עכשיו 16/04/24 22:14

פרסם תגובה פרסם נושא חדש עמוד 1 מתוך 2   [ 14 הודעות ]
עבור לעמוד 1, 2  הבא
מחבר הודעה
 נושא ההודעה: חליל הקסם כפול 3 – התרשמות אישית
הודעהפורסם: 18/01/12 23:26 
חבר האתר


הצטרף:
16/09/09 00:52

הודעות: 5170
מיקום: תל מונד
האופרה האהובה עליי ביותר (לעת הזאת) היא "חליל הקסם" למוסיקה של וולפגנג אמדאוס מוצרט וליברית (טקסט, תמליל) של עמנואל שיקנדר.

אופרה זאת אהובה עליי מאד בשל שלוש סיבות עיקריות:
• המוסיקה האלוהית (לטעמי) של מוצרט
• העלילה המיוחדת, שהיא מעין אגדה למבוגרים, עלילה שאינה פשטנית ורדודה
• הרכיב הרוחני בעלילה, המדבר אליי מאד

מאחר ובאופרה יש ערך גם להיבט החזותי (הדמויות, המשחק, התפאורה), בנוסף להיבט המוסיקאלי, אני שואב הנאה רבה מצפייה באופרות מעל גבי תקליטורי DVD.

הזמנתי שלושה תקליטורי DVD מאתר אמזון האנגלי.

האחד הוא בבימויו של גאון הקולנוע השוודי, אינגמר ברגמן (Ingmar Bergman) משנת 1975:
Flute_Bergman.jpg


הסרט מדבר ומושר בשוודית, עם כתוביות תרגום באנגלית.
יחס מסך 4:3.


השני הוא צילום של הפקת האופרה בפסטיבל זלצבורג בשנת 2006:
Flute_Salzburg.jpg


האופרה מדברת ומושרת בשפת המקור, גרמנית, עם כתוביות תרגום באנגלית.
ריקרדו מוטי (Riccardo Muti) מנצח על התזמורת הפילהרמונית של וינה.
יחס מסך 16:9.


השלישי הוא סרט קולנוע בבימויו של קנת ברנה (Kenneth Branagh) משנת 2006:
Flute_Branagh.jpg


הסרט מדבר ומושר באנגלית, ללא כתוביות תרגום.
יחס מסך 16:9.


ההתרשמויות שלי
אינני מבקר מוסיקה ולא מבקר קולנוע – קטונתי, אין לי את הכישורים לכך ואין רצון להיות כזה. ביקשתי רק להעביר את התרשמויותיי האישיות.

אינגמר ברגמן
מתוך שלושת התקליטורים האלה, האהוב עליי ביותר הוא הסרט/אופרה בבימויו של אינגמר ברגמן.

ראשית, החזות החיצונית של כל השחקנים/זמרים הראשיים ומרבית המשניים. השחקן/זמר המשחק את פפגנו נראה כאילו הוא "תפור" לדמות – צעיר שובב, מעט חצוף ויפה תואר. כך גם טמינו, פמינה, זרסטרו, פפגנה, מלכת הלילה ואחרים. רק מונסטו, אשר על פי התמליל המקורי הוא כושי, נראה כאדם לבן, שזוף מאד.

המשחק הוא לעילא, כפי שניתן לצפות מבימוי של ברגמן.
כך גם הקומפוזיציות המצולמות והתאורה – שהיא תאורה לפי מיטב המסורת הקולנועית, בניגוד לתאורה "שטוחה", יחסית, כפי שקיים בדרך כלל באופרות בימתיות.

התפאורה היא תפאורה בימתית/אופראית קלאסית, בחלקה הגדול בדי רקע מצוירים – אבל היא נראית "ריאליסטית" מאד, או מתאימה מאד למיקום הסצנות השונות.

הקלטת הקול נעשתה באולפן הקלטות, לאחר הצילומים – והיא משובחת. לא שומעים כאן את מה שקורה בדרך כלל באופרה בימתית מוקלטת, שהקולות משנים את הגוון שלהם כאשר השחקן/זמר מסתובב, או נע על גבי הבמה.

כמה סטיות קטנות בתמליל ובעלילה, לעומת המקור, מהוות עבורי חיסרון (בעוד אחרות מהוות עבורי יתרון).

בצד החיסרון, כמה מסטיות אלה, "מוהלות", או "מדללות" את הפן הרוחני שבעלילה, אשר מדבר אליי מאד.
למשל, כאשר מלכת הלילה ובני בריתה באים לתקוף את המקדש שבראשו עומד זרסטרו – על פי התמליל המקורי הם "נעלמים" באורח קסם, משום שנקמה מנוגדת לעקרונות חברי "אחוות האור" בראשות זרסטרו. אצל ברגמן, לעומת זאת, אנשי "אחוות האור" נלחמים עם אנשי מלכת הלילה ומגיפים אותם בקרב. יתכן שברגמן ניסה לעשות את העלילה "הגיונית" יותר.
דבר נוסף הוא שהמילה "הארה", שהיא משמעותית ביותר בעיניי והיא משמעותית מאד מההיבט הרוחני, מופיעה כמה פעמים בתמליל המקורי, אבל היא לא מופיעה כלל אצל ברגמן.

בצד היתרון, אצל ברגמן יש שתי סצנות מרהיבות, כאשר פמינו וטמינה עוברים דרך מבחן האש ומבחן המים – סצנות שאינן נראות בפירוט בתמליל המקורי, אלא רק מוזכרות באופן מילולי.

הברקה נוספת של ברגמן היא שלושת הנערים, המשייטים על גבי כדור פורח (הברקה אשר אחרים חיכו אותה בהפקות מאוחרות יותר של האופרה).

בשורה תחתונה:
חגיגה לעין ולאוזן. אהבתי מאד.
אם היה עליי לבחור בתקליטור אחד של אופרה זאת על מנת לקחת אתי לאי בודד, הייתי בוחר בהפקה של ברגמן, בצירוף התרגום לאנגלית של התמליל המקורי.


פסטיבל זלצבורג 2006
צילום ווידיאו של הפקה אופראית/בימתית בהופעה חיה.

יתרונות:
על התזמורת הפילהרמונית של וינה ועל המנצח ריקרדו מוטי אין צורך להכביר מילים – הם בין הטובים ביותר הקיימים. נראה לי שמדובר גם בצוות זמרים משובח, אבל איני מתמצא מספיק בעניין זמרי אופרה מכדי לקבוע במפורש.

האופרה משוחקת ומושרת בשפת המקור, גרמנית – והתמליל הוא התמליל המקורי של עמנואל שיקנדר. הכי טוב שיש (לאופרה זאת). בעיניי יש חשיבות רבה לתמליל המקורי המדויק, בעיקר בשל ההיבטים הרוחניים שבעלילה ובתמליל האופרה.

גם הזמרה נשמעת לי "נכון יותר", או משתלבת טוב יותר עם המוסיקה, כאשר היא בשפת המקור.

חסרונות:
הזמרים הם (כנראה) זמרי אופרה משובחים, אולם כמעט ואף לא אחד מהם נראה כמו הדמות המתוארת בעלילה.
טמינו, פמינה ופפגנו רחוקים מלהיות יפי-תואר. הם גם לא כל כך צעירים. זרסטרו, שהוא אביה של פמינה, נראה בגילו של טמינו, שהוא הארוס שלה.

לא אהבתי את התפאורה, הנראית לי מתכוונת להיות סימבולית, יותר מאשר מציאותית, או "ריאליסטית".

בשורה תחתונה:
מהנה, בזכות המוסיקה, התמליל והעלילה.


קנת ברנה
מדובר בסרט קולנוע כמשמעו, סרט מוסיקאלי (להבדיל מצילום של הפקה אופראית/ביתית).
ברנה העביר את העלילה לתקופת תחילת מלחמת העולם הראשונה.
בכך ניטל עיקר הקסם של האגדה שבתמליל המקורי.
לא אהבתי – לבד מהמוסיקה האלוהית של מוצרט, אשר שום דבר לא יכול לקלקל.

_________________
בברכה,
יהושע גומא


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: חליל הקסם כפול 3 – התרשמות אישית
הודעהפורסם: 18/01/12 23:59 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
07/02/09 23:22

הודעות: 2521
המוסיקה - אכן אלוהית. ה"עלילה" ? ה"מימד הרוחני" ? כאן איבדת אותי .... מצטער. זה ממש לא הצד החזק בעיני ביצירה הנ"ל. וברוב האופרות בכלל.

_________________
הכל טוב ויפה
אבל ברקץ -
יש רק אחד ....


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: חליל הקסם כפול 3 – התרשמות אישית
הודעהפורסם: 19/01/12 00:10 
חבר האתר


הצטרף:
16/09/09 00:52

הודעות: 5170
מיקום: תל מונד
ברקצ כתב:
המוסיקה - אכן אלוהית. ה"עלילה" ? ה"מימד הרוחני" ? כאן איבדת אותי .... מצטער. זה ממש לא הצד החזק בעיני ביצירה הנ"ל. וברוב האופרות בכלל.

לאנשים שונים דעות שונות – וזה בסדר גמור.
הבעתי רק את התרשמויותיי האישיות.
עם זה, איני היחיד המכיר בהיבט הרוחני באופרה זאת – אבל אין לי כל רצון לפתוח בוויכוח כלשהו. כל דעה היא לגיטימית.

_________________
בברכה,
יהושע גומא


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: חליל הקסם כפול 3 – התרשמות אישית
הודעהפורסם: 19/01/12 09:02 
עוסק בתחום

עוסק בתחום
סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
26/09/08 21:35

הודעות: 18217
יהושוע, יפה מאד (F)
נהניתי לקרוא את דעתך על אלו שקנית ועל האופרה בכלל. (Y)

אני בשנים האחרונות שומע לא מעט אופרות, מאיטלקיות "קיצ'יות" (שאני הכי אוהב :heart: ) ועד וואגנר כמובן
שהוא בלוול אחר לגמרי, גם ברמת הריכוז שאני מקדיש וגם בנישה אחרת כמובן מכל האחרות.

את האופרות של מוצרט אני לא פעם מוצא (כמו בדרך כלל שאני מאזין למוצרט) קצת סוכריות מידי, או עדינות מידי,
אם קצת פחות אמוציות ממה שאני מקווה לשמוע באופרות.. לדוגמת אלו של ורדי, פוצ'יני, מאסקאגני, רוסיני, וואגנר כמובן ועוד..

לאופרות של מוצרט יש לי כמה ביצועים שלדעתי אלו שאני הכי נהנה לשמוע "לאחרונה".. אלו, אלו שהוקלטו בהרמוניה מונדי בשנים האחרונות בניצוחו של רנה יעקוב -
נישואי פיגארו
דון ג'ובאני
חליל הקסם (או איך שאני מכנה אותו "זוברפלוט")

אולי בגלל שאני לא תמיד מתחבר לאופרות כפי שאני מתחבר למדם באטפרלי, או לטוסקה למשל..
אני מעדיף לשמוע הפקות מהוקצעות ולפחות הערך המוסף האיכותי נותן לי את ה"הפוש".
אבל אין מכל זה כמובן להוריד מאיכותו ומגאונותו של מוצרט בהקשר לאופרות הללו ובכלל. (F)

_________________
אביעד בריד - Byrdio
V.Y.G.E.R - CH Precision - Aries Cerat - Kharma - Clarisys audio - Boenicke - J.Sikora
VYDA - Pink Faun - SubBase - DS Audio - Aidas - Etsuro - SAEC - SOtM - CSport - Fono Acustica

טל - 052-6161-497
Gמייל - byrdparis@gmail.com


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: חליל הקסם כפול 3 – התרשמות אישית
הודעהפורסם: 19/01/12 10:44 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
31/08/11 12:03

הודעות: 628
מיקום: רמת גן
היה מעניין מאד לקרוא, אופרה נפלאה.
כפי שצוין - לאנשים שונים טעם אחר. ולכן, אני מרשה לעצמי לתחקר טיפה על הסרט, כי אני בד"כ מאד אוהב סרטים, בפרט סרטים מוסיקליים, וכן את קנת בראנה ואת מוצרט והמוסיקה שלו :). לא הכרתי את הסרט ואני שוקל עכשיו לקנות אותו, אבל מהסס לאור הביקורת...

האם לדעתך מבחינת הביצוע נטו (איכות צליל וביצוע) הסרט הזה לדעתך "שווה משהו"? (בלי להשוות לביצועים אחרים)
וחוץ מ"אבדן הקסם" - מה בעצם לא אהבת בו?

תודה מראש,
אדר.

_________________
אדר


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: חליל הקסם כפול 3 – התרשמות אישית
הודעהפורסם: 19/01/12 15:13 
חבר האתר


הצטרף:
29/12/10 12:43

הודעות: 460
האופרה הישראלית הפיקה את חליל הקדם בהפקה יעודית לילדים
למי שיש ילדים בגילאי גן חובה \ יסודי - חוויה בהחלט מהנה - מניסיון


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: חליל הקסם כפול 3 – התרשמות אישית
הודעהפורסם: 19/01/12 15:20 
חבר האתר


הצטרף:
16/09/09 00:52

הודעות: 5170
מיקום: תל מונד
byrdparis כתב:
יהושוע, יפה מאד (F)
נהניתי לקרוא את דעתך על אלו שקנית ועל האופרה בכלל. (Y)

אני בשנים האחרונות שומע לא מעט אופרות, מאיטלקיות "קיצ'יות" (שאני הכי אוהב :heart: ) ועד וואגנר כמובן
שהוא בלוול אחר לגמרי, גם ברמת הריכוז שאני מקדיש וגם בנישה אחרת כמובן מכל האחרות.

את האופרות של מוצרט אני לא פעם מוצא (כמו בדרך כלל שאני מאזין למוצרט) קצת סוכריות מידי, או עדינות מידי,
אם קצת פחות אמוציות ממה שאני מקווה לשמוע באופרות.. לדוגמת אלו של ורדי, פוצ'יני, מאסקאגני, רוסיני, וואגנר כמובן ועוד..

לאופרות של מוצרט יש לי כמה ביצועים שלדעתי אלו שאני הכי נהנה לשמוע "לאחרונה".. אלו, אלו שהוקלטו בהרמוניה מונדי בשנים האחרונות בניצוחו של רנה יעקוב -
נישואי פיגארו
דון ג'ובאני
חליל הקסם (או איך שאני מכנה אותו "זוברפלוט")

אולי בגלל שאני לא תמיד מתחבר לאופרות כפי שאני מתחבר למדם באטפרלי, או לטוסקה למשל..
אני מעדיף לשמוע הפקות מהוקצעות ולפחות הערך המוסף האיכותי נותן לי את ה"הפוש".
אבל אין מכל זה כמובן להוריד מאיכותו ומגאונותו של מוצרט בהקשר לאופרות הללו ובכלל. (F)

תודה על התגובה המפורטת. (F)

כמובן שלאנשים שונים יש רקע שונה והעדפות שונות.

בתכנון שלי לרכוש עוד כמה אופרות מעל גבי קלטות DVD או בלו-ריי. אני מקווה שאמצא את כרמן של ביזה בבימוי קרלוס סאורה.

_________________
בברכה,
יהושע גומא


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: חליל הקסם כפול 3 – התרשמות אישית
הודעהפורסם: 19/01/12 15:23 
חבר האתר


הצטרף:
16/09/09 00:52

הודעות: 5170
מיקום: תל מונד
אדר כתב:
היה מעניין מאד לקרוא, אופרה נפלאה.
כפי שצוין - לאנשים שונים טעם אחר. ולכן, אני מרשה לעצמי לתחקר טיפה על הסרט, כי אני בד"כ מאד אוהב סרטים, בפרט סרטים מוסיקליים, וכן את קנת בראנה ואת מוצרט והמוסיקה שלו :). לא הכרתי את הסרט ואני שוקל עכשיו לקנות אותו, אבל מהסס לאור הביקורת...

האם לדעתך מבחינת הביצוע נטו (איכות צליל וביצוע) הסרט הזה לדעתך "שווה משהו"? (בלי להשוות לביצועים אחרים)
וחוץ מ"אבדן הקסם" - מה בעצם לא אהבת בו?

תודה מראש,
אדר.

כסרט קולנוע מוסיקאלי, הסרט של קנת בראנה הוא נהדר (למי שלא שבוי בקסם האגדה של העלילה המקורית).

(אני מוכן להשאיל או למכור את הקלטת הזאת).

_________________
בברכה,
יהושע גומא


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: חליל הקסם כפול 3 – התרשמות אישית
הודעהפורסם: 19/01/12 15:42 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
13/04/09 16:55

הודעות: 430
אדר כתב
ציטוט:
היה מעניין מאד לקרוא, אופרה נפלאה.
כפי שצוין - לאנשים שונים טעם אחר. ולכן, אני מרשה לעצמי לתחקר טיפה על הסרט, כי אני בד"כ מאד אוהב סרטים, בפרט סרטים מוסיקליים, וכן את קנת בראנה ואת מוצרט והמוסיקה שלו :). לא הכרתי את הסרט ואני שוקל עכשיו לקנות אותו, אבל מהסס לאור הביקורת...

האם לדעתך מבחינת הביצוע נטו (איכות צליל וביצוע) הסרט הזה לדעתך "שווה משהו"? (בלי להשוות לביצועים אחרים)
וחוץ מ"אבדן הקסם" - מה בעצם לא אהבת בו?

תודה מראש,
אדר.

לא צריך לרוץ ולקנות את הסרט הוא סרט רע. ראיתי אותו על המסך הגדול ולא בטלוויזיה. אם בקולנוע הוא נראה רע אני יכול רק לשער שבטלוויזיה הוא יראה רע מאוד.
אם לקנות סרט, הייתי כמובן ממליץ לקנות את הסרט של ברגמן. הוא באמת סרט מופלא ובו, בנוסף למופיעים על הבמה, לקהל הצופים (המופיעים בסרט) יש תפקיד גדול וחשוב. אני מניח שבמעבר לטלוויזיה הוא יהיה פחות טוב מאשר בקולנוע אבל זה עדיין ברגמן במיטבו.


חזור למעלה
 פרופיל אישי הסטאפ שלי  
 
 נושא ההודעה: Re: חליל הקסם כפול 3 – התרשמות אישית
הודעהפורסם: 19/01/12 18:53 
חבר האתר

סמל אישי של המשתמש

הצטרף:
31/08/11 12:03

הודעות: 628
מיקום: רמת גן
למרות היותי חובב קולנוע, אני לא חובב של ברגמן. מצד שני, אני אוהב קיטש, אז אולי בכ"ז יתאים לי. תודה על האזהרה, בכל מקרה.
כבר לא פעם לא הקשבתי להמלצות ונכוויתי. אבל כל זמן שאני עושה את זה במודע, אני מרגיש שלם עם זה. ואם זה אומר שבסוף אקנה גם את הסרט של ברגמן (לא פוסל בכלל את האפשרות הזו) - אני אעמוד בזה.

יהושע - אני כרגע בחו"ל, כשאחזור (סוף פברואר) אצור איתך קשר בפרטי (כמובן, אם עד אז מישהו ירצה לקנות ממך את הסרט, זאת בעיה שלי :)). תודה.

_________________
אדר


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

פרסם תגובה פרסם נושא חדש עמוד 1 מתוך 2   [ 14 הודעות ]
עבור ל:  
עבור לעמוד 1, 2  הבא

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  



חפש:

hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות