efib כתב:
זהירות! זהירות! זהירות!
יש פה שדה מוקשים גדול, שכדאי להיזהר ממנו.
הרבה אנשים מבלבלים במידה זו או אחרת בין יצירות גדולות, ביצועים מרגשים ליצירות כאלה, והקלטות שכדאי להשתמש בהן לבדיקת מערכות.
למשל "Also sprach Zarathustra" עם "Till Eulenspiegel", שהומלצו כאן בצדק רב כיצירות גדולות ועשירות בביצוע מרגש, אולי הגדול מכולם, עם קאראיאן, ממש אינן הקלטות שכדאי לבדוק איתן מערכות. אלו הקלטות צרחניות, דקות ומעוותות, טכנית לא מאוזנות כראוי, עם "ברק" מלאכותי ו-multimiking במירעו. היה לי אותן ב-LP ובכל מיני גרסאות של CDs, כולל הצעקה האחרונה, SHM-CD מיפאן באיזה שלושים דולר + משלוח. שום דבר לא יעזור להקלטות האלה, כנראה.
מי שמשתמש לבדיקת מערכת בהקלטה לא ממש טובה טכנית, מסתכן בכך שייתאפס על מערכת שתפצה על מגרעות ההקלטה. למשל, אם עובדים עם ההקלטות הנ"ל, נחפש מערכת שקצת מעדנת וחותכת בגבוהים, ומשמינה את הצליל. אם אחר כך משמע באותה מערכת הקלטה שהיא כן טובה/מאוזנת, הוא תישמע חתוכה ומעודנת בגבוהים, קצת חסרת ברק וחיים, ומנופחת.
ההקלטה האחרת, עם ראטל, היא הקלטה חייה מהפילהרמוני של ברלין, אולם בעייתי, ובגלל שההקלטה חייה יש הכרח לקרב את המיקרופונים יותר מהאופטימאלי ולהימנע מרעשים (ומתהודת האולם החשובה) מכיוון הקהל. לא כדאי.
להלן כמה המלצות להקלטות טובות טכנית (וגם מוסיקאלית):
http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=6810743http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//SACD60597.htmhttp://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//82876612442.htmכולן גם הופיעו ב-Super SACD List של HP מ-TAS.
אם אתה רוצה, יש עוד, ודרך אגב, לא כדאי לבדוק מערכות רק עם סוג אחד של הרכבים, אלא עם כל הסוגים שאתה מתכוון לשמוע, כולל למשל פסנתר, ווקאלי, מקהלתי, אורגאן, קאמרי בהרכבים שונים, רוק, הכל, ובמאזן לתת שיקלול גבוה יותר למה שאתה שומע יותר. בכל מקרה, רק סופר-הקלטות, אחרת זה מטעה, כאמור.
בהצלחה!!!
עמיר