BooBoo כתב:
byrdparis כתב:
BooBoo כתב:
דינאמיות מבחינתי זה המהירות שבה עובדת המערכת.
יותר דינאמיות = הכל נשמע יותר מהיר. זה הכל.
גומרים הולכים
.
מערכת לא יכולה להיות מהירה יותר או איטית יותר...
כל הקטעים יעברו בה בדיוק באותו הזמן,
אתה יכול למדוד בין מערכות את אותו הקטע
וברצינות, למרות שאני מבין את מה שאמרת - ההרגשה הזו שיש קצב אחר למוסיקה בין מכשירים\מערכות,
זה משהו אחר ולא דינאמיות.
עברו שבעה עמודים ועדיין לא הבנתי, באמת לא הבנתי, מה זאת דינמיות.
אולי אביעד, שקבע בפסקנות ש"תחושת הקצב" היא לא דינאמיות
אלא משהו אחר, יסביר לי סופסוף מה זה דינאמיות?
אביעד תמיד מוכן להסביר למי שרוצה לשמוע, הבעיה שהשרשור הזה היה ציני \ "מצחיק" וטרולי מההתחלה, אז פשוט נמנעתי מלהגיב בו יותר מידי. גם נראה לי שכוונת פותח השרשור היא בכלל להכנס למדדים טכנולוגיים ולא באמת להגדרות מוסיקאליות\אודיופיליות
(ואולי אני טועה, אבל לא עליו אני מלין בכל מקרה, אם בכלל)
anyway (בטח יגידו עכשיו שאני גם מתנשא.. שיהיה) - בבקשה.. (זו כמובן על פי נסיוני וידיעותי.. כל אחד יכול לקחת או לא לקחת איך שבא לו)
לדינאמיקה כפי שכבר הבנו יש פנים רבות בגווני הפיזיקה, אך כאן אנו מדברים על האזנה למוסיקה (הרובד השני שנוכל לדבר עליו הוא על דינאמיקה ביצירת מוזיקה = כתיבה או ביצוע מוסיקה על כלי או כלים).
בעקרון אחד נובע מהשני, ז"א מתחילים קודם כל בהבנה מה זו דינאמיקה בכתיבה במוזיקה וביישומה על כלי או כלים.
לדינאמיקה במוזיקה יש טעמים (אאל"ט עברנו עליהם באחד או יותר ממפגשי המוסיקה הקלאסית שעשינו ואם אני לא טועה גם היכרת אותם טוב מאד)
לא אעבור על כולם ברשותך, אבל אתן את קצוות הסקאלה כדי להבין על מה אני מדבר.
הדינאמיקה מתחילה מהקול השקט ביותר שניתן להשמיע (בכל כלי שהו) = PPPP (פיאנופיאניסימו)
ועד הקול החזק ביותר שכלי או כמה כלים מסוגלים להשמיע = FFFF (פורטהפורטיסימו)
הדבר החשוב ביותר להבין זה שכל כלי כזה מסוגל לשקט מסוים שנמדד באופן אבסולוטי לכלי ולחזק ביותר מסוים שנמדד בדיוק באותה הצורה (לקבוצת כלים יש מדידה שונה, בחדר מסוים תהיה לה מדידה אחרת וכן הלאה).
אם ניקח לדוגמה פסנתר ו לידו כינור ונבחן כל אחד מה המדידה של הנמוך ביותר ומה המדידה של החזק ביותר נגיע כנראה למדידות אחרות לגמרי - ברור לנו שפסנתר מסוגל לנגן הרבה יותר חזק (אבסולוטית) מכינור, וכינור כנראה ינגן חלש יותר (אבסולוטית) מהחלש ביותר שפסנתר מסוגל.
לכל אחד מהם ניתן להטמיע על תווים PPPP או FFFF כי לכל אחד יש את הסקאלה שלו.
ז"א שכנר מקבל תו עם PPPP הוא ישתדל לנגן את התווים הכי חלש שהכלי שלו מסוגל וההיפך ל FFFF
אותו דבר הפסנתרן.
אך כאמור, כל אחד אבסולוטית יהיה שונה מהכלי שלידו, במקרה הזה לפחות.
השלב הבא הוא להבין שלכל כלי כזה יש גם טווח ביניהם! ופה מתחילה החגיגה.. (פה גם נקביל את העניין לאודיו בהאזנה.. )
כנר טוב או פסנתרן טוב יצליחו \ ידעו לנגן יצירה שהוטעמו בה לא מעט סימני דינאמיקה (כרגע נדבר על ווליום בלבד, אך בדינאמיקה ביישום על כלים\תזמורת יש קצת יותר רובדים, כמו משקלים ועוד לא מעט זוויות שבכל כלי לומדים בנפרד).
ז"א הם יצלחו לשחזר עליות או ירידות בווליום בשינויים קטנים וגדולים על פי הכתוב, לכך דרושה טכניקה טובה מאד של אותו הנגן, כלי מעולה כדי שיצליח לשחזר דקויות כאלו ועוד.
עכשיו נקביל את כל האמור על כלים ועל נגנים למערכות+חדרים של כל אחד מאיתנו.
מערכת דינאמית ברמה גבוהה, תדע לשחזר את השינויים הקלים הללו בווליום מכלים, קולות, תזמורות ועוד.
היא תדע לנגן חלש מאד ולשמור על נקיון ופרטים (כמו כלי מעולה שידע לנגן חלש ולא להישמע אנמי או להיעלם בחדר) ותדע לנגן חזק מאד, שוב באותן האיכויות, להיות אמיתית, נקייה והדוקה (על פי העדפה כמובן).
אך החשוב ביותר, היא תדע לנגן את הטווחים בין אלו בו זמנית בטרנזיטים מהירים או ארוכים. היא תדע לבוא מ PPPP נקי וענוג ללא שום צורך בלהגביר (זה אחד הרמזים הראשונים למערכות שאינן דינאמיות - זה בדרך כלל בגלל חדר שאינו מטופל ד"א, שהמאזין מחזיק את השלט וכל הזמן מעלה ומוריד את הווליום כי שזה חלש מידי זה נעלם לו והוא לא שומע את הפרטים ושזה חזק מידי זה צורם לו ומהדהד) ועד ל FFFF (וכל מה שבדרך) מבלי שנצטרך להנמיך.
{וכן, ההגדרה של אלון עוד בהתחלה הייתה הקרובה ביותר, אאל"ט אפילו זו שאני מנסה להעביר כאן}
מקווה שהצלחתי אפילו מעט להסביר מה זו דינאמיקה בתחום שלנו על פי הבנתי.
שוב, כל האמור הוא לדעתי, על פי ניסיוני, הבנתי, השכלתי וכו..