ברוך השב קוקי, איך היה בחו"ל?
כמה אחורה ללכת?
לשמוע מוזיקה לעצמי בצורה יזומה התחלתי רק בסביבות גיל 16 אני חושב (היו לי כמה חוויות אודיופיליות לפני זה על המערכת של ההורים אבל לא נדבקתי לזה), לא היתה לי מערכת, שמעתי בווקמן באוטובוסים. בעיקר ישראלי ופופ של התקופה.
כשקיבלתי רישיון (ואוטו) עסקנו אני וחברי הקרובים הרבה באודיו לרכב, אפילו עבדתי בזה כמה ימים לפני הצבא (לא בשבילי להיות שכיר
חזרתי מהר לתחום המחשבים) אז היה במודה מוזיקה שחורה ומוזיקה לריקודים. זה המשיך עד שקניתי את הרכב הרציני הראשון שלי (כשנה אחרי שהשתחררתי) מאז לא מעניין אותי אודיו ברכב למרות שפה ושם קיבלתי עדכונים מחבר שנשאר פעיל בתחום עד לא מזמן.
כשיצאו כרטיסי הקול למחשב וה- MP3 התחיל לככב התחלתי לשמוע רק מול המחשב. הדיסקים נזנחו והתמלאו אבק, הפסקתי גם לרכוש כאלו. לא חשבתי בכלל על ענייני זכויות יוצרים, הורדתי מה שבא לי לשמוע ומחקתי מה שלא בלי לחשוב פעמיים. שמעתי כמעט רק מול המחשב.
את הדיסקים שהיו לי בכלל זרקתי לבושתי כשעברתי לגור עם בת זוג (2001 או 2002 לא בטוח)
בבהלת הק"ב של 2005 רכשתי פלאזמה והחלטתי לשדך לה סטאפ ק"ב ראוי. מוזיקה על הסטאפ הזה לא עניינה אותי בשיט. כאמור לא נהגתי לשמוע מוזיקה בסלון ורציתי משהו שישמע נהדר בסרטים/סדרות כאלו.
התייעצתי עם החברים בפורום הכחול, בזכותם למדתי על נושא המסכים וראיתי שיש שם הרבה תנועה גם בתחום האודיו.
אין לי מושג מה גרם לי לעשות את זה, אבל כשהלכתי לחנויות לשמוע רמקולים בשביל הק"ב השתמשתי לרוב דווקא באיזו קומפילצית מוזיקה שהכנתי עם כל מיני ז'אנרים.
הקיצר אני מבקר בכל מיני חנויות שומע דברים, חלק אוהב יותר חלק פחות. אין לי מושג איך דברים צריכים להשמע אבל יש לי מושג מה אני אוהב ומה לא.
ישראל הארור הזה (כן, זה שהיום באניגמה) המליץ לי ללכת לשמוע את ההיידנים בסבו אודיו. כל מה שיקרה מפה והלאה בזכותו/אשמתו.
מה שחוויתי שם (היידנים עם אינטגרייטד ו-CDP של פרימאר) עם הקומפילציה המעפנה שלי (שחלקה בכלל ממקור MP3) היתה החוויה שהכניסה אותי לתחום האודיו (בעבור מוזיקה כן?). לא ממש הבנתי את זה באותו רגע, וכאמור זה בכלל לא מה שחיפשתי, רציתי סטאפ ק"ב.
בסוף מתישהו בתחילת 2006 (היתה דחיה מסויימת כי נפרדתי מאותה בת זוג והייתי צריך לעבור דירה) רכשתי מישראל צמד סונוס פאבר גראנד פיאנו עם סנטר והוספתי להם קונצ'רטינו תואמים וסאב של וולודיין וכולם מחוברים לדנון 3806.
הסאונד היה טוב לסרטים, הייתי די מרוצה, אבל לא הצלחתי להוציא מהראש את החוויה עם ההיידנים בסבו אודיו.
אז אחרי זמן מה רכשתי גם אותם.
אבל לא. סורי. בבית עם הדנון הם לא נשמעו אפילו קרוב לביצועים שלהם בסבו. באסה.
הבנתי שאם אני רוצה להנות ממוזיקה אני צריך מגבר סטראו ונגן נורמאלי. היו לי חוויות טובות עם מגברי שפופרות בכל מיני הדגמות, והלכתי על צמד היברידי (מגבר אינטגרייטד ונגן CD) של אודיו אארו.
אלו דווקא עבדו טוב יותר עם הסונוסים שהתאימו יותר לבית ואולי גם לשילוב.
עכשיו הבעיה היא שאני עובד מהבית (עצמאי), וכשמשהו מדליק אותי אין לי מגבלה קשיחה של זמן. והנושא הדליק אותי מאוד. הבנתי שיש תחומים שלמים (לא טונאליים) במוזיקה שבכלל לא חוויתי עד שהתחלתי בתהליך הזה. עכשיו אני כבר מתחיל לחוות אותם, אבל רוצה עוד. בקיצור שקעתי עמוק.
בשלב הזה הייתי קצת תמים/חסר ניסיון. כולם טענו שרמקול זה הדבר החשוב ביותר אז אמרתי אוקי, נפציץ עם איזה רמקול חבל"ז (לא היה איכפת לי אז לשלם כל סכום) ונקבל תוצאה מדהימה. התחלתי לחפש אבל מצד שני רבים טענו שהאלקטרוניקה שלי לא מתאימה לרמקולים רציניים. באסה. לא ידעתי מה לעשות.
בסוף עלתה האופציה לרכוש את המגבר והפרה שיש לי עד היום. לא הבנתי בכלל מה זה, אבל הבנתי שזאת הגברה שתאפשר לי לעבוד עם רמקולים מהסוג שאני חושב עליו. יאללה תעמיסו.
עוד מילה על התמימות/חוסר ניסיון. נזרקים בפורומים הרבה סיסמאות/דעות/מנטרות, ואני מקבל שאולי יש בהן משהו נכון עבור חלק מהאנשים.
מה שאני מבין היום או החל מבערך שנה אחרי התקופה שהגענו אליה, זה שמה
שאני מחפש בשיחזור מוזיקלי לא יבוא מרמה זו או אחרת של ציוד, ואפילו לא מסינרגיה פשוטה של רכיבים, זה מגיע רק מטיפול כולל של הסטאפ (כלומר גם חשמל, כבלים, שיכוכים, וודו שמודו) ואפשר לעשות את זה במערכות כמעט בכל רמה. מי שפתח את עיני בתחום הזה הוא קאשי, ואני שמח שנתתי לו להראות לי את זה ושמרתי תמיד על ראש פתוח ולא נאטמתי למרות שזה היה הדחף לטענות שאז נראו לי מה זה מוזרות...
רכשתי את הקדם והפאוור אחרי ההאזנה והחלטתי לרכוש אותם למרות שהם לא נשמעו מי יודע מה עם הסונוסים. זאת היתה השקעה לעתיד בתפיסה מסויימת לאן אני רוצה להגיע.
שמעתי באותו בית על הסטאפ הזה עוד כמה רמקולים (אבל אף אחד לא נשאר תקופה של מעל לחודש).
קצת אחרי עברתי מהבית בכפר נטר לדירה הנוכחית בהרצליה משום שבעלי הבית עצבנו אותי, וגם כי לא מצאתי את עצמי כל כך בחור הזה
כל חיי גרתי במשולש של הרצליה/רמה"ש/רעננה.
את הבעיה האקוסטית בדירה הזאת כבר תיארתי.
במשך כשנה עשיתי רוטציה של שלושה רמקולים שקיבלתי מרן.
MBL 300E (רצפתיים) שהיו לי קצת מנסרים בגבוהים
מונטנה EPS2 להם היה חסר קצת מיד באס אבל הצליחו לספק תוצאה לא רעה
ויינה אקוסטיקס בטהובן גראנד שהיה חסר להם באס, ובכלל נשמעו אצלי קטנטנים בזמן שאני יודע שיכולים להשמע אחרת לגמרי (שמעתי אותם גם בבית הקודם)
הבנתי שהבעיה כאן היא לא הרמקולים, הבעיה היא החדר, והתחלתי לחשוב מה אני עושה בעניין הזה.
לפני שהתחלתי לטפל בזה רציתי להשלים ל- CD ברמת שאר האלקטרוניקה. אהבתי מאוד את המטרונום CD3 שהיה מעולה לטעמי, אבל העדפתי את ה- MBL 1531 שחשבתי שיתאים יותר לסטאפ (ואכן כך היה, אם כי היום אני יודע שאני יכול להתאים כל ציוד שיבוא לי לרכוש. כמעט).
התחלתי לבנות את הקונסטרוקציה הראשונה אחרי שהבנתי שהמיקום בצד ההוא הינו האופטימאלי לאודיו. וגם כי החלטתי שאני רוצה מקרן אחרי תערוכה מינכן הראשונה עם אפי.
בדרך למדתי המון על כבלים ושאר מוצרים משלימים. בלי להתכוון לכך כי זה לא עניין אותי (ואולי עדיין לא), אימנתי את עצמי לקלוט כמה שיותר מהר את המאפיינים בסאונד שמעניינים אותי וגם אלו שלא מעניינים אותי. מדובר על המון המון שעות של האזנה ביקורתית.
אני לא בטוח שזה דבר כל כך בריא אגב (לתחביב לא פיזית), אני אדבר על זה בתוספת שאוסיף מאוחר יותר לפוסט הראשון.
כשסיימתי את הקונסטרוקציה רן שאל אותי אם אני רוצה לשמוע את ה- WLM. לא התלהבתי או משהו כזה, לא התעלפתי מהם כמו אחרים במינכן אבל אמרתי סבבה, מה איכפת לי לשמוע עוד רמקול.
כאן בערך פתחנו אפי ואני את hifimusic.
זה התחיל כבדיחה. שאנחנו צריכים לפתוח אתר בו לא ניתן מקום לכל הטיפוסים המפוקפקים (בעינינו כמובן) המסתובבים באתרים האחרים והפקיעו אותם מידי קהילת האודיו האמיתית והחברית.
ככל שחשבנו על זה יותר זה נראה יותר ויותר הכרחי, לא רק רעיון טוב. רצינו להפתר מכל הזבל, האינטרסים המסחריים, הטיפוסים המגעילים, ותרבות הדיון האנטי חברית. הימרנו שבאתר שלנו זה לא יקרה.
כמה חודשים אחרי שה- WLM הגיעו אלי רכשתי אותם. ידעתי שאני לא מסוגל להפרד מהם עד שתהיה לי אלטרנטיבה יותר מתאימה.
מאז לא קניתי שום ציוד "כבד". סטנדים, כבלים, שטקרים וכו'.
קניתי את הלנקו של גיא וינטאג' שיהיה לי איך לנגן תקליטים, בניתי כמה מיוזיק סרברים. זהו בערך, את השאר אני מעריך שאתם יודעים
מה שיש לי עוד להוסיף לפוסט הראשון זה הדברים שמדברים אלי בשיחזור אודיו וקצת על חיסרון מסויים של המערכת (או שלי, אני לא בטוח) שלא הזכרתי.