עכשיו 19/03/24 10:17

פורסם: 10/02/09 13:19 ע"י aloni


מוצרי אודיו משלימים


Voodoo Dollרזונטורים, סטנדים יעודיים, כבלי חשמל, שקעים, פיוזים, כבלי אינטרקונקט וכבלי רמקולים. לא פעם אנחנו נתקלים בעוד מישהו שרכש או שידרג מוצר שכזה ולצד התגובות המפרגנות, המעטות יש לומר, נמצא בדר"כ המון ביקורת שלילית, תיאוריות ש- "אין הבדלים", בזבוז כסף ובסה"כ קושי לקבל רכישה כזאת.

אם לומר את האמת זאת בערך הגירסה השלישית של המאמר הזה, מצאתי את עצמי מתקשה להביע על הכתב את הרלוונטיות של תחום זה לתחביבנו - האודיו הדו-ערוצי מבלי "לנסות לשכנע" או להיות הדובר של ערוץ הקניות.
האם זה בגלל שבאמת אינו רלוונטי?
לטעמי לא. ממש לא.

הפעם אתחיל מהסוף.


למי בעצם מתאימים מוצרים מסוג זה?


אני מוצא שלושה פרופילים מרכזיים שאותם יכולים לעניין מוצרים שכאלו:

- מי שסיים להרכיב מערכת איכותית, חושפנית ובדר"כ (לצערנו) גם לא זולה
- מי שאוהב "לשחק" ולהתנסות
- מי שקונה בשביל הדאווין

על הפרופיל השלישי לא ארחיב במילים, אני מן הסתם לא מצדד ברכישה בלתי מושכלת. אדבר אם כן לשני הפרופילים הראשונים.


אבל מה הם יודעים לעשות?


ובכן לכל מוצר שכזה תכונות סוניות, פיזיות ופרקטיות שונות. אם ננסה לתאר את תפקידם בביטוי אחד הייתי בוחר ב- "כלי עבודה".
מוצר אחד שכזה, לא ישנה בדר"כ את הסאונד מקצה לקצה, לא כמו החלפת רכיב אלקטרוניקה או רמקול, אולם אין זה אומר שתמיד עדיף להשקיע את אותו תקציב באותם שינויים "דרסטיים".

כאשר כבר בחרנו, רכשנו ולמדנו את מוצרי המקור, ההגברה והרמקולים האהובים עלינו נוכל בעזרת אותם "כלי עבודה" או מוצרים משלימים לטפס עוד שלב בדרך לסאונד האולטימטיבי או לפחות זה שמתאים לנו.

כאמור השינויים שמוצר כזה מספק בדר"כ אינם גדולים, מדובר יותר ב- tweaking או fine tuning. אולם ההבדל שסט שלם של מוצרים יכול להעניק עלול להוות את ההבדל בין חשק לאי חשק לשמוע מוזיקה. לפחות בשבילי.

אני לא אומר שלא קיימים סטאפים סופר מהנים שיושבים על מזנון ומחוברים בכבל קומקום (או אולי צריך לעבור למושג כבל PC ?), וכוללים כבלי אודיו בלא יותר מעשרות שקלים. בהחלט קיימים, וגם שמעתי כאלו.
אולם האמת העגומה היא, שרכיבים איכותיים ובדר"כ גם יקרים דורשים מאיתנו יותר. זאת כנראה משום שהם חושפניים יותר.

בהמשך הכתבה אתאר כמה התנסויות אישיות שלי עם מוצרים שכאלו, חלקם רכשתי, חלקם כבר החלפתי ואת חלקם רק בחנתי.

בסוף הכתבה אומר גם כמה מילים על צורת הבחינה שלי למוצרים שכאלו.

נתחיל עם רזונטורים


אחת ההפתעות הגדולות ביותר שהיו לי בתחום היתה בתחום הרזונטורים. לראשונה נחשפתי למוצר כזה אצל יבואן במערכת אותה לא הכרתי טוב. המבחן לא היה עיוור ולמעשה בוצע רק לשם שעשוע משום שלא היתה לי שום כוונה לרכוש כזה מוצר לא משנה מה היתה התוצאה.

באותו "ניסוי" הושם רזונטור של חברת סימפוזיום מתחת לאינטגרייטד טרנזיסטורי. הייתי מאוד מופתע מהתוצאה, השינוי הרגיש לי מוחשי ברמה שלא תארתי לעצמי, החל משינוי טונאלי וכלה במוזיקליות של התוצאה.
כאמור באותו שלב לא היתה בכוונתי לרכוש מוצר כזה לכן תוצאה הניסוי היתה לא יותר מהרחבת אופקים.

Solid Tech Feet of silenceיותר מאוחר בתהליך, כאשר כבר הרכבתי לי מערכת סטריאו מלאה, הייתי מעוניין לבחון האם אוכל לשפר את התוצאה בעזרת רזונטורים שכאלו.
הרזונטורים שנבחרו היו Feet of silence של חברת Solid-Tech, והתוצאה הפעם מתחת ל- CDP ועל מערכת שאני מכיר טוב הפתיעה אותי אף יותר.



יותר "אויר", ויותר באס, ועם זאת הרגשה שהמוזיקה האטה קצת את קיצבה, הפכה פחות "דיגיטלית" ויותר מרוככת. למוזיקה שאני שומע זה בדר"כ שינוי מבורך.
אך עם היתרונות הגיעו גם חסרונות, אמנם לא בתחום הסאונד (באותה מערכת) אלא בתחומי הנוחות והפרקטיות. אותן רגליות מגביהות את המוצר בעוד כ- 8 ס"מ, כשמדובר במוצר קל כמו שהיה לי אתה מסתכן בהזזתו בכל פעם שאתה נוגע בו, והאמת שגם האסטטיקה נפגעה לטעמי.

כאשר משתמשים ברזונטורים מסוג זה יש חשיבות גדולה למיקום המדוייק בו אתה בוחר לשים אותם. כלומר נקודות המגע עם המכשיר. חוק האצבע מכוון אותך לשים תחת האזורים הכבדים עם שמירה ככל שאפשר על פילוס המכשיר, ואחר כך משחק עד לקבלת האפקט הרצוי.

במקרה זה עלו היתרונות על החסרונות והשתמשתי בכלי זה עד לרכישת ה- CD הנוכחי.

Solid Tech Feet of silence



Symposium Rollerblocksניסיונות שהחזיקו מעמד יותר ופחות היו עם רזונטורים שונים של חברת סימפוזיום, הם התלבשו בצורה מושלמת על הפרה ובכל פעם שניסיתי אותם הייתי מרוצה מהתוצאה. הבעייה מבחינתי היתה חוסר היציבות הפיזית שהם יוצרים. כל תזוזה, לעיתים אף לחיצה על כפתור, ובטח חיבור או ניתוק כבל עלולים להזיז את המכשיר.

רזונטורים שאצלי התנהגו בצורה שונה היו אלו של חברת פיניט אלמנט. אלו הקשיחו יותר את התוצאה, הידקו את הבאס וקידמו את הפרזנטציה קדימה.

קיימים בשוק מיני סוגים של רזונטורים. החל מרגליות גומי/סיליקון, וכלה במוצרים מבוססי גולות, גומיות, חומרים אקזוטיים ועוד כיד הדימיון.


סטנדים (racks) יעודיים ופלטפורמות


Finite Elemente Pagodeאם להודות באמת את הסטנד הנוכחי שלי רכשתי ללא מבחן תוצאה. עיוור או אחר. רכשתי אותו בגלל שהינו אחד מהסטנדים היפים שראיתי.
הסיבה שלא בחנתי מעולם את השיפור בסאונד היא שאני מתעייף רק מהמחשבה של פירוק כל הציוד מהסטנד, הרכבתו בסטנד אחר, ושלא נדע ביצוע התהליך מספר פעמים על מנת לייצר מסקנות חד משמעיות.

למרות זאת, בהינתן ההבדלים שכן בחנתי בגיזרת הרזונטורים אין לי שמץ של ספק שהבסיס עליו עומד הציוד חשוב ואין דין מזנון כדין סטנד יעודי מתוכנן היטב.
דעה זו קיבלה חיזוק לאחרונה כאשר הורכב הסטאפ על הסטנד בצורה שונה מהרגיל. משהו לא הסתדר לי, למרות שהתוצאה קיבלה סוג של פוקוס משופר ונדמה שהצלילים הגבוהים היו צלולים ונזרקו רחוק יותר, משהו בקצב הרגיש מעט עצור וחד.

מה קרה? המגבר (הטרנזיסטורי כן?) עמד כ- 3 סנטימטרים אחורה ממקומו הרגיל. נראה לי קצת תמוה שזה יגרום לכזה שינוי אבל ליתר ביטחון קירבתי אותו מעט, בערך חצי מהדרך.
למרבה תדהמתי הסאונד היה כעת קרוב בהרבה לסאונד המוכר והאהוב. קירוב של מלוא הדרך השיב אותו לחלוטין.

יש משמעות אם כן לבסיס עליו יושב הציוד, ואפילו למקום המדוייק עליו הוא יושב (אני לא משוכנע שזה יעבוד אותו הדבר בכל טכנולוגיה).
בשוק מספר לא קטן של סוגי מעמדים בטכנולוגיות שונות ומשונות. אני סבור שבמידת היכולת יש לתת את הדעת על מה הציוד שלנו עומד.

Finite Elemente Pagode



מעבר לסטנדים שלמים ישנן גם פלטפורמות, אלו יכולות לשבת על הסטנד מתחת לציוד או על הריצפה. לצערי לא יצא לי עד היום לבחון ברצינות מוצר כזה אבל זה בהחלט משהו שהייתי שמח לעשות.


כבלי חשמל


עוד אחת מההפתעות שהכו אותי בתחום היו כבלי החשמל. לכולנו מסתובבים בבית אותם כבלי קוקמקום (או PC אמרנו?).
ההיגיון שלי אמר שאם החשמל מגיע לשקע בכבל פשוט שהושחל בקירות בעת בניית הבית מה זה כבר משנה איזה כבל אשים בין התקע למכשיר?

עדיין אין לי תשובה ברורה לשאלה זאת. בין אם מדובר בפילטריזציה של רעש, או סוג של אקוליזציה שכל חומר יודע לעשות, כיום אין שום ספק בליבי שכבל חשמל מסוגל לשנות את הסאונד.

Siltech SPX 30את הניסיון הראשון בתחום רכשתי עם אותו סטאפ סטריאו ראשון. עם המכשירים הגיעו כבלים רגילים לחלוטין.
כאשר ניסיתי להחליף את כבל החשמל של ה- CDP לכבל חשמל מסדרת הביניים של סילטק לא האמנתי להבדל. ההבדל התבטא בעיקר בתחום המיד והתחום הגבוה. הפירוט השתפר, רצפת הרעש ירדה והסאונד באופן כללי הפך ליותר ריאליסטי.

אחרי כ- 10 החלפות, פשוט כי לא יכולתי להאמין שזה אמיתי רכשתי שני כבלים, אחד ל- CD ואחד לאינטגרייטד.

מאז לא חיברתי עוד למערכת כבל רגיל, כאשר עברתי לתצורת פרה-פאוור הזמנתי עבור המגבר שני כבלי חשמל של MBL (לא יקרים כל כך).

מאוחר יותר כאשר כבר שכנתי בדירה הנוכחית (שכידוע בולעת באס בצורה אגרסיבית) ולמערכת חוברו רמקולים של מונטנה (EPS2) היה חסר לי מיד נמוך ובאס.

Elrod power cableלעזרתי נחלצו כבלי חשמל של חברת אלרוד, האחד מסדרת הבסיס והשני מסדרת ה- Signature. הכבל היקר יותר חובר ל- CD והשני לפרה.
שניהם יקרים משמעותית מהכבלים הקודמים שהיו ברשותי (שלא היו זולים בעצמם) וגם ארוכים יותר.




Elrod power cableהשינוי הביא אותי בדיוק לכיוון בו הייתי מעוניין, שמירה על מוזיקליות, שיפור ברצפת הרעש, בשרניות עדיפה במיד הנמוך והבאס ובלי שום פגיעה בגבוהים, אפילו שיפור קל גם שם.







Elrod power cable



שקעים, מפצלים ופיוזים


אז אחרי שהפנמתי את השינוי שכבל חשמל יכול לעשות כבר לא נראה לי מוזר להשקיע או לפחות לבדוק שקע חשמל יעודי לאודיו.
המוצרים שהיו זמינים לי לבדיקה היו שקעי החשמל של חברת Oyaide היפנית.

Oyaideהחלטתי להשתמש באותם שקעים המגיעים בתצורת דופלקס (שני שקעים) במקום מפצל. בעת הרכישה הראשונה היו זמינים רק שקעים מסדרת ה- SWO.
אלו מגיעים בשלושה צבעים כאשר כל אחד מהם בנוי מחומרים מעט שונים ולטענת היצרן נשמעים גם כמובן שונה.

ובכן טענה זו התאמתה אצלי, וכל שקע נשמע מעט שונה, האחד נטה יותר לכיוון רומנטי, השני דינמי והשלישי משהו באמצע.
בחרתי בשקע השחור והאדום כמדומני, האחד בשביל ה- CD והפרה והשני למגבר כשהם משורשרים ביניהם.

Oyaide R1מאוחר יותר, כאשר יצא ה- R1 שידרגתי את שקע ה- CD והפרה, הוא לטעמי הכיל את הטוב שבכל העולמות.









Oyaide



האמת שמעולם לא שידרגתי פיוז של מכשיר, הסיבה פשוטה, אני לא מעוניין לפתוח ולסגור מכשירים לשם הבדיקות. בהתחשב באמור מעלה אני ממש לא אתפלא אם החלפה שכזאת יכולה לתרום לתוצאה.

Jena Labs Duplex


אז איך בודקים?


כאן אנחנו כבר נכנסים לסוגייה לא פשוטה.
סוג המבחן הבסיסי שנראה שמתאים לסיטואציה כזו הוא מבחן עיוור, סוג מבחן זה דורש חוץ ממך, המאזין, עוד משתף פעולה שיחבר את הסטאפ פעם עם המוצר החדש ופעם בלעדיו. חוזרים על פעולה זאת מספר פעמים כאשר אתה המאזין לא מודע איזה מהמוצרים מחובר.
אם בחרת באופן סיסטמתי את המוצר הנבחן (מבלי לדעת שהוא זה שמחובר כמובן) נותר לך רק להחליט האם ההבדל ששמעת שווה את המחיר אותו עליך לשלם עבור המוצר. פשוט לא?

לא כל כך לצערי.
סוג כזה של מבחן מוגבל מאוד בזמן, הרי אותו שותף לבחינה לא יבלה איתך מספר ימים בבחינת המוצרים. אם תרצו להגיע לסטטיסטיקה סבירה כנראה שתאלצו לבלות זמן מועט בכל מצב.
לרוב בדיקות כאלו דורשות ניתוק רכיבי אלקטרוניקה מהחשמל או לפחות את כיבויים, מנסיוני יש להתיר זמן מספק למוצר לעבוד ולהתייצב לפני שמגיעים לשלב הבחינה.
מה גם שאני בעד בחינות יותר חוויתיות, בחינות כאלו לא עובדות על קטעים של 20 שניות אלא שמיעת דיסקים שלמים ולרוב לא מעטים.
יש עוד לא מעט ביקורות (אך גם צידוקים) כנגד (או בעד) מבחן עיוור, תוכלו למצוא חומר רב ברשת.
(לא נכנסתי כאן במתכוון למבחן עיוור כפול בגלל שהוא עוד יותר מסובך בסיטואציה כזו)

Blind Test


שיטת הבחינה שלי מעט שונה אם כן, לפני המבחן אני דואג להתעדכן טוב טוב בסטטוס הסטאפ ושומע דיסקים מוכרים ככל שהזמן מתיר לי.
בתחילת המבחן אני מעדיף לשתף צד שלישי עליו אני סומך, ושנינו מאזינים לקטעים מוכרים בשני המצבים כמה פעמים מבלי לשתף האחד את השני במסקנות האישיות.
כאשר לשני הצדדים יש מסקנות - משתפים. בדר"כ המסקנות שוות או דומות מאוד.
אחר"כ אני ממשיך בבחינה לבד ובודק את חווית השימוש לאורך זמן, מדובר על ימים לא שעות.
מי שמכיר את הסטאפ שלו מספיק טוב יוכל להתרשם האם המוצר מעניק לו חוויה עדיפה.

כמובן שבמקרה זה ישנו סיכוי שהשינוי החוויתי נובע ממניעים פסיכולוגיים, אבל הדעה שלי היא שאם הבדל פסיכולוגי תרם לחוויה משופרת במשך מספר ימים אז כנראה שימשיך לעשות זאת ואולי בכל מקרה שווה את המחיר.


אולי מספיק?


טוב, אז הכתבה התארכה יותר מהצפוי, חשבתי לדבר גם על כבלי אינטרקונקט ורמקולים אבל אני מנחש שכאן כבר יש קונצנזוס יותר רחב. בכל מקרה אלו שני כלים מאוד חשובים בכיוונון הסטאפ.

לסיכום


המוצרים, הניסויים, ההשקעה והתאוריות המתוארות במאמר זה לא מתאימות לכל אחד. זה בטוח.
המטרה שלי אינה לשכנע אתכם לרוץ ולרכוש מוצרים שכאלו.
האינטרס שלי הוא לשתף את מי שלא מכיר את תחום המוצרים המשלימים (אבל חושב שהוא רלוונטי בשבילו) בכמה מסוגי המוצרים הקיימים, ואם הצלחתי על ידי שיתוף החוויה האישית שלי לגרום אפילו לאחד המלגלגים לחשוב עוד פעם לפני שהוא חוזר על כך הרי אני מאושר.

ולענות על השאלה בכותרת: "מי בעצם הפראייר?", לטעמי הפראייר הוא לא רק זה שרוכש בלי הבחנה אלא גם אותו אחד ששולל על פי קיבעון מבלי בכלל לנסות.




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות