כנרים דגולים היו מכל הזמנים, תור הזהב אני קורה להם, סרסטה, הוברמן, חפץ, סטרן, מנוחין, מילשטיין ועוד.
למצוא כנרים טובים היום, זאת לא משימה קשה במיוחד, יש מהם בערימות. הם מקליטים, מופיעים ומרוויחים
לא רע ועושים לעצמם שם בשמי המוסיקה הקלאסית והעולם.
ג'ושוע בל, איזבלה פאוסט, ג'וליה פישר, הילארי האן, ניג'ל קנדי, רנואד קפושון ועוד ועוד..
אך להיות טוב, מדויק, מופיע ומצליח זה לא הכול, לדעתי. כנר ובכלל "עוסק בתחום" היצירה,
צריך שיהיה לו משהו מעבר לטכני, או הצלחה בעקבות אמרגנים וחברת תקליטים מאחוריו.
הוא צריך להעביר מסר, לנגן כך שאחריו לא תוכל להישאר אדיש, שביצוע שלו, יוציא מיץ מהיצירה
ומאיתנו גם כן כמובן.
כמו חפץ למשל, אחד הכנרים אם לא ה-.. ש"פייט" מולו יהיה פשוט, כמעט תמיד מביך.
אך בכל הבליל, נוכל למצוא ביצוע כאן או שם, אפילו מהשמות החדשים שעשו את זה, הביאו חותם,
סימנו לעצמם טריטוריה שקשה לקחת, אפילו בראיה לאחור.
למשל, הקונצ'רטו לכינור של בטהובן בביצוע איזבלה פאוסט. זהו ביצוע מרשים שמבחינתי נכנס לתיק יחד
עם חפץ ומילשטיין וזה אומר המון!.
אך היום, אני הולך לדבר, ממש בקצרה.. על כנר מיוחד מאד, מדויק ומרשים באינטרפרטציה.
אחד כזה שכל ביצוע שלו, לכל יצירה שיש בה כינור והוא מנגן בה, הוא קולע. הוא אמנם לא תמיד לוקח
"מקום ראשון" בהשוואת ביצועים. אבל אחד כזה שזה עונג צרוף, לשמוע אותו יחד עם תחושת "בולזיי!"
מכל תו שהוא מאצבע וכל הנפת קשת.
"ואדים ראפין הוא פשוט הכנר המושלם והטוב ביותר שיצא לי לשמוע מעולם" {יהודי מנוחין}ואדים ראפין, נולד בחלק המערבי של סיביר בשנת 1971. התחיל את לימודי הכינור כבר בגיל 5
(יש כאלו שיגידו מעט מאוחר

) ומשם כישרונו פשוט התגלה בגלים גבוהים במיוחד.
{אין מנוס, הצד הזה של העולם, ידע לטפח אותם ברמה הגבוהה ביותר}
כבר בגיל 11 ניצח במדליית זהב, בתחרות "ווינווסקי" המפורסמת כאשר הוא התמודד מול כל הגילאים ולא רק
במעמד הגילאים שלו. מייד לאחר זכייתו, "זכה" גם להופיע את בכרותו החיה בסט פטרבורג.
עלייתו המטאורית התחילה.. והוא הופיע באופן מקצועי של ממש, מגיל 15 בכל האולמות החשובים בעולם,
כולל הקרגני הול ועוד.
ואדים ראפין, היה חתום בלייבל ארטו שנים רבות, שם הקליט כמעט את כל הרפרטואר לכינור,
ממלחינים רוסיים בעיקר. ממש לפני כמה שנים, חברת דוייטשה גרמופון זיהתה אותו בין בליל הכנרים
שהסתובבו בעולם, והחתימה אותו. מאז הוא הקליט את הקונצ'רטים היותר ידועים, של בטהובן, בראהמס ועוד.
נוכל למצוא בארסנל שלו, גם סונטות לכינור ופסנתר יחד עם לוג'נסקי, מוסיקה קאמרית יחד עם מישה מיאסקי,
מרת'ה ארגריך, יורי בשמיט ועוד שמות ידועים וטובים אחרים.
את הקונצ'רטו לכינור של צ'יקובסקי למשל, הוא הקליט שמנצח על התזמורת ולרי גרגייב ויחד הם מספקים
ביצוע מרשים ואמוציונאלי מאד לאחת היצירות האדירות שאני מכיר ואוהב.
ראפין ניגן עם השנים בכינורות מדהימים, כאשר החליף לא מעט דגמי סטראדיואריוס בהשאלה, לבין גוורינרי.
כיום הוא מנגן על גוורינרי דל ג'וזיו משנת 1743 (bonjur)
צלילו של ראפין יחד עם כל אחד מהכינורות שהיו ברשותו- מלא, ניטראלי מאד מבחינת קשת ונוטה לחמימות מעט
כנראה בשל אופיו הרוסי. ואדים ראפין למרות שנולד בסיביר, גדל והתחנך שנים רבות באוסטריה, מה שעזרה לדעתי
"לאזן" את המזג הרוסי ולהביא צד קצת יותר "מחושב" ונקי לתמונה המלאה.
הוא כנר בכל רומח איבריו, שטעויות, אין! אך מעבר לזה, הוא מביא כאמור את הניצוץ הנוסף, את האינטרפרטציה הנכונה,
כדי להדביק אותך לכיסא ולהנעים את זמנך במשך היצירה.
בשבוע הבא, ואדים ראפין ינגן בארץ, יחד עם הפילהרמונית הישראלית, בניצוחו של יואל לוי (במקור פורסם
קורט מזור, אך אני מניח שנבצר ממנו להגיע). ודים, ינגן את הקונצ'רטו לכינור המענג, של מקס ברוך.
בעוד שבאותו הערב, ינגנו את הסימפוניה מס 6 של צ'יקובסקי "הפתטית" ואת "שולית הקוסם" של דיקא.
תאריכים:ב רביעי לחודש יוני, יום שבת, מוצ"ש, בהיכל התרבות בת"א
בחמישי לחודש יוני, יום ראשון, באודיטוריום חיפה.
בשישי לחודש יוני, יום שני, בירושלים.
בשמיני לחודש, יום רביעי, בתל אביב.
בתשיעי לחודש, יום חמישי, באודיטוריום חיפה שוב.
בשניים עשרה ליוני, יום ראשון, בת"א שוב.
כפי שאתם רואים, יש לא מעט הופעות, מה שכיף מאד לראות, מכיוון שעל פי נסיוני, האולמות מלאים כמעט עד
אפס מקום.
עבדכם הנאמן, יהיה כנראה בקונצרטים שיתקיימו באודיטוריום חיפה ורשמים מהקונצרט עצמו, אביא כאן גם כן,
כמקובל בקודש. בתקווה שכמו שהבאתי בקונצרט של מאהלר, באחד מהם, אשב מהצד של התזמורת, כדי להרגיש את היצירות באופן שונה לגמרי.
עד אז, להתראות.
אביעד.
