עכשיו 25/11/17 09:39

פורסם: 12/01/12 08:38 ע"י Byrdio


קונצרט - מוצרט מס 23, ברוקנר סימפוניה מס 4 - הלן גרימו



אחרי שני קונצרטים השבוע עם הלן גרימו, אחת הפסנתרניות היותר נחשבות וטובות שיש כיום..
אני יכול לגלוש לסופ"ש עתיר מוסיקה ועם המון חיוך בלב. :heart:
אין ספק שלא כל קונצרט ולא כל סולן שמגיע לארץ מחו"ל, שמנגן יחד עם הפילהרמונית- משרה עלי כזה אושר.
למרות שהחוויה עודנה נשארת מצוינת, רק מעצם היציאה לקונצרט עצמו והאזנה למוסיקה חיה באולם הקונצרטים.

הפרספקטיבה, הפרופורציות, הניתוח וחיווט האוזן גם מבחינה מוסיקאלית השוואתית (למי שעומד על דקויות או שזה
משנה לו) מתכנסים לצורה נכונה והיכולת לנתח משוכללת יותר. כמובן כל היכולות הללו מתקשרות גם לתחום
האודיופילייה ולכן קשה לי להאמין, שמי שיצא מאולם קונצרטים שכזה, אחרי ששמע קונצ'רטו לפסנתר בסדר גודל של
הראשון של ברהמס, או את הסימפוניה הרביעית של ברוקנר, לרבות גם המוצרטים ששמענו ביומיים הללו, יחליט או י
יישאר בשלו שמה שיש לנו בבית, בלי שום קשר כרגע למידת ההשקעה של כל אחד מאיתנו בסט אפ. מצליח להתחרות
בסאונד. שלא נדבר על האימפקט הרגשי והסוני שתזמורת שלמה מנגנת כמה שורות ממך.
אבל אלו דברים שדשנו עליהם בעבר ואולי עוד נדוש עליהם בעתיד. מבחינתי הם עובדות קימות כאשר בכל פעם שאני
יוצא מאולם קונצרטים, אני שוב ושוב מקבל עלי ואלי מחדש.

7.JPG



כאמור, אתמול הקונצרט השני בסדרת הופעתה של הלן גרימו (בחיפה), פסנתרנית צרפתייה בת 43, שכיום נחשבת
לאחת המפורסמות והטובות בעולם. ביום שלישי ניגנה את הקונצ'רטו הראשון לפסנתר של ברהמס ואתמול, ניגנה את
הקונצ'רטו מס 23 של מוצרט.
את היצירה הזו היא הקליטה והוציאה תחת מטריית DG השנה, בדיסק מוצרט מיוחד שכולל גם את הקונצ'רטו מס 19
ויצירה ווקאלית מדהימה ביופייה בנוסף. הקונצ'רטו (23) מהווה כיום את אחת היצירות שהיא מנגנת בטורים שלה בעולם.

בתכנית אתמול (חיפה – אודיטוריום) ניגנו –
מנפרד מונק מנצח על הפילהרמונית הישראלית ו
הלן גרימו – פסנתר.

וו. א. מוצרט
*קונצ'רטו לפסנתר סולו ותזמורת מס' 23
שלושה פרקים

- הפסקה –

אנטון ברוקנר
*סימפוניה מס' 4 – הרומנטית
ארבעה פרקים

הערב התחיל כראוי במוצרט המקסים. הקונצ'רטו מס' 23, הוא אחד היפים, הענוגים והבוגרים יותר של הגאון הצעיר –
מוצרט. הלן גרימו לקחה על עצמה פרויקט מיוחד, בה היא ניתחה את היצירות שלו לפסנתר והחליטה כאמור לנגן את
הקונצ'רטו מס' 23 באלבומה החדש יחד עם מס' 19 כאמור.
אך על ה 23 היא מדברת בדרך כלל ועליו שמים את הדגש, אולי בגלל שהוא אחד היפים ביותר ברפרטואר של המלחין.
יצירה בת שלושה פרקים, כאשר הפרק האמצעי הוא האיטי ואחד היפים ביותר שנכתב אי פעם, לא רק תחת ידיו של
מוצרט, אלא בכלל. הלן גרימו בחצאית ארוכה ובג'קט הכסוף והאלמותי שלה, נכנסת לאולם לאחר שהתזמורת
התיישבה. קדה לקהל לכמה שניות, לחצה את ידו של הכנר הראשי ושל המנצח והתיישבה על הכיסא הגדול מול
המקלדת. התזמורת כבר מתחילה לנגן והשקט סורר בקהל...
נגינתה של גרימו משובחת. ניכרת הכנתה ביצירה וכמות הפעמים שניגנה אותה בשנותיה ובעיקר בשנה שנתיים
האחרונות, שהיא מבצעת אותה באולמות הקונצרטים השונים בחי.
ידיה מרחפות על הקלידים הלבנים שחורים ובקהל שומעים כל ניואנס וכל קליד שנלחץ כמעט ללא שום מאמץ או חשיבה
מאומצת. המוצרט שלה זורם כמו מים בנהר רגוע. והיא נראית כמעט בטראנס בעת נגינתו. כל סיום פראזה מלווה
בהתעגלות הגוף מקדימה לאחור ושוב קדימה כדי לסיים גם באופן רגשי את המשפט המוסיקאלי ואת התחושה שהיא
חשה כלפיו. הלן גרימו היא אחת מהנדירות שרמתה וכישרונה המוסיקאלי נותן לה "לשמוע צבעים" במוסיקה. את זה
אנחנו בקהל מרגישים בנקל. הרגישות שלה על כל תו פנומנאלית והיא מצליחה להוציא ולהציף ברגש את המאזינים
מולה. מי שפתח את עיניו מולה בעת נגינתה ראה גם שהלן גרימו בביצוע המוצרט גם מפעלת את רגליות הפסנתר
בצורה אינטנסיבית ביותר. האחת כדי למשוך את התווים והשנייה כדי לחלק את הווליום בשניים. כך היא למעשה
מצליחה לקבל "איפוק" מסויים בתווים ובדינאמיקה של הפסנתר וגם גורמת לכל התווים להשמע מדויקים ומאוזנים.

הפרק הראשון מסתיים והיא נכנסת לפרק השני, הענוג, השקט והאיטי. הלן גרימו הצליחה לייצר את הפרק הזה
באינטרפרטציה חדשה, ענוגה אף יותר ואיטית בהרבה מהקולגות שלה. עמידתה על קוצו של יוד ועל כל קליד וקליד
שמהווה תו ותו בפרטיטורה, מושלם. היא מעניקה לפרק הזה את ליבה ומוציאה אותו החוצה באופן מעורר הערצה..
(לצערי לא כולם מעריכים את המאמץ העילאי שכרוך בלנגן או בכלל בלהעריך את מעמד הקונצרט וטלפון סוללרי חזק
במיוחד, נשמע לכמה שניות. בדיוק ברגע הקריטי, המרגש והעדין ביותר בפרק. פשוט חבל והדבר עורר בי זעם נורא!.
על הנושא שוחחתי עמה אחרי הקונצרט, בהפסקה ואף התנצלתי בשם הטמבל\ית שהפריעו בקונצרט שלה)

הפרק השלישי דומה מאד לראשון, אך עם אימפקט מדהים ומלודי מאד מצד הפסנתר וכן מצד התזמורת ששוב נראתה
מצ'וקמקת כהרגלה, אך ניגנה יפה מאד בניצוחו של מנפרד הונק המוצלח במיוחד.
הליווי היה מקסים, מדויק ומאוזן מאד, למרות שאם אני לא טועה היא הייתה גדולה מעט ממה שהיא אמורה להיות, בליווי
אותנטי לקונצ'רטו מאת מוצרט. אך זה לא משנה וזה הסתדר היטב עם הכישרון והאימפקט של הפסנתר של גרימו.
הקונצ'רטו הסתיים בתשואות רמות מצד הקהל, שפער את פיו לאורך הקונצ'רטו ובצדק. הלן גרימו יצאה ונכנסה כמה
פעמים בעדינות וברוך נשי מאוזן. ללא השתפכויות יתר וללא גינונים קיצ'ים.

6.JPG



התיישבה שוב מול הפסנתר כאשר התזמורת עדיין ישובה כמובן מאחוריה וניגנה הדרן מקסים ביופיו.
של כמה דק' בודדות.
היא נגנה את הטרנסקריפציה לפסנתר מהיצירה של גלוק- "אורפיאוס ואורדיקה".
Piano transcriptions for Orfeo ed Euridice
יצירה קצרה מאד, שחווה בתוכה עולם צלילים ומלודיות משכרת של ממש. המלצה חמה שלי, גשו לחפש לכם. מדהים
מדהים. גרימו כמובן ניגבה איתה - אותנו המאזינים, את הרצפה.

_הפסקה_

11.JPG



בהספקה הצלחנו להביא אותה ללובי (כבר אתמול בשיחתנו היא הבטיחה לי שתבוא), שם יצחק אברהם (מנהלה של
חנות התו השמיני בחיפה) ידידי היקר- מכר דיסקים בדוכן מיוחד, שהוא מקים בכל ערבי הקונצרטים באודיטוריום.
היא חתמה לקהל הרוכשים על הדיסקים שלה ואפילו הצטלמה עם כמה מאיתנו ;)

{שלא תגידו שאני לא חולק את הא\עושר שלי עם אחרים.. הנה חברנו איציק (geblig) הנקרא גם:
"איציק סוויט ספוט" בסדרת חיוכים וחיבוקים עם חברתנו החדשה הלן גרימו}
4.JPG



עולים חזרה אחרי 25 דק' של שיחה, חיוכים, חתימות ועוד, לאולם הקונצרטים. הלן ברגעים אלו ממש כבר בוואן לעבר
תל אביב העיר הגדולה ואנו שבנו בבטחה למקומנו באולם כדי להקשיב לרביעית של ברוקנר המצוינת.
בייננו? הציפייה שלי מהתזמורת הישראלית כיום, לבצע את הרביעית של ברוקנר הייתה, איך להגיד.. בקנטים?!..
אבל אחרי ששמעתי שלשום את מנפרד הונק מוציא מהם ליווי מדהים לקונצ'רטו של ברהמס ואת המוצרט היחסית
קליל, אך המשובח. התקווה שלי גם אם היא על אש קטנה, שבה.
מנפרד והתזמורת להפתעתי ולשמחתי לא איכזבו. הקהל מצד שני כן. לא פעם ולא פעמיים אלא ארבע או חמש פעמים
במשך היצירה הארוכה הזו צלצלו טלפונים ניידים בקהל. פשוט מדהים :evil: .

{גבי (web) ידידי היקר, שהיה איתנו אתמול בקונצרט אמר דבר מצחיק. במקום לתת לכרוז לבקש בתחילת הקונצרטים
שיש לכבות את הניידים, הוא צריך להגיד "אם הסמארט-פון שלכם חכם מימכם, אל תביאו אותו לקונצרט"}

44.JPG



הברוקנר בארבעת חלקיו היה מקסים ומלא בדרייב מצוין. התזמורת כמובן הוכפלה מלפני ההפסקה שליוו את
הקונצ'רטו של מוצרט ובברוקנר התיישבו עשרות נגני קשת, סקשין גדול מאד של כלי נשיפה מכלים העשויים מעץ ועד
טובה ענקית בקצה הימיני. כולל ארבעה טרומבונים, חצוצרות ועמדת טימפאני כמובן, שניגנה לאורך היצירה.
מנפרד הונק שהיה כנר בעברו, הוציא מהם את הקטעים המלודיים והענוגים שבסימפוניה הרומנטית הזו באופן חודר
והיכולות שלו כמנצח מצוין, עם ראיה רחבה מאד, הוציאו מהם את הקטעים הבומבסטיים והגרנדיוזיים בדינאמיקה
מופלאה. היצירה הזו נוגנה טוב מאד וראוי מאד לערב מקסים שכזה.
הביצוע כמובן לא ממש יכול להתחרות בביצועיהם של הענקים המוקלטים במשך השנים, אבל ללא ספק הביצוע היה
ראוי וסביר מאד לערב אמצע שבוע, באודיטוריום חיפאי. (Y)

יצאתי עם תחושה מושלמת של שבוע מוסיקאלי נוסף.. עם חיוך מאוזן לאוזן ועם המון המון זיכרונות מעולים שלקחת איתי
ללילה ולחיים בכלל.
הקונצרטים הללו הם בסופו של דבר הסם שלי ואני מכור לערבים הללו כמו אוויר לנשימה.
בקרוב, יש עוד הרבה ועל כך אני שמח מאד, שיש לנו את האפשרות פשוט לגשת ולשמוע מוסיקה כה מופלאה ובחי.



אביעד.




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות