אני כבר מזהיר, הפוסט ארוך יחסית, אני סתם התיישבתי כדי לקשקש.. אז רק למי שיש עצבים אלי.
לא חשבתי לרשום את הפוסט הזה, אך לפני כשעה התחלתי לשחזר את כל שקרה לי לפני כמה ימים וזה הציף אותי שוב באותה האש שחוויתי, כאשר ערן הפעיל את המוסיקה בעת ביקורי באותו בוקר.
זה כבר כמה שבועות מאז שערן פרסם שהוא לקח על עצמו את היבוא של חברת מטרונום הצרפתית
וממש לפני כמה ימים התבשרנו גם שהסנוניות הראשות אף נחתו, מורצות וניתן להאזין להן, או לפחות לאחד המכשירים שערן השאיר בתצוגה מחובר למערכת הגדולה (והיקרה מאד) שהוא מציג עימה בעדנים.
את חברת מטרונום אני לא מכיר "מאתמול", היא בעצם מאלו שברשימת החברות שמאז ומעולם "חלמנו" עליהם (אני משתמש בבניין רבים כי אני בטוח שיש עוד כמוני) בכל רגע, אם בקריאה ברשת, בחינת תמונות, תערוכות, האזנה למערכות של אחרים ושל עצמנו גם כן.
מטרונום הצרפתית יחד עם מעטות מאד חרטו על דגלה את "הבסיסים" המשובחים והאודיופילים ביותר בתחום הניגון הדיגיטאלי. טרנספורט ל CD, ממירי דיגיטלי לאנלוגי, ספקי כח חיצונים שמוצמדים למכשירים אקזוטיים וכל זאת היו ועדיין נחלתה וכיום גם נחלתם של חברות רבות בתחום כמובן.
אודיופיליה זה שם נרדף לפינשמקריות מטורפת, אך למדנו שבאודיו ככל שתהיה אנאלי יותר, תקבל את מקסימום הסט אפ וכך (לפחות אנחנו מקווים) המוסיקה תהיה ערבה יותר, תזרום יותר, תענג, תלטף ותציף בכל פעם מחדש. כך שברגע שאנחנו יכולים לחלק מגברים לשניים, להוציא את הקדם החוצה, לפרק ספקי כח ממכשירים ולשים בשסיי נפרד, להרים חוטים באוויר, לנקות אבק עם מחולל יוניים שליליים, לבנות סטנדים על קרמיקה ובמבוק ולהשתמש במיליון אביזרים כדי שהכול יהיה פיקס, אנחנו לא בוחלים באמצעים, ומאמצים את כל זאת אלינו ויותר. כך שאם אנו רואים חברה כמו DCS שמוציאה DAC בארבעה חלקים (ובמחיר של מעל 100K דולר... אבל מי סופר?) זה בכלל לא מטריד אותנו...(או לפחות את חלקנו, קראתי גם לגבי המכשיר הזה שרשור של 1000 תגובות פעם)
אבל אני זולג...
לעניינו,
חברת מטרונום לא זרה לארץ ישראל, כבר שנים שהיא יוצגה פה ע"י יבואן שעבד מהבית בעיקר, ומי שקצת הכיר קנה אם היה לו את היכולת, או אף שמע בארץ מערכות כאלו ואחרות שמכשירי מטרונום השתרבבו פנימה.
אני שמעתי מטרונום (לפחות את היקרים מאד) בעיקר בתערוכות, ואולי עוד פעם פעמיים אצל אחרים את הזולים יותר בתצורת CDP, ה CD3 המהולל שלהם (ועוד כמה אקזמפלרים כאלו ואחרים) הסתובב פה בארץ בכמה וכמה מקרים, וכיכב. אך הפעם הזו שהחברה הזו נתנה לי "כאפה" כמו שאני אוהב להתבטא בתחום הזה ממשהו שמכניס אותך לפרופורציות אחרות, הייתה הפעם שידידי היקר אבי ("צפיד") הביא אלי סט של מטרונום להאזנה בביתי ולהרבה זמן יחסית! זה היה הסט הדיגיטאלי הכי טוב ששמעתי בחיי אצלי במערכת, בלי קשר לפרזנטציה או ליכולת הטונאלית שלו. זה היה לפני המון שנים וגם אז, הסט נחשב לסט "ישן" של החברה ולא המוצרים "החדשים" שהוציאו באותה תקופה שכמובן "נחשבו" לטובים יותר, טכנולוגית כמובן וסופרלטיבית בפרט.
לי לא היה את הממון לרכוש את הסט וגם לא חשבתי על כך באותו הזמן, ואבי אם אני לא טועה שרצה למכור אותו בשלב מסוים, לא מצא משהו במחיר שפוי שיחליף אותו, ובסוף השאיר אותו לעצמו לעוד תקופה ארוכה (אבל זה היה לפני כל כך הרבה שנים, "30 שנה לך תזכור")...
הרומן שלי עם מטרונום מאז היה אף "קשה" ומיוחד עוד יותר, מצד אחד אלו היו סכומים שלא הייתי חולם להוציא על קומפקט דיסק ומצד שני אין פעם שהייתי נתקל במכשירים שלהם, אם בתערוכה, דף עיתון או ברשת שלא הייתי בוהה בערגה... ואילו רק מהזיכרון המדהים שקיבלתי במקרים ששמעתי אחד במערכת, וזה לא משנה איזה אחד

.
לפני כחודש או קצת יותר כפי שחלקכם בטח קרא ויודע ממקור ראשון, רכשתי DAC לאחר המון המון שנים שלא נגעתי במערכת שלי. הייתי רדום בתחום האודיופיליה, אם מבחינת שדרוגים ואם מבחינת כתיבה בפורומים וכן הלאה, כאשר דיגדג לי להחליף את הבל קנטו הטוב והאהוב שלי עשיתי קצת מחקר מה יש בשוק, מה השתנה, כמה עולה והלכתי לשמוע כמה אקזמפלרים ויש אפילו יבואנים ש"זכרו" אותי ונתנו לי כמה מכשירים לשמוע ולהשוות בבית.
בסופו של דבר הפור נפל על הלקסמן 06 המדהים שהשתלב אצלי במערכת פיקס! וכמובן לכיס (לא זול, אבל הייתי מוכן להוציא את הסכום על משהו שאוהב).
כל זאת לא מנע ממני לגשת לערן השבוע לשמוע את המטרונום C6 שנחת אצלו במערכת. להיפך.
לא בשביל לקנות באופן מודע!, בעוד שהחודש בנוסף ל DAC של לקסמן שרכשתי, גם הזמנתי סט אנלוגי שיחליף את זה שלי וזה כבר היה מבחינתי הוצאה בלתי מבוטלת יחד, שלא ידעתי איך לאכול אותה.
אך הייתי פשוט חייב, שוב לנסות, ולהרגיש את מה שהרגשתי אז לפני שנים! לראות עד כמה החברה הזו שיפרה והתקדמה עם עצמה וחוץ מזה זו הייתה הזדמנות נוספת לבקר את חברי ערן ולשמוע מוסיקה במערכת המפגרת שיש לו שם! שזה תמיד כיף ונהדר. אז מה רע?
זה הרי מה שאודיופילים עושים לא?
אז באחד הבקרים השבוע הודעתי בעבודה שיחפשו אותי וטסתי על הבוקר לעדנים. ערן כבר המתין לי עם דלת הברזל פתוחה כאשר אני נכנס ורואה אותו רוכן על ארבע מול מכשירי המערכת ועשרות שפופרות וקופסאות על ידו... אני שואל "מה אתה עושה?" והוא עונה "בקטנה, מנסה להחליף שפופרות במטרונום לראות לאן אפשר להגיע איתו"... התיישבתי מול המערכת ב SS וערן סידר הכול חזרה שיהיה לי נחמד בעיניים ולא רק באוזניים.
שמענו את ה C6 של מטרונום יחד עם טרנספורט של מיקרומגה, דרך קדם ופווארים של לקסמן (אאלט סדרת 800) ו המג'יקו Q3 שמרסק אותי לגזרים בכל פעם שביקרתי שם, אבל זה לפוסט אחר...
כבילה של אקרולינק היפנים וכבל רמקול של קונדו. ערן שם איזה דיסק ג'אז שמוקלט לעילא והמערכת פשוט "פתחה עלי פה". ישבתי בעשר וחצי בבוקר מול מערכת בהוד השרון, שפשוט נתנה לי בראש וזה היה לפני הקפה מהמכונה הקטנה של ערן.
שומעים עוד טראק ועוד טראק... ואני "מדבר עם העיניים" בלבד. אבל זה כמובן לא פייר ולא כוחות, יש שם 300-400 אל"ש שמרביצים בך תורה

, וזה עוד בחדר בינוני ומטה מבחינה אקוסטית.
אך כמובן שבשביל להוציא את ה DAC מהמשוואה, צריך גם להשוות אותו לאלטרנטיבות ואני מתכוון ליותר "שפויות". אז אחרי חצי שעה או יותר שאני שואב כל מה שהמערכת זרקה עלי, אני אומר לערן, בוא נחבר את הלקסמן (שזה שיש לי בבית היום) במקום ה C6, רק בשביל שאני אבין מה הכוחות ואיך המטרונום מתבטא פה בכל החגיגה היקרה הזו, ברור לי לגמרי שזה לא אמור להיות פייט אך בכל זאת, הלקסמן שאמנם לא פראייר (מי ששמע ובדק - יודע) עדיין עולה בערך שליש מה C6 של מטרונום!! ולמרות שמחיר בתחום שלנו זו לא ערובה לאיכות כמובן, אבל עדיין...יש דברים שהם שקופים וזה כבר לא עניין של טעם.
ערן אמר, "אין שום בעיה", הלקסמן כבר היה חם ודלוק בכל מקרה וערן רק העביר את הכבל בין המטרונום אל הלקסמן ושמענו את אותו הטראק שהסתיים זה הרגע, שוב. רק שהפעם הלקסמן הוא הממיר בכל המערכת הזו. חצי דקה עוברת ועוד דקה ולמרות ש"חזרתי הביתה" קצת מבחינת פרזנטציה והכרות, לפחות בתחום ההמרה... אמרתי לערן, יאללה תכבה. אני לא יכול.
פאוזה ספרותית.
חוזרים למטרונום שוב, עושים איזה סוויצ' של סט שפופרות אחרות ושמים דיסק אחר, ערן ואני יושבים על ספת העור מול המערכת ומנסים לנתח את השינוי בין הסטים שהוחלפו (שפופרות כן?).
"איך המטרונום נשמע?????" אתם שואלים, נכון, לא דיברנו על זה עדיין... אני מקשקש כבר 1130 מילים ועוד לא הגעתי ל -
תכלס? לקח לי מלא זמן לצאת מההלם. אז הנה, מה שהרגשתי, חשבתי, שמעתי באותו הבוקר:
קודם כל שאומרים שמערכת נשמעת כמו אנלוג זה הכי זה. מטרונום תמיד היו ידועים בכך שהם "הכי אנלוגיים" בפרזנטציה שלהם, ביכולות - אבל אני חושב שמי שלא שמע אנלוג כמו שצריך בחייו, לא ממש מבין את המושג הזה.
המטרונום חסר מעצורים, הוא לא בוחל באמצעים, הוא מידי, הוא חזק, הוא חד, מפורט, הוא עמוס בפרטים אך עם אוויר בין הכלים והמוסיקה. הוא עם טקסטורות של כלי נגינה, אבל לא חם או שמנוני. הוא מצליח להביא קול אנושי עם ליטוף וחלקות ואנרגיות אמיתיות של מיתרי קול.
הפרק הרביעי של השנייה של מאהל, קולה של המצו הענוג יוצא אליך כאילו אתה מול הבמה. אימג' מושלם והיא רכה כמו עננן. עוד לא שמעתי שום סט דיגיטאלי שמסוגל לכזו יציבות עם רכות וקול כל כך חלק! זה מהמם! טקסטורה ועומק של צלילים כל כך ריאליסטי, האבוב יחד איתה בקטע הפתיחה כזה אמיתי, כזה מתאים! (כמובן שלכל אלו עוזרת המערכת כולה, אבל יש פה אלמנטים של המעבר בין דיגיטאל לאנלוג! ) למטרונום אין פשוט הילה דיגיטאלית, עוד לא פגשתי שום DAC שלא נשמע אפילו במיל מעט דיגיטאלי, פה פשוט אין!!!! אתה מחפש את המחט של הפטיפון ושום דבר לא מסתובב! רק הדיסק מבעד לדלת הפרספקס של הטרסנפורט העתיק של ערן. קונטרה בס בלהקה נשמע גדול וריאליסטי, עם ניואנסים של תיבת תהודה, עץ ומתכת על עור ועצבים. אין פירוט אנאליטי מעצבן של כמות הרוק בפייה של חצוצרן אלא הפרטים מגיעים במשוכות הגיוניות עם טקסטורה ועומק סביבם. נשפנים מתכת או עץ נזרקים לחלל בפרזנטציה מאד קידמית. המטרונום דינאמי מאד! מי שלא אוהב שהמערכת מערבת "ויורה בו" מטרונום לא בשבילו. שמחליפים את היציאה המאוזנת ל RCA רגיל, המטרונום קצת יותר מנומס ופחות "תוקפני" (במרכאות כמובן, אין שום דבר תוקפני בפרזנטציה שלו, אלא רק ביחס לכאלו שהם לייד בק מטבעם). זה אולי נשמע שאני מתאר ממיר מאד IN YOUR FACE אבל זה ממש לא. הוא פשוט "מנגן" ושמנגנים מולך, אתה לא יכול שלא להיות "בפנים" וזו בדיוק התחושה ממנו.
אני כמובן יכול להמשיך עד מחר לתאר ולפאר את פלא היצירה הזו, את השינויים שזוג שפופרות מולארד עשו מול טלפונקן ואת היופי המוסיקאלי שהממיר הזה הצליח לייצר, אך את הדבר שאני לא יכול להעביר במילים הוא העוצמה והאימפקט של השוני אשר חוויתי בינו ובין הממירים השונים ששמעתי בחיי ובאותו הסשן. כולם טובים, כולם מפורטים, זה קצת שמנמן, זה קצת רזה, זה בהיר וזה דארקי... אבל שום דבר לא מכין אותך לכאפה שמטרונום מכניס לך, ומכניס לך חזק.
אז איפה הבעיה אתם שואלים? או! שאלה מצוינת. אין כזו. לפחות עד שמגיעים לשלם...
הייתי אצל ערן באותו הבוקר מעל 5 שעות, כולל שעתיים עם הפטיפון והפונו סטיג' החדש של לקסמן שהגיע (שם בכלל בכיתי דמעות) וחזרתי הביתה מפוצץ מחשבות כמו בימים הראשונים שלי באודיופיליה.
ה C6 של מטרונום אמנם לא עומד בחוד החנית שלהם, יש מעליו עוד 2 דגמים; ה C8 המשוכלל שמחולק ל 2 חלקים (ממיר + ספק) ואת ספינת הדגל של החברה בתחום הממירים שנראה כמו איזו חללית מגלקסיה אחרת. אך מתחתיו אפשרויות רבות יותר, מהדגמים היותר "פשוטים" של החברה, עד כמה שלחברה הזו יכולים להיות מוצרים "פשוטים". זוג CDP אחד טרנזיסטורי ואחד שפופרתי וכמובן ממיר נוסף ה C5 (טרנזיסטורי)
האנטרי לוול של החברה מתומחר בתג מחיר גבוה מספיק, שהרבה מעל חצי מחובבי האודיו בארץ אף לא יתחילו לברר בכיוונו, אך למי שכן יש כוונה להיכנס להוצאות כאלו, אני ממליץ כל כך לנסות ללכת ולשמוע מטרונום, גם אם זה CDP "פשוט" שלהם. אני די בטוח שזה ישנה המון תפיסות לגבי דיגיטאל. אותי זה פשוט הוציא מאיזון לכמה ימים, והממיר החדש שלי נחשב לא זול בנוף הישראלי. מה שאני לא ממליץ זה ללכת לשמוע למי שאין כסף! זה פשוט עינוי סיני!
א.
