בכתבה שהוצגה בחדשות ערוץ 2 במוצ"ש, סוקר ניסוי שנערך ב-2 קבוצות סטודנטים, שקבלו לשתות מיץ תפוזים סחוט טרי מתפוזים שנקטפו באותו פרדס ברחובות. בקבוצה 1 נאמר שזה מיץ תפוזים, ולקבותה 2 נאמר שזה מיץ מיוחד מספרד, המכיל מינראלים וויטמינים המשפרים את כושר הריכוז והחשיבה. במבחני זכרון וידע, קבוצה 2 טענה באופן מובהק שחשה בהבדל והיתה יותר מרוכזת ובעלת יכולת. במבחן התוצאה (האמיתי) קבוצה 2 הגיע לתוצאה של 70% תשובות נכונות בעוד קבוצה 2 הגיע רק ל50%. התופעה ידועה בענפי שיווק ומכירות כמו ברפואה. בתירגום לעברית פלסבו = אין בו. ניסויים שנערכו עם כדורים או משחות ללא חומר רפואי, אנשים דווחו על הקלה בכאב ועוד. נמצא שכוחם של תרופות הפלסבו חזקות לפעמים אף יותר מהתרופה הממשית, בהשגת תוצאות. ידוע שחלק מהרופאים עושים בו שימוש מוצהר. אז כמה מזה מצוי בתחביב ה-HI END? הבדל בין מוצרים שבעצם אין ביניהם הבדל אך אחרי סיקור ושטיפת מוח על התכונות הסוניות, אנשים מדווחים על שוני שבעצם (אולי?) לא ממש נמצא? לטובת הנושא, אבקש להבדיל בין אנשים שמדווחים על הבדלים אך לא ממש בדקו אם יש הבדל ומהו, מפני שהם מדווחים מזכרון ארוך טווח. כך שהאלמנט הנבדק הינו הזיכרון לשוני בצליל ולא השוני בצליל (השוואה מידית וחוזרת). הדברים מתחלים ממוצרים שהמחלוקת עליהן מתחילה ממהות המוצר עצמו כמו נתיך או כבל חשמל, אך גם במוצרים נוספים (מלבד כבילה), כמו מקורות, ממירים, מגברים (מ-PHONO STAGE ועד POWER). גם במבחן ראוי (שאינו מבוסס על זכרון ארוך טווח, שבו נבדק הזכרון יותר מההבדל הסוני), הבדלים קלים בעוצמה, או באופן ביצוע ההשוואה, עשויים להטות את הכף, אף שבמקרה של השוואה נכונה ומדודה, לא קיים הבדל. כך שללא קשר לפלסבו, יש מספיק משתנים (פרק הזמן בין השוואות, הבדלי העוצמה בין 2 המוצרים וכו') שיכולים להביא למסקנה שגויה. אפקט הפלסבו נוסף להם. על בסיס חומר שיווקי או פרסומי של היצרן, היבואן, ירחון, סקירה או פורום, תגובות של חברים (שמצהירים דברים ברוח דומה), עד כמה אנו נוטים ליישר קו עם הנאמר? גם לתווית המחיר, במיוחד אחרי ששולמה יש השפעה. עד כמה אנשים הוגנים כלפי עצמם וכלפי חבריהם, להגיד בפה מלא שנפלו? שהרכישה בוצעה על סמך נסיבות שבדיעבד לא היו שוות את תווית המחיר או בכלל? מרכיב המחיר (קניה מהותית בגובה התשלום) הן מבחינה פסיכולוגית והן מבחינת האגו. לא קל להודות במשגה אחרי שהוצאה הוצאה גדולה. ואחרון, לכל מי שכותב אם בסיקור ואם בתגובה על מוצר, שיצא לו גם לשמוע או לפעמים מבלי שיצא לו, עד כמה הוא מודע לאחריות שלו, לפרסם את דבריו, העשויים לשמש כפלסבו לגולש אחר, להטות כף לרכישה או להחלפת ציוד קיים ולהוצאה כספית ניכרת, כאשר בעצם אין הצדקה של ממש לכך?
_________________ תרגיש חופשי לשאול או לפנות בכל שאלה או סוגיה הקשורה לנושאי הפורום.
|