עכשיו 19/03/24 07:41

פורסם: 21/04/10 20:13 ע"י aloni


כרטיס קול Asus Xonar Essence ST



Asus Xonar Essence ST


כבר חודשים ארוכים שאנו עוסקים כאן באתר בשימוש במחשב כמקור דיגיטלי, זאת אתם כבר יודעים. בחנו לא מעט ממירים, עסקנו בהשוואות בין מחשב למקור דיגיטלי אחר כמו SB3 וכמובן לנגן תקליטורים. גם בתחום ההי-רז אנו מתכוונים להתעמק בקרוב.

כל ההתעסקות הזאת הביאה אותי באופן אישי להתקרב יותר לתחום. לפני כשנה ה"נישה" הזאת לא ממש עניינה אותי, אך עם האוכל בא התאבון, וכאשר התוודעתי לתוכנת הניגון AlbumPlayer המציגה ממשק משתמש נוח ונעים להפליא הפכתי מכור (לפחות להאזנה ארעית).

תחום שיחזור המוזיקה דרך מחשב יכול להיות פשוט או מורכב ומפותל ככל שנבחר להעמיק.
אנו יכולים לחבר ממיר דיגיטל לאנלוג (DAC) בחיבור USB שאינו דורש שום התקנה למחשב כלשהו ולהשתמש בתוכנות הניגון הסטנדרטיות של ווינדוס (media player או media center), ואנחנו יכולים להתעמק בכיצד חומרה שונה משפיעה על רפרודוקצית הסאונד, דרייברים, תוכנות ניגון, ריפים, פילטרים ועוד.

במבט על נוכל לציין שלוש שיטות נפוצות לחיבור מחשב למערכת הסטראו:
חיבור אנלוגי לפרה (או למגבר אינטגרייטד)
חיבור לממיר חיצוני דרך USB או Firewire (כאן אין צורך בכרטיס קול כלל)
חיבור לממיר חיצוני דרך SPDIF קואקסאלי או אופטי

הכרטיס אותו נסקור היום יכול לעזור לנו באופציה הראשונה או השלישית, ובנוסף גם מאפשר לנו להנות מחיבור אוזניות (איכותיות, הדורשות הגברת אוזניות) ישירות למחשב ללא הגברה חיצונית.

עד היום, בעת סקירת ממירים, נהגתי לחברם ב- USB (אם קיים ממשק כזה) וב- SPDIF ליציאות הדיגיטליות בלוח האם של מחשב ה- HTPC שלי. זה מציע יציאת RCA קואקסלית ויציאת toslink אופטית. במהלך הסקירות תהיתי האם יציאה דיגיטלית של כרטיס יעודי יכולה לתרום משהו לתוצאה הסונית.
כיום כמעט לכל לוח אם יש יציאת אודיו דיגיטלית. השאלה הנשאלת היא האם בבואנו לבנות מחשב מדיה מוזיקלי המחובר ב- SPDIF לממיר חיצוני כדאי להסתפק ביציאה זו?

יש היום בשוק לא מעט כרטיסי קול בעלי יציאות אודיו דיגיטליות. החל בכרטיסים מבתים המתמחים בשוק הפרו כמו Lynx ו M-Audio וכלה בכרטיסי קול לשוק הביתי ואולי בעיקר הגיימרים כמו אלו של Creative.

הסיבה שבחרתי להתחיל עם ה- Asus Xonar Essence ST היא שעל פי הבנתי השוק האודיופילי הוא זה שעמד מול עיניהם של מתכנני המוצר, וכידוע, דרישותינו די שונות משוק הגיימרים ואולי גם ממשתמשי הסטודיו הביתי.

כדי להעביר את כוונתם מצרפים Asus למארז חוברת מהודרת ומעוטרת של מדידות שנעשו לכרטיס
Asus Xonar Essence ST



ה- Essence ST



ה- ST הינו כרטיס מחשב בקונפיגורצית PCI מה שאומר שעל מנת להתקינו נזדקק לסלוט פנוי מסוג זה על לוח האם. קונפיגורציה זו נפוצה בעיקר במחשבים נייחים שולחניים בעלי גודל סטנדרטי, במחשבים ניידים לא נמצא אותה כלל, ובמחשבים זעירים כדוגמת אלו המבוססים על מעבדי ATOM נמצא אותה רק בחלק קטן מלוחות האם.
באותם מחשבים זעירים נמצא בדר"כ סלוט פנוי אחד מסוג PCI Express mini ועבורו יצרה Asus את ה- Asus Xonar Essence STX.

ה- ST מאכלס חמישה קונקטורים בפרופיל הכרטיס שלאחר התקנתו ימצאו בגב המחשב.
שני קונקטורי RCA המהווית יציאת סטראו אנלוגית אחת
כניסה אנלוגית בעלת קונקטור "בננה" (6.3 מ"מ) - עבור מיקרופון או Line In
יציאה אנלוגית מוגברת לאוזניות בעלת קונקטור "בננה" (6.3 מ"מ)
קונקטור RCA המשמש ליציאת דיגיטלית SPDIF קואקאסלית ללא מתאם ובעזרת מתאם (מסופק) הופך ליציאת toslink אופטית.

Asus Xonar Essence ST


ה- ST מגיע עם תקליטור דרייברים (מנהלי התקן) המאפשר התקנתו בכל גירסאות הווינדוס העדכניות החל מ- XP ועד Windows 7 (הגירסה הנבחנת).
הדרייבר של ה- ST מכיל גם תוכנת שליטה יעודית של Asus ה- Asus Audio Center המאפשרת להתאים את אופי השימוש בכרטיס החל מווליום ועד מצבי DSP שונים (ומשונים).
הדרייבר מכיל גם התקן ASIO יעודי של הכרטיס (פרוטוקול תוכנה בתחום האודיו המאפשר לדלג על עיבוד הסאונד במערכת ההפעלה ולקבל תוצאה יותר קרובה למקור) אם כי זה מתבצע בצורה קצת משונה, עוד על כך בהמשך.

Asus Xonar Essence ST


ברמה הפיזית ה- ST הוא כרטיס רובאסטי במראהו ובחומריו.
מעל המעגל האנלוגי נמצא כיסוי מתכתי המתעתד להגן עליו מפני השפעות RF.
גם קונקטור חשמל יעודי מספק לכרטיס חשמל ישירות מספק הכח ולא דרך הבאס כמקובל.

Asus Xonar Essence ST


התקנה


התקנת הכרטיס עברה ללא דרמות מיוחדות, בחרתי סלוט PCI פנוי ותוך משהו כמו שתי דקות המחשב כבר עלה וזיהה חומרה חדשה.
יש לזכור לחבר לכרטיס גם את קונקטור החשמל, זהו לא צעד סטנדרטי בחיבור כרטיסי PCI למחשב (אם כי הפך יותר נפוץ עם כניסת כרטיסי המסך העוצמתיים) אך בלעדיו הכרטיס לא יעבוד כלל.

Asus Xonar Essence ST


נכון למועד כתיבת סקירה זו, Windows 7 לא מכילה דרייבר דיפולטי המתאים לכרטיס וחובה להתקין את הדרייבר של Asus. אני בחרתי להוריד את הגירסה העדכנית ביותר מאתר החברה:
http://support.asus.com/download/download_item_dna.aspx?product=21&model=Xonar%20Essence%20ST&SLanguage=en-us&os=29

לאחר התקנת הדרייבר יתווספו לרשימת התקני הניגון שני התקנים חדשים (לצפייה בהם קליק ימני על הרמקול הקטן בצד ימין למטה על יד השעון ו Playback Devices):

תמונה


במידה והמחשב שלכם מחובר לרמקולים רק דרך כרטיס ה- ST כנראה שתרצו לסמן את אחד מההתקנים האלו כהתקן ברירת המחדל. במקרה שלי הרסיבר המחובר ליציאת ה- SPDIF שעל לוח האם הוא ההתקן דרכו אני רוצה לשמוע את צלילי מערכת ההפעלה והתוכנות השונות (ל-ק"ב).
את כרטיס ה- ST אני מפעיל רק לניגון מוזיקה דרך תוכנת ה- AlbumPlayer ומייד נראה איך עושים זאת.


ה- Asus Audio Center


כאמור ה- ST מגיע עם תוכנת שליטה יעודית של Asus. נעבור בקצרה על המסכים החשובים.

תמונה


המסך הראשי מאפשר לקנפג את ההגדרות הבסיסיות ביותר כגון מספר הערוצים, האם להפעיל את היציאה הדיגיטלית ואם כן באיזה פורמט (PCM או DD - עבורנו PCM כמובן), תדר הדגימה ואפשרויות שונות לסביבת Dolby Digital וירטואלית (במידה ובחרנו Dolby Digital בפורמט היציאה).

בצד ימין נמצא בוררים קבועים לווליום, ווליום חכם, ובחירת פרופיל ההאזנה כגון, מוזיקה, סרטים, משחקים ו- HIFI שבעקרון מנטרל את משחקי ה- DSP והאקולייזרים למיניהם.

תמונה


במסך האפקטים נוכל לבחור אקולייזר מרשימה קבועה מראש או להגדיר בעצמנו בעזרת אקולייזר 10 ערוצים. כמו כן נוכל לבחור מיני אפקטי DSP מוזרים ומציקים שאין לי מושג למה שמישהו יבחר להפעיל אותם אי פעם.

תמונה


מי שאינו מעוניין להעביר לרמקולים הקדמיים Full Range ומעוניין לחתוך אותם בתחום הנמוך, לדוגמה לשם שילוב סאב, יוכל לעשות זאת דרך תוכנת השליטה של Asus במסך ה- FlexBass.

תוכנת השליטה פעלה טוב סך הכל וביצעה כל מה שביקשתי ללא באגים או התנהגות לא צפויה. לשימושנו היא קצת מיותרת, במצב נורמאלי נבחר לבטל את כל האופציות ה-"מיוחדות" ובעצם נשתמש בה רק כדי לקבוע את תדר הדגימה ובמידה ואנחנו מחוברים אנלוגית את הווליום.

הגדרה בתוכנת ניגון


לצורך ההדגמה אני אשתמש ב- AlbumPlayer אולם תוכלו למצוא את ההגדרות האלו בכל תוכנת ניגון מתקדמת.

תחת Preferences->Audio נמצא מסך המאפשר להגדיר באיזה התקן אודיו ברצוננו להשתמש.
כאמור אצלי התקן ברירת המחדל מכוון ליציאת ה- SPDIF שעל הלוח, ואם לא אגדיר כאן התקן אחר הסאונד ישמע דרך הרסיבר.

יש לנו בעצם שתי דרכי פעולה במסך הזה.

תמונה


החלק העליון מיועד למנהלי התקן סטנדרטיים (לא ASIO), פשוט נבחר את ההתקן מהרשימה.

תמונה


החלק התחתון שיאופשר רק כאשר נסמן את ASIO Support Enabled יציג לנו רק התקנים מסוג ASIO.
אם נבחר את Asus Xonar Essence ST הסאונד תמיד יצא דרך כרטיס זה.
אם נסמן התקן ג'נרי כמו ASIO4ALL הסאונד יצא דרך ההתקן המקונפג בתוכנת השליטה של הדרייבר.

תמונה


יתכן שאתם מוצאים את כל ההתעסקות הזאת מרתיעה. אני יכול להבין את זה. אולם זאת הגדרה שצריך לעשות פעם אחת ולא צריך לגעת בה מעבר לזה.

נוחות שימוש


לא אהבתי את הצורך בתוכנת השליטה המסורבלת של Asus. באופן אישי אני מעדיף את ממשק ההגדרות של Windows 7.

העובדה שישנו קונקטור דיגיטלי אחד המשמש גם ל- SPDIF קואקסאלי וגם לחיבור אופטי מסורבלת ומצערת לטעמי. מצאתי לא פעם סיבה לחבר גם SPDIF קואקסאלי וגם אופטי, ולו על מנת להשוות ביניהם. מתאם היציאה האופטית עלול לאבד בקלות (מזכיר לי שאני צריך לאתר היכן שמתי אותו לפני שיהיה מאוחר מידי).

דרייבר ה- ASIO של Asus אינו משנה את תדר הדגימה באופן אוטומטי על פי המקור ואינו פוסח על האקוליזציה ועיבודי ה- DSP המוגדרים בתוכנת השליטה. בכך הוא לטעמי די מפספס את המטרה.
אם אתם נוהגים להאזין לחומרים בתדרי דגימה שונים (לדוגמה ריפים של CD ובנוסף קבצי הי-רז) יתכן שתעדיפו להשתמש בדרייבר ASIO אחר.

סטאפ


מטרתי הראשונה היא לגלות האם היציאות הדיגיטליות של ה- ST עדיפות מאלו של לוח אם סטנדרטי.
לוח האם במחשב ה- HTPC שלי הינו לוח שנחשב איכותי בזמנו, ה- Asus P5B Deluxe.

לשם כך חיברתי את שתי היציאות לאותו DAC ובחנתי את ההבדל (יפורט בסעיף הסאונד).
בעת הבחינה היו ברשותי שלושה ממירים שיכולים לעשות את העבודה. בחרתי ב- MBL 1611 משום כניסותיו הרבות והאפשרות לעבור ביניהן עם השלט.
שאר הסטאפ כרגיל (מפורט בסוף הסקירה).

משום שרציתי גם לבחון את יציאותיו האנלוגיות של הכרטיס, גררתי את המחשב לסביבת ההאזנה, ולמרות שהוא מוחרש רק למחצה (קיימים מאווררים אך אלו גדולים, איכותיים ומסתובבים לאט) הוא לא ממש פגם בסביבה השקטה.
המחשב לא חובר למסך כלל, את השליטה ביצעתי עם שלט הפרונטו 9600 ואת שינוי ההגדרות דרך לפטופ שהונח לצידי.

כעת כשהמחשב קרוב יכולתי להשתמש בכבלים דיגיטליים ואנלוגיים קצרים. זה בפני עצמו גרר שיפור סוני ולכן עד מועד פרסום סקירה זו אני מניח שימצא ברשותי מחשב מוחרש לחלוטין שיוקדש למוזיקה וישב דרך קבע בסביבת ההאזנה.

כרפרנס נשתמש גם הפעם בנגן התקליטורים MBL 1531.

Asus Xonar Essence ST


הסאונד


משום שסקירה זו השוואתית באופיה לא אעמיס אתכם בהרבה אלבומים. נשתמש בשלושה אלבומים שונים ומוכרים כשכל אחד מהווה סוג בדיקה שונה.
אקדים ואציין שההבדלים שיצוינו בסשן ההאזנה לא מובחנים בכל אלבום ובכל ז'אנר מוזיקלי באותו אופן. ישנם אפילו טרקים שנשמעו באופן כמעט זהה בין היציאות הדיגיטליות של לוח האם לאלו של ה- ST. היציאה האנלוגית לעומת זאת נשמעה כמעט תמיד שונה.

אך נתחיל עם השוואת היציאות הדיגיטליות שכאמור היו הנעלם העיקרי והחשוב ביותר עבורי.

Saint-Saens Symphony No 3 - Boston Symphony/Munch
לאלבום הזה התוודעתי בזכות סקירתו המקיפה של אביעד, בחרתי להכליל אותו בסשן ההאזנה בזכות ריבוי הכלים, הדינמיות המתפרצת וה-"אורגן" :)
ספציפית אתייחס לתנועה הרביעית - Maestoso

נתחיל עם יציאת לוח האם. הסאונד בכלל לא מאכזב בפני עצמו, אולי לא הקלטה ברמת רפרנס אבל היא עוברת לא רע בכלל דרך המחשב.

מעבר ליציאת ה- ST לא מגלה לי עולמות אחרים. אני צריך להתרכז במוזיקה ובסאונד על מנת לזהות את ההבדלים.
אני מזהה שיציאת ה- ST פחות רכה מיציאת לוח האם, לא בהקשר הטונאלי אלא בהקשר מוזיקלי. כלי המיתר יותר החלטיים בניגונם המהיר, כמוהם כלי הנשיפה.
הבמה העמוסה יותר ברורה ופחות מעורפלת. ברמה הטונאלית לא מצאתי הבדלים הדורשים התייחסות.

ההבדלים אינם גדולים באלבום זה, איני בטוח שאם היו מחליפים לי את היציאות מבלי שידעתי הייתי שם לב שמשהו השתנה.

דרך ה MBL 1531 כטרנספורט המצב קצת שונה. הוא לוקח את הטוב שבשני העולמות ומוסיף קצת. הוא יותר רך מיציאת לוח האם כשצריך ויותר החלטי מיציאת ה- ST כשצריך.
האורגן יותר מלא וגדול וכל הכלים ללא יוצא מן הכלל נשמעים יותר "נכון". יותר שלמים, בעלי יותר טקסטורות ופשוט ריאליסטיים יותר.
ההקלטה פתאום נשמעת לי יותר טובה.

מגדל הפזמון - שלומי שבן
דנו כבר בפורום באלבום הזה בעקבות שירשורו של חברנו אייל הידוע גם כ- eyal2991.
הסיבה העיקרית שבחרתי אותו הינה הקלטה פיוריסטית של פסנתר בעלת טווח טונאלי רחב, אך גם שילוב ווקאל לא יזיק לנו למרות שהוא מעט מעצבן.

או, פה אנחנו כבר יכולים לזהות הבדל משמעותי בין יציאת לוח האם לזו של ה- ST.

טרק 6 – אל תלכי עכשיו (If you go away או Ne Me Quitte Pas) נפתח בפסנתר פעמוני בסדרת תוים בטונים הולכים ועולים. בעוד ביציאת לוח האם מצטרפת לצלילים הילה דיגיטלית הולכת וגדלה ככל שהטונים עולים היא כמעט ואינה מורגשת דרך ה- ST.

גם קולו של שבן נשמע יותר עגול ואנושי וטיפ טיפה יותר נמוך דרך ה- ST.

זה לא שדרך יציאת לוח האם האלבום נשמע גרוע, הוא לא. אבל אותם ארטיפקטים מעייפים לאורך זמן וההאזנה דרך ה- ST פשוט יותר מהנה ואמיתית.

דרך ה CDP כטרנספורט התוצאה דומה יותר ליציאת לוח האם ברמה הטונאלית אך ללא אותם ארטיפקטים דיגיטליים.
קשה לי להחליט הפעם אם אני מעדיף את יציאת ה- ST או את ה- CDP.
אני מעדיף את קולו של שבן דרך ה- Asus ST, את הפסנתר, במיוחד האוקטבות הנמוכות, אני מעדיף דרך ה- MBL 1531 שם הן יותר בשרניות ומוחשיות.

Robert Plant/Alison Krauss - Raising Sand
ל- Raising Sand אותו אני משוכנע שכולכם מכירים, אני מגיע בכל פעם שאני רוצה לבחון מוזיקה בהי-רז. נכון להיום זה האלבום היחיד שברשותי בו אני מרגיש שיש יתרון כלשהו לגירסת ההי רז.

אני מתחיל עם יציאת לוח האם והתוצאה נשמעת לי מוכרת אם כי מעט משופרת (כנראה בגלל מיקום המחשב והכבלים הקצרים). כאן למרות קולה הגבוה של קראוס לא מרגישים הילה דיגיטלית בתחום הגבוה וסך הכל התוצאה טובה מאוד.

אני עובר ל- ST והתצוגה משתנה מול עיני (אוזני). קולו של פלאנט נפתח מעט ומגלה יותר רבדים, הבאס שהיה גם קודם משמעותי הופך כעת להיות יותר החלטי ונראה שממש יורד יותר נמוך מה שגם מתבטא ביותר רעד בכורסא.

תכונה נוספת באה לידי ביטוי גם באלבומי רד-בוק ולא רק בהי-רז היא תחושה של אווירה יותר דרמטית ומעניינת. בצד הטכני זה מתבטא בשקט משופר וניואנסים שיותר נגלים לאוזן, בצד החוויתי זה פשוט הופך את החומר המנוגן ליותר מעניין.

הפעם לא נשווה ל CDP שאינו יכול לנגן את קובץ ההי-רז.

יציאה אנלוגית


היציאה האנלוגית התגלתה כנחותה ביותר מכל האופציות שניסינו עד כה.
היא מעט כהה מבחינה טונאלית, בעלת צליל מעורפל, כמעט עכור לעומת שאר האפשרויות.
פחות ניואנסים, פחות טקסטורות, פחות שקט, פחות פרטים פחות דרמה.

דווקא באלבום ההי-רז ההבדל, גם אם קיים, היה פחות משמעותי.

אך אל לנו לשלול יציאה זו לחלוטין. בל נשכח שהעמסנו כאן את הסטאפ ב- DAC יקר מאוד ואנו משווים אותו לכרטיס קול ב- 200$.
היציאה האנלוגית טובה, או סבירה נקרא לזה, שווה את הכסף.

נשמעת יותר טוב מחיבור ה- V-DAC למחשב ב- USB ופחות טוב מה- V-DAC מחובר ב- SPDIF.
זה עדיין לא רע.

סיכום


ה- Asus Xonar Essence ST מהווה מבחינתי הצלחה. יציאותיו הדיגיטליות משפרות את חווית ההאזנה לעומת יציאות לוח האם, וגם אם זה לא בא לידי ביטוי בכל טרק לא קרה שהעדפתי את יציאות לוח האם.

נוסיף יציאות אנלוגיות המאפשרות חיבור RCA ישירות לפרה (או מגבר משולב). אומנם לא מוצלחות כמו ממיר יעודי אך מאפשרות להנות ממוזיקה שמקורה במחשב, ואולי רק כתחנת ביניים.

בל נשכח את יציאת האוזניות המוגברת, שאומנם לא בדקתי עדיין אך אני מניח שתעמוד בקנה אחד עם שאר האיכויות שמציג הכרטיס. אעדכן בהמשך.

נכון לכתיבת הסקירה לא מצאתי את הכרטיס בארץ אם כי אני משוכנע שיגיע גם לכאן אם לא דרך היבואן הרישמי דרך האתרים המתמחים.
בינתיים ניתן להזמין את הכרטיס באמזון ולהשתמש ב- USONESTOP (לשעבר MUSTOP) להביא אותו לארץ (סדר גודל מחיר של כ- 250$ סה"כ).

ב- 1000 ש"ח לא קונים היום ממיר רציני, הקרוב ביותר הוא כנראה ה- V-DAC.
אם הייתי צריך לבחור בין V-DAC ויציאת SPDIF של לוח האם ליציאה האנלוגית של ה- ST הייתי בוחר בראשון.
אבל שילוב של שניהם מעניק תוצאה מצויינת שלדעתי במחירה יהיה קשה מאוד להתחרות.

Asus Xonar Essence ST


נתונים טכניים


יחס אות לרעש יציאות אנלוגיות: 124db
יחס אות לרעש יציאת אוזניות: 110db
יחס אות לרעש כניסה אנלוגית: 118db
סה"כ עיוות הרמוני ב- 1khz יציאות אנלוגיות: 0.0003%
מתח יציאות כניסות אנלוגיות: 2v
עכבה מומלצת ליציאת אוזניות: 32-600 אוהם
ממיר דיגיטל לאנלוג: Texas Instruments PCMI792A
ממיר אנלוג לדיגיטל: Cirrus-Logic CS5381
רכיב הגברת אוזניות: Texas Instruments 6120A2
רזולוציות נתמכות: 44.1K/48K/96K/192kHz @ 16/24bit

סטאפ בחינה והשוואה


מקור: MBL 1531, HTPC
הגברה: MBL 8011S, MBL 5011, MBL 9007
ממיר: MBL 1611, Musical Fidelity V-DAC
כבילה - חשמל: ELROD & MBL
כבילה - סיגנל: Siltech New York, Siltech SQ110, Siltech Compass Lake, Siltech Prince
סטנד: Finite Elemente Pagode Master Reference
רמקול: WLM La-Scala

מחיר: כ- 200$ בארה"ב




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות