עכשיו 19/03/24 07:30

פורסם: 05/10/08 03:04 ע"י aloni


הגבירות הראשונות של הג'אז והבלוז


טוב, אז הכותרת עלולה מעט להטעות, לא מדובר על הנשים הראשונות ששרו ג'אז, גם לא מדובר על מיצעד רישמי. מה (או יותר נכון מי) שאני עומד לתאר לכם בפיסקאות הבאות הן שש הזמרות שצצות לי בראש ברגע שאני חושב על ג'אז ווקאלי.

מירב החומר שאני עומד לתאר כאן הוקלט בשנות הארבעים עד שישים, אולם אל לנו לחשוב (כמובן) שבזאת תם עידן הג'אז הווקאלי. לשימחתנו הז'אנר חיי ונושם, אנו נחשפים ללא מעט זמרות "חדשות" חלקן אפילו מצליחות בקנה מידה מפתיע, אולם בכתבה זאת אסקור זמרות מסוג אחר. הקלאסיקות, אלו שכל אחד צריך להכיר, אלו ש-"קורצו" מהחומר האמיתי ומדורגות עמוק בתוך הקונצנזוס.



אלה פיצ'גרלד - Ella Fitzgerald

תמונה

אני לא יכול שלא להתחיל עם הגברת פיצ'גרלד. אלה בפטירתה לפני כ- 12 שנים, הותירה לנו אין ספור ביצועים מרטיטים. מי שכונתה "הגברת הראשונה של השיר" (או First lady of song), ידעה לרגש, לשמח ולהעביר בעצם כל תחושה שרצתה באמצעות קולה הקטיפתי ובעל המנעד הרחב.

אני אחסוך את מגוון פרטי הטריוויה וקורות חייה (המעניינים) ואותיר לכם לעיין כאן: http://en.wikipedia.org/wiki/Ella_Fitzgerald , אך אני מרגיש צורך לציין את שיתופי הפעולה הידועים שלה עם לואיס ארמסטרונג, זה קצת מתחבר לי לציטוט הבא: "I stole everything I ever heard, but mostly I stole from the horns."

להמליץ על אלבומים של אלה זה קשה, יש כל כך הרבה, וכולם כל כך טובים... החדשות הטובות הן שניתן למצוא את החומרים שלה כמעט בכל מקום. וזה כולל גם המון אוספים, קומפילציות מקומיות ואלבומי מחווה של זמרות אחרות (כמעט תמיד מאכזב :) ).

כחובב בלאדות מושבע אני יכול להמליץ על:

-4.jpg


The Intimate Ella
The best of the song books: The Ballads




בילי הולידי – Billie Holiday

תמונה

הולידי היא זמרת מדהימה, אני כל כך לא מתפלא (ושמח) לראות המון אומנים עכשויים שמזכירים אותה כאחת ההשפעות על המוזיקה שלהם. קולה המחוספס, ההגייה המיוחדת והכנות שמובעת בכל שיר ושיר פשוט לא משאירים אותך אדיש.

גם כאן אתם מוזמנים לקרוא על הפרסונה המיוחדת הזאת בויקיפדיה http://en.wikipedia.org/wiki/Billie_Holiday , מדובר בסיפור חיים דיי עצוב ושנוי במחלוקת, כולל מותה בטרם עת בגיל הצעיר של 44 ממחלת כבד כרונית.

מרבית האלבומים שבבעלותי עלולים לאכזב את האודיופיל המצוי מבחינה סונית. לרוב היא נשמעת ממוסכת או כאילו שרה לפחות שני מטרים מהמקרופון, שווה לתת בכל זאת הזדמנות ולהכיר לעומק את הזמרת המיוחדת הזאת.

-5.jpg


Billie’s Blues
Lady in Satin
Lady sings the blues
(אני מוצא את הטרק האחרון - המכיל הקלטה של חזרה באורך של כ- 15 דקות לשיר God Bless the Child מרתק, אפשר לשמוע את הנפשות הפועלות, צילצולי טלפון ומה לא)




שרה וואהן – Sarah Vaughan

תמונה

את הדיסק השלם הראשון שלי של הגברת וואהן (After Hours) רכשתי רק לפני כמה שנים, ולמרות שהוא מתחיל קצת קיטשי (אפילו בשבילי) מייד נשביתי. צורת ההגייה, הדרך בה היא חותכת ומחברת את המילים והמשפטים היפנטה אותי. עד אז יצא לי לשמוע רק את הביצועים היותר טריויאלים מאוספים שונים.

אני שמח לבשר שהגברת וואהן לא עברה ילדות עשוקה כמו קודמותיה, וכנראה שהשריטה שלה יותר מתבטאת בבחירת בני זוג ומנהלים אישיים (http://en.wikipedia.org/wiki/Sarah_Vaughan ).

למרות שזה קצת כמו להגיד את מי אתה אוהב יותר, את אמא או אבא, אני חושב שמכל הזמרות האגדיות שמוזכרות כאן אני מתחבר לשירה של הגברת וואהן יותר מהשאר.
כהמלצה בחרתי את After Hours שכבש אותי ובתקווה גם את מי שלא מכיר מספיק את וואהן, ואת הדיסק שנושא את שמה בליווי קליפורד בראון.

-6.jpg


After Hours
Sarah Vaughan



את שלוש הזמרות הבאות אשתדל להציג בקיצור משום שלא התכוונתי לכתוב מגילה כה ארוכה.



שירלי הורן – Shirley Horn

תמונה

הגברת הורן אשר זכתה לקריירה ארוכה ומוערכת של מעל ל- 45 שנים טרם פטירתה לפני פחות משלוש שנים, ליוותה את עצמה בפסנתר כמעט בכל הזדמנות, ועשתה זאת בכישרון כזה שאף פעם לא הרגשת שהאחד בא על חשבון השני.
הורן זכתה לעבוד עם המוכשרים שבאומני הג'אז, למעשה אומרים שהיא "התגלתה" על ידי מיילס דייויס לאחר ששמע תקליט שלה ו-"סחב" אותה לשמש כהופעת הפתיחה שלו ב- Village Vanguard.
להורן יש את היכולת לקחת שיר, ולהאט את מקצבו באופן דרמטי ולהפוך אותו לבלאדה נוגעת, העיבוד בדר"כ יתן דגש לפסנתר (עליו היא תנגן) ולמצילות. אני זוכר שמישהו פעם שאל "מהי המוזיקה שהכי מתאימה לדעתך לליל חורף גשום?", מבחינתי זאת התשובה.

כהמלצות אני נותן את דיסק המחווה למיילס דייויס ואוסף מצויין שההקלטות האחרונות בו בוצעו לא מזמן בשנת פטירתה.

-7.jpg


I remember Miles
But Beautiful – the Best of Shirley Horn




דינה וושינגטון – Dinah Washington

תמונה

בין הזמרות שהצגתי כאן, לדינה הגוון הכי soulי לטעמי, אני מניח שלעובדה שהיא הגיעה ממוזיקת הגוספל היתה תרומה לעניין. הביצועים שלה ל- Blue Gardenia, You Don’t Know What Love Is ו I Close My Eyes הם בין הביצועים האהובים עלי ביותר.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dinah_Washington

במדור ההמלצות אני מציג את For Those In Love המצויין וכמו כן את פסקול הסרט "הגשרים של מחוז מדיסון" שלמרות שמכיל רק שלושה שירים של דינה הוא בהחלט מומלץ (בטח למי שאין את החומרים באלבומים המקוריים).

-3.jpg


For Those In Love
The Bridges of Madison County




ננסי ווילסון – Nancy Wilson

תמונה

הגברת ווילסון היא בין זמרות הג'אנר היותר אהובות עלי, תמיד מדהימים אותי הביצועים שעשתה בתחילת דרכה וכמה נשמעה בוגרת וכואבת בגיל 22.
הקריירה הארוכה של ווילסון מכילה גם חומרים מעט שונים, יותר פופיים וקברטיים לכן לפני שקונים דיסק מהשנים היותר מאוחרות כדאי לבדוק טוב מה הוא מכיל.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nancy_Wilson_(singer)

ההמלצות הפעם כוללות את האלבום המצויין עם אדרליי (בו היא לא משתתפת בכל הטרקים) ואת האוסף Guess who I saw today.

-2.jpg


Guess Who I Saw Today
Nancy Wilson/Cannonball Adderley


אז למי שלא מכיר, זאת נקודת הפתיחה להכנס לתחום הזה. מי שמכיר מוזמן לשים אלבום ולהזכר כמה הוא מדהים.

בכל מקרה, מאחל לכם רק הנאה (ובריאות).

* פורטרטי הזמרות נסרקו מה- Liner Notes של אלבומים בכיכובן




hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות