר. רמת התאום הנדרשים לממשקים אינו מהווה בעיה בתדרים הנ"ל (כ-1.7 מגה הרץ ל-16/44.1 עד כ-5 מגה ב-24/96). בממשקים כמו LAN מדובר ב-100 מגה, והמחבר פשוט וזול. גם USB אינו מבקש מתאמים. וכמובן שלא HDMI שמכיל חוזי ב-HD ובחדשים גם LAN בנוסף לשמע ספרתי ב-HI RES (חובה להעברת השיטות קידוד החדשות). עבור ממשק LAN יש משמעות לטיב החיווט (והמחבר) ומובדל ברמתו ע"י מספר ה-CAT (קטגוריה).
כשל בממשק, הוא פגם במוצר (או החיבור) ואינו מתקבל על הדעת. הכשל יכול להיות ברמות שונות. מחבר זול ולא איכותי שאינו מבצע מגע פיזי (במיוחד מחברי RCA שהכתר או הפין לא תקינים), נתק, כשל בממשק החשמלי, כמו הבדל מהותי ברמת האות, או אי התאמה בעכבות – למשל כניסה עם עכבת נמוכה שמעמיס את יציאת הרכיב הדוחף, או בעל ערך קיבולי או השראותי ניכר, וכך כל אי תאימות שתיצור בעיה החל מחוסר מעבר האות, וכלה בשינוי ברמה כזו או אחרת.
יצרנים לא לוקחים לעצמם את הזכות להיות יצירתיים ולספק מוצרים עם התקני כניסה או יציאה יחודיים, מפני שאף מוצר אחר לא ידע להתממשק עימם. כך שמהרגע שהן יוצרים ממשק שמתחבר ברמות השונות (חיבור פיזי – RCA, חיבור חשמלי LINE בגודל אות ועכבת), בחלק מהמקרים, שינוי של פרמטר, מאפשר להשתמש במתאם (למשל XLR ל-RCA), אך כאשר פרמטרים נוספים שונים, העובדה שנוצר חיבור פיזי, אינו מעיד על פתרון הבעיה, אלה יצירת בעיות חדשות...
בידול ממשק, בכל רמה שהיא מהווה הודעת היצרן שהוא מחפש להיות שונה, וכל מי שרוצה ליהנות מפירות היצירתיות שלו, חייב לישר עמו קו. יש לכך משמעויות, וההיסטוריה מלמדת שהם בחזקת בעיה שיווקית.
רוב הממשקים נועדו להוות מכלול סגור, כלומר שהחלק הזה לא יהיה נתון לבעיות, השפעות ולא יכניס שינויים לא רצויים. כך שעבור כל ממשק, שבו הקטע המחבר מייצר שוני, צריך לברר מהו, ומדוע נוצר. אחד היצרנים משני צידי הקו או יצרן הקו, השאיר משהו פתוח או ליד המקרה, או יצר ממשק שונה מגמתית, עד כדי שישפיע באופן מהותי על התוצאה. חשוב להבין שהרעיון הוא: שמה שיוצא מיחידה אחת, אכן יגיע בשלמותו ובמלואו ליחידה השנייה, ומאומה לא אמור ללכת לאיבוד או להתווסף בדרך.
אחת הבעיות עם אותם תוספים (או מה שהולך לאיבוד), הוא בחוסר המידע על מה הם עושים לצליל. אין מידע מדיד שמציין במה הם תורמים או גורעים, ולכן מבחן התוצאה הוא האם זה נעים לאוזן. תמורות ניתן לקבל גם מהכנסת טווח בין הרמקול למאזין, או מריחת הממברנה בנוטלה. הרעיון האחרון יכול להמתיק את הצליל. כן, הטווח בין הרמקול לאוזן הוא ממשק כמו כבל או מתאם.
יש יצרנים שמצאו לעצמם נישא להתערב ברמת הממשק בשינוי טונאלי, ע"י יצירת אביזרים כגון כבלים, כבלים עם קופסאות פיצוי, או מתאמים שמולבשים בקצה הכבל או מולבשים על מחברי הכניסה, ואכן מצליחים לשנות את הצליל, אך נשאלת השאלה ע"ח מה? ובעיקר חשוב להבין מה השינוי שהם יוצרים, ומדוע אנו זקוקים להם.

_________________
תרגיש חופשי לשאול או לפנות בכל שאלה או סוגיה הקשורה לנושאי הפורום.


נערך לאחרונה על ידי מיכאל לנג בתאריך 24/07/11 18:46, נערך פעם אחת בסך הכל.

חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: בסיס איתן – ממשקים
הודעהפורסם: 24/07/11 18:06 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
21/06/09 18:45

הודעות: 1547
אתה יכול לתמצת לי את זה?

_________________
אתה באמת בחור על הכיפאק


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: בסיס איתן – ממשקים
הודעהפורסם: 24/07/11 18:35 
--- מושעה ---


הצטרף:
12/12/09 23:43

הודעות: 900
מיקום: חיפה
מיכאל לא פתחתה את המיכתב במילה שלום מה קרה ? . אתה נוהג ליכתוב תמיד שלום

_________________
רק הטכנאי קרמר http://tkermer.wordpress.com/


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: בסיס איתן – ממשקים
הודעהפורסם: 24/07/11 18:38 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
13/09/08 20:54

הודעות: 8620
תומר 321, איך יתמצת :?:
זה כבר תרכיז כ"כ מצומצם שאיבד כל טעם....מזל שמרח את הנוטלה בסוף :idea:

אותי לפחות, מעניינות התאוריות החשמליות והקשרן לכאן ולכן מגיע ח"ח לכל מי שטורח ומבאר, אם מיוזמתו ואם כתשובה לתהיות (F)

לטעמי, השיטה שנוקט בא מר לנג, מפספסת את המטרה (בהנחה שמטרתו טובה....)


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: בסיס איתן – ממשקים
הודעהפורסם: 24/07/11 18:42 
--- מושעה ---

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
21/12/10 11:56

הודעות: 1205
zy כתב:
תומר 321, איך יתמצת :?:
זה כבר תרכיז כ"כ מצומצם שאיבד כל טעם....מזל שמרח את הנוטלה בסוף :idea:

אותי לפחות, מעניינות התאוריות החשמליות והקשרן לכאן ולכן מגיע ח"ח לכל מי שטורח ומבאר, אם מיוזמתו ואם כתשובה לתהיות (F)

לטעמי, השיטה שנוקט בא מר לנג, מפספסת את המטרה (בהנחה שמטרתו טובה....)


שלום
אתה מוזמן לתרום את 2 הסנט של. בברכה ובשמחה.

_________________
תרגיש חופשי לשאול או לפנות בכל שאלה או סוגיה הקשורה לנושאי הפורום.


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: בסיס איתן – ממשקים
הודעהפורסם: 24/07/11 18:45 
--- מושעה ---

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
21/12/10 11:56

הודעות: 1205
הטכנאי קרמר כתב:
מיכאל לא פתחתה את המיכתב במילה שלום מה קרה ? . אתה נוהג ליכתוב תמיד שלום


שלום
אם תבדוק אחורה, תגלה שפתיחת שרשור לא מתחילה ב-"שלום...", רק מענה לחברים.
מענה לחבר היא אישית, בעוד פתיחת שרשור היא הצגת נושא.
אם תרצה אכנס לעריכה, יקדיש את הדברים לך, ואפתח בשלום.
האמת שמגיע לך (Y)

_________________
תרגיש חופשי לשאול או לפנות בכל שאלה או סוגיה הקשורה לנושאי הפורום.


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: בסיס איתן – ממשקים
הודעהפורסם: 24/07/11 18:47 
--- מושעה ---

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
21/12/10 11:56

הודעות: 1205
123tomer כתב:
אתה יכול לתמצת לי את זה?


שלום

ואהבת לרעך כמוך (או אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך) בממשקים בין רכיבי השמע.

_________________
תרגיש חופשי לשאול או לפנות בכל שאלה או סוגיה הקשורה לנושאי הפורום.


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: בסיס איתן – ממשקים
הודעהפורסם: 24/07/11 18:57 
--- מושעה ---


הצטרף:
12/12/09 23:43

הודעות: 900
מיקום: חיפה
מיכאל לנג כתב:
הטכנאי קרמר כתב:
מיכאל לא פתחתה את המיכתב במילה שלום מה קרה ? . אתה נוהג ליכתוב תמיד שלום


שלום
אם תבדוק אחורה, תגלה שפתיחת שרשור לא מתחילה ב-"שלום...", רק מענה לחברים.
מענה לחבר היא אישית, בעוד פתיחת שרשור היא הצגת נושא.
אם תרצה אכנס לעריכה, יקדיש את הדברים לך, ואפתח בשלום.
האמת שמגיע לך (Y)


מיכאל אין עלך . אתה כזה דייקן . אפילו הרגשתה שהסוללות חלשות במחשב שלי בי

_________________
רק הטכנאי קרמר http://tkermer.wordpress.com/


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

פרסם תגובה פרסם נושא חדש עמוד 1 מתוך 1   [ 8 הודעות ]
עבור ל:  

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  



חפש:

hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות