עכשיו 19/03/24 13:50

פורסם: 19/01/11 21:51 ע"י aloni


המדריך לשילוב מחשב בסטאפ High-End
חלק ב'



Music Server II


טוב רבותי, הגענו סופסוף לחלקו השני של מדריך שילוב המחשב בסטאפ סטראו איכותי.
בפרק הראשון עברנו על הנושאים הבסיסיים המאפשרים לנו לבנות או לקנות מחשב מתאים, שיטות חיבור לסטאפ הדו ערוצי, ונתתי גם מספר דוגמאות לתוכנות ניגון נפוצות (שמשפיעות גם על נושא השליטה עליו נדבר בפרק זה).

במצב אופטימאלי יש לנו כעת קופסא חדשה על ה- Rack או בסביבתו ואנו יכולים אפילו לנגן דרכו מוזיקה.
בפרק זה נדבר על בניית ספריית המוזיקה, על מקום איחסונה ועל כמה צורות שליטה במחשב - אחד הנושאים החשובים והבעיתיים ביותר לטעמי.

איחסון הספרייה



כשאנו מדברים על איחסון למחשב אנחנו מדברים בדר"כ על דיסק קשיח. נכון, יש עוד צורות איחסון כמו: disk on key, כרטיסי זיכרון למיניהם, מדיות מתחלפות וכו' אך לצורך שלנו שבדר"כ דורש נפח איחסון גדול דיסק קשיח הוא בדר"כ הפתרון המתאים.

ועדיין, גם בתחום הדיסקים הקשיחים יש לא מעט אפשרויות. בואו נסקור חלק מהן.

דיסק קשיח פנימי סטנדרטי
כן, אותו דיסק קשיח שמוכר לנו כמעט מכל מחשב. כיום דיסק בנפח איחסון של 1 טרה בייט (1,000 ג'יגה בייט, כלומר סדר גודל של כ- 3,000 אלבומי CD ב- FLAC) עולה כ- 300 ש"ח.
המחיר הזול יחסית מאפשר לנו לרכוש שני דיסקים, אחד למערכת ההפעלה ואחד לספריית המוזיקה. זהו לא פיצול הכרחי, אולם יכול לתרום למהירות המחשב ולנוחות השימוש והגיבוי, עוד על כך בהמשך.

היתרון של קונפיגורציה זו מתבטא במהירות עבודה, מחיר ופשטות. כל אחד שעבד על מחשב בחייו יוכל להשתמש בקלות בקונפיגורציה זו.
החסרונות לא מעטים:
- דיסק קשיח עושה רעש בפעולתו. למי שרגיש לרעש (ומי מאיתנו לא כשהוא שומע מוזיקה?) זה עלול להפריע. ישנם פתרונות שיכוך ואיטום המפחיתים את הרעש ויש דיסקים פחות רועשים מאחרים.
- הדיסק הקשיח הוא לא הרכיב הכי אמין במחשב. למי מאיתנו לא קרה שדיסק קשיח נהרס ככה סתם מעצמו?
פתרונות לבעיה זו יכולים לבוא בצורת רכישת דיסק עם רמת אמינות גבוהה יותר (גם יקר יותר) או עבודה מול בקר RAID העושה שימוש בשני דיסקים (או יותר) כך שאם דיסק אחד ניזוק החומר עדיין זמין. הבעיה באפשרות האחרונה היא שלא כל אחד יודע להגדיר קונפיגורציה שכזאת.
- גם לשתף חומר בין מחשבים מעט יותר מסובך בקונפיגורציה זו. היא דורשת מאיתנו רשת, הגדרות שיתוף טובות ושהמחשב יהיה דלוק כמובן.

תמונה


דיסק חיצוני
כאן מדובר בעצם בדיסק קשיח זהה (בדר"כ) המחובר למחשב בצורה חיצונית דרך USB, FireWire או eSata.
אומנם ממשקי ה- USB וה- FW לא מגיעים למהירות עבודה של דיסק פנימי אך הם יספיקו בדר"כ לשימוש שלנו, גם לקבצי הי-רז בתנאי שהמחשב והדיסק חדישים ומהירים.
היתרון הגדול מתבטא באפשרות לנתק את הדיסק ממחשב אחד ולהעביר אותו למחשב אחר. לדוגמה על מנת לגבות חומר, לסדר את הספריה, או פשוט לנגן במחשב אחר מבלי לשכפל את הספריה.
החסרונות:
- בדר"כ רועש יותר מדיסק פנימי, לעיתים יש אפילו מאוורר
- מהירות עבודה ל- USB ו FW
- בדר"כ מכיל רק דיסק אחד לכן לא תומך ב- RAID

תמונה


יחידת איחסון רישתית (NAS)
בוודאי שמעתם את הביטוי NAS בעבר. פירושו Network Attached Storage כלומר פתרון איחסון דרך הרשת.
מדובר ביחידה שבדר"כ יכולה להכיל מספר דיסקים קשיחים ובעלת חיבור רשת. כל מחשב המחובר לרשת יכול לגשת אל החומר המאוחסן ביחידה.
כיום יחידות ה- NAS מאוד פופולאריות גם אצל המשתמשים הביתיים מה שגורר הרבה מוצרים, הרבה פיצ'רים וירידת מחירים.
אחד היתרונות הגדולים ביחידה שכזאת הוא הקלות של הגדרת ה- RAID. בדר"כ לא צריך לעשות כלום מלבד להכניס יותר מדיסק אחד והמערכת חסינה מפני כישלון של דיסק אחד. כמובן של-"גיבוי" זה יש מחיר בנפח האיחסון. בדר"כ מדובר ב- RAID 5 או וריאנט שלו (שלושה דיסקים ומעלה) שאומר שאנחנו משלמים מחיר של דיסק אחד על היתירות הזאת. לדוגמה ארבעה כוננים של 1TB יספקו נפח איחסון של 3TB.
בעקבות מלחמת הפיצ'רים אנחנו זוכים כיום להמון המון אפשרויות מיחידות שכאלו, החל משרתי מדיה מובנים (UPNP ואפילו SqueezeServer) ועד גישה מרחוק דרך דפדפן, גיבוי אוטומטי ועוד.
החסרונות:
- המכשירים האלו בדר"כ רועשים מאוד בגלל כמות הדיסקים והמאווררים אך ניתן להסליק אותם הרחק מהסטאפ בזכות חיבור הרשת.
- מהירות הגישה לחומר תלויה ישירות במהירות הרשת והרבה רשתות לא מוגדרות או מותקנות טוב. הייתי מסתפק ביחידת NAS בסיסית עם עדיפות לתמיכה במהירות רשת של ג'יגה ולהשקיע יותר ברשת (סוויצ', כבילה תואמת וכו') כדי שתוכל לתמוך במהירות זו.
- ההתקנה אולי לא פשוטה כמו האפשרות הראשונה או השניה, ואולי לא כל אחד יצליח לקנפג את הרשת והמכשיר לבדו אך לא מדובר במדע טילים.

תמונה


הבחירה שלי
אני משתמש באופציה האחרונה כבר כמה שנים טובות. המכשיר עצמו די מיושן, ReadyNas NV+ של חברת NetGear התומך בעד ארבעה דיסקים.
אני משתמש ביחידת האיחסון הזאת גם לצרכים אחרים (וידאו, עבודה ,גיבויים) והיתרון הגדול מבחינתי הוא שאני יכול לבצע את תהליך הריפ (שיפורט בהמשך) באחד המחשבים האחרים.
ה- ReadyNas הזה מגיע עם מאוורר רועש במיוחד, הוא נמצא אצלי בחדר הרחוק ביותר מהמערכת אז שם אני לא ממש שומע אותו. אבל חדר העבודה הצמוד או חדר השינה סבלו תקופה מהרעש הזה. לבסוף החלפתי את המאוורר בחיצוני גדול ושקט וכיום זאת לא בעיה.

גיבוי



רגע לפני שנצלול לנושא הריפ ובניית הספרייה יש לתת את הדעת על נושא הגיבוי.

יש המון דרכים לממש גיבוי וברמות שונות. אני מסתפק בעיקר בפתרון ה- RAID של רכיב ה- NAS. זה לא בדיוק גיבוי אך זה אומר שאם רק דיסק אחד כשל כל החומר עדיין זמין. מחליפים את הדיסק ואנו מכוסים לכשלון נוסף.
פתרון זה ממש לא חסין ולא יכול להתמודד עם הבעיות הבאות:
- כשל של יותר מדיסק אחד
- טעות אנוש (מחיקה נניח)
- טעות/באג בתוכנה, אם תוכנה מסויימת החליטה למחוק לדוגמה את הספריה, או לשבש אותה בדרך זו או אחרת.

על מנת להשלים את הכיסוי אני משתמש בשיטה הבאה:
אם אנחנו עושים שימוש במוזיקה שנרכשה באופן חוקי (ואני רוצה להאמין שזה מה שאנו עושים) אז יש לנו שני סוגי חומרים. חומרים שהעברנו בעצמנו ממדיה פיזית וחומרים שרכשנו והורדנו דרך האינטרנט.
החומרים שהעברנו ממדיה פיזית אמורים עדיין להיות ברשותנו לכן אני לא מגבה אותם שוב. במקרה הגרוע תמיד אוכל לבצע להם ריפ שוב (כן, זה הרבה עבודה אבל לא חייבים לעשות הכל במכה).
את החומרים שרכשתי דרך האינטרנט (למעשה רק הי-רז) אני מגבה על מחשב נוסף או אפילו שנים.

הריפ או בנית הספרייה המוזיקלית



יש לנו מחשב, יש לנו מקור איחסון לשכן את הספרייה המוזיקלית, הגיע הזמן להתחיל לאכלס אותה במוזיקה.
אך רגע לפני שנתחיל לעשות זאת כדאי לתת את הדעת על מבנה הספריות בו נשתמש.
כן, זה נשמע מוזר או טריויאלי אבל שווה לחשוב על זה מראש ולא לשנות אחר"כ.

בואו נניח שהספריה שלנו נמצאת ב- e:\music

יש המון דרכים למקם את הקבצים בספריה, חלק מהפופולאריות ביותר:

חלוקה לפי ז'אנרים
נניח e:\music\jazz\sonny rollins - the bridge

חלוקה לפי ז'אנרים ואז אמנים
e:\music\jazz\sonny rollins\the bridge

חלוקה לפי אמנים
e:\music\sonny rollins\bridge

אני לא מפצל את הספריה כלל. כל האלבומים יושבים על הספריה הראשית (כל אחד בתיקייה משלו כמובן) כרשימה ארוכה. הפיצול היחיד שאני מבצע הוא בין ריפים לתכני הי-רז (שאוכל לגבות בקלות אחר"כ).
e:\music\lossless flac\sonny rollins - the bridge
שם התיקייה מתחיל אצלי בשם האמן ומייד אחר"כ שם האלבום.
שיטה זו מקלה עלי למצוא תיקייה מסויימת כאשר אני רוצה לגשת ישירות לקבצים אך יש לה גם חסרונות. תוכנות ניגון שאינן תומכות בספריה משוכללת עלולות להציג את האלבומים כרשימה אינסופית ללא אפשרות חיתוך.
ישנן מערכות כגון הסקוויז סרבר שהופכות איטיות מאוד כאשר ספריה פיזית אחת על המחשב מכילה הרבה אלבומים.

פורמטים



החלטה נוספת שאנו צריכים לבצע היא באיזה פורמט נשמור את קבצי המוזיקה שלנו.
כאשר אנו רוכשים קבצי הי-רז דרך האינטרנט הפורמט כמעט תמיד יהיה FLAC, כאשר אנחנו מבצעים ריפ (מייד נגיע לתהליך הזה) אנו בוחרים בעצמנו את הפורמט.

יש לא מעט פורמטים בתעשיה. חלקם lossy (כלומר מאבדים אינפורמציה בכיווץ) חלקם lossless (מכווצים אך ללא איבוד אינפורמציה). משום שאנו מעוניינים באיכות הטובה ביותר רק האופציה השניה רלוונטית עבורנו.

שני הפורמטים הפופולאריים ביותר מסוג זה הם WAV ו- FLAC ואפרט מעט על היתרונות של כל אחד מהם.

פורמט WAV
פורמט ותיק (עתיק) ופופולארי שצמח במחשבי ה- PC של מיקרוסופט ו- IBM. יש הרבה ניואנסים שלא נכנס אליהם כרגע, רק נאמר שזהו פורמט שנתמך על ידי המספר הרב ביותר של תוכנות (לא רק על מערכות ההפעלה של מיקרוסופט) ושבדר"כ הוא מכיל אודיו ב- PCM ללא כיווץ כלל.
היתרונות:
- נתמך על ידי רוב התוכנות ומערכות ההפעלה ללא פלאג-אינים ושאר עזרים
- דורש פחות כח עיבוד מהמחשב
חסרונות:
- בזבזן איחסון
- דורש יותר IO מול הדיסק/רשת
- אין תמיכה סבירה בטאגים (יש פתרונות חלקיים שלא נתמכים בכל תוכנה)

פורמט FLAC
כנראה פורמט ה- lossless המכווץ הפופולארי ביותר.
יתרונות:
- נתמך על ידי רוב התוכנות ומערכות ההפעלה, אך הרבה פעמים יש צורך בפלאג-אין
- חוסך מקום על הדיסק ובקריאות IO לדיסק או לרשת
- תומך בטאגים
- תומך הי-רז
- חינמי (הפורמט לא המוזיקה כן?)
- הפורמט הפופולארי ביותר לרכישת הי-רז
חסרונות:
- לא נתמך ב- iTunes (חסרון של iTunes אם תשאלו אותי)
- דורש יותר כח עיבוד מהמחשב מול WAV לא מכווץ כדוגמה

הבחירה שלי - FLAC
הסיבה היחידה שאני יכול להעלות בדעתי לבחור בפורמט אחר זה אם אתה משתמש במחשב מק או בתוכנת iTunes (תנחומי). במקרה כזה צריך לבחור בין הפורמט היעודי של אפל ל- WAV (אני הייתי בוחר בשני).

אוקי, עכשיו כשהחלטנו היכן אנו ממקמים את האלבומים והקבצים, ובאיזה פורמט ישמרו הגיע הזמן לעבור לתהליך הריפ. חשוב לשמור על קונבנציה אחידה, גם אם "השגתם" חומר מוזיקלי ממקור אחר מומלץ לעדכן אותו שיתאים למבנה הקבוע שלכם.


תהליך הריפ



ריפ הוא תהליך העברת החומר המוזיקלי ממדיה מתחלפת (דיסק CD, DVD וכו') למקור האיחסון שלנו. כאשר אנו מורידים מוזיקה מהאינטרנט אנו לא מתעסקים בריפ אלא בהעתקת קבצים פשוטה.

כיום הרבה תוכנות מסוגלות לבצע ריפ. הפופולאריות ביותר בקרב הקהל הרחב הן כנראה Windows Media Player ו- iTunes. הן מסוגלות לבצע את הריפ אל פורמט lossy (כזה שמאבד אינפורמציה בתהליך הכיווץ) כגון MP3 או לפורמט lossless (כזה אינו מאבד אינפורמציה) כגון WMA (בגירסה המתאימה) או WAV.

בתחום שלנו אנו נותנים דגש לאיכות צליל וחשוב לנו שתהליך הריפ יבוצע בצורה הטובה ביותר האפשרית. שתי האופציות שהזכרתי לא עומדות בסטנדרטים העכשויים של תוכנות הריפ היעודיות הפופולאריות.

הפיצ'רים המקובלים כיום בתוכנות הריפ הם:
- הורדה אוטומטית של אינפורמציה לגבי האלבום מהאינטרנט ושילוב בטאגים של הקבצים המיוצרים.
- השוואת הקבצים מול בסיס נתונים של משתמשים מרחבי העולם שביצעו ריפ לאותו אלבום (AccurateRip).
- מנגנוני תיקון וזיהוי שגיאות מבוססי חומרה (כונן CD) ותוכנה.
- תמיכה בפורמטי WAV ו- FLAC לפחות

שתי תוכנות ריפ הפכו לתקן דה-פקטו לשימושנו, אסקור אותן בקצרה ותוך כדי אני מקווה שאוכל לתת מושג למי שלא ביצע ריפ מימיו כיצד התהליך מתבצע.

EAC או Exact Audio Copy
תוכנה ותיקה ולא פחות חשוב חינמית!
במשך זמן רב נחשבה לרפרנס בתחום הריפ. כיום בגירסה 1.0 beta1 היא צמצמה כמה פערים מול dbpoweramp לפחות קצת בנושא נוחות שימוש ותמונות אלבומים.
להורדה

לאחר הגדרות ראשוניות בתוכנה בעזרת האשף אנחנו מוכנים לעבודה (אם מישהו מעוניין בהסברים על ההגדרות השונות נוכל להכנס גם לזה בהמשך).
שימו לב להגדיר את תצורת שמות הקבצים שתתאים לקונבנציה שבחרתם בסעיף הקודם אחרת תצטרכו לתקן ידנית וזה מעייף מאוד.
נכניס CD מקורי לכונן ונבחר בתפריט Database->Get CD Information From->freedb (או Alt G).
בגירסה האחרונה תינתן גם האופציה לחפש את תמונת האלבום.

המסך אמור להראות משהו כזה:

Music Server II


בידקו שכל נתוני האלבום שהתוכנה מצאה מתאימים לכם, אם לא תתקנו בהתאם (עדיף לעשות את זה עכשיו!).

נלחץ על CMP ליצירת קבצים מכווצים, כגון FLAC (על הכפתור היה כתוב MP3 בגירסאות ישנות אך הוא ביצע מה שקבענו לו בהגדרות ולא בהכרח MP3) או על כפתור WAV.

התוכנה תבצע את הריפ למקום שקבענו לה (ניתן להגדיר כך שלא תשאל בכל פעם)

Music Server II


לדיסק שבדוגמה לקח 3:21 דקות לסיום הריפ.

יתרונה הגדול ביותר של EAC קשור בעובדה שהיא חינמית.
כמובן שלא הייתי מזכיר אותה אם לא היתה גם מספקת תוצרת ראויה ומעלה.
החסרון שלה הוא נוחות שימוש ופיצ'רים קצת פחות טובים מ- dbpoweramp אליה ניגש מיד.

dBpoweramp CD Ripper
בניגון ל- EAC, תוכנת dbpoweramp היא תוכנה בתשלום. היא מעט יותר טובה בכמה אספקטים שאזכיר בסעיף היתרונות אך אני ממש לא מגדיר אותה כחובה. ניתן להשתמש ב- EAC בלב שקט במיוחד אם אין לכם מאות דיסקים לבצע להם ריפ.
לרכישה

עם הכנסת דיסק לכונן התוכנה תאחזר את נתוני האלבום בצורה אוטומטית.
היא עושה זאת קצת יותר טוב וקצת יותר מדויק מ- EAC וגם לא דורשת התערבות בבחירת תמונת האלבום.

Music Server II


גם כאן כדאי לתקן אינפורמציה כבר בשלב הזה.

עם לחיצה על כפתור ה- Rip התוכנה תתחיל לבצע את התהליך על גבי אותו מסך תוך כדי שימוש במספר ליבות של המעבד.

Music Server II


במקרה זה התהליך לקח 2:27 דקות.

יתרונות:
- ממשק משתמש "מושחז" יותר ונוח יותר לעבודה (כנראה גם קל יותר למשתמשים חדשים)
- אפשרויות זיהוי ותיקון שגיאות מקיפות יותר
- זיהוי איכותי יותר של נתוני האלבום
- מעט מהירה יותר מ- EAC
- בדר"כ יש יותר תוצאות AccurateRip

הבחירה שלי - dbpoweramp.
השתמשתי זמן רב ב- EAC והיא בסדר גמור ו-"מספיקה". כיום אני משתמש ב- dbpoweramp בעיקר בזכות נוחות השימוש.

אוקי, אז יש לנו מחשב המחובר לסטאפ, יש מקור איחסון, יש לנו ריפ של האלבומים ויש תוכנת ניגון (פרק קודם).
מה נשאר? אולי הדבר החשוב ביותר. שליטה.

שליטה



צורת השליטה שלנו במחשב ותוכנת הניגון היא אחד הפרמטרים החשובים ביותר בסטאפ הממוחשב החדש שלנו. היא יכולה לגרום למחשב להיות מכשיר האודיו האהוב עלינו או לגרום לו להיות אחד שאנחנו לא מסוגלים לסבול והוא רק יעלה אבק על ה- Rack.

העניין הוא שאחד היתרונות הגדולים ביותר של המחשב כמערכת פתוחה יכול גם לעמוד לו לרועץ אל מול מערכות סגורות כגון של סטרימרים. בבסיס מחשב בנוי לעבוד עם מסך מחשב, מקלדת ועכבר ב- "Near Field". זה לא מתאים לכל פרופיל, בטח בהקשר שלנו כשאנו מתעתדים לשים אותו על ה- Rack.
אנו צריכים למצוא אם כך פתרון לנושא השליטה שלא רק יעבוד אלא גם ימקסם את היתרונות של המחשב (נוחות, חווית שימוש)!

כל פתרון שאציג כאן הוא עולם ומלואו. את חלקם יכול כל משתמש לעשות בעצמו ועבור חלק צריך ידע מתאים או "בעל מקצוע". אני אתן כאן פתרונות בגדול ואם יש שאלות נרחיב יחד בהמשך.
האמת היא שפתרון השליטה תלוי מאוד במחשב, בצורת החיבור למערכת ובתוכנה שבחרתם, אנסה לחשוב עבור כל פתרון למי הוא מתאים.

תצוגה "סלונית" ושלט
בואו נודה בזה. המערכות של רובנו נמצאות בסלון. בסלון הטיפוסי יש גם התקן תצוגה כלשהו (בדר"כ טלויזיה דקה, אולי אפילו מקרן).
שני התקני תצוגה אלו עובדים יפה מאוד עם מחשב, הם תומכים בדר"כ הן בחיבור VGA והן ב- HDMI/DVI.

אחת הבעיות שאנשים לא כל כך קולטים זה שאפילו אם יש לכם מסך 50" ואתם יושבים קרוב מאוד, רוב הטקסט על המחשב לא יהיה ממש קריא ואתם ממש צריכים לאמץ את העיניים כל פעם שאתם רוצים לבחור אלבום.

הפתרון די פשוט. בחירה בתוכנה בעלת ממשק משתמש יעודי לחוויה "טלויזיונית" שכזאת. הייתי אומר שהמדיה סנטר היא כזאת, אבל מאחר שזאת תוכנה נחותה סונית, נפסח עליה וניגש ל- J.River שהזכרתי בפרק הקודם.
כפי שכבר ציינתי בחלק הראשון ב- J.River קיים ממשק Theater Mode שנותן לנו בדיוק את מה שאנחנו צריכים. המידע הרלוונטי, בגדול, ואפשרות לשימוש בשלט.
(זאת לא התוכנה היחידה, יש עוד כמה כאלו כמו XBMC ושות')

Music Server II


ומאיפה אשיג שלט?
אם המארז שלכם לא כולל כבר שלט אני ממליץ על אחד השלטים תואמי ה- Media Center. רוב התוכנות כיום מגיעות מותאמות לשלט הזה וזה יכול לפתור הרבה קשיים (יש גם פתרונות לתוכנות שלא מגיעות תואמות לשלט הזה, נדון בזה בהמשך על פי הצורך).
יש היום המון שלטים כאלו במגוון צורות וטכנולוגיות (IR או RF), ביחרו את זה שהכי מתאים לכם (המחיר הממוצע פחות מ- 200 ש"ח, תמצאו בזאפ מגוון אלטרנטיבות).

תמונה


על מנת לקבל חווית שימוש סבירה חשוב להגדיר את המחשב שיעלה ללא צורך בעכבר או מקלדת ושיריץ את תוכנת הניגון באופן אוטומטי.

חסרונות:
- לעיתים התקני התצוגה האלו רועשים מעט (בעיקר פלאזמה ומקרן)
- הפתרון טוב ויפה לשימוש רגיל, על מנת לערוך את הספריה, לבצע ריפ וכו' נצטרך למצוא פתרון אחר (אולי מקלדת ועכבר, אולי שליטה ממחשב אחר ברשת)
- מבחר התוכנות מצטמצם כשאנחנו מוסיפים את סוג הממשק הזה לרשימת הדרישות

מסך מחשב
אם אין לנו טלויזיה בחדר ההאזנה, או שאנחנו לא מעוניינים להדליק אותה, למה שלא נשים מסך מחשב קטן ומעוצב קרוב אלינו?
למי שזה מתאים עיצובית וקונספטואלית אני חושב שזה יכול להיות פתרון יותר טוב מהקודם.
הקושי כאן זה לעשות הכנה לכבלים של המסך ולחשוב בדיוק איפה לשים אותו. אופטימאלי זה ממש צמוד לכיסא ההאזנה.

השליטה יכולה להיות עדיין עם שלט כמו בפתרון הקודם אך בגלל שהמסך קרוב אנחנו יכולים עכשיו להשתמש גם בתוכנות שאין להן את אותו ממשק מוגדל.

תמונה


שיטה זו מתאימה גם לצעירים המאזינים לסטאפ שלהם בתוך החדר בו בדר"כ יש מסך מחשב בכל מקרה.

מסך מגע
ספין אוף של הרעיון הקודם. אם כבר שמנו מסך יעודי קרוב אלינו למה שלא יהיה גם מסך מגע ויחסוך לנו את השלט רוב הזמן?
כאן אנחנו מתקרבים לפתרון האופטימאלי (לטעמי) של Sooloos אבל לא כל אחד יכול להציב מסך מחשב על ידו, אני מבין את זה.

חלק מהתוכנות יעבדו טוב יותר מאחרות עם מסך מגע. Album Player ממש בנויה לזה.

לפטופ
אם בחרתם בלפטופ לשמש כמיוזיק סרבר, זה אומר שאתם יכולים להציב אותו על ידכם במקום על ה- Rack ורק להאריך את הכבל הדיגיטלי או ה- USB.
פתרון זה בעצם נותן לכם מסך מחשב קרוב אליכם, מכאן תוכלו להשתמש במקלדת והעכבר (פחות נוח לטעמי) או בשלט, מה שמתאים לכם.

כמובן שיש לבדוק שהארכת הכבלים לא פגעה בביצועי המיוזיק סרבר אחרת לא עשינו כלום.

לפטופ כשלט
אם בחרתם מחשב נייח כמיוזיק סרבר אך יש לכם בבית גם נייד וגם רשת אלחוטית תוכלו לשלוט על המיוזיק סרבר בעזרת המחשב הנייד.
דאגו שבמיוזיק סרבר יהיה Remote Desktop פעיל (בווידוס 7 זה אומר Ultimate או Business, ב- XP זה אומר Professional) ותוכלו דרך הנייד פשוט לראות את מסך המיוזיק סרבר ולתפעל אותו כאילו הוא רק על הנייד.

קחו בחשבון שממשקים גרפיים לא יהיו מהירים כמו על המחשב עצמו, אך לרוב הצרכים זה מספק, בטח עם תוכנה כמו Foobar.

כמובן שכל זה בתנאי שמתאים לכם לטפטופ פתוח על ידכם.

מכשירים ניידים, טלפונים, iPhone, iPod Touch ו iPad
זה כנראה הטרנד היום, וכנראה בצדק.
לסמרטפונים יש היום מסכים יפיפיים ודי גדולים וברורים, מאז הופעתו של ה- iPhone התחלנו להתרגל גם לממשקים אסתטיים ושבאמת מתאימים למגע אצבע.

באופן אישי אני מפריד בין ממשקי טלפונים לממשקי טבלט.
ממשק לטלפון זה יותר בגדר nice to have, אם אין לך את הטבלט או השלט עליך, או אם אתה בחדר השני אתה שולף את הטלפון מהכיס ומעביר לשיר הבא, או לוחץ pause או stop.
מבחינתי כאן נגמר התפקיד של הטלפון.


לצפיה באתר vimeo


לחווית שימוש אמיתית צריך מסך יותר גדול, ה- iPad אופטימאלי אבל אפשר להסתדר גם עם קצת פחות גדול.
בעיה היא שלא כל התוכנות תומכות בממשק כזה, וגם אם כן הוא הרבה פעמים WEBי ולא יעודי.

בכל מקרה, כפי שראינו בשירשור הזה, ל- foobar יש כבר פתרון webי לא רע בכלל.
ל- XBMC יש תוכנות iPad יעודיות לרוב.
ל- iTunes יש את תוכנת ה- remote של אפל.
אני צופה שבקרוב יהיו לנו פתרונות לרוב התוכנות הנפוצות.

עוד משהו שניתן לעשות עם טבלט זה שליטה מרחוק בדיוק כפי שתארתי בסעיף "לפטופ כשלט" על ידי תוכנה כמו ezDesktop.
זה אולי טיפה פחות מהיר אבל עובד בערך אותו הדבר.

שלט חכם (מאוד)
פתרון נוסף בו אני משתמש זה עבודה עם שלט חכם.
אני לא מדבר על שלט "לומד" IR אלא שלט שתומך WIFI וניתן לכתוב לו סקריפטים (סוג של תוכנה) וכך להתממשק לתוכנות שונות באופן דו כיווני.

אני משתמש ב- Pronto 9600, אך אני לא מתכוון להרחיב על הפתרון הזה. האיפונים והאיפדים בולעים את השוק הזה וההשקעה כיום לא ממש משתלמת.

הנה סרטון רק כי היה לי כבר מוכן (אגב, הממשק שופר מאז שצולם הסרטון הזה).


לצפיה באתר vimeo


סיכום


עברנו הפעם על עוד כמה נושאים בסיסיים בשילוב המחשב בסטאפ סטראו.
אני מקווה שהצלחתי לענות על כמה שאלות שהיו פתוחות אצל חלקכם ושהצלחתי להציף כמה פתרונות שאולי עוד לא חשבתם עליהם.

מבין כל הנושאים בפרק זה אני חושב שנושא השליטה הוא החשוב ביותר, זה מה שיגדיר בפועל את אופי השימוש שלכם במחשב וצריך לתת עליו את הדעת.
נתתי פה מספר אלטרנטיבות בהי-לבל, אנסה לעזור יותר לעומק בהמשך השירשור למי שזקוק לכך על פי צרכיו.




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות