מי שטורח לקרוא את הסקירות שלי מעבר לסיכום אולי נתקל בהתיחסותי לכמה מוצרים שביקרו אצלי מהסדרה הגבוהה של MBL, ואולי אפילו מחכה להתרשמותי מהם כפי שנדמה לי שהבטחתי באחת הסקירות.
לפני שנתחיל בסיפור המעשה, קצת רקע על הסטאפ שלי.
האלקטרוניקה בסטאפ שלי מורכבת משלישיית מוצרים בסדרת ה- Noble של MBL (סדרת הביניים).
1531 - נגן תקליטורים משולב (one piece)
5011 - פרה אמפ טרנזיסטורי, משודרג במפעל לגירסה האחרונה
8011S - מגבר סטראו טרנזיסטורי, כבר לא מיוצר כיום, במקומו יש גירסת מונובלוק שכמדומני הזיזו לסדרת הקלאסיק (ואותה מחליפים כפי שראינו במנכן האחרונה)
אם זה משנה מחיר המוצרים בסדר גודל ריטייל של כ- 10K$ לאחד (אולי קצת יותר היום), ואני בעליהם המרוצה מעל לשלוש שנים כמדומני.
כפי שאתם יודעים עוברים כאן ציודים רבים, ואני תמיד מרחרח לבדוק האם יצוץ איזה מוצר אותו אעדיף על הסטאפ שלי לשם שידרוג אופציונאלי. עד היום זה לא ממש קרה כפי ששמתם לב, היו מוצרים שאהבתי אבל אף לא אחד גרם לי לרצות אותו יותר ממה שיש לי.
הסיבה אינה שיש לי את הציוד הכי טוב בעולם, או אולי אפילו ברמת המחיר שלו, אני מניח שהסיבה קשורה לכך שאנו בדר"כ מקבלים לסקירה מוצרים בתקציבים יותר נמוכים (שפויים?) שיותר קל כנראה ליבואנים להפרד מהם וכנראה יותר רלוונטיים לרוב הקוראים.
ולפני שאמשיך בסיפורנו ארצה לגעת באיזו מיס-קונספציה שיש לאנשים על MBL.
אולי זאת הצורה המוחצנת, אולי הגודל הבאלקי, אולי העובדה שזה ציוד טרנזיסטורי וגרמני, ואולי האזנה לחצי סטאפים או הסט הגדול בתערוכה, גורמת לאנשים לדעה/ציפייה מסויימת מהציוד הזה שלטעמי רחוקה מהמציאות.
בעוד אנשים מצפים לסאונד כוחני, בומבאסטי, ענק בפרזנטציה ואולי מוחצן בקצוות, המציאות לימדה אותי מזמן שזה בכלל לא הקטע של החברה הזאת.
הסאונד של MBL קודם כל הולך לכיוון המוזיקלי, זה הבסיס. קצב מאוד אופייני ורקע שחור נותנים את התחושה הזאת. במובן מסויים הוא לא נשמע כמו שום טכנולוגיה ספציפית. יש בו את המוזיקליות והניואנסים שאנו רגילים לקבל מציוד שפופרות ואת השקט והנכונות הטונאלית שאנחנו רגילים לקבל מציוד טרנזיסטורי טוב.
הוא מסוגל להעביר אינטימיות ועדינות, תחושות שמאוד חשובות לי בהאזנה למוזיקה מהסוג שאני שומע.
אולי בגלל זה קשה לי להתרגל למוצרים אחרים, אולי בגלל שאני רגיל למשהו קצת שונה. טוב נמשיך בסיפור.
מתישהו השנה לקחתי מרן (סבו אודיו) מגבר 9007 MBL סתם מסקרנות אישית (לא לצורך סקירה), זה מוצר שהיה בסדרת הרפרנס בעבר וכמדומני שעבר כעת ל- Noble.
הוא בנוי לעבוד כמונו (בחיבור Balance) אך יכול לעבוד גם בסטראו (סינגל אנדד) וכך השתמשתי בו.
ולמרות שהוא לא נשמע כמו המגבר שלי, זהו המוצר הכי דומה ששמעתי. דווקא האופי הטונאלי שלו מעט שונה, הוא טיפה יותר מלא בתחום התחתון (מיד/אפר באס), מעט פחות פתוח בגבוהים, ובעל פרזנטציה מעט יותר גדולה (מה שבא על חשבון אימג'ינג אין מה לעשות) וקצת פחות כוחני, אבל אותו "אופי" עליו דיברתי קודם בא גם כאן לידי ביטוי מלא. לגמרי.
אהבתי אותו וזה פתח לי את התיאבון לשמוע עוד מסדרת ה- Reference.
מתישהו בפברואר ביקשתי מרן להחרים לו את ה- 1611 - DAC מסדרת הדגל של MBL.
זה ממש לא היה למטרת קניה, סתם סקרנות, אבל משום שהמוצר יועד לעמוד באולם התצוגה החדש שהיה אז בתהליכי בניה רן הסכים לוותר עליו.
ה- 1611 הספיציפי הזה מסדרת ה- D כולל תוספת שהיתה אופציונאלית בזמנו והיא כרטיס פרה שהופך את המוצר ל- DAC משולב פרה (אבל אנלוגי לא דיגיטלי כפי שאנחנו מכירים מ-DACים אחרים).
מדובר במוצר די עתיק, מתחילת שנות ה- 2000 כמדומני, היום כבר הגיעו ל- F (ואין יותר את אופצית הפרה המובנה).
חיברתי, יפה, אהבתי את השילוב עם הנגן שלי דרך הכניסות האנלוגיות דווקא, ופחות דרך הכניסה הדיגיטלית. חשבתי שאולי הוא זקוק לאחיו הטרנספורט המפלצתי 1621 לכן לקחתי גם אותו.
ובאמת ה- 1621 יותר התאים דרך החיבור הדיגיטלי. וסה"כ היתה תוצאה יפה, שוב, בעלת האופי המוכר של MBL, אבל לא הרגשתי שאני ממצה ציוד כל כך יקר (אלו עולים כ- 25K$ לחתיכה). זה רק טיפ טיפה יותר טוב מהסטאפ שלי.
לקחתי את הסיפור הזה בתור פרוייקט, ומשום שהייתי גם ככה בתהליך שידרוג כבלים (על זה אולי בהזדמנות אחרת) החלטתי לחכות ולבדוק איך זה יהיה עם אותם כבלים עליהם בניתי.
ואכן עם כל שידרוג כבל המרחק בין הסטאפ הזה לבין הסטאפ שלי הלך וגדל.
מתישהו באמצע התהליך כבר נשברתי ורציתי לרכוש את המוצרים. אבל רציתי את אלו שאצלי, ולא היה איכפת לי שהם ענתיקות, הממיר מקבל רק עד 24/96 מכניסותיו הדיגיטליות (למרות שיש לו המון כאלו) והטרנספורט מתקשה לקרוא דיסקים מסויימים. רציתי את הסאונד הספציפי הזה עם ה- DAC שכולל פרה (שאת הסאונד שלו מאוד אהבתי גם בלי קשר ל- DAC).
רן כבר רמז לי מההתחלה שהוא לא רוצה למכור את הסט הזה והוא רוצה אותו בתצוגה, אבל אז בכלל לא חשבתי לקנות משהו, ועכשיו הייתי בטוח שיסכים. אז לא, הוא בכלל לא שש, גם הוא רוצה את הפרה המשולב הזה (שכאמור אי אפשר כבר להשיג בממיר החדש), אבל הוא הצליח להוריד אותי ממנו בטענה שחדר התצוגה החדש מתעכב ושאני יכול להנות מהמוצרים עד שיהיה מוכן.
טוב, החודשים חולפים ואני עדיין שוקד על הסטאפ הזה ונהנה יותר ויותר מכל שידרוג כבל שאני עושה (וכל הזמן מחליף מוצרים בשביל הסקירות, עבודה סיזיפית ולקראת הסוף התחלתי גם לשלב את הציוד הזה בסקירות כפי שאולי שמתם לב).
לבסוף לפני כמה שבועות, עת הגעתי לשידרוג הכבל האחרון שרציתי, הגעתי לטופ. שיט, תוצאה מדהימה, הייתי סופר מרוצה. שמעתי כך כשבוע כשאני בעננים (אבל כל הזמן מרחפת מעלי הסכנה שלוקחים לו אותו).
היה לי הרבה מזל, עשיתי איזו עבודה על החשמל ששיבשה את הסאונד לחלוטין (זמנית) ואז הגיעה שיחת הטלפון ממנה חששתי. האולם החדש בשלבי סיום צריך להחזיר.

היה לי עצוב קצת, אבל בגלל ששמעו באותם ימים די מעפן זה היה יותר קל. החזרתי את המוצרים וחזרתי לסטאפ שלי (שגם נשמע מעפן מאותה סיבה).
אני שמח לבשר שמאז התגברתי על הבעיה והדברים חזרו לנורמאל, אבל כן, אני עדיין מתגעגע לסטאפ ההוא.
מה היה ההבדל מהסטאפ שלי?
מממ, יותר מוזיקלי, יותר שקט, יותר דרמטי. אלו התכונות שקנו אותי. הוא גם היה קצת יותר גדול בפרזנטציה וכאמור היה גם הבדל טונאלי כלשהו, טיפה יותר מיד באס על חשבון באס נמוך לגמרי ופחות כוחניות.
הוא גם הביא את הרמקולים שלי לדרגת צלילות שלא ידעתי שהם מסוגלים להגיע אליה.
האם היו גם צדדים שליליים? כן.
כמה שהציוד שלי "רגיש", זה רגיש הרבה יותר. כל שטות יכולה להוריד אותך מהפיק. התעסקת בחשמל? שיחקת עם הכבלים? הזזת על הסטנד? ניתקת? חיברת? חייך אכלת אותה. לך תמצא עכשיו את הבעיה.
עוד משהו שטיפה הפריע לי היא מן תחושה קשה להסבר במילים שהסאונד טיפה, הממממ, מפוזר (diffused), לא משהו שקשור לגודל הסאונד אלא יותר לקוהרנטיות שלו. זה משהו שהסטאפ שלי עושה טיפה יותר טוב.
והיו כמובן את העניינים הטכניים כאמור של קריאת דיסקים (משהו שמעולם לא קרה בנגן שלי), איזו חריקה קטנה (שנעלמת עם השימוש) בבורר הווליום, קצת שריטות וכאלו...
מה עושים עכשיו? אלוהים גדול. נשארתי עם טעם של עוד שאין לי מושג איך לממש אותו.
חדש כזה כאמור לא קיים (וגם יקר אם נהיה ריאליים לרגע, בטח שצריך גם לקנות פרה בנפרד).
אם יצוץ כזה באודיוגון (לא יודע כמה כאלו מסתובבים בעולם עם הפרה) אני אהיה בדילמה, לך תדע איך הם עובדים בלי לשמוע אותם, וזה בכל זאת כסף רציני.
בינתיים אני עם שלי, אחכה שיתייצב פה משהו שיפיל אותי וניתן גם לקנות אם רוצים

זהו, זה הסיפור להיום, נזכרתי לכתוב אותו בזכות הפוסט של avi 1, שכן אם הייתי שומע את הסט הזה יום אחד או אפילו שבוע לא הייתי נשאר עם כאב לב שכזה.
לא צילמתי את הסט משום שלא עשיתי עליו סקירה ואני שונא לצלם, אבל תיכף אחפש, אולי הוא מופיע ב- test shots שעשיתי בזמן סקירות לציודים אחרים.