פורסם: 01/04/19 16:13 ע"י eyalp


DUDU-TASSAS-EL-HAJAR.jpg


הסגנון המערב רוק/פופ ומוזיקה ערבית/מזרחית, מאפיין כיום, בדרך כזו או אחרת, מוזיקאים בולטים במוזיקה הישראלית הפופולארית- ברי סחרוף, אביב גדג', דיקלה. גם האלבום הראשון של לירון עמרם מייצג מובהק של המגמה הזו. דודו טסה הוא כמובן חלק ממנה.

האלבום השלישי של טסה והכוויתים שיצא לאחרונה (El Hajar- האבנים), מסכם (עד כה לפחות) עשור מדהים עבור טסה. פוריות העבודה שלו, עם שותפו ניר מיימון, הניבה 7 אלבומים, אם כוללים את פרוייקט הכוויתים, וכולם מצויינים.

טסה אמר פעם, כשנשאל על ההצלחה שלו אחרי שנים של פעילות, שלא ממש ברור לו, והוא פשוט המשיך לעשות את מה שעשה עד אז. הוא די צדק, אם כי לא ממש. אלבומי האולפן שהוציא בעשור הזה, היו שכלול והעמקה של הסגנון הקודם שלו, ובמובן זה הם טובים יותר, גם אם ההצלחה שלו אפשרה לחזור ולגלות את האלבומים הקודמים, הטובים כשלעצמם.

אבל בנוסף- ברור שהאלבום הראשון של פרוייקט הכוויתים היה מנוף עצום בהצלחה שלו. טסה פנה לאוצר של סבו, דאוד אל כוויתי, ואחי סבו, סלאח, המלחין והכוח היצירתי המרכזי בין השניים, שהיו כוכבים בעיראק, והוציא ממנו את המיטב. הוא עשה כאן מעשה מוזיקלי. ההקשרים החברתיים והתרבותיים למעשה הם רלוונטיים כמובן, אבל בראש וראשונה היה זה מעשה מוזיקלי טבעי לו, כמי ששמע את אמו שרה, בעקבות סבו אותו לא הכיר, ושעל שמו הוא קרוי.

ההפקה העיבוד והלבוש החדש של השירים היו מצוינים ועשירים. השילוב הווקאליים בשני האלבומים הראשונים של סחרוף, יאיר דלאל ורביץ בראשון, ושל נינט וריף כהן בשני, השתלבו היטב ותרמו למרקם הסוחף בהופעות.

IMG_2712 ps red..jpg


'סחרחרת' המצוין, שיצא כבר שנה אחרי הוצאת אלבום הכוויתים הראשון, הופיע לתוך אקלים שונה בקריירה שלו, כשהוא ממוצב כבר אחרת בתודעה, וגם חשוף לקהל רחב יותר.

טסה יכול לשיר רוק, בלדות, ערבית, או טקסטים של משוררים, וכך הפעילות שלו כיום מגוונת מאוד. את האלבום הנוכחי הוא בחר להשיק בברלין. שנה קודם לכן, הצטרף עם הכוויתים פלוס נסרין קדרי בחימום מסע ההופעות של רדיוהד בארה"ב. האפשרות לספר לקהל האמריקאי, לפני הופעה של רדיוהד, שהוא עומד לנגן מוזיקה שסבו ואחיו כתבו והלחינו בכווית ובעיראק, היא בהחלט מרגשת מאוד, כפי שהוא עצמו מנסח בסרט על המסע. פרוייקט הכוויתים פתח לו אם כן דלת רחבה לעולם.

באלבום הנוכחי משולבים בשירה- יעקב נשאווי , נסרין קדרי, רחלה (בבלדה נהדרת- Hilwa Marrat El Layli) , היבה באטיש, תמר שאוקי, יאיר דלאל, כרמלה טסה (האם), רחל יחזקאל וכרמלה מועלם. כמו באלבומים הקודמים משלב טסה קולות מקוריים של דאוד עצמו, ושל סלאח בקמנצ'ה .

הטקסטים הם איך לא, ברובם שירי אהבה, געגוע, שברון לב, פרידה וכו'. כאן למשל- "נערת המושב עם עורה הכהה.. ליבי יוצא אליה.. היפה מכולן.. לה אתן את ליבי ונשמתי.. עובדת מסורה..מביאה שמחה וגאווה להוריה" וכו'. אפשר לשים לב אגב להשוואה בין הגרסאות, כשבמקור השיר בעצם מתחיל אחרי פתיח של יותר מחמש דקות.

נראה שעדיין לא יצא כאן אלבום פיזי בדיסק או תקליט, אבל ניתן לשמוע בשירותי הסטרימינג. מניח שיהיו בהמשך דיסקים ותקליטים גם כאן.








hifimusic
אודות
תנאי שימוש
צור קשר
אוהבים את
hifimusic?
סקירות אודיו
הכל
הגברה
רמקולים
מקורות
אחר
סקירות מוזיקה
הכל
קלאסי
ג'אז
פופ/רוק/אלטרנטיבי
עולם/ישראלי/אחר
קישורים
מותגים על פי שם
מותגים על פי יבואן
מומלצים
הפורום
הרשם
לוח בקרה
הודעות אחרונות