עכשיו 20/04/18 09:59

פורסם: 22/02/12 08:14 ע"י Byrdio


מה יש בה?
מה יש ביוג'ה וונג שאי אפשר למצוא באלפי, עשרות אלפי או מאות אלפי הפסנתרנים שמתמודדים בכל העת על אהבת הלייבלים,
האמרגנים ועל הקהל כמובן. הרי מובן לנו שילדי פלא יש כמו "זבל" ברחבי העולם, בטח במדינות עם תרבות מטורפת כמו סין, רוסיה או
אפילו במדינות אירופה שחולמות, נושמות ואוכלות מוסיקה קלאסית עם חינוך מוקפד וקלאסי בכל מובן המילה.
מה יש בצעירים הללו שבאמת מגיעים לגדולה, מחתימים אותם בלייבלים הגדולים, טסים בכל העולם ו"עושים את זה". אז תשובות לכך
יש למכביר, אבל התשובות הללו לא תמיד קבילות עבור כולם, אלא יותר מן הנחות פופוליסטיות בדרך כלל. הן יפות\יפים מבין כולם, עוברי
מסך (או COVER של הדיסק) מצאו או דחפו אותם בטיימינג נכון מעבר לדפי התווים אל הטלוויזיה, הרדיו, אולמות הקונצרטים ועוד כהנה וכהנה. אבל בסופו של דבר,
כמה מהצעירים הללו שמצליחים לתקופה מסויימת, נעלמים כלאומת שבאו. אנו מכירים לא מעט נגנים מקצוות העולם שעלו בצורה
מטאורית, אך כישרונם או הסביבה התומכת שלהם לא הצליחו להשאיר אותם בתודעת הקהל לאורך זמן רב מספיק כדי ששמם ירשם
בדפי ההסטוריה יחד עם הורוביץ, רובינשטיין, פוליני, מיכאלנג'לי ועוד ועוד אמנים כאלו שנחשבים לדור הזהב ואף כאלו שלא, אך חותם
הביצועים שלהם עבר את מחסום הזמן.. מרתה ארגריץ' למשל, או פוגורליץ למשל.

ביום שלישי ורביעי הייתי נוכח בקונצרטים באודיטוריום חיפה, כדי לשמוע באופן חי בפעם הראשונה את יוג'ה וונג המקסימה. זו פסנתרנית
שאני עוקב אחריה כבר מספר שנים לא מבוטל, שבתקופה זו היא מוציאה את הכותר הרביעי סה"כ מבית DG שהחתימו אותה לחמישה
מאז שהתחילה איתם לפני כמה שנים. פרויקט וחוזה מאד מיוחד עם לייבל קלאסי. יוג'ה וואנג היא סינית שגרה כבר שנים בארצות
הברית וקוראת לעצמה אמריקאית לכל דבר אך את היותה סינית היא לא שוכחת לרגע, בעוד משפחתה עדיין מתגוררת בארץ הרחוקה -
מביטה ותומכת בהצלחתה משם.

יוג'ה וונג הגיעה לארץ כדי לתת קונצרט מיוחד במינו שבעיקרו היא מנגנת את הקונצ'רטו השלישי לפסנתר מאת רחמנינוב.
זהו הקונצ'רטו שאני אישית הכי אוהב מכל האחרים של המלחין ובכלל ברפרטואר.. ואף אתוודה שזו אחת היצירות האהובות עלי ביותר בז'אנר הקלאסי. מלווים אותה כמובן התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוחו של – פיטר אונדג'יאן.
לאחר פתיחה קצרה וערנית מאד מצד התזמורת והמנצח בעוד הם מנגנים את "כוח הפיתול" מאת הרי קרושה.. יוג'ה המדהימה נכנסת
אל האולם בעוד מרימים את כנף הפסנתר בחזית הבמה.
היא קדה קידה מהירה ועמוקה מאד כלפי מטה ומתיישבת . הצלילים הראשונים מגיחים מהפסנתר יחד עם התזמורת והקונצ'רטו
מתחיל. יוג'ה בביטחון עילאי של פסנתרן בן 60 מנגנת באצילות מרשימה, באיזון וללא שום פרצוף או תנועת גוף התעיד על פיתול או
בעייתיות מצידה. ידייה נעות כאילו היו זוג אוהבים שלא תלויים בגופם והפרק הראשון האדיר העשיר צולח באוויר האולם כאילו היה שם
בכל העת. הפרק השני האיטי משהו חרישי מצד הפסנתר, אך היא חופרת בקלידי השנהב של הסטינווי בעדינות וברכות אופינית.
האינטרפרטציה שלה שונה והיא לא מנגנת את הקונצ'רטו כפי שנכתב מילה במילה.. או אפילו אם נצטרך להשוות אותה או את חשיבתה
לנגן אחר לא נצליח בנקל. המעבר מבחינתה לשקט מופתי עדינות ועונג לבין האקורדים הגדולים והחזקים של רחמנינוב לא מביא אותה
להתאמץ אפילו לרגע. היא עושה זאת בטכניקה מושלמת עד כדי כך שהיו רגעים שעצמתי עניים ושכחתי שאני בקונצרט חי. במפגש איתה בערב הראשון שאלתי אותה האם יש לה עכבות טכניות, אם ברחמנינוב או ביצירות אחרות אם כבר.. היא ענתה שזה משהו שהיא לא
חושבת עליו כלל וכלל. היא לומדת יצירות במהירות הבזק דרך התווים ולאחר הפעם הראשונה או השנייה היא כבר לא צריכה שום דבר
ומתעסקת באינטרפרטציה ובקול הפנימי שלה בלבד. כך ניכר גם ברחמנינוב ששמענו בשני הערבים הללו. הטכניקה פשוט לא מעסיקה
אותה והיא לא מפספסת שום תו, טיימינג, מקצב או וואטאוור. פשוט מושלמת בצורה מפחידה של ממש.
היא וירטואוזית ואני מניח שרב הדרתה כיום בעולם מתייחס לא מעט לצד הזה שלה, בהיותה רק בת 24.
אך ליוג'ה וונג יש משהו מעבר לזה, מעבר לוירטואוזיות פר סה. היא מנגנת פסנתר, היא פסנתרנית, היא חושבת, היא מרגישה והיא
יודעת להוציא את זה על התווים המנוגנים תחת אצבעותיה. את השירה, המוסיקה והליריקה היא יורת מגופה ומגוף הפסנתר כאילו היו
יחד בכל העת, מהזמן שהיא מניחה את אצבעותיה על הקלידים ועד לרגע עזיבתה מכיסא הפסנתר. הפרק השלישי ביצירה הוא הקשה
ביותר. ליטרות של תווים נשפכים שם, יחד עם התזמורת ולבד. משפטים מוזיקאלים ארוכים, קשים, אה סימטרים והרמוניים משולבים זה
בזה. נגינה חרישית וענוגה לצד אקורדים משולשים ומרובעים כיאה לרחמנינוב הענק. זהו פרק עם עוצמות של יתוארו בשום פרטיטורה
אחרת ויוג'ה פשוט מפרקת אותו ומרכיבה בעניים עצומות כאילו הייתה חיילת מארינס מיומנת עם הנשק האישי שלה.
התזמורת הישראלית.. מלווה את יוג'ה והם פשוט היו – הפילהרמונית הישראלית. הליווי היה נחמד מאד תחת ידיו של פיטר, אך לביצוע
פסנתרנות שכזה היא צריכה תזמורת קצת פחות עייפה מאלו שלנו. מזל שהיא מקבלת כאלו בטור העולמי שלה. בכל זאת, גם אם
החברה שלנו מעט עייפים הם יודעים לנגן והליווי היה אף יותר מסביר, אך אני לא שולל שרב ריכוזי היה בה ובפסנתר כך שיש מצב
שפספסתי את הפספוסים שלהם.

יוג'ה וונג מנגנת את האקורדים האחרונים והקהל פורץ במחיאות כפיים סוערות. האמת? מגיע לה ובגדול!
הפסנתרנית הקטנטונת הזו מנגנת רחמנינוב כמו הענקים באמת. הביצוע היה מרשים, רגיש ומאוזן מאד.
ליוג'ה מחכים שנים רבות של גדילה, התבגרות והופעות רבות. אני רק מקווה שדעתה לא תברבר כמו גם כל שאר אלו שתומכים
בכישרונה ובהוצאת המוסיקה שלה על גבי המדייה כדי שנוכל להמשיך לשמוע אותה.

בערב השני, יוג'ה הפתיעה אותי ונגנה את הרחמנינוב השלישי אף טוב יותר מהערב הראשון.
הפתעה נוספת הייתה לקהל הרחב שהגיע ולחברים הטובים שהצטרפו אלי באותו הערב מהפורום.. שאת הכותר החדש, שאמור לצאת
רק בעוד חודש או חודשיים, מכרנו באולם אחרי שאלו נשלחו אלינו במיוחד מ DG במשלוח מהיר במיוחד. יוג'ה כמובן ירדה איתי מחדר
ההלבשה - לחתום לכולם ולקבל את אהבתם חזרה. הגשנו ליוג'ה גם דיסק מתנה.. היא אפילו, לא שמעה או ראתה אותו מעולם. זו
הייתה הפתעה נהדרת גם עבורה.

יוג'ה וונג ממשיכה להפתיע, לנגן בוירטואוזית וברגש ובקול האופייני לה, בתקווה שבבגרותה תשביח עוד יותר ותהפך באמת לאחת כזו
שתרשם יחד עם הענקים באמת בספרי ההיסטוריה בתחום. אני מאמין בה.

במייל שקיבלתי ממנה הלילה, היא בישרה לי שבאוקטובר היא חוזרת לארץ שוב.. כך שיש למה לחכות.
היום בערב יו'גה נותנת שני קונצרטים שונים. אחד קאמרי בשעות אחה"צ ואת הרחמנינוב בדיוק לאחר מכן בערב שוב. לבחורה הזו אין
מעצורים.. שיהיה לה בהצלחה בכל דרך שתבחר בה.

אביעד.

הנה מייל שקיבלתי ממנה ממש לפני כמה שעות..

Hi Aviad :) thanks for the pictures, did u photo shop it a bit? ;)
I m taking care of, my manager is here, and tomorrow I have chamber at 5 30 and rach 3 again at 8 30.
Israel is so beautiful and people so warm, loving it, let along the great food.
ill keep in touch, back in oct.
All the best!
Yuja
Sent via BlackBerry from T-Mobile


yuja.JPG



yuja2.JPG




אביעד (F)




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות